Vad ska man välja för boots?

Lunketuss

Trådstartare
Vårt fullblod har typiska fullblodsfötter, utflutna, plattfotad, ömfotad när det blir fruset ute. Just nu har han boxvila för han har trampat av sig vänster framsko och har ett hål i sulan, troligen trampat in sidokappan i sulan. Han är nu gipsad och vi går promenad en gång om dagen, hovis vill inte slå på hel sula med silicon (som han alltid har fram på vintern) på den onda hoven föräns tidigsta efter nyår. Hon föreslog att vi skulle sätta på boots på den onda foten så kan han vara i sjukhagen på dagarna och bommul/vettrapp/silvertejp när han står inne. Hon föreslog Old Mack, dom är ju ganska dyra och jag är fundersam eftersom han väldigt lätt får skav, kunde inte ens ha gummiboots (som skydd mot tappskor) på han förra vintern i hagen för att han får skav i karlederna, kanske man skulle prova med Easy Boots först? Dom är ju billigare i inköp, om det inte skulle funka med boots överhuvudtaget? Är det nån som har erfarenhet av båda? Han har ju sko på den onda hoven så bootsen kommer ju att slitas väldigt, känns onödigt att köpa dyra om det kanske ändå inte funkar, eller om det kanske t.o.m funkar bättre med Easy Boots om man t.ex behöver klippa bort nåt för att han får skav? Om det kunde funka så han kan vara ute några timmar i alla fall varje dag.
 
Sv: Vad ska man välja för boots?

Ska den bara stå i sjukhage räcker det väl med tjockt lager silvertejp. Silvertejp är tålig och slitstark. Vet att min fd stallägares häst hade silvertejpad hov ett tag, och tejpen höll otroligt länge måste jag säga. Den hästen stod också i sjukhage, dock ej pytteliten.

En fråga, är hästen gipsad samt har en sko på samma fot ? Jag fattar inte riktigt vad du skrev.
 
Sv: Vad ska man välja för boots?

Blir det inte väldigt halt med bara silvertejp? Nu när vi går så har jag dragit på nåt i ull t.ex en mössa:D ullstrumpa just för att det inte ska vara så halt men det håller inte länge, promenad i 10min på grusväg på rammlar mössan i småbitar:( Kanske man kan ha en ullmössa i paddocken där sjukhagen finns? Är ju sand å mjukt? Men nu ska det bli kallt så då håller väl inte strumpan + att om det blir hårt och knögligt så ömmar han mycket, måste nog ha en boots om han ska kunna vara ute när det blir hårt, eftersom han har sko på så håller inget om det fryser och blir hårt + att han är så ömfotad.
 
Sv: Vad ska man välja för boots?

Easyboots (eller liknande) anser jag ingår i 'standardreservdelskitet' för fullblod, just vid tappsko.

Vad som passar bäst beror på hästens hovform, mät och kolla. På mina två har eb passat bra, och welshponnyn har sån nu med just vid tappsko.

Jag gillar just det du själv är inne på, att easybooten (i orginalmodell) sitter på hoven, så det inte kan skava någonstans. Inte ens min hyperskavkänsliga hade problem med eb 24 h i sträck. Dock kan fullblodens låga trakter (om din har sån) ge lite problem ibland, man kan inte dra upp remmen i bakkant. För mig har booten suttit på bra ändå.

Dyrt är det på ett sätt ja, en easyboot kostar ju 600 kr. Men använder du dem som reservhjul så håller de i en evinnerlighet, även om det är kortare livslängd om den sitter ovanpå sko jmf med barfota.

*ändrade lite, förstod nu ang slitning sko*
 
Sv: Vad ska man välja för boots?

Han har låga trakter:mad: har bytt hovslagare så nu har hans "ankfötter" blivit mycket mycket bättre, så hon jobbar på med hans fötter, täta skoningar, försöka korta tårna så nu börjar dom se riktigt bra ut:banana: men det tar ju tid att rätta till och riktigt bra blir dom nog aldrig, tunna sulor som sviktar när man trycker med fingret har han på vintrarna. Ger han även Enzion (har gett ca 1,5år nu) och vet inte om det är det men den förra hovslagaren sa "det är som att spika i kexchoklad" och den som vi har nu säger att han har bra hovkvalite´ för att vara fullblod, så kanske det har hjälpt, han har nästan aldrig tappsko heller nu för tiden. Denna gång var det nåt som hänt för hans grimma o doja försvann i hagen samtidigt, dom hittades senare och dojan var som ett S och grimman var rakt av över nosen, nu är det säkerhetsgrimma som gäller, tycker inte om att ha grimma alls i hagen men stallägaren vill att han ska ha det på:cool: Är så rädd för skav så jag ska prova köpa en eb först, har haft en till låns men den passade inte så vi har inte kunnat prova ordentligt ute.
600:- är inte dyrt men att köpa en Old Mac ca 2000:- och sen måste man börja karva i den eller att det inte funkar då blir det lite dyrt tycker jag.
 
Sv: Vad ska man välja för boots?

Jag hade samma dilemma med mitt fullblodsto i höstas, hon lyckade slita av sig bakskon så det inte gick att sko henne.:cry:
Jag övervägde att prova boots, då hon inte kan gå i sjukhage utan blir helt hispig. Hon måste få gå med sina vanliga kompisar i sin vanliga stora hage.
Man barfota kan hon inte gå, kunde knappt ta ett steg.

Tyvärr så håller jag med om att boots är jätte dyra och hästar är ju inte SÅ försiktiga direkt. Så jag blev lite snål kan man säga.

Det bidde bomull, bandage som ett hovbandage + några lager silver tejp, detta fungerade utmärkt. Fick dock byta varje kväll för det blivit lite blött och trasigt. Jag höll på så här ca 4 veckor, mycket jobb.:angel: Men vad gör man inte för sin ängel.
Hovarna växte ut så hon kunde gå barfota, hade tur att det var mjukt ute.
Sen dess har hon varit barfota, låter hennes hovar vila så länge som möjligt från skor nu.

Så jahg körde snålvariabnten och det fungerade utmärkt även i stor hage med kompisar.:laugh:

/Mia
 
Sv: Vad ska man välja för boots?

Han är ju gipsad just nu och ska vara det ett tag till. Har på vettrapp å massa silvertejp och när vi släppte ut han i sjukhage en stund i går kväll så satte jag på tjock tjock stark plast, sen extra plastpåse på det, tejpa med silvertejp sen en tjock ny yllemössa och massa silvertejp runt om benet (var mycket snö och halt) och vilken lycklig häst:rofl: han for som en galning i lilla sjukhagen, ca 1,5tim senare så var hela fotpaketet på 3 kvart:mad: Som tur var hade gipset inte blivit blött. Det funkar någorlunda en stund nu när han är gipsad med påse på foten men när han inte har gipset kvar som det kan bli problematiskt för han är sååå ömfotad + att det är ett hål i sulan som ska läka, därför måste han ha nåt som är hårt så inte sulan belastas när det är hårt och fruset å knögligt ute. Ska prova köpa en Easy Boot först och se om det kan funka överhuvudtaget innan jag köper en 2000 kronors doja. Tur jag har ett helt gäng med yllemössor för det går åt en varje gång vi går med han eller han är i sjukhagen:crazy: Nån som har nån annan ide´vad man kan ha på all plast när han är ute så att det inte blir halt med all plast? är så rädd för att han ska halka å fläka sig eller nåt, en kompis 6åriga fullblod fick dom nödslakta i höstas efter att den fläktt sig i hagen och då var det i lera inte ens is å snö:(
 
Sv: Vad ska man välja för boots?

Var ute å Googlade och hittade galoscher för hästar, dom heter Poly Grip och Poly Horse Shoe (det fanns några fler också) är det nån som har erfarenhet av såna? Kunde användas vid tappskor, man kunde rida med dom, ha dom i hagar och vid olika sjukor i hoven, verkar lätta att ta på men undrar om dom sitter kvar på ett ystert fullblod? Nån som provat?
 
Sv: Vad ska man välja för boots?

Jag har provat, men det fungerade inte på min. Är nog en bra idé på lugna hästar som ej busar omkring, men har man en livlig vän som gärna tar en galopp i hagen så sitter de inte kvar. Är de sen benägna att råka trampa av sig dem så är de helt kass. Satt kvar på min i ca 30 min sen flög dom en efter en. :D
Men som sagt på en lugn häst som gillar att ströva och lunka omkring kan de nog fungera.
 
Sv: Vad ska man välja för boots?

Kom på en annan sak, han behöver ju broddar nu när han kan vara i sjukhagen nån timma, hur blir det om man broddar 3 ben och det fjärde utan? Han har ju skor på alla fötter men det blir ju brodd på bara 3 och i boxen (där han är största delen av dagen) är ju permanentbädd så där borde det inte vara nån fara, kan det spela nån roll den tid han är i sjukhagen att det blir lite snett fördelat med brodden?
 
Sv: Vad ska man välja för boots?

Sjunker brodden märks det ju inte alls. Annars kan du väl bara 'bygga upp' på andra foten så det blir lika högt?
 
Sv: Vad ska man välja för boots?

easyboots och old macs passar avlånga fötter, så om han har typiska runda fullblodshovar blir inte passformen bra. boa boots är för runda hovar, och cavallo simple boots ska även dom passa runda.

du kan brodda bootsen. dom är ganska hala så det behövs.
 

Liknande trådar

Utrustning Min häst trampar sig ofta när man rider ut, det är speciellt jobbigt eftersom hon haft mugg hela vintern och eftersom hon trampar upp...
Svar
6
· Visningar
1 534
Senast: _Sascha_
·
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 485
Senast: Amha
·
Utrustning Pålle har fått kassa hovar i år igen såhär till sommaren, bättre än föregående år men ändock... Man trodde att det inte skulle vara...
Svar
16
· Visningar
3 740
Senast: ch791022
·
Utrustning hej! min häst går barfota året om, har gjort så hela livet och funkar skitbra med det. enda problemet är på vintern när det blir lite...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 174
Senast: Ajabaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp