Vad ska min blivande 3-åring äta!?

iafia

Trådstartare
Denna otroligt stora marknaden med foder gör mig förvirrad, vad tusan ska man ge sin häst?

Har räknat lite på foderstater på olika internet sidor där man kan få hjälp. Har analys på hösilaget, det är ok utom på protein.
Till min häst då, ett halvblodssto, fyller 3 år i maj iår. Påbörjad inridning. Tömkörs, rids eller annan form av hantering 3 gånger i veckan. Har sikte på 3 års test i maj. Hon går i stora kuperade hagar varje dag med jämnåriga kompisar men sover inne i box om nätterna. Är ganska lättfödd. Ca 162 cm hög, växer såklart fortfarande.

Har läst som en tok överallt på olika märken och givor. Men jag vill hålla det genomförbart med rent logistikmässigt osv. Sen vill jag ha foder som inte skickats jorden runt. Helst svenskt.

Har ett förslag, vad tror ni om det?

Hösilage: 10-12 kg, uppdelat på 4 mål (beroende på gräsmängden i hagen)
Lusern strå: 1,5 kg per dag uppdelat på 3 mål.
Mineraler & salt, anpassat efter vikt och ålder.
Morötter: 2 stycken i varje måltid (för vätska, bra mot kolik och gott)
Halm i boxen.
Sen har jag funderat på kraffts muskel under träningsperioderna. Alltså att när hon tränas får hon äta detta men under viloperioderna som är ganska tätta på en 3 åring får hon endast det andra.

Vad tror ni? Erfarenheter?:confused:

Kanske ska tilllägga att jag ska ta hem henne från ett stall där hon levt de senaste 2 åren, de har väldigt fint grovfoder och behöver endast kompletera med mineraler där. Men nu ska jag äntligen ta hem henne för vidareutbildning.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska min blivande 3-åring äta!?

allt beror på vad ditt hösilage har för värden. Tyvärr går det inte ge några tips om man inte har värderna på grovfodret
 
Sv: Vad ska min blivande 3-åring äta!?

allt beror på vad ditt hösilage har för värden. Tyvärr går det inte ge några tips om man inte har värderna på grovfodret

Torrsubstans: 67%
Smältbart råprotein: 35 g/kg
Energi, foder: 7,3 MJ/kg foder
Kalcium: 2,7 g/kg foder
Fosfor: 1,7 g/kg foder
Magnesium: 0,8 g/kg foder
Kalium: 13,6 g/kg foder

Råprotein: 89 g/kg ts
Smältbart råprotein: 52 g/kg Ts
Energi: 10,9 g/kg ts
NDF: 510 g/kg ts
Socker (NIR): 128 g/kg ts
Kalcium: 4,1 g/kg ts
Fosfor: 2,5 g/kg ts
Magnesium: 1,3 g/kg ts
Kalium: 20,3 g/kg ts
Natrium: <0,5 g/kg ts
Svavel: 1,4 g/kg ts
 
Sv: Vad ska min blivande 3-åring äta!?

Intressant då jag är i nästan samma sits som dig. Har en nordsvensk valack som blir tre i maj och mitt silage har nästan samma värden som ditt fast lite sämre. Kvoten smbrp/energi är 4,8. Jag letar efter ett bättre silage men tills dess ger jag min följande:

11 kg hösilage
0,8 kg krafft protein
2 dl miner blå
2,5 dl betfor
gurkmeja
bakjäst

Jag vill verkligen inte ge så mycket kraftfoder med hittade inget annat sätt att få upp proteinet. Jag skulle kunna ersätta lite kraft med lusern men jag kände att iom att jag förhoppningsvis snart får ett bättre grovfoder så får det vara så här.
 
Sv: Vad ska min blivande 3-åring äta!?

Jo, lusernet kanske kan funka tills gräset börjar ge lite kraft. Jag vill helst inte ge så mycket kraftfoder heller.
 
Sv: Vad ska min blivande 3-åring äta!?

Jag ger gurkmejan sen lång tid tillbaka till mina två gamlingar eftersom det är bra mot stela leder. Först tänkte jag inte ge unghästen men så läste jag om gurkmejans antiinflammatoriska effekter och tänkte att skada gör det ju inte.
 
Sv: Vad ska min blivande 3-åring äta!?

Du får en ganska låg kvot men du har inget katastrofhö.
Nu har jag inte värdena på miner blå i huvudet och ingen koll på ca/p kvoten.
Din foderstat verkar ganska vettig. :)
Såhär på rak arm skulle jag säga du borde tillsätta lusern, hackat strå är ju grovfoder och inte kraftfoder. Kan ersätta dåligt hö.
 
Sv: Vad ska min blivande 3-åring äta!?

Så himla dålig prot/energi-kvot tycker jag inte det är. Jag hade skippat krafftfoder i möjligaste mån och försökt få till det med lusern och möjligtvis lite potatisprotein.

Vad har du för kvoter på Ca/P och Ca/Mg?
 
Sv: Vad ska min blivande 3-åring äta!?

på vanlig krafft mineral blå är kvoten Ca/P kvot 4,0.
 
Sv: Vad ska min blivande 3-åring äta!?

Du får en ganska låg kvot men du har inget katastrofhö.
Nu har jag inte värdena på miner blå i huvudet och ingen koll på ca/p kvoten.
Din foderstat verkar ganska vettig. :)
Såhär på rak arm skulle jag säga du borde tillsätta lusern, hackat strå är ju grovfoder och inte kraftfoder. Kan ersätta dåligt hö.

Men pellets lusern går ju under grovfoder precis som strålusern?
Om man bara tar Kraffts olika finns det 3 sorter, en pellets, en strå och sedan en mix.
 
Sv: Vad ska min blivande 3-åring äta!?

Så himla dålig prot/energi-kvot tycker jag inte det är. Jag hade skippat krafftfoder i möjligaste mån och försökt få till det med lusern och möjligtvis lite potatisprotein.

Vad har du för kvoter på Ca/P och Ca/Mg?



krafft muskel innerhåller potatisprotein.


kvot? Gjorde en beräkning med endast mitt hösilage och med mineraler. Då dick jag följande på

Ca/p Behov, 1,7. Tilldelad 2,0 = balans 20,6
Mg Behov 10,5, Tilldelad 15,2 = balans 45,5

det enda som var i underkant var

smältbart råprotein: behov 402,0 tilldelat 350,0 = -12,9
 
Sv: Vad ska min blivande 3-åring äta!?

gjorde en foderstat på "hästsverige"

Fick ok på denna foderstat

per dag:
11 kg hösilage
0,25 kg lusern (pellets)
0,25 kg krafft muskel
120 g mineral blå

+ morötter då, men det är mest för vätska och att få henne att äta lusernen.

Vad tror ni?
 
Sv: Vad ska min blivande 3-åring äta!?

Krafft Muskel innehåller även en massa annat än bara potatisprotein.

När du läser tilldelat Ca, P och Mg, vad står det för värden?

Och vilka värden står det på behovet av dessa tre?
 
Sv: Vad ska min blivande 3-åring äta!?

Hur tänker du med morötterna, egentligen?
Känns lite konstigt, att ett djur som ska dricka 20-40 liter vatten per dag, behöver den vätska som två morötter ger.

Och hur hjälper morötterna mot kolik?
 
Sv: Vad ska min blivande 3-åring äta!?

De 2 morötterna gör varken till eller ifrån. godis.
Jag skulle inkludera linfrökaka för alla dess gynnsamma verkningar.

Det är troligen av en anledning som Krafft har tillsatt det i alla sina produkter.
 
Sv: Vad ska min blivande 3-åring äta!?

Hur du än gör så kommer du få ett kraftigt överskott på energi. Och dessutom kanske inte fullt så hög mj/smrp som önskat. Jag kollade lite lätt, och med 10 kg hösilage ½kg kraft muskel, 1 kg spannex lusern, 3 dl linfrökaka och ½ mått Selo-E så får du en kvot på 7, men energin drar iväg med mer än dubbelt så mkt som du egentligen vill ha. Helst hade jag bytt ut hösilaget till ett som har 7-8 i kvot, då hade inte det behövts så mkt kraftfoder alls.
 
Sv: Vad ska min blivande 3-åring äta!?

Hur tänker du med morötterna, egentligen?
Känns lite konstigt, att ett djur som ska dricka 20-40 liter vatten per dag, behöver den vätska som två morötter ger.

Och hur hjälper morötterna mot kolik?

http://ridtravare.ifokus.se/articles/4d714907b9cb46223305d58c-kolik

Jag är inte helt dum, givetvis ska hästen ha fri tillgågn till rent vatten, både i boxen och ute. Och jag vet mycket väl hur mycket en häst behöver dricka per dygn. Morötter fyller funktionen som "krubbskrammel" men är samtidigt fullt med vätska och vitaminer. Dessutom lätt att få hästen att äta. Har hört från flera vetrinärer att morötter är kalas bra för hästar som äter lite kraftfoder och är lite småtjuriga att dricka, mest på vintern. Man kan också lägga morötter i vattenhinken för att lura hästen att få i sig mera vätska.
 
Sv: Vad ska min blivande 3-åring äta!?

Det är snarare den laxerande effekten man är ute efter med morötter än extra vätska.
12% TS men med tanke på mängden så blir det inte mycket vatten.
// Linda
 
Sv: Vad ska min blivande 3-åring äta!?

Då är betfor eller linfrökaka med en massa vtn bra mkt bättre.

Innehållet i 2 morötter är en piss i missisippi.. för en häst.

Ska man ge C-vitaminer krävs det 16 kg apelsin.;)
 

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 684
Senast: Habina
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 079
Senast: Habina
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 344
Senast: åke
·
Hästvård Har under kvällen haft ut distriktsveterinären akut då min ena häst fick förstoppningskolik efter att ha stått inne under dagen. Hon är...
2
Svar
30
· Visningar
4 347
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp