Vad ska ni äta på nyårsafton ni som inte firar direkt?

karamelldrottningen

Trådstartare
Ja vad blir det på menyn?
02F0D7B3-283C-485A-8F63-323F9F7D56D7.png
 
Har beställt skaldjursplatå från en närliggande fiskdeli 😍 Inklusive aioli, skagenröra och bröd.
Sen blir det en torr champagne till. Det blir bara jag, sambon och min mamma. Mest pga corona, annars brukar vi ta med hundarna och ta in på hotell och äta lyxig nyårssupé på restaurang.

Efterrätt är ej bestämd ännu, ska kolla runt lite, kanske får någon bra inspiration i denna tråden.
 
kommer fira som vanligt, dvs med en kompis på besök. tveksamt till om vi är vakna till tolvslaget. Har i år beställt en trerätters takeaway från en restaurang i stan. Winwin, vi slipper laga mat och stöttar samtidigt en av stadens företag.
 
Senast ändrad:
Själv tänkte jag äta anka till jul - men det hade jag inte riktigt mage till. Kanske till nyår (vet ett ställe där man köper grillad anka ungefär som grillad kyckling brukade kosta typ 150-200 - räcker till fem-sex mål till oss). Pysslingen ska dock bara äta soya eller älg.

Ungsrostade grönsaker åt mig - älgfärs åt honom? Eller ostfondue? Jag gillar plocke-mat.

Har en moccamousetårta och Jamie Olivers frozen bananoffeecheesecake i frysen (också sedan jul). Kanske gör en tårta med moccasmörkräm (ett recept från barndomen - kaffe, smör, ägg och socker. En tårta för typ tian - den storlek jag tänkte göra är ett ägg. Tanken att träna på att spritsa) Jag kan också göra saffranspannacotta (också rester från julen). Men blir det ostfondue kör jag nog frukt eventuellt att jag köper sorbet (kanske sorbet och prosecco?) Pepparkaksgranen borde ätas också

Jag fick lite ost, kex och marmelad i julklapp.

Jag har champagne och mousserande naturvin från champagne. Bra och bättre. (Julvinet och förra årets nyårsvin är kvar). Nyårsmeny: Grillade grönsaker. Sorbet. Champagne och chips
 
Det vi oftast äter: nån dyr pulled oumph eller liknande, potatiskroketter och bea. Nåt alkoholfritt bubbel att dricka.
Tolvslaget firas på gården med brasa och grannar.

Däremot efterrätten är mer öppen för diskussion. Just nu är jag så sugared up efter jul att jag inte orkar tänka på det riktigt... Måste vara nåt glutenfritt bara. Nån chokladigt och gräddigt. Hm....
 
Jag behöver inspo... jag ska absolut göra en tryfferad svartrotsgratäng men vet inte vad jag ska ha till den. Egentligen hade jag velat ha något till den som fungerar med champagne så mina tankar går till varmrökt regnbåge men tar tacksamt emot tips på någon annan form av fisk som kan fungera (blir det regnbåge röker jag den själv givetvis).
 
Det vi oftast äter: nån dyr pulled oumph eller liknande, potatiskroketter och bea. Nåt alkoholfritt bubbel att dricka.
Tolvslaget firas på gården med brasa och grannar.

Däremot efterrätten är mer öppen för diskussion. Just nu är jag så sugared up efter jul att jag inte orkar tänka på det riktigt... Måste vara nåt glutenfritt bara. Nån chokladigt och gräddigt. Hm....
Min moccamousetårta?

Bottnar 150 g malda hasselnötter, 5 äggvitor, 2,5 dl floursocker. Rita upp 5 cirklar ca 22 cm i diameter på bakplåtspapper (eller smorda och mjölade plåtar). Slå en maräng. Vänd ner nötterna. Grädda bottnarna på 150 grader ca 20 minuter. Jag gillar om de får lite färg. Är de svåra att lossa från bakplåtspappret - pensla lite kallt vatten på baksidan. Du behöver bara en eller två hela - den längst ned och den högt upp.

Fyllning 5 äggulor, lite snabbkaffe (funkar med vanligt kaffe som du mortlar riktigt fint) 100 g choklad. 3 dl grädde. Vispa grädden. Smält chokladen - blanda äggulor + kaffe + choklad. Vänd ner blandningen i grädden. Montera tårtan in i frysen. Ta fram ett par timmar innan den ska ätas.

Glömde- dekorera! Den lille som är i frysen nu har choklad kaffebönor. Jag brukar köra choklad spån

Mortla även snabbkaffe eller låt det lösas i äggulorna.
 
Min moccamousetårta?

Bottnar 150 g malda hasselnötter, 5 äggvitor, 2,5 dl floursocker. Rita upp 5 cirklar ca 22 cm i diameter på bakplåtspapper (eller smorda och mjölade plåtar). Slå en maräng. Vänd ner nötterna. Grädda bottnarna på 150 grader ca 20 minuter. Jag gillar om de får lite färg. Är de svåra att lossa från bakplåtspappret - pensla lite kallt vatten på baksidan. Du behöver bara en eller två hela - den längst ned och den högt upp.

Fyllning 5 äggulor, lite snabbkaffe (funkar med vanligt kaffe som du mortlar riktigt fint) 100 g choklad. 3 dl grädde. Vispa grädden. Smält chokladen - blanda äggulor + kaffe + choklad. Vänd ner blandningen i grädden. Montera tårtan in i frysen. Ta fram ett par timmar innan den ska ätas.

Glömde- dekorera! Den lille som är i frysen nu har choklad kaffebönor. Jag brukar köra choklad spån

Mortla även snabbkaffe eller låt det lösas i äggulorna.
Det lät väldigt gott och tillochmed görbart för en nästan bak-analfabet som jag! Tack!
 

Liknande trådar

Kultur Jag behöver tips på vad vi kan hitta på på nyårsafton. Vi brukar alltid åka nånstans och äta nåt gott (inget fancy, bara gott). Men i år...
Svar
14
· Visningar
671
Mat Vad finns det för restauranger i södra Skåne som har öppet på nyårsafton? Vi vill bara äta, inte sova över eller ha något gemensamt...
Svar
0
· Visningar
320
Senast: warg
·
Kropp & Själ Eftersom en del av oss kommer vara ensamma över julhelgen (självvalt och inte) eller inte tänker fira tänkte jag att vi kunde ha en tråd...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
7 515
Tjatter Det slog mig att det finns så många sätt att fira - eller inte fira - nyår. Hur spenderar ni nyårsafton? 🙂
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 084
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp