Vad ska vi göra?

Man blir som parti/ regering inte vald på sänkt levnadsstandard, färre resor, höga drivmedelspriser, mindre kött, "störande" vindkraftverk etc etc. Folk röstar inte så tyvärr. Så det är lite moment 22 för ett parti som skulle vilja driva dessa frågor. Det är väljarna som väljer väg.

Plus att de som bestämmer i de stora klimatförstörande länderna har fokus på annat, som t ex krig och ökad konsumtion. Så...
 
Klimatförändringarna är ett faktum, jag tror personligen inte att vi (helt oavsett regering i Sverige) kommer att kunna hålla oss under 1,5-gradersmålet utan vi kommer att hamna högre. Det kommer att bli svårare, i en del fall omöjligt, att leva i vissa delar av världen och det kommer generellt att bli en tuffare värld med fler extremväder, fler naturkatastrofer, svårare att odla mat. Men jag tror vi kommer att behöva vänja oss vid den världen och lära oss att leva i den, snarare än att förhindra den. För jag tror det är för sent att förhindra, vi måste rikta in oss på att mildra, kompensera och lära oss hantera klimatförändringarna. Och det tror jag att vi kan, jag tror inte vi är på väg mot en apokalyps.

För övrigt tycker jag det är lite farligt att prata om apokalyps. Det får folk att tappa hoppet, att sluta anstränga sig. Om något är FÖR omöjligt så skiter man i det liksom. Och jag talar inte i första hand om svenska politiker här, utan om folk i allmänhet. Vad spelar det för roll om jag flyger till Thailand om jorden ändå ska gå under liksom?

Vad gäller situationen i just Sverige kan jag inte se att någon av de möjliga regeringarna skiter i klimatet? Det finns ETT parti som inte ställer sig bakom klimatmålen, vilket innebär att en förkrossande majoritet på 80% i Sveriges riksdag faktiskt VILL uppnå de målen. Jag tycker inte att det är så illa, men tyvärr har det inte så stort genomslag då ju Sverige är ett litet land sett till både folkmängd och utsläpp.
 
Några lösa trådar:

Antikapitalistisk aktion och organisering. Hitta alternativa sätt att leva.
Lära sig basal sjukvård o självhushållning. Försöka skapa sammanhang för att i så hög grad som möjligt hålla sig utanför staten.
Spamma styrande organ med de-growth-förslag?
Vila. Inte producera.
Vara i naturen, i nuet.
Bygga relationer med likasinnade för samarbete utanför lönearbete.

Hoppfullhet tror jag också vi behöver. Frihet, tid, omsorg, kreativitet.

Kanske att kunna konkret exemplifiera hur det går att tänka bortom tillväxt och börja leva i balans med de resurser som finns?

Vara vänlig. Ge andra människor anledningar att vara snälla mot varandra.
 
Man blir som parti/ regering inte vald på sänkt levnadsstandard, färre resor, höga drivmedelspriser, mindre kött, "störande" vindkraftverk etc etc. Folk röstar inte så tyvärr. Så det är lite moment 22 för ett parti som skulle vilja driva dessa frågor. Det är väljarna som väljer väg.

Plus att de som bestämmer i de stora klimatförstörande länderna har fokus på annat, som t ex krig och ökad konsumtion. Så...

Nä det är nog rimligare att börja med företagen. Där förekommer ju det största och mest meningslösa slöseriet och de har ju inte ens rösträtt ändå. Ju större företag desto mer slöseri för att genetalisera grovt.

Tror mitt nuvarande jobb lätt kunde sparat lika mkt el och material som alla aktiva på Buke kunde sparat tillsammans om vi verkligen ansträngde oss och gjorde stora uppoffringar.
 
Hjulet måste snurra på (enligt de som vill ha det så) oavsett om det leder till krasch eller inte. "Dom" vill inte sluta.

Och inte de flesta i allmänheten heller. Folk vill ha el och fossila bränslen, för utan dom rasar levnadsstandarden.

Personlig jobbar jag bit för bit för att ta mig ut ur hjulet. Självförsörjande på riktigt, äga min mark, producera det jag och familjen behöver. Friheten i att veta att man alltid klarar sig, bara sälja överskott för lyxen.

Jag tror inte folk förstår vilken annorlunda livsstil det är. Vad som ligger bakom rm varm dusch och en köttsoppa.

Och dessutom, så är jag osäker på om.vi har landarealen ens i Sverige för att ha hela befolkningen självförsörjande. Och så lidandet av alla de som inte har fysiska och mentala förutsättningar för att klara det livet.

Men förr eller senare blir det jättekrasch på samhällssystemet, det är byggt för det. Den dagen vill jag stå där med min egen mark under fötterna.

Late-stage capitalism är stadiet vi befinner oss i just nu.
 
Hela poängen är ju att ingen regering gör tillräckligt, varesig de vill det eller inte. Och vi måste göra något för att gå från apokalyps till hanterbara dimensioner. Det är så verkligheten ser ut nu, även om det är skrämmande. Att prata om det med falskt hopp har ju inte fungerat heller.

Jag ville inte starta en till tråd för politisk diskussion. Jag vill försöka hitta något att göra åt skiten.
 
Hjulet måste snurra på (enligt de som vill ha det så) oavsett om det leder till krasch eller inte. "Dom" vill inte sluta.

Och inte de flesta i allmänheten heller. Folk vill ha el och fossila bränslen, för utan dom rasar levnadsstandarden.

Personlig jobbar jag bit för bit för att ta mig ut ur hjulet. Självförsörjande på riktigt, äga min mark, producera det jag och familjen behöver. Friheten i att veta att man alltid klarar sig, bara sälja överskott för lyxen.

Jag tror inte folk förstår vilken annorlunda livsstil det är. Vad som ligger bakom rm varm dusch och en köttsoppa.

Och dessutom, så är jag osäker på om.vi har landarealen ens i Sverige för att ha hela befolkningen självförsörjande. Och så lidandet av alla de som inte har fysiska och mentala förutsättningar för att klara det livet.

Men förr eller senare blir det jättekrasch på samhällssystemet, det är byggt för det. Den dagen vill jag stå där med min egen mark under fötterna

Fast den värld vi är på väg mot nu kommer knappt klara självförsörjande.
 
Hela poängen är ju att ingen regering gör tillräckligt, varesig de vill det eller inte. Och vi måste göra något för att gå från apokalyps till hanterbara dimensioner. Det är så verkligheten ser ut nu, även om det är skrämmande. Att prata om det med falskt hopp har ju inte fungerat heller.

Jag ville inte starta en till tråd för politisk diskussion. Jag vill försöka hitta något att göra åt skiten.

I så fall var det kanske ingen lysande idé att börja med att skriva "Vi har en regering som inte vill göra något." då det inbjuder till en politisk diskussion.

Jag tror att vi måste använda kärnkraft. Nä, det är inte idealiskt. Men, det är bättre än fossila bränslen.

Jag tror att hela världen måste göra detta i takt. Om vi i Sverige börjar med att försvåra och försämra för företagen så kommer de flytta utomlands till ett land där det är enklare att driva företag och vi kommer tvingas importera samma varor istället.
 
Fast den värld vi är på väg mot nu kommer knappt klara självförsörjande.

I Norden blir det samhällskalops innan väderförhållandena blir för ostadiga. Men det kan bli svårt som vegan tidigare såklart. Betesdjur och grästillväxt klarar dock extrema svängningar på mikroskalan (förutsatt att självhushållaren tar höjd för det och har många ben att stå på).

Jag skulle tro att vi redan nästa sommar ser intern migration inom såväl Sverige som EU. Södra Europa börjar bli rätt dramatiskt vädermässigt redan. Och det är dom stora migrationerna i kombination med finanskris som kan ta knäcken på även tidigare stabila nationalstater.
 
I så fall var det kanske ingen lysande idé att börja med att skriva "Vi har en regering som inte vill göra något." då det inbjuder till en politisk diskussion.

Jag tror att vi måste använda kärnkraft. Nä, det är inte idealiskt. Men, det är bättre än fossila bränslen.

Jag tror att hela världen måste göra detta i takt. Om vi i Sverige börjar med att försvåra och försämra för företagen så kommer de flytta utomlands till ett land där det är enklare att driva företag och vi kommer tvingas importera samma varor istället.
Kunde varit tydligare där ja, menade mer att vi inte kan förlita oss på politiker så vad gör vi :)

Och vad kan vi då göra internationellt? (du kanske inte har svar, men det blir min naturliga följdfråga)
 
I Norden blir det samhällskalops innan väderförhållandena blir för ostadiga. Men det kan bli svårt som vegan tidigare såklart. Betesdjur och grästillväxt klarar dock extrema svängningar på mikroskalan (förutsatt att självhushållaren tar höjd för det och har många ben att stå på).

Jag skulle tro att vi redan nästa sommar ser intern migration inom såväl Sverige som EU. Södra Europa börjar bli rätt dramatiskt vädermässigt redan. Och det är dom stora migrationerna i kombination med finanskris som kan ta knäcken på även tidigare stabila nationalstater.
Det beror på vad i Sverige du bor. I stora delar av Skåne kommer grundvattnet bli saltinfiltrerat, torkan kommer ta kål på jorden m.m. (Enligt SMHIs egna prognoser.) Har sämre koll norrut men även där blir det ju extrema väderförhållanden.
 
I så fall var det kanske ingen lysande idé att börja med att skriva "Vi har en regering som inte vill göra något." då det inbjuder till en politisk diskussion.

Jag tror att vi måste använda kärnkraft. Nä, det är inte idealiskt. Men, det är bättre än fossila bränslen.

Jag tror att hela världen måste göra detta i takt. Om vi i Sverige börjar med att försvåra och försämra för företagen så kommer de flytta utomlands till ett land där det är enklare att driva företag och vi kommer tvingas importera samma varor istället.
Kärnkraft tar tid att bygga och det är inte elbrist som är det stora problemet här. Det bidrar till statens instabilitet, men jätteproblemet har med två saker att göra:

Mat och bostad

Vars ska maten odlas och folket bo när översvämningar raderar hela städer? Eller länder för den delen, Pakistan som exempel.

Vi har en global ekonomi och globala vädersystem. Det som hänt i Pakistan är en försmak. Vart ska dom bo och vad ska dom äta?
 
Det beror på vad i Sverige du bor. I stora delar av Skåne kommer grundvattnet bli saltinfiltrerat, torkan kommer ta kål på jorden m.m. (Enligt SMHIs egna prognoser.) Har sämre koll norrut men även där blir det ju extrema väderförhållanden.

Japp, vi kommer därför se interna migrationer inom Sverige.

Här i norr har vi artisk amplifikation så känner redan av det rejält. Men skillnaden mot sydligare breddgrader är att vi hamnar inte i "obeboeliga grader" när tempen ökar. Det jobbigaste är vinden som redan är rejält starkare.
 
Kunde varit tydligare där ja, menade mer att vi inte kan förlita oss på politiker så vad gör vi :)

Och vad kan vi då göra internationellt? (du kanske inte har svar, men det blir min naturliga följdfråga)

Internationella samarbeten men i slutändan kan vi inte tvinga andra länder till något. Vi kan inte tvinga USA att bygga om sina samhällen så att de slutar vara så extremt beroende av bilar. Hela samhället är uppbyggt så att de måste ta bilen överallt. Vi kan inte heller tvinga länder som t.ex. Kina eller Ryssland att göra något.

Det bästa jag tror att Sverige kan göra är två saker:
1) internationella samarbeten i miljö och klimatfrågan
2) komma på nya innovationer som ger en klimatvinst och som är lönsamma för användaren. Sverige är bra på innovationer så låt oss fortsätta med det! Underlätta för de som har bra idéer att testa dem och utveckla dem. Jag tror inte vi kan klara klimatet genom att backa bandet och få hela världens befolkning att sänka sin levnadsstandard. Kanske är jag pessimist. Men jag tror att vi måste komma på sätt som gör att vi kan fortsätta leva med den standard vi är vana vid (om än med förändringar) och samtidigt vara bättre för klimatet.
 
Bara för att de inte har samma lösningar som du så betyder det inte att de inte vill eller tänker göra något.
Om vi pratar ev kommande regering så är det enligt alla forskarbedömningar och organisationer som tex Naturskyddsföreningen, just helt otillräckliga "lösningar" de presenterade. Så otillräckliga att de ligger nära att göra ingenting alls eller -göra något lite värre. Dvs koldioxidutsläppen kommer öka, men kanske inte lika mycket som utan, kanske.

Nuvarande sittande regering är bara helt otillräckliga i jämförelse med utlovade klimatmål och Parisavtalet. De har tydligen några åtgärder som kanske kunde leda till en liten minskning av utsläppen, om de utförde dem (vilket de inte verkar göra). Men då absolut inte i Paritet med de löften som Sverige givit i Parisavtalet och helt otillräckliga för att stanna vid 1,5 gradersmålet.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 489
Senast: BernT
·
IT & mobiler Är det någon som har bra tips på en slimmad app för anodroid för att göra anteckningar över tid? Jag har börjat väga mig lite mer...
Svar
6
· Visningar
391
Senast: Exile
·
Kultur Jag och min partner funderar på vad vi vill göra på semestern i sommar, sannolikt kring v. 30. Typ en weekend. Han har aldrig varit...
Svar
18
· Visningar
481
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
9 507
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp