Vad ska ni äta på nyårsafton ni som inte firar direkt?

Efterrätten fick 👍
20201231_204111.jpg
 
Började dagen med resterna från gårdagens kina-take away. Följde upp med en happy meal på väg till en vän som behövde lite akut stöd. Fick en massa små rätter av allt möjligt ihop plock där och sitter ensam hemma och äter ica basics ravioli just nu...
 
När sambon igår hade köpt en galen mängd mat för idag insåg vi att vi(läs jag :laugh:) inte skulle orka allt. Så vi tjuvstartade med humrarna igår och gjorde en gucka på parmesan och färsk basilika som vi gratinerade dem med.

Idag blev det istället toast skagen, parmesan- och citron-gratinerade sparrisar, havskräftor, jättestora vanamei-räkor, vitlök/ört-bröd och aioli.
Efterrätt blev pannacotta med färska bär, sås gjord på passionsfrukt och jordgubbbar.
Pol Roger blev det dock enligt plan.

Allt var så galet gott!
 
Förrätten, aldrig gravat kött tidigare men det blev bra!
Var för sej hade det här varit sådär men det ska ätas ihop och då exploderar det av smaker 🤗

Hjortinnanlår blev det tillslut. Västerbottenspannacotta, hjortronsirap,äppelsallad.


4FBA1E18-6351-4CE1-8691-413220061A05.jpeg

Sen åt vi oxfilé, mer hjort- nu helstekt, italiensk potatiskaka och rödvinssås. Fantastiskt gott!
Philadelfiaglass med massa piff!
Godis, chips och sen kräftor.
Jag är mätt än!
 
Förrätten, aldrig gravat kött tidigare men det blev bra!
Var för sej hade det här varit sådär men det ska ätas ihop och då exploderar det av smaker 🤗

Hjortinnanlår blev det tillslut. Västerbottenspannacotta, hjortronsirap,äppelsallad.


Visa bifogad fil 62591

Sen åt vi oxfilé, mer hjort- nu helstekt, italiensk potatiskaka och rödvinssås. Fantastiskt gott!
Philadelfiaglass med massa piff!
Godis, chips och sen kräftor.
Jag är mätt än!

Låter helt ljuvligt! :love:
 
Alltså vi (två personer) köpte en baguette och en massa kalla tapasingredienser för att kunna ha typ som en långsam, lite festlig picknick framför TV:n.

Först skulle vi dock testa ett recept på lökringar som verkade enkelt och kul till förrätt. Man skulle ha två lökar till två portioner men vi skalade ner det till en, för säkerhets skull. Gjorde frityrsmet, började fritera 1-2 ringar i taget och åt lite i takt med att de blev klara.

Resultat: När halva löken var tillagad så var vi proppmätta på gränsen till illamående. Avvaktade, försökte äta lite tapas men fick packa ihop dem igen. Jag orkade inte ens äta lite av glassen efter att vi hade varit ute och tittat på fyrverkerier runt tolvslaget. :cry: Aja, god frukost idag i alla fall.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kultur Jag behöver tips på vad vi kan hitta på på nyårsafton. Vi brukar alltid åka nånstans och äta nåt gott (inget fancy, bara gott). Men i år...
Svar
14
· Visningar
666
Mat Vad finns det för restauranger i södra Skåne som har öppet på nyårsafton? Vi vill bara äta, inte sova över eller ha något gemensamt...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: warg
·
Tjatter Det slog mig att det finns så många sätt att fira - eller inte fira - nyår. Hur spenderar ni nyårsafton? 🙂
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 045
Senast: Red_Chili
·
Tjatter På grund av brist på ork tror jag att jag kommer att fira jul med katten i år i min stuga istället för med familjen på en annan ort. Men...
Svar
11
· Visningar
606

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Barn och djur
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp