Vad ska man välja

Seabaz

Trådstartare
Sambon och jag är i ett vägskäl... boendesituation

Vi hyr just nu ett hus privat, utan kontrakt och vi har fyllt huset med våra egna möbler som vi kommit över väldigt billigt eller gratis. Inget av pengavärde men mer emotionellt.

Det enda som vi betalat för är biljardbordet och vår sängstomme + madrass.

Vi har nu fått frågan om vi vill fortsätta hyra ett till år.

Huset har stora renoveringsbehov och är pestskadat. Inte så att det syns eller märks när man bor här, ingen aktiv pest just nu men huset behöver behandlas 2ggr/år vilket ägaren står för kostnad.

Ägaren vill renovera hela huset men kan inte hitta en ledig byggare förrän ett år, därav undrar dom om vi vill fortsätta bo kvar.


Vi har även ett annat erbjudande
Nybyggt hus, med pool, kontrakt skrivet osv...

Det är fullmöblerat och vi kan inte ta med några av våra egna möbler (som ändå inte har nåt värde, sängen skulle vi nog ändå kunna ta med och förvara den andra någonstans). Biljarbordet måste säljas men vi har redan en vän som vill köpa det...
Detta hus ligger inknökat mellan andra hus men med högt staket, väldigt privat.

Huset vi är i nu är luftigt, två våningar, bättre läge mm.....



Alltså vi borde ju ta det nybyggda huset om vi tänker med hjärnan. Men hjärtat säger stanna där vi är....

Samtidigt letar vi eget hus att köpa men marknaden här på ön är begränsad (åtminstone sett till vår ekonomi och, speciella utan undantag, köpregler för ön)

Vad fasen gör man....
 
Hmm, jag skulle säga att om du tror att ni kan hitta eget boende att köpa inom året, stanna där ni är, så att ni inte behöver flytta hela tiden.

Annars, om ni ändå behöver flytta ut om ett år, så skulle jag nog bita i det sura äpplet och flyttat ut nu
 
Skulle varit mer tydlig, det är inte mögel utan "white ants" som äter innuti väggar och lister. Huset har blivit behandlat så det är inget aktivt just nu men kolonier kommer och går, och det går snabbt. Vi har fått lära oss de första tecknen så så fort vi misstänker att de är tillbaka kan vi ringa ägaren som ordnar med pestcontrol treatment.

Detta är väldigt vanligt här där vi bor och görs mer eller mindre regelbundet på alla hus men tror det missats på detta hus i några år pga det brukade vara 4 människor som bodde på bottenvåningen = kännetecken för pest har nog städats bort av okunniga backpackers tidigare. Därför är det mycket ätet i huset så som lister och dörrkarmar, men även delar av vissa invändiga väggar.
Men huset är byggt med betongblock så det lär inte falla ihop.


Se, ett helt inlägg som försvarar detta hus.... typiskt mig. Som sagt, hjärnan säger flytta. Men som någon skrev, vi letar ju hus att köpa själva och funderar på om vi kanske kan hitta ett inom ett år. Men det vet man ju inte....

Samtidigt, OM ägarna till detta hus skulle hitta en byggare, kommer dom ge oss en månad att hitta nåt annat? Jag skulle ju väldigt gärna ha på papper det där lovade året liksom...
 
Skulle varit mer tydlig, det är inte mögel utan "white ants" som äter innuti väggar och lister. Huset har blivit behandlat så det är inget aktivt just nu men kolonier kommer och går, och det går snabbt. Vi har fått lära oss de första tecknen så så fort vi misstänker att de är tillbaka kan vi ringa ägaren som ordnar med pestcontrol treatment.

Detta är väldigt vanligt här där vi bor och görs mer eller mindre regelbundet på alla hus men tror det missats på detta hus i några år pga det brukade vara 4 människor som bodde på bottenvåningen = kännetecken för pest har nog städats bort av okunniga backpackers tidigare. Därför är det mycket ätet i huset så som lister och dörrkarmar, men även delar av vissa invändiga väggar.
Men huset är byggt med betongblock så det lär inte falla ihop.


Se, ett helt inlägg som försvarar detta hus.... typiskt mig. Som sagt, hjärnan säger flytta. Men som någon skrev, vi letar ju hus att köpa själva och funderar på om vi kanske kan hitta ett inom ett år. Men det vet man ju inte....

Samtidigt, OM ägarna till detta hus skulle hitta en byggare, kommer dom ge oss en månad att hitta nåt annat? Jag skulle ju väldigt gärna ha på papper det där lovade året liksom...
Bo kvar ett år men be om att skriva kontrakt för det året. Ta den tiden till att kika runt på antingen hus att köpa eller nyare hus att hyra. Det där nybyggda huset med pool, är det ett väldigt ovanligt erbjudande eller tror du att ni kan hitta något liknande om ett år?
 
Som du beskriver det skulle jag bo kvar. Och från min synvinkel är det alternativet mer hjärna än det nybyggda. Ni har grejor som inte är något värda men som ni gillar. Dessa måste bort om ni tar det nybyggda huset. Bor ni kvar och kollar efter något eget under det kommande året har ni kvar era saker till ert mer permanenta boende. Även om de inte kostade något i inköp är det ju inte säkert att ni har sådan tur nästa gång, att hitta saker ni gillar för inga pengar.

"Pesten" verkar vara under kontroll och ägaren tar ansvar. Prata med ägaren om kontrakt/uppsägningstid. För ägaren bör det ju vara bra att ha fungerande hyresgäster i väntan på renovering. Backpackers lär det väl knappast finnas att hyra ut till i nuläget, så jag tycker att ägaren borde inse fördelen med att ha huset säkert uthyrt medan pandemin fortfarande pågår.
 
Jag skulle fundera över följande:
- Hur svårt skulle det vara att hitta bra boende om ett år? Finns det ofta liknande hus att tillgå som det nybyggda?
- Vad har ni för uppsägningstid nu, utan kontrakt? Är risken stor att ni måste flytta tidigare och då ta första bästa bostad?
- Prisskillnad? Kan ni spara pengar på att bo kvar som ni kan ha till framtida köp?

Gör en plus/minus-lista. Ni behöver ju inte sedan följa den men när man tänkt igenom det noga brukar (i alla fall för mig) en tydlig magkänsla visa vad man egentligen vill göra, även om det kanske inte stämmer med vad listan säger.
 
Med tanke på att ni inte har något kontrakt: Flytta, om ni inte kan ordna ett kontrakt på nuvarande bostaden förstås. Att inte ha skrivna kontrakt för så viktiga saker som boende är som att be om problem någon gång i framtiden, oftast när man som minst behöver sådana problem...
 
Angående det nya huset så kan jag förstå att det känns konstigt att hyra ett hus som är möblerat och där ni inte kan ta med er era egna möbler.

Jag uppfattar på din beskrivning att det är ett tillsvidarekontrakt, och även om jag skulle stå ut att bo ett halvår eller ett år i ett hus som var på förhand möblerat av någon annan så hade jag inte stått ut med det i längden. Eller missförstår jag när jag läser in att ni t.ex. inte får byta ut möbler som ni inte trivs med om ni så skulle bo där i 5-10 år?

Bo kvar, se till att ni får kontrakt på minst ett år och försök spara järnet så att ni få sikt kan köpa något eget. I andra hand tänker jag som @Ramona att välja det boende som är mest ekonomiskt, ställa in sig på att bo där en begränsad tid och spara allt som går att spara.
 
Hus att hyra här på ön är väldigt begränsat för tillfället. Att vi har två hus att välja mellan är rena lyxen medan andra familjer fått packa och flytta till fastlandet för dom inte hittat boende och inte har möjlighet att köpa.

När man hyr här så hyr man omöblerat, delvismöblerat eller fullt möblerat. I det senaste ingår även all köksutrustning, tallrikar,kastruller, dammsugare, tvättmaskin, kylskåp mm. Ja allt. (Det är så j-a märkligt här i Aus att oftast konkar man sin egen kyl/frys och tvättmaskin nr man flyttar. Det ingår sällan även om det händer :laugh: )
Normalt sett kan man ju alltid fråga om man får byta ut möbler men då är ju det vart och hur man ska förvara de andra möblerna om husägaren vill ha det kvar.

Anledningen till att vi inte har kontrakt är att det är min förre chefs hus. Och beroende på husets skick kan dom inte hyra ut det 'lagligt' rent ut sagt. Eller det är fel ordval, det är lagligt att hyra ut det men huset som helhet är under standard. Att hyra ut via real estate är inget alternativ. Och att hyra ut privat glr man bara till någon man känner eller litar på.
Vi känner ju varandra och hon litar på att jag håller någorlunda ordning och reda här. Flyttar vi tror jag inte hon kommer bemöda sig att försöka hitta nån annan att flytta in.

Vi skulle bara bo här i 3 månader från början, men så visade sig covid dra ut på tiden och med det hittade vi nya jobb här på ön och bestämt oss för att vi vill stanna. Vi har nu bott här i huset i 1 år och 3 månader.

Pratade med ägaren här om dagen som sa att vi kan bo kvar och inte vara oroliga för att sparkas ut än på länge. Dom har inte hittat någon byggare än och har inga drastiska planer för huset just nu. Dom vet om situationen på ön...

Vi har inte pratat med ägarna till det andra huset än men lär ringa dom idag och tacka nej 🙈
Åtminstone kan det kanske ge en annan lokal familj tak över huvudet.

Prisskillnaden är ca 500sek/vecka (hyra betalas veckovis här) dyrare om vi flyttar. Men då får man mycket för pengarna så det är ändå en rimlig hyra.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 566
Senast: kma
·
Hemmet Min moster sambo avled rätt nyligen och hon bodde hos honom. Huset stod på honom och hon var inte inblandad i något kontrakt rörande...
Svar
2
· Visningar
818
Senast: astronaut
·
Samhälle Jag såg precis en del av intervjun TV4 gjort med Esbjörn, 81 år, om husaffären med Ebba Busch. Oj, vad saken låter annorlunda när man...
20 21 22
Svar
435
· Visningar
30 978
Senast: Rosett
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 291

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp