Vad ska min syster göra? (rövhattsrelaterat)

R

Raderad medlem 19815

För en månad sedan lyckades min lillasyster äntligen lämna sin sambo (arbetslös, missbrukare och psykiskt sjuk) och befinner sig sedan dess på ett skyddat boende.

Hon och ex-sambon (vi kan kalla honom Rövhatt för enkelhets skull) hyr tillsammans en hyresrätt av ett kommunalt bostadsbolag. Hon har sagt upp sin del av kontraktet och hennes kontrakt löper ut 31 juli och förmodigen kommer han att ta över det då. Hon måste alltså lämna tillbaka nyckeln senast 31 juli.

Hon har lyckats få honom att komma till socialkontoret och lämna en låda med hennes kläder samt hennes två telefoner som han hade beslagit från henne men det är väldgt mycket kvar i lägenheten som är hennes såsom de flesta möblerna och TV:n. Hon har också en hel del värdefulla smycken (eller, de var där för en månad sedan, vem vet om de är kvar).

Hon vill ha tillbaka sina saker innan hon lämnar över lägenheten. Eftersom det är väldigt olämpligt att hon själv kommer dit så har hon bett mina föräldrar att hämta hennes saker. Mina föräldrar åkte dit idag med släp och flyttkartonger och ringde Rövhatt en halvtimme innan för att förvarna. Han vägrade dock släppa in dem. När de låste upp dörren utifrån (med hennes nyckel) så låste han dörren igen och stod och skrek åt dem från fönstret. Till slut var de tvungna att åka därifrån. Nu är min fråga; hur ska hon få tillbaka sina saker?

- Åka dit när han är på jobbet - han har inget jobb. Är nästan alltid hemma, går mest ut för att köpa cigaretter.

- Ta hjälp av polisen - går inte, jag har ringt och varit väldigt påstridig men de har inga möjligheter att hjälpa till förutom om man gör en anmälan om egenmäktigt förfarande men ett sådant ärende handläggs och utreds inte i en hanvändning.

- Hyresvärden- nej, de hjälper inte till, endast vid vattenläckor etc.

- Socialen - hon har ringt socialjouren men de kunde inte hjälpa till utan föreslog att hon skulle ringa sin kontatkperson på måndag.

Vad återstår - Hells Angels?
 
Handräckning med hjälp av kronofogden kan ju vara värt att kolla upp, men det är kanske lite väl kort varsel?

Annars så ta med en hoper folk, släp och se till att få med rubbet när nyckeln ska överlämnas. Dvs om det är låst, låsa upp, gå in och hämta hennes prylar oavsett hur mycket han gapar. Så länge hon har besittningsrätt finns det ju inget han kan göra.

När den väl upphört blir det väldigt mycket svårare, för då får hon inte gå in där och hämta grejer utan hans tillstånd, även om de är hennes.
 
Handräckning med hjälp av kronofogden kan ju vara värt att kolla upp, men det är kanske lite väl kort varsel?

Annars så ta med en hoper folk, släp och se till att få med rubbet när nyckeln ska överlämnas. Dvs om det är låst, låsa upp, gå in och hämta hennes prylar oavsett hur mycket han gapar. Så länge hon har besittningsrätt finns det ju inget han kan göra.

När den väl upphört blir det väldigt mycket svårare, för då får hon inte gå in där och hämta grejer utan hans tillstånd, även om de är hennes.

Kronofogden hjälper inte till med sånt, det är endast när det finns beslut om utmätning.

Ditt andra alternativ, det var så de gjorde, åkte dit 3 vuxna och låste upp med hennes nyckel. Men han låste direkt igen och satte dit säkerhetskedjan. Han släpper ju inte in dem.
 
Åk dit ett gäng. Om han börjar skrika och hota: ring polisen. Då är det ju en aktuell situation som de kan hantera.
Har de några vettiga gemensamma vänner kanske de kan hjälpa till
Det var så de gjorde,de åkte dit tre vuxna. De ringde polisen för att be dem komma o hjälpa dem när han inte släppte in dem och började skrika men det var inget de kunde hjälpa till med, jag ringde också och frågade. Det var ju inga hot.
 
Ring polisen när han gapar och håller på medan de tar ett snack med honom så hämtas de saker som skall hämtas. Det måste ju dock upplevas som en hotfull situation för att polisen skall komma dit. Kan ju bli obehagligt.

Dock måste detta ske innan kontraktet går ut för sen är ju inte lägenheten hennes längre och hon har ingen rätt att gå in där längre.

Sen kan man vara riktigt ful. Vad missbrukar han? Alkohol? I så fall kan man kanske muta någon lämplig person att ta med honom ut och bjuda på några glas alkohol. Under tiden passar man på att hämta sina saker.
 
Eller om rövhatt har nån polare som ni kan ringa och typ fråga om denne kan ta med sig rövhatt på något äventyr så att han försvinner under några timmar.

Han har inga kompisar direkt men en syster 20 mil bort. Kanske att det skulle fungera med henne.
 
Blowtorch? Och några biffar i vänskapskretsen. Kanske också någon förnuftig vän till honom? En del av de där vidriga typerna som Rövhatten är egentligen i grund och botten fega jävlar. Excuse my french.
Hehe. Vi känner inte så många biffar tyvärr. Och han har inga kompisar direkt. Ja han är jävligt feg.
 
@Tora jo jag är medveten om att det är bråttom. Han missbrukar narkotika, har tyvärr inga kontakter i den världen.
 
Alt (sorry för spamming) erbjud ersättning. Om han missbrukar antar jag att han är i akut behov av pengar.
 
Det var så de gjorde,de åkte dit tre vuxna. De ringde polisen för att be dem komma o hjälpa dem när han inte släppte in dem och började skrika men det var inget de kunde hjälpa till med, jag ringde också och frågade. Det var ju inga hot.
Ah, ja det måste ju vara hot förstås. Eller hotfullt.
Men prova igen, knacka inte först = ge inte chansen för honom att komma till dörren och låsa. Ring inte och förvarna. Det är ju hennes hem än så länge så hon får ju komma när hon vill (även om nu hon själv inte ska vara med förstås)
 
För en månad sedan lyckades min lillasyster äntligen lämna sin sambo (arbetslös, missbrukare och psykiskt sjuk) och befinner sig sedan dess på ett skyddat boende.

Hon och ex-sambon (vi kan kalla honom Rövhatt för enkelhets skull) hyr tillsammans en hyresrätt av ett kommunalt bostadsbolag. Hon har sagt upp sin del av kontraktet och hennes kontrakt löper ut 31 juli och förmodigen kommer han att ta över det då. Hon måste alltså lämna tillbaka nyckeln senast 31 juli.

Hon har lyckats få honom att komma till socialkontoret och lämna en låda med hennes kläder samt hennes två telefoner som han hade beslagit från henne men det är väldgt mycket kvar i lägenheten som är hennes såsom de flesta möblerna och TV:n. Hon har också en hel del värdefulla smycken (eller, de var där för en månad sedan, vem vet om de är kvar).

Hon vill ha tillbaka sina saker innan hon lämnar över lägenheten. Eftersom det är väldigt olämpligt att hon själv kommer dit så har hon bett mina föräldrar att hämta hennes saker. Mina föräldrar åkte dit idag med släp och flyttkartonger och ringde Rövhatt en halvtimme innan för att förvarna. Han vägrade dock släppa in dem. När de låste upp dörren utifrån (med hennes nyckel) så låste han dörren igen och stod och skrek åt dem från fönstret. Till slut var de tvungna att åka därifrån. Nu är min fråga; hur ska hon få tillbaka sina saker?

- Åka dit när han är på jobbet - han har inget jobb. Är nästan alltid hemma, går mest ut för att köpa cigaretter.

- Ta hjälp av polisen - går inte, jag har ringt och varit väldigt påstridig men de har inga möjligheter att hjälpa till förutom om man gör en anmälan om egenmäktigt förfarande men ett sådant ärende handläggs och utreds inte i en hanvändning.

- Hyresvärden- nej, de hjälper inte till, endast vid vattenläckor etc.

- Socialen - hon har ringt socialjouren men de kunde inte hjälpa till utan föreslog att hon skulle ringa sin kontatkperson på måndag.

Vad återstår - Hells Angels?
Om det inte är direkt personliga tillhörigheter som kläder och smycken är det väl en bodelning som behövs innan de har rätt att hämta något? Att bara åka dit och ta TV, möbler, husgeråd mm. kan vara olagligt.
 
Hyr in några? :sneaky:

Ingen av er som går på gym och diskret kolla om någon känner någon deffad man som ställer upp?
Alltså... tanken har ju lite slagit mig. Men om jag tänker tanken på allvar så är jag tveksam till att ta med personer jag inte känner. Har ju ingen aning om vad de kan ta sig för om det skulle hetta till och vill att allt ändå ska gå rätt till.

Kanske inhyrda vakter skulle funka.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 671
Senast: lundsbo
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 502
Senast: Imna
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 580
Senast: cirkus
·
Relationer En vän till mig har dumpat sin rövhatt till snubbe, varpå han sa åt henne att hon skulle vara ute ur lägenheten efter helgen. Det var...
2
Svar
29
· Visningar
2 543
Senast: Borttaget konto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp