Vad ska vi göra?

Det är de inte? De går ju hand i hand med lokala krafter för att stoppa vindkraftverk.
Var då?

I någon enskild kommun i Norra Sverige?

I Östra Götaland så är de positiva till vindkraft.

Den nationella föreningen är väldigt positiv till vindkraft:

https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/vanliga-fragor-om-vindkraft/

Jag har varit med i dussintals debatter med företrädare för främst Naturskyddsföreningen, som vägrar se att det finns något som helst negativt med vindkraft.

Naturskyddsföreningen har ett stort inflytande på två av våra riksdagspartier, och är den riksorganisation runt miljö, som får flest plats i olika former av råd, styrgrupper för utredningar avseende miljö o.s.v., vilket innebär att den extremt positiva synen på vindkraft slår igenom väldigt kraftigt.
 
Var då?

I någon enskild kommun i Norra Sverige?

I Östra Götaland så är de positiva till vindkraft.

Den nationella föreningen är väldigt positiv till vindkraft:

https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/vanliga-fragor-om-vindkraft/

Jag har varit med i dussintals debatter med företrädare för främst Naturskyddsföreningen, som vägrar se att det finns något som helst negativt med vindkraft.

Naturskyddsföreningen har ett stort inflytande på två av våra riksdagspartier, och är den riksorganisation runt miljö, som får flest plats i olika former av råd, styrgrupper för utredningar avseende miljö o.s.v., vilket innebär att den extremt positiva synen på vindkraft slår igenom väldigt kraftigt.
På sidan du länkar tycker jag de har en rimligt pragmatisk hållning till vindkraft. Skadan får väl sättas i proportion till den skada som skulle (kommer :meh: ) bli av klimatkrisen. Lesser of two evils och så vidare.
 
På sidan du länkar tycker jag de har en rimligt pragmatisk hållning till vindkraft. Skadan får väl sättas i proportion till den skada som skulle (kommer :meh: ) bli av klimatkrisen. Lesser of two evils och så vidare.
De företrädare för Naturskyddsföreningen som jag träffat på i samband med "verkliga fall", har inget emot att vare sig Natura2000-områden, eller naturreservat, naggas i kanten.

De tycker inte heller att utdikning av 1500 hektar våtmarker är ett problem, eller att några av de i Götaland fåtaliga spelplatserna för tjäder ryker all världens väg.

Att producera "utsläppsfri" energi är viktigare.
 
De företrädare för Naturskyddsföreningen som jag träffat på i samband med "verkliga fall", har inget emot att vare sig Natura2000-områden, eller naturreservat, naggas i kanten.

De tycker inte heller att utdikning av 1500 hektar våtmarker är ett problem, eller att några av de i Götaland fåtaliga spelplatserna för tjäder ryker all världens väg.

Att producera "utsläppsfri" energi är viktigare.
Det låter ju inte särskilt bra, nej. Kan du länka till info om dessa fall?
 
Nej, det tycker jag inte. Åtgärderna Sverige införde med huvudsakligen rekommendationer tycker jag var rimliga. Däremot de många länder som hade utegångsförbud, förbud att röra sig utomhus annat än för vissa specifika ärenden eller vissa tider osv (i stor utsträckning det vi ser som västerländska demokratier, dessutom) tycker jag var en skrämmande uppvisning i hur tunn den demokratiska, frihetliga fernissan egentligen är.

(sedan gjorde Sverige en del andra fel under pandemin, men de var, anser jag, inte knutna till restriktioner/rekommendationer)
Ja jag håller med i så fall och jag tror det var ett rejält dåligt beslut att stänga skolor och stänga in personer, för folkhälsan och utbildningen inte minst, utöver de andra problemen. Om de tittar på det där tror jag de kommer fram till att ha skolorna igång och låta folk röra sig var det bättre beslutet.

Men själv tycker jag då tex att Sveriges åtgärder hamnade (när de väl faktiskt gjorde någonting) på ett ok och hanterbart plan för medelsvensson (för de äldre var det ju uselt men det var ju främst kommunerna som hade från början dålig koll på äldreomsorgen, inte staten, (som bara hade dålig koll på exakt hur dålig koll kommunerna hade på äldreomsorgen :( )

Dvs jag skulle kunna tänka mig liknande informationskampanjer och rekommendationer när det gäller utsläpp av koldioxid.
Tex om att flyga en gång om året kort och mer sällan långt och att cykla (för hälsa och miljö) och att de styrde upp tågen tex (arbetsmiljö, schema och kanske subventioner). För att inte tala om hur coolt det vore om de rekommenderade kommunerna att inte centralisera skola, sjukvård, osv och ge ngn liten uppmuntran/stöd till butiker ute i landet -minskade resor på landsbygden, dvs snarare decentralisera detta, tänker hej vilt här. Men de skulle såklart göra en utredning... om det.)

(detta alltså utöver såklart att helt enkelt göra som företagen ber och bönar om och införa de regler som företagen vill ha osv.)
 
Det låter ju inte särskilt bra, nej. Kan du länka till info om dessa fall?
Ett sätt att hitta det hela är att titta på ett större antal tidningsartiklar i Norrköpings Tidningar, Folbladet, och Östgöta Correspondenten.

Både nyhetsartiklar, och insändare på debattsidor.

Det har också varit ett paneldebatter i ett par olika kommuner i Östergötland, med representation från Naturskyddsföreningen. Där har man velat "spara" några specifika områden strövområden, men ansett att andra områden, oavsett naturvärden eller ekologisk påverkan är OK.

Länk till en äldre men tydligen fortfarande gällande (2015) lokal policy runt vindkraft:
https://www.google.se/url?sa=t&rct=...3%B6ping.pdf&usg=AOvVaw1K-Eg4z-kECyiVoDOXSqTR

Om du googlar "vindkraft norrköping naturskyddsföreningen" så får du länkarna till ett stort antal debattartiklar, Lokala Naturskyddsföreningens Hemsida, ingångar till tidningsdebatter, referat från paneldiskussioner etc.

Det handlar om många dussin (kanske ett gross?) artiklar och dokument.

Något exempel: https://nt.se/debatt/artikel/vindkraften-bade-bullrar-och-skrapar-ner-/j879e1ql

Den här "anti-vindkraftsorganisationen" https://rvno.se/, en har samlat länkar till debatterna och artiklar.
 
Som art är vi alltid omåttliga, vi vill alltid ha mer, mer mark, näringstätare föda. Mer idag är igår, mer än grannen helst.

Att vi ska lösa våran jakt efter alltid mer, annat, godare snabbare och lättare med nyare teknologi tror jag inte på.
Hittils har bara homo sapiens med begränsad teknik klarat av att leva i balans med resten av sin biotop, utan att tränga ut andra arter.
Tja jag håller nog bara inte med. Som samhälle just nu är vi omåttliga, omättliga och vill ha mer. Men skulle säga att det är något som mer beror på födsel (var) och ohejdad vana.

Helt ärligt har jag inte ens uppfattat mina föräldrars uppväxt som en del i det du beskriver. Uppfattar du dina äldre generationer ha vuxit upp under viljande ha mycket mer? omättligt?

Jag uppfattar mina äldre generationer som snarare måttliga och återhållsamma.
Alltså om vi pratar far och morföräldrar. Kan erkänna att hälften av mina föräldrar, är inne i konsumtionslandet, 40-talisterna är onekligen väldigt dedikerade när de väl gör ngt. 60-talisterna har jag uppfattat som väldigt konsumtionsdrivna dock iofs, så viktigt att barnen ska ha det coolaste och bräda de andra barnen i klassen och inte resa färre gånger o kortare än andra barn. Ursäkta såklart 60-talister i tråden :D jag känner inte så många väl.
 
Senast ändrad:
Varför är då Naturskyddsföreningen, som ju måste anses vara någon form av miljörörelse en stor tillskyndare för Vindkraft?
Källa på det du, är du säker på att dom vurmar för vindkraft i annat än urban/brukad miljö?

Mig veterligen är dom inte det.

För det gör enorm skillnad, om man bygger vindkraft där djuren bor vs där människorna bor.
 
Tja jag håller nog bara inte med. Som samhälle just nu är vi omåttliga, omättliga och vill ha mer. Men skulle säga att det är något som mer beror på födsel (var) och ohejdad vana.

Helt ärligt har jag inte ens uppfattat mina föräldrars uppväxt som en del i det du beskriver. Uppfattar du dina äldre generationer ha vuxit upp under viljande ha mycket mer? omättligt?

Jag uppfattar mina äldre generationer som snarare måttliga och återhållsamma.
Alltså om vi pratar far och morföräldrar. Kan erkänna att hälften av mina föräldrar, är inne i konsumtionslandet, 40-talisterna är onekligen väldigt dedikerade när de väl gör ngt. 60-talisterna har jag uppfattat som väldigt konsumtionsdrivna dock iofs, så viktigt att barnen ska ha det coolaste och bräda de andra barnen i klassen och inte resa färre gånger o kortare än andra barn. Ursäkta såklart 60-talister i tråden :D jag känner inte så många väl.

Jag menar att redan när man kräver nåt mer än det nödvändigaste att överleva och möjligtvis yttepytte extra, så tar vi i anspråk mer resurser än andra arter. Vårat levadsätt innebär också att vi måste hela tiden bli fler till antalet. Än har vi inte löst hur vi ska hantera en krympande ekonomi, hur vi ska hantera en befolkning som på grund av ålderdom blir färre arbetsföra som ska försörja fler. Den enda lösningen verkar vara att det ska bli fler unga.

Hittils har alla tekniska uppfinnigar gynnat våran egen mångfald och fruktsamet, från den studen vi förstod att vi kunde odla vår mat. Sen dess har man hela tiden tagit mer mark i anspråk, blivit fler, etc.

Jag må vara en pessimist, men vår art utkonkurrerar alla andra arter, på alla kontinent och i alla biotop. Vi sprider oss helt ohämmat och skapar våra egna mikroklimat så vi kan i stort sätt överleva vart som helst i världen, fast i stor utsträckning genom att undantränga andra arter.

Om vi ska hitta en "teknik" som ska rädda oss själva från att kamma våran biotop helt ren på alla resurser, så är det en teknik som ska begränsa våran framfart och produktivitet. Det närmaste vi har kommit är preventivmedel.
 
Jag menar att redan när man kräver nåt mer än det nödvändigaste att överleva och möjligtvis yttepytte extra, så tar vi i anspråk mer resurser än andra arter. Vårat levadsätt innebär också att vi måste hela tiden bli fler till antalet. Än har vi inte löst hur vi ska hantera en krympande ekonomi, hur vi ska hantera en befolkning som på grund av ålderdom blir färre arbetsföra som ska försörja fler. Den enda lösningen verkar vara att det ska bli fler unga.

Hittils har alla tekniska uppfinnigar gynnat våran egen mångfald och fruktsamet, från den studen vi förstod att vi kunde odla vår mat. Sen dess har man hela tiden tagit mer mark i anspråk, blivit fler, etc.

Jag må vara en pessimist, men vår art utkonkurrerar alla andra arter, på alla kontinent och i alla biotop. Vi sprider oss helt ohämmat och skapar våra egna mikroklimat så vi kan i stort sätt överleva vart som helst i världen, fast i stor utsträckning genom att undantränga andra arter.

Om vi ska hitta en "teknik" som ska rädda oss själva från att kamma våran biotop helt ren på alla resurser, så är det en teknik som ska begränsa våran framfart och produktivitet. Det närmaste vi har kommit är preventivmedel.
Men vi har ju löst det "i teorin", alltså, vi har jättemånga olika lösningar klara att testas på hur vi ska omorganisera samhället. Vi behöver bara få igenom förändringen. Det är därför jag startade tråden, det är det jag vill komma åt här: Inte "vilka är lösningarna" (det vet vi!) utan hur får vi lösningarna att bli verklighet?
 
Källa på det du, är du säker på att dom vurmar för vindkraft i annat än urban/brukad miljö?

Mig veterligen är dom inte det.

För det gör enorm skillnad, om man bygger vindkraft där djuren bor vs där människorna bor.
Jag är bergsäker!

Jag har själv varit med på paneldebatter och pratat.

De drar gränsen vid naturreservat, och rekreationsområden som flitigt nyttjas av "den urbana befolkningen".

Övriga skogar och vattendrag, våtmarker, tjäderspel, övervintringsområden för kungsörn verkar inte intressera.

Och vad avser naturreservat, så verkar det vara som att det är OK med placering av verk väldigt nära gränsen.

Verksamheter, som t.ex. etablerade behandlingshem med goda resultat, där där djur och natur är en viktig del av behandlingen, spelar heller ingen roll...
 
Angående vindkraftverk så tror jag det var ett avsnitt av SR Klotet där de pratade om att ute på kontinenten är det vanligast att de byggs i och på själva industrierna som använder elen. Superbra lösning tycker jag, industriområden ligger ju redan avsides från det mesta.
 
Dvs jag skulle kunna tänka mig liknande informationskampanjer och rekommendationer när det gäller utsläpp av koldioxid.
Tex om att flyga en gång om året kort och mer sällan långt och att cykla (för hälsa och miljö) och att de styrde upp tågen tex (arbetsmiljö, schema och kanske subventioner). För att inte tala om hur coolt det vore om de rekommenderade kommunerna att inte centralisera skola, sjukvård, osv och ge ngn liten uppmuntran/stöd till butiker ute i landet -minskade resor på landsbygden, dvs snarare decentralisera detta, tänker hej vilt här. Men de skulle såklart göra en utredning... om det.)
Helt enig! Det vore mycket bra och lämpligt, till och med! Och i nuläget kan man komplettera det med rekommendationer kring hur man bör spara el. Under pandemin tycker jag ändå att man hade en känsla av att alla ansträngde sig och "vi fixar det här" - nu under energi- och klimatkris verkar allt bara ha reducerats till en privatekonomisk fråga om man kan betala sina elräkningar eller ej... Kan väl säga att jag är "lite" besviken på myndigheternas agerande! (själv sparar jag som sjutton, har minskat min elförbrukning med 45% i september jämfört med förra året, men gör det till stor del genom att elda med ved, så tveksamt hur bra det är ur klimatsynpunkt...)
 
Angående vindkraftverk så tror jag det var ett avsnitt av SR Klotet där de pratade om att ute på kontinenten är det vanligast att de byggs i och på själva industrierna som använder elen. Superbra lösning tycker jag, industriområden ligger ju redan avsides från det mesta.
Ja, det MÅSTE ju liksom gå att utnyttja vindkraft på bättre sätt än att skövla stora naturområden som @skogaliten beskriver...
 
Ja, det MÅSTE ju liksom gå att utnyttja vindkraft på bättre sätt än att skövla stora naturområden som @skogaliten beskriver...
De vertikala vindkraftverken ger sämre effekt men jag tror att deras miljöpåverkan är mindre.

1664214332970.png
 
Jag har precis bytt elavtal till ett som stöttar utvecklingen av svensk kärnkraft. Som skåning tror jag det är enda alternativet till reglerkraft i denna änden av landet för att funka ihop med sol och vind. Det började skava att inte ha ett elavtal i linje med min övertygelse även om jag aldrig haft ett med fossil energi någonsin.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 489
Senast: BernT
·
IT & mobiler Är det någon som har bra tips på en slimmad app för anodroid för att göra anteckningar över tid? Jag har börjat väga mig lite mer...
Svar
6
· Visningar
391
Senast: Exile
·
Kultur Jag och min partner funderar på vad vi vill göra på semestern i sommar, sannolikt kring v. 30. Typ en weekend. Han har aldrig varit...
Svar
18
· Visningar
481
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
9 521
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp