Vad ska vi göra åt detta?

Nahar

Trådstartare
Italienska ministrar hurrar och applåderar att en lag som skulle skydda HBTQ-personer och kvinnor blockeras, men det är väl inte nyheter för någon att en ny våg av aktiv diskriminering och fråntagande av rättigheter för kvinnor och HBTQ-personer sveper över världen. Allt från abortlagar i Texas, till HBTQ-fria zoner i Polen, till hot mot aborträttigheter och vård för transpersoner i Sverige.

Jag saknar en diskussion om vad vi kan och ska göra för att motverka denna utveckling. Hur skyddar vi våra rättigheter in i framtiden, och vad kan vi göra för att hjälpa kvinnor och HBTQ-personer i andra länder?

Undanbeder mig diskussion om huruvida denna utveckling är bra eller dålig. Starta gärna en egen tråd om det om ni vill. Jag som upplever ett personligt hot mot mig och många av mina närmaste vill diskutera en väg framåt, inte diskutera huruvida vi bör vara andra klassens medborgare eller inte.
 
Inte så konstruktivt, men jag är uppgiven och rädd för att mina rättigheter som HBTQ'are tas ifrån mig. Har vänner från Ungern som flyttat hit pga hur politiken ser ut och är uppgivna dom med, men även oroliga för att samma krafter ska ta sig hit.

Jag vet inte vad man ska göra, eller vad jag som person kan och orkar göra.
 
Jag känner personligen att jag kommer undvika länder med lagar som jag känner att jag inte kan acceptera. Nu är jag en kvinna gift med en man. Men jag känner ändå att jag inte vill åka till länder där jag inte hade kunnat vara öppen med ett samkönat förhållande (om jag hade varit i ett).
 
Inte så konstruktivt, men jag är uppgiven och rädd för att mina rättigheter som HBTQ'are tas ifrån mig. Har vänner från Ungern som flyttat hit pga hur politiken ser ut och är uppgivna dom med, men även oroliga för att samma krafter ska ta sig hit.

Jag vet inte vad man ska göra, eller vad jag som person kan och orkar göra.
Det är där jag är också. Jag ser utvecklingen i Sverige närma sig samma, med SD:s framfart, feminister och kristna anti-HBTQ som går hand i hand, media som ger röst till abortmotstånd och transhat... Jag ser verkligen en mörk framtid framför mig. Skiträdd är jag. Men allt detta verkar liksom bara få fortsätta?
 
Jag har inget konstruktivt att komma med. Känner mig redan tvingad att stanna i garderoben irl av flera skäl och att dessa vindar blåser gör det bara ännu värre, för tänk om...? Nej fy, det känns bara nattsvart. Och då är jag "bara" asexuell, så min läggning är mer i skymundan än många andra under HBTQ-paraplyet. Men min könsidentitet, som jag bara nyligen börjat begripa lite bättre? Känns som att jag får ge fan i att leva ut den så att jag inte behöver slåss för mitt liv om fel människor skulle få syn på mig.

Jag tror att många - även om de aldrig skulle erkänna det - bär på tankar om att HBTQ-personer, bara genom att försöka leva som alla andra, fläker ut sig med sin livsstil och därför är det rätt åt oss om vi råkar illa ut. För de som passar bekvämt in i cis-hetero-normen så är det enklare att bara flyta med strömmen, istället för att ha civilkurage och agera när de ser förtryck. Såklart inte alla, men alldeles för många. :(
 
Italienska ministrar hurrar och applåderar att en lag som skulle skydda HBTQ-personer och kvinnor blockeras, men det är väl inte nyheter för någon att en ny våg av aktiv diskriminering och fråntagande av rättigheter för kvinnor och HBTQ-personer sveper över världen. Allt från abortlagar i Texas, till HBTQ-fria zoner i Polen, till hot mot aborträttigheter och vård för transpersoner i Sverige.

Jag saknar en diskussion om vad vi kan och ska göra för att motverka denna utveckling. Hur skyddar vi våra rättigheter in i framtiden, och vad kan vi göra för att hjälpa kvinnor och HBTQ-personer i andra länder?

Undanbeder mig diskussion om huruvida denna utveckling är bra eller dålig. Starta gärna en egen tråd om det om ni vill. Jag som upplever ett personligt hot mot mig och många av mina närmaste vill diskutera en väg framåt, inte diskutera huruvida vi bör vara andra klassens medborgare eller inte.
Instämmer i kåren som bävar inför framtiden på sådär 10-års horisont. Men tycker att det är viktigt att hela tiden visa var vi står, när dessa idiotier uttrycks. Personligen tänker jag att vi måste göra allt för att inte ge de ultrakonservativa minsta halmstrå. Men samtidigt fruktar jag starkt att vi kan få en blåbrun röra i regeringsmakt redan snart, med just konservatism som mesta gemensam nämnare. Och då är vi illa ute.
 
Det är där jag är också. Jag ser utvecklingen i Sverige närma sig samma, med SD:s framfart, feminister och kristna anti-HBTQ som går hand i hand, media som ger röst till abortmotstånd och transhat... Jag ser verkligen en mörk framtid framför mig. Skiträdd är jag. Men allt detta verkar liksom bara få fortsätta?
Känns som att det är en ond spiral som snabbt går åt det sämre. Sättet som media pratar om transpersoner på idag är skrämmande! Människor nekas vård eller sitter fast i många år långa köer för förhållandevis okomplicerad hjälp, på grund av politiska beslut baserade i ren transfobi.

Transkvinnor utmålas som predatorer, transmän omyndigförklaras och vita medelklassfeminister lapar i sig av uppmärksamheten de får för sitt hatspridande.

Jag orkar inte tänka på hur illa det kan bli på kort tid om det fortsätter så här...

Mitt strå till stacken är att prata öppet om mitt stöd för HBTQ+, visa för människor att de är välkomna och trygga här oavsett identitet och stötta organisationer som arbetar för våra rättigheter. Jag har tyvärr inte kraft att göra mycket mer...
 
Jag hoppas innerligt att detta är sista dödsryckningen från hatarna. Och jag hoppas och tror att generationen som är påväg ut i vuxenlivet just nu kommer skapa en bättre framtid för oss alla.
Jag är orolig för, om vi inte lyckas hålla i försvaret av friheterna, att de hinner uppfostra en ny generation hatare. Känns viktigare än någonsin att inte ge en millimeter.
 
vi måste göra allt för att inte ge de ultrakonservativa minsta halmstrå
Men vad? Jag känner mig så handfallen. Det mesta jag ser är försök till aktivism på sociala medier, men de är ju ekokammare av rang. Hur kan vi nå ut till de som inte förstår att en röst på SD (m.fl.) leder till inskränkning av aborträtten, till mer hat och hot mot HBTQ-personer, till mer våld mot kvinnor - eller de som helt enkelt inte bryr sig? Jag känner att jag borde ju veta det, jag som är aktiv inom genusvetenskapen och internationella organisationer, men fokus nu verkar vara på att se till att så många HBTQ-flyktingar som möjligt kan ta sig ur sina hemländer. Men vad händer när våra hemländer inte längre går att fly till? Och jag vill då inte fly nånstans. Jag vill leva i Sverige och vill att alla kvinnor och HBTQ-personer ska vara trygga här, och fria att leva sina bästa liv.

Förlåt, menar inte att just du har svar. Jag känner bara att jag inte riktigt vet var jag ska börja.
 
Jag hoppas innerligt att detta är sista dödsryckningen från hatarna. Och jag hoppas och tror att generationen som är påväg ut i vuxenlivet just nu kommer skapa en bättre framtid för oss alla.
Tyvärr ser jag inte samma sak. Det finns en enorm polarisering hos ungdomen, som drivs på av sociala medier och influeras av starka ideologiska krafter. Unga kvinnor är utsatta för sexism och senast i Eslöv var det någon som märkte ut HBTQ-personer på en karta för att döda dem (skolattacken). Det går inte att bara hoppas för mig. Jag måste göra något så att jag och mina nära kan gå trygga.
 
Jag funderar lite på det jag var inne på i mitt svar till @sjoberga : Är det så att människor inte förstår vad som händer, eller så att människor inte bryr sig? För om en skulle försöka nå ut med information på något sätt är det ju svårt att veta hur en ska utforma det. Var ska motvikten ligga mot allt hat, liksom?

Och hur får vi media att ta upp de här sakerna, som ett hot mot oss alla? För i grunden handlar det ju om det. När SD t.ex. motionerar om att transpersoner inte ska få vård innan de är 25, så handlar det ju om att de vill ta beslut om att vuxna människor inte ska få bestämma över sina egna kroppar. Den typen av tankar är ju fruktansvärt farliga om vi vill leva i ett demokratiskt samhälle. Men det rycks på axlarna åt det?
 
Men vad? Jag känner mig så handfallen. Det mesta jag ser är försök till aktivism på sociala medier, men de är ju ekokammare av rang. Hur kan vi nå ut till de som inte förstår att en röst på SD (m.fl.) leder till inskränkning av aborträtten, till mer hat och hot mot HBTQ-personer, till mer våld mot kvinnor - eller de som helt enkelt inte bryr sig? Jag känner att jag borde ju veta det, jag som är aktiv inom genusvetenskapen och internationella organisationer, men fokus nu verkar vara på att se till att så många HBTQ-flyktingar som möjligt kan ta sig ur sina hemländer. Men vad händer när våra hemländer inte längre går att fly till? Och jag vill då inte fly nånstans. Jag vill leva i Sverige och vill att alla kvinnor och HBTQ-personer ska vara trygga här, och fria att leva sina bästa liv.

Förlåt, menar inte att just du har svar. Jag känner bara att jag inte riktigt vet var jag ska börja.
Jag tänker att vi alla måste göra det vi kan. Bra diskussion, vad kan man göra mer är välkommen. Konkret gör jag saker som att vid minsta tecken på hbtq-motstånd/rädsla/hat, visa var jag står. Påvisa kopplingen mellan de konservativa krafter som är på frammarsch och den ofrihet det medför för alla. Se till att aldrig någonsin någon i min närhet kommer undan om de visar ett fult tryne i frågorna.

Men det är inte tillräckligt, såklart. Däremot tänker jag om fler gjorde som jag, skulle det kunna vara tillräckligt för att trycka ned och hålla bort hatet och dess verkningar.

Om de som känner ett behov av att yttra sig för att trycka ned andra och visa sitt fula tryne, visste att det alltid kommer att brännas som fan, tänker jag att det minskar rejält. Och är vi många som alltid reagerar, kommer det att brännas. Om vi bara står tysta och hoppas att eländet ska sluta ändå, sår vi frön till acceptans av hatet.

Sen om man orkar, kan man i samtal,förklara hur orimligt det är att denna frihet inte skulle existera. Hur orimligt det är att andras uppfattningar ska styra någons liv på det sättet. Särskilt om det är yngre som ramlat ned i ett sånt hål av hat, ibland kopplat till SD, ibland till religion.
 
Senast ändrad:
Usch, den här tråden ger mig magont. Upplever ni det alltså som att samhället blir alltmer icke-tolerant (eller vad man ska säga) mot personer inom hbtq+? Hur får ni den uppfattningen? Genom nyhetsinslag? Sociala medier? Tidningsartiklar?

Jag menar alltså inte att folk har fel uppfattning utan försöker ta reda på vad jag missar/missat!
 
Usch, den här tråden ger mig magont. Upplever ni det alltså som att samhället blir alltmer icke-tolerant (eller vad man ska säga) mot personer inom hbtq+? Hur får ni den uppfattningen? Genom nyhetsinslag? Sociala medier? Tidningsartiklar?

Jag menar alltså inte att folk har fel uppfattning utan försöker ta reda på vad jag missar/missat!

Det finns ju flera exempel uppräknade i tråden? Det handlar inte om "uppfattning" eller "upplevelse" - det sker ju riktiga händelser, både hatbrott och politiska beslut, som slår mot LHBTQ+-personer.
 
Det finns ju flera exempel uppräknade i tråden? Det handlar inte om "uppfattning" eller "upplevelse" - det sker ju riktiga händelser, både hatbrott och politiska beslut, som slår mot LHBTQ+-personer.
Och händelserna och förslagen diskuteras inte på det självklara sätt som de övergrepp och frihetsinskränkningar det handlar om - istället åberopas yttrandefrihet, åsiktsfrihet och det svajar för mycket i bemötandet för att jag ska kunna låta bli att ha en stor oro för framtiden på medellång sikt.
 
Det finns ju flera exempel uppräknade i tråden? Det handlar inte om "uppfattning" eller "upplevelse" - det sker ju riktiga händelser, både hatbrott och politiska beslut, som slår mot LHBTQ+-personer.
Ja, jag uppmärksammade några exempel och ska läsa igenom tråden nogrannare. Men jag själv har inte hört särskilt mycket alls i de nyhetskanaler jag använder, kanske beror det bara på ouppmärksamhet... Jag tycker bara att jag borde känna till saker innan någon skriver om dem på bukefalos. T.ex. det med abortlagarna i Texas läste jag först om här och fick googla på. och samma med det i artikeln i trådstarten. Därav frågan.
 
Ja, jag uppmärksammade några exempel och ska läsa igenom tråden nogrannare. Men jag själv har inte hört särskilt mycket alls i de nyhetskanaler jag använder, kanske beror det bara på ouppmärksamhet... Jag tycker bara att jag borde känna till saker innan någon skriver om dem på bukefalos. T.ex. det med abortlagarna i Texas läste jag först om här och fick googla på. och samma med det i artikeln i trådstarten. Därav frågan.
Nej, de här sakerna blir tyvärr sällan uppmärksammade på det sätt de förtjänar, som de hot de är. Så som svar på din fråga: Vi som måste hålla koll på sånt här för att det handlar om vår personliga frihet gör det. Men en del av varför jag startade tråden är ju just för att jag har svårt att förstå hur människor kan rycka på axlarna inför det, särskilt när det sker inom EU och inom Sverige.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp