Vad ska vi göra?

Precis som en drogberoende eller alkoholberoende som vet vart deras handlingar leder, så vet vi ju vart det här leder, men vi som art leds hårt att söka dopaminkickar och kan tänka oss att dö för att bara få fortsätta söka nästa dopaminkick.

Som råttor som kan trycka på en knapp för en beroendeframkallande substans tills de svälter ihjäl.

Vi kommer inte ifrån det här tror jag.
Därmed att vi behöver toppstyrning för att omforma samhället. Dopaminet försvinner inte för det, utan vi får nya vägar att få de kickarna - men då behöver någon bygga vägarna.
Var står det om att Skånes grundvatten kommer bli salt? När jag googlade det kommer det inte upp något.
På SMHI:s hemsida finns kartor med prognoser över höjda havsnivåer, där står det också att det grundvatten som finns i östra Skåne kommer ligga under vattenytan och därmed infiltreras av saltvatten. Detta kombinerat med den studie som beskrivs i trådstarten om hur snabbt vattnet nu kan komma att stiga ger en prognos där större delen av östra Skåne kan få salt grundvatten inom århundradets slut.
 
Ett problem med solpaneler är att mängden brytbar metall inte alls är tillräckligt för den mängd solpaneler som behövs sett till dagens energiförbrukning globalt och då blir det ett etiskt dilemma hur de ska användas. Till villaägare i Sundsvall där de är ur bruk mycket större del av året och brukas till ”lyxförbrukning” (alltså inte värme utan nöjessurfning, mysbelysning osv) i annan utsträckning än tex närmare ekvatorn i ett land med fler soltimmar/år och sjukt dyr och bristande mängd el som inte kommer alla invånare till gagn ens för matlagning och andra extremt basala behov.

Jag tror du ska kolla på fakta på hur mycket solenergi man kan utvinna i Sundsvall.

Det är därför även Luleå Energi har en solcellspark numera...

Att infrastrukturen är extremt dåligt utbyggd i afrikanska länder är såklart ett välfärdsproblem, men eftersom man inte behöver isolerade hus där och enbart behöver elen till fläktar, matlagning, vattenutvinning och kommunikation så räcker få solpaneler till mycket mer där.
 
Jag tror du ska kolla på fakta på hur mycket solenergi man kan utvinna i Sundsvall.

Det är därför även Luleå Energi har en solcellspark numera...

Att infrastrukturen är extremt dåligt utbyggd i afrikanska länder är såklart ett välfärdsproblem, men eftersom man inte behöver isolerade hus där och enbart behöver elen till fläktar, matlagning, vattenutvinning och kommunikation så räcker få solpaneler till mycket mer där.
Jamen precis! Håller med. Det är ju vad jag menar. Varför skulle Svenska staten börja subventionera solpaneler vars råvaror är ändliga och därmed minska möjligheten för dem som verkligen har bra nytta av solpaneler för total omvälvning av sin levnadsstandard? Globalt sett urusel råvaruanvändning.
 
Jamen precis! Håller med. Det är ju vad jag menar. Varför skulle Svenska staten börja subventionera solpaneler vars råvaror är ändliga och därmed minska möjligheten för dem som verkligen har bra nytta av solpaneler för total omvälvning av sin levnadsstandard? Globalt sett urusel råvaruanvändning.
Du missförstår :).

För att kunna bo i vårt klimat måste vi antingen elda något, eller använda el för uppvärmning (effektivast genom att köra en bergvärmepump, jordvärmepump, luftvärmepump).

Vi dör faktiskt annars. I afrikanska länder finns inte det problemet - däremot så behövs det el till vattenpumpar och vattenrening, men otroligt mycket färre kilowatt.
 
Du missförstår :).

För att kunna bo i vårt klimat måste vi antingen elda något, eller använda el för uppvärmning (effektivast genom att köra en bergvärmepump, jordvärmepump, luftvärmepump).

Vi dör faktiskt annars. I afrikanska länder finns inte det problemet - däremot så behövs det el till vattenpumpar och vattenrening, men otroligt mycket färre kilowatt.
Nej, jag tror inte jag missförstår, bara har annan prioritering.

Tror du inte dödsfallen i värmeböljor (som är vanliga i Afrika) skulle kunna minskas på samma sätt som de av kyla i Norden, med hjälp av el?
 
Nej, jag tror inte jag missförstår, bara har annan prioritering.

Tror du inte dödsfallen i värmeböljor (som är vanliga i Afrika) skulle kunna minskas på samma sätt som de av kyla i Norden, med hjälp av el?
Jag tror att det är betydligt vanligare att människor i Afrika dör av svält pga torka och konflikter än att de dör av värmeslag.
 
Därmed att vi behöver toppstyrning för att omforma samhället. Dopaminet försvinner inte för det, utan vi får nya vägar att få de kickarna - men då behöver någon bygga vägarna.

Vilken demokratisk majoritet ska rösta på detta?

Eller ska vi hellre ha tyrani, teknokrati, autokrati eller diktatur?
 
Nej, jag tror inte jag missförstår, bara har annan prioritering.

Tror du inte dödsfallen i värmeböljor (som är vanliga i Afrika) skulle kunna minskas på samma sätt som de av kyla i Norden, med hjälp av el?
Folken i Afrika har bott där i hundratusentals år, de är perfekt anpassade till klimatet och vet hur man överlever. Det är nog väldigt liten risk att de skall dö av värme, så länge de inte super sig redlösa eller liknande.
 
Folken i Afrika har bott där i hundratusentals år, de är perfekt anpassade till klimatet och vet hur man överlever. Det är nog väldigt liten risk att de skall dö av värme, så länge de inte super sig redlösa eller liknande.

Jag skulle säga att det är i princip omöjligt att hela mänskligheten skulle överge hela urbaniseringsprojektet och flytta ut i bushen.
 
Så du menar att åtgärderna mot t.ex. pandemin eller i krig också är tyranni, teknokrati, autokrati, och diktatur?

Man inskränkte medborgarnas frihet tillfälligt. Det är lite svårt att säga vart det landrar, hur man ser på saken när vi inte är så nära inpå.

Åtgärderna för pandemin på vissa platser (ex. kina) har ett definitvt stort mått av diktatur, där man inskränkte medborgarnas frihet så pass att vissa led av hungersnöd.

Det har också gjorts frihetsberövanden (kina, australien) som jag tror inte kommer att ses med blida ögon på i framtiden.

I en demokrati har vi ändå rätt att rösta på våran undergång, hur dumt den än må verka.
 
Man inskränkte medborgarnas frihet tillfälligt. Det är lite svårt att säga vart det landrar, hur man ser på saken när vi inte är så nära inpå.

Åtgärderna för pandemin på vissa platser (ex. kina) har ett definitvt stort mått av diktatur, där man inskränkte medborgarnas frihet så pass att vissa led av hungersnöd.

Det har också gjorts frihetsberövanden (kina, australien) som jag tror inte kommer att ses med blida ögon på i framtiden.

I en demokrati har vi ändå rätt att rösta på våran undergång, hur dumt den än må verka.
Så om jag förstår dig rätt så menar du att vi inte ska göra något alls nu utan bara låta det ske? Och vi skulle inte gjort något åt pandemin heller, och inte göra något om det blir krig?
 
Så om jag förstår dig rätt så menar du att vi inte ska göra något alls nu utan bara låta det ske? Och vi skulle inte gjort något åt pandemin heller, och inte göra något om det blir krig?

Jag säger att vi kommer troligtvis inte kunna lösa det under styrformen Demokrati om inte majoriteten av medborgarna vill (vilket är ganska tydligt att de inte gör) och alternativen är inte särskilt lockande heller, med det bagage som de kommer med.

Jag säger att vi kanske inte KAN göra nånting just nu, under fredliga former.
 
Jag säger att vi kommer troligtvis inte kunna lösa det under styrformen Demokrati om inte majoriteten av medborgarna vill (vilket är ganska tydligt att de inte gör) och alternativen är inte särskilt lockande heller, med det bagage som de kommer med.

Jag säger att vi kanske inte KAN göra nånting just nu, under fredliga former.
Jag håller inte med om det. För det första är det mig veterligen inte en majoritet som röstat mot att göra något, utan folk har röstat för att ha ett fungerande samhälle, och vill vi ha ett fungerande samhälle måste klimatkrisens värsta effekter avvärjas. För det andra så ser jag inte att åtgärder överhuvudtaget måste inskränka demokratiska eller mänskliga rättigheter, snarare tvärt om.
 
Ja, och när jag läste det så blev jag också nyfiken på en jämförelse inte mellan öken och solpanelbeklädd mark, utan återställt ekosystem på del av ytan och solpaneler på del av den. Jag tror (obs tror) att vinsten av träd, som utöver solpanelernas skugga också hindrar erosion, hämtar näring från djupa jordlager och fäller sinn grönmassa dvs gödslar marken årligen kan vara ännu mer effektivt och att ha solcellerna som solskydd i redan exploaterade miljöer som är längre från att ha fungerande ekosystem tex över motorvägar, cykelbanor, på tak så som redan görs.
Jo men det är kanske inte antingen eller utan också. För att ha råd att plantera träd, vilket de väl har börjat med i områden där öknen sprider sig, kanske man även vill ha energikällor. Och självklart behöver ju även ökennära länder i Afrika både energi och en industri med en vara de kan sälja. Om den ytan som de har solcellerna på dessutom inte går förlorad för jordbruk och ekosystem är väl det väldigt bra.

Solpaneler uppstår går väl att odla under direkt medan träd tar tid på sig att växa och ge avkastning och inte lika omedelbart är lämpliga att odla under. (för jag tänker att den som sätter upp panelerna/träden behöver få in resurser till tex bostad, löner, mat osv.) Tror ens få faktiskt odlar under fruktträd i Sverige heller, det uttrycktes förvåning över att man gjorde så i sekelskiftet i en pomologisk facebookgrupp nyligen och jag har också varit osäker på om det är lämpligt.

Sedan vet jag inte hur mycket exploaterade miljöer som cykelbanor, motorvägar och tak de har i vissa väldigt fattiga länder.

I övrigt är det ju inget någon ska bestämma förhoppningsvis utan vad var och en väljer att göra på sin mark och ur den synvinkeln är det väldigt positivt att det går att odla under solpaneler, två bra saker på en gång, för den som väljer att ha dem. En annan person kanske väljer fruktträd.
 
Senast ändrad:
Funderar på om det finns något sätt att göra en informationskampanj som inte blir till någon slags konspirationsteori. Alltså, för att nå ut med de verkliga scenarion vi nu står inför, konkreta saker som att Skåne får saltvatten och mormor dör i värmeböljan och så vidare (typ likt varningar på cigarettpaket), men ändå göra det på ett sätt som regeringen måste ta på allvar? Som människor förstår och accepterar?
Samtidigt iofs, reklam funkar ju, annars skulle folk inte hålla på med det. Så med en bra byrå kanske det inte skulle göra något med troll, bara få upp den i mediaflödet.
 
Jag säger att vi kommer troligtvis inte kunna lösa det under styrformen Demokrati om inte majoriteten av medborgarna vill (vilket är ganska tydligt att de inte gör) och alternativen är inte särskilt lockande heller, med det bagage som de kommer med.

Jag säger att vi kanske inte KAN göra nånting just nu, under fredliga former.
Icke demokratier är ju inte kända för att ta mycket miljöhänsyn historiskt sett om man säger så...
 
Jamen precis! Håller med. Det är ju vad jag menar. Varför skulle Svenska staten börja subventionera solpaneler vars råvaror är ändliga och därmed minska möjligheten för dem som verkligen har bra nytta av solpaneler för total omvälvning av sin levnadsstandard? Globalt sett urusel råvaruanvändning.
Om något blir mycket populärt i väst, samtidigt som det uttrycks att vissa material är negativa så sker snabb teknikutveckling på området. Tex den teknikutveckling som gjorde att många solpaneler inte använder sällsynta jordartsmetaller utan kisel och den utveckling som gör att de är billigare och effektivare nu. Näsa sak är väl att koldioxidanvändningen vid framställandet av kisel behöver minska, eller ämnet kisel i panelerna behöver minska.

Men om ingen köper dem kommer ju det inte att hända. Saker tillverkas ju mot en potentiell marknad och utveckling sker med hjälp av inkomster av försäljning av produkten bland annat. Så om ingen köper solpaneler utan alla väntar på att personer någon annanstans ska köpa dem så riskerar vi ju vänta i evighet på att de blir billiga och effektiva nog att man skulle vilja ha dem i stordrift i just Afrika. Sedan vidare så sker även teknikutveckling när resurser börjar ta slut. Och saker kan såklart både utvecklas och produceras även i afrikanska länder.

@skiesabove luftkonditionering däremot drar väl mer än värme och det finns ju viss risk att det önskemålet skulle uppstå. Men då är det väl bara så.
 
Man inskränkte medborgarnas frihet tillfälligt. Det är lite svårt att säga vart det landrar, hur man ser på saken när vi inte är så nära inpå.

Åtgärderna för pandemin på vissa platser (ex. kina) har ett definitvt stort mått av diktatur, där man inskränkte medborgarnas frihet så pass att vissa led av hungersnöd.

Det har också gjorts frihetsberövanden (kina, australien) som jag tror inte kommer att ses med blida ögon på i framtiden.

I en demokrati har vi ändå rätt att rösta på våran undergång, hur dumt den än må verka.
Vad som är eftersträvansvärt i livet ändras med modet. Nu är det rätt och eftersträvansvärt att konsumera mycket, byta kök ofta och flyga långt flera gånger om året, det har inte alltid varit så och behöver inte alltid vara så.

Om min farmor hade en Burberry rock och lagade den hela livet så har min kollegas dotter en ny varje år, det är ju inte en rimlig användning av ett kvalitetsplagg.

Sedan tror jag du tänker dig en större samhällsomvandling än tex jag gör. Jag tror inte Sverige kan bära vår befolkning sittandes i buskar och boendes i jordkulor och användandes hacka för att odla. Det verkar mycket mer sannolikt att det går att få till med en situation som väldigt mycket liknar den nuvarande men med lite andra typer av resor och lite andra konsumtionsmönster. Det finns människor som gillar att åka tåg, laga kläder och cykla och det kan bli så att flest tycker det är roligast.

Om man tar 80-talet som en jämförelse så led inte folk oerhörda kval då, trots att vi reste mindre, köpte färre kläder, gärna åkte nattåg och åt den roligaste maten lite mer sällan. Och vi släppte ut oerhört mycket mindre koldioxid. Tänk om vår moderna teknik kunde kombineras med 80-talsliv, se vart det skulle ta oss och vad mer som skulle behöva göras. Kanske kombineras med 50-tals transportmönster (dvs cykel) osv, 30-tals trädgårdsanvändning och parker.

Sedan en stor del av minskning av utsläpp skulle kunna ske om de rikaste 10% i varje land skärpte sig rejält och valde andra intressen. Renovera slott med hantverkare, beställa handvävda gobelänger från Venedig, vara mecenat och finansiera konstnärer och donera till skolor är ju också att spendera jättemycket pengar och kan också ge den cred man suktar efter i ett annat samhälle.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 498
Senast: BernT
·
IT & mobiler Är det någon som har bra tips på en slimmad app för anodroid för att göra anteckningar över tid? Jag har börjat väga mig lite mer...
Svar
6
· Visningar
393
Senast: Exile
·
Kultur Jag och min partner funderar på vad vi vill göra på semestern i sommar, sannolikt kring v. 30. Typ en weekend. Han har aldrig varit...
Svar
18
· Visningar
487
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
9 552
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp