Vad ska vi göra?

Jag menar att redan när man kräver nåt mer än det nödvändigaste att överleva och möjligtvis yttepytte extra, så tar vi i anspråk mer resurser än andra arter. Vårat levadsätt innebär också att vi måste hela tiden bli fler till antalet. Än har vi inte löst hur vi ska hantera en krympande ekonomi, hur vi ska hantera en befolkning som på grund av ålderdom blir färre arbetsföra som ska försörja fler. Den enda lösningen verkar vara att det ska bli fler unga.

Hittils har alla tekniska uppfinnigar gynnat våran egen mångfald och fruktsamet, från den studen vi förstod att vi kunde odla vår mat. Sen dess har man hela tiden tagit mer mark i anspråk, blivit fler, etc.

Jag må vara en pessimist, men vår art utkonkurrerar alla andra arter, på alla kontinent och i alla biotop. Vi sprider oss helt ohämmat och skapar våra egna mikroklimat så vi kan i stort sätt överleva vart som helst i världen, fast i stor utsträckning genom att undantränga andra arter.

Om vi ska hitta en "teknik" som ska rädda oss själva från att kamma våran biotop helt ren på alla resurser, så är det en teknik som ska begränsa våran framfart och produktivitet. Det närmaste vi har kommit är preventivmedel.
Ja jag tror nog att om dina enda alternativ framåt är att gå under genom att gå under eller att 2/3 av jordens befolkning plötsligt försvinner och resten börjar leva som grävlingar så är det väldigt svårt att göra någonting alls.

Så jag håller nog bara inte med :)

Hur man lever med krympande befolkning lär nog snart Japanerna finna ut lösningen på... eller gå under då. Eftersom de gör just det (dvs lever med krympande befolkning och fler länder står på kö att följa efter).

Sedan tänker jag att problemet med krympande ekonomi om det blir så eller ej, Venetianska handvävda gobelänger är mäkta dyra, är också ett problem som får lösa sig självt. Det finns tankar och idéer om munkar med hål i och diverse alternativ och att räkna BNP på andra sätt och räkna in naturtillgångar på andra sätt.

Ja nu får ju då våra tekniska uppfinningar få försöka gynna oss på andra sätt helt enkelt.

Och preventivmedel är onekligen nytt och revolutionerande. Det är ju en sak som faktiskt just nu håller koll på en hel del befolkningstillväxt i de länder som tillåter dem och i de länder där tex kyrkan inte kämpar emot dem.
 
Vad skrev du @Nahar , var det ingen ide att byta vanlig spis till vedeldad?
Jag ska iaf sätta in kassett i öppna spisen tänke jag för att maxa så jag får ut mer värme.

Generellt är jag ofta ganska uppgiven o säkerligen i nån typ av förnekelse iom klimatet.
Jag tänker på det hela tiden och gör endel aktiva val och vissa rent själviska.
Höjt månadsgivan till röda korset igen
 
Jag är bergsäker!

Jag har själv varit med på paneldebatter och pratat.

De drar gränsen vid naturreservat, och rekreationsområden som flitigt nyttjas av "den urbana befolkningen".

Övriga skogar och vattendrag, våtmarker, tjäderspel, övervintringsområden för kungsörn verkar inte intressera.

Och vad avser naturreservat, så verkar det vara som att det är OK med placering av verk väldigt nära gränsen.

Verksamheter, som t.ex. etablerade behandlingshem med goda resultat, där där djur och natur är en viktig del av behandlingen, spelar heller ingen roll...
Fy, nu blir jag besviken på dom. Så ovetenskapligt.

Äcklig urban norm, fuck "ödemarken". Samma skit sen 1600-talet 😑.
 
Vad skrev du @Nahar , var det ingen ide att byta vanlig spis till vedeldad?
Jag ska iaf sätta in kassett i öppna spisen tänke jag för att maxa så jag får ut mer värme.

Generellt är jag ofta ganska uppgiven o säkerligen i nån typ av förnekelse iom klimatet.
Jag tänker på det hela tiden och gör endel aktiva val och vissa rent själviska.
Höjt månadsgivan till röda korset igen
Ja, alltså ur ett rent energieffektiviseringsperspektiv (orelaterat till elpriserna), så kan det bli mer utsläpp av vedeldning, men diskussionen i tråden vill jag minnas var kring att använda ugn och spis, inte vedeldad värme. Jag värmer själv med ved och visst är det skillnad mellan spis/kamin, men bättre än direktverkande el, åtminstone när elen kommer av kol och gas.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Är det någon som har bra tips på en slimmad app för anodroid för att göra anteckningar över tid? Jag har börjat väga mig lite mer...
Svar
6
· Visningar
349
Senast: Exile
·
Skola & Jobb Jag är på väg tillbaka efter utmattning och ska efter en längre tid på 75% sjukskrivning nu börja jobba 50%. Det är jag själv som har...
2
Svar
20
· Visningar
1 256
Senast: Seaside
·
Samhälle Lyssnar just nu på denna. Oerhört intressant. Regeringen säger att det skall finnas noll tolerans mot mäns våld mot kvinnor, men...
2
Svar
20
· Visningar
2 030
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 281
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp