Vad ska vi ha för barnvagn(ar)?

Puttar upp denna tråd. det börjar bli dags att komma till något slags beslut i frågan om vilken barnvagn det ska bli. Just nu är vi (mest mannen som gör efterforskningar) inne på Emmaljunga NXT90, Britax Go Next 2 eller Britax Go Big. Vi ska klämma och känna lite på dem i helgen förhoppningsvis men det är ju bara inne i en butik.

Det viktiga för oss är att den är enkel att köra även på lite sämre underlag då vi inte bor i stan. Lätt att fälla ihop och tar liten plats i bilen då vi inte kan ha den i bagagen där vi har hundburar.

NXT90 verkar passa in på det mesta men är enligt vissa lite tungkörd. Britaxen är lite billigare och ska vara väldigt lättkörd men vi är fundersamma på hur smidig den egentligen är ihopfälld. Går den ner bakom ett framsäte i en V70?

Känns som en stort beslut då det handlar om mycket pengar och den ska användas så gott som dagligen i flera år framöver.
 
För oss blev det en Thule Urban Glide 2. Fick hem den i måndags och vi är än så länge jättenöjda. Extremt lättrullad och svängbar, stabil konstruktion och många smarta detaljer :up:
 
Puttar upp denna tråd. det börjar bli dags att komma till något slags beslut i frågan om vilken barnvagn det ska bli. Just nu är vi (mest mannen som gör efterforskningar) inne på Emmaljunga NXT90, Britax Go Next 2 eller Britax Go Big. Vi ska klämma och känna lite på dem i helgen förhoppningsvis men det är ju bara inne i en butik.

Det viktiga för oss är att den är enkel att köra även på lite sämre underlag då vi inte bor i stan. Lätt att fälla ihop och tar liten plats i bilen då vi inte kan ha den i bagagen där vi har hundburar.

NXT90 verkar passa in på det mesta men är enligt vissa lite tungkörd. Britaxen är lite billigare och ska vara väldigt lättkörd men vi är fundersamma på hur smidig den egentligen är ihopfälld. Går den ner bakom ett framsäte i en V70?

Känns som en stort beslut då det handlar om mycket pengar och den ska användas så gott som dagligen i flera år framöver.


Vi köpte en NXT90 och fördelen är att man kan köpa andra hjul om man vill byta till mer "offroad". Vi kommer få mycket i skogen i sommar och kommer köpa till extra hjul för detta ändamål. :)

Jag tycker NXT90 blev mindre ihopfälld och vi bestämde mellan den och Britax Smile.
 
Vi har köpt en begagnad kronan city. Blir liten ihopfälld, och går precis in bredvid hundburen med liggdel om man tar av ett framhjul. Räknar med att den byts mot en sulky som tar än mindre plats när hon sitter framåtvänd.

Vi är långa, och första barnet med. Hen växte ur sin Emmaljunga duo s innan hen var färdig med att sova i den.
 
Puttar upp denna tråd. det börjar bli dags att komma till något slags beslut i frågan om vilken barnvagn det ska bli. Just nu är vi (mest mannen som gör efterforskningar) inne på Emmaljunga NXT90, Britax Go Next 2 eller Britax Go Big. Vi ska klämma och känna lite på dem i helgen förhoppningsvis men det är ju bara inne i en butik.

Det viktiga för oss är att den är enkel att köra även på lite sämre underlag då vi inte bor i stan. Lätt att fälla ihop och tar liten plats i bilen då vi inte kan ha den i bagagen där vi har hundburar.

NXT90 verkar passa in på det mesta men är enligt vissa lite tungkörd. Britaxen är lite billigare och ska vara väldigt lättkörd men vi är fundersamma på hur smidig den egentligen är ihopfälld. Går den ner bakom ett framsäte i en V70?

Känns som en stort beslut då det handlar om mycket pengar och den ska användas så gott som dagligen i flera år framöver.
Många butiker hjälper gärna till att se om de går in i bilen 😊
 
Puttar upp denna tråd. det börjar bli dags att komma till något slags beslut i frågan om vilken barnvagn det ska bli. Just nu är vi (mest mannen som gör efterforskningar) inne på Emmaljunga NXT90, Britax Go Next 2 eller Britax Go Big. Vi ska klämma och känna lite på dem i helgen förhoppningsvis men det är ju bara inne i en butik.

Det viktiga för oss är att den är enkel att köra även på lite sämre underlag då vi inte bor i stan. Lätt att fälla ihop och tar liten plats i bilen då vi inte kan ha den i bagagen där vi har hundburar.

NXT90 verkar passa in på det mesta men är enligt vissa lite tungkörd. Britaxen är lite billigare och ska vara väldigt lättkörd men vi är fundersamma på hur smidig den egentligen är ihopfälld. Går den ner bakom ett framsäte i en V70?

Känns som en stort beslut då det handlar om mycket pengar och den ska användas så gott som dagligen i flera år framöver.

Överlag är det svårt att kombinera bra offroad och liten i bilen. Rekommenderar att ha två olika.
Go big tror jag inte du får ner bakom framsätet. Ffa om du ska ha liggdel kommer det bli riktigt trångt oavsett vagn. Är de smidiga tappar du väghållning på landet och de blir tyngre. Att ha en bra stabil vagn hemma är mycket värt. Samma att ha en smidig i bilen som passar i stan och i butiker osv. Köp en begagnad är mitt tips.
 
Överlag är det svårt att kombinera bra offroad och liten i bilen. Rekommenderar att ha två olika.
Go big tror jag inte du får ner bakom framsätet. Ffa om du ska ha liggdel kommer det bli riktigt trångt oavsett vagn. Är de smidiga tappar du väghållning på landet och de blir tyngre. Att ha en bra stabil vagn hemma är mycket värt. Samma att ha en smidig i bilen som passar i stan och i butiker osv. Köp en begagnad är mitt tips.

Ja det är två önskemål som kanske inte passar helt ihop. Liggdelen måste ju inte sitta på vagnen när den är i bilen. Tror prio är stabil hemma. Åker vi in till stan och ska gå i butiker har vi ju inte med hundarna så då bör den kunna vara i en av hundburarna. Största utmaningen blir ju lite längre resor när vi ska ha med vagn + packning + hundar men förhoppningsvis går det nu när vi har en takbox.
 
Puttar upp denna tråd. det börjar bli dags att komma till något slags beslut i frågan om vilken barnvagn det ska bli. Just nu är vi (mest mannen som gör efterforskningar) inne på Emmaljunga NXT90, Britax Go Next 2 eller Britax Go Big. Vi ska klämma och känna lite på dem i helgen förhoppningsvis men det är ju bara inne i en butik.

Det viktiga för oss är att den är enkel att köra även på lite sämre underlag då vi inte bor i stan. Lätt att fälla ihop och tar liten plats i bilen då vi inte kan ha den i bagagen där vi har hundburar.

NXT90 verkar passa in på det mesta men är enligt vissa lite tungkörd. Britaxen är lite billigare och ska vara väldigt lättkörd men vi är fundersamma på hur smidig den egentligen är ihopfälld. Går den ner bakom ett framsäte i en V70?

Känns som en stort beslut då det handlar om mycket pengar och den ska användas så gott som dagligen i flera år framöver.

Vi har samma problem i bilen som ni , för oss blev det en Cybex Priam Lux!
Stabil men smidig och har fått väldigt bra rescensioner, 2019 modell är ytterligare mer fjädring i. Men jag räknar med att ingen vagn klarar av våra riktiga skogspromenader (hoppas attt liten kommer gilla sele) utan vagnen ska klara av elljusspår och vara smidig i övrigt.
Go Big räckte med att vi testade att fälla inne i butiken, den blir allt annat än kompakt! Och Britax Smile som är smidigare upplevdes väldigt skranglig i jämförelse med Cybexen så den gick bort pga det. Kompisen som har NXT90 har klagat på att den tar mycket plats i bilen men har inte sett den ihopfälld själv.

Tips: Vi fick ta ut samtliga vagnar till bilen och testa, lämnade bara körkortet till personalen innan :) väldigt bra då det var rejält grusat på parkeringen så kunde provköra på lite mer riktigt underlag då också :D
 
När vi letade vagn letade vi efter lättkörd och klara terräng. Vi köpte tyvärr fel vagn; att man skulle behöva fundera på om vagnen som skulle vara bra på ojämnt underlag hade stötdämpning eller inte var inget som föll oss in. Trodde alla vagnar hade stötdämpning, men icke...

Vi bytte till en go big. Jag är jättenöjd. Den har bra gung. Lättkörd. Går bra på grusvägar. Den är lätt att fälla ihop och smidig att hantera ihopfälld eftersom den liksom blir ett paket. Men den går inte in bakom framsätet i en v70.

Emmaljunga nxt är jag skeptisk till baserat på chassits utseende, tror inte det finns nån stötdämpning i det.
 
När vi letade vagn letade vi efter lättkörd och klara terräng. Vi köpte tyvärr fel vagn; att man skulle behöva fundera på om vagnen som skulle vara bra på ojämnt underlag hade stötdämpning eller inte var inget som föll oss in. Trodde alla vagnar hade stötdämpning, men icke...

Vi bytte till en go big. Jag är jättenöjd. Den har bra gung. Lättkörd. Går bra på grusvägar. Den är lätt att fälla ihop och smidig att hantera ihopfälld eftersom den liksom blir ett paket. Men den går inte in bakom framsätet i en v70.

Emmaljunga nxt är jag skeptisk till baserat på chassits utseende, tror inte det finns nån stötdämpning i det.

I den nyare modellen av Emmaljunga NXT90 ska det vara stötdämpning men sen om den är lika bra som på Britax det är tveksamt utifrån det jag har läst.
 
Inför sonens ankomst köpte vi en begagnad barnvagn av en kompis, Teutonia Mistral S. Den har funkat helt okej i snart 9 månader men den har många år på nacken samt att den egentligen inte uppfyller våra behov särskilt bra.
Funderar alltså på ny vagn. Eller två, ifall alla önskemål går att kombinera, vilket jag misstänker.

Vi vill ha:
- En vagn som är bra hemma, vi bor på landet med stor trädgård, har en del grusväg men också asfalterad gc-väg. Bra fjädring viktigt och gärna vettig i snö. Tänker mig att den kanske kan vara förskolevagn i framtiden ifall sonen nån gång får för sig att sova i vagn igen.
- En vagn som är smidig att ta med i bilen, dvs lätt att fälla ihop och lyfta och inte tar upp hela bagageutrymmet. (Dock stor bil så den behöver inte vara minimal)
- Sonen ligger på översta kurvan både vad gäller längd och vikt så det är klar fördel om det är vagn/-ar som han inte växer ur direkt och kan ligga i ett tag till. Han är 9 månader, väger snart 12 kg och är 76 cm.

Har av någon anledning fått för mig att jag inte vill ha ergonomisk sittdel men har inga egentliga argument varför. Sonen har bara provat vanlig.

Hjälp mig gärna tänka, det finns alldeles för många olika vagnar på marknaden så jag behöver tips!

Vi har haft ett gäng olika vagnar till våra tre barn, men just nu har vi en kronan city och en Emmaljunga (osäker på modell, tror att den heter viking) som vi har köpt begagnade för billig slant. Tror båda är årsmodell 2012-2013 ungefär. Jag kan rekommendera båda och båda känns som vagnar av bra kvalitet. Båda är smidiga att fälla ihop och tar liten plats. Har kört båda på grus, snö m.m. och båda tar sig fram bra så länge det inte är typ 2 dm tung snö men jag vet ingen vagn som tar sig fram smidigt på det. Båda har väldigt bra fjädring.

Skillnaderna är väl att sittdelen i Emmaljungan är något rymligare (Men även kronan kommer funka lääänge till vår son som är stor till växten). Den har en ergonomisk sittdel vilket jag inte heller riktigt gillar. Samtidigt gillar jag att den går att fälla upp helt upprätt så barnet ser ordentligt = roligare att åka vagn. Kronan är något smidigare att köra och går att få i helt plant liggläge( den har vanlig sittdel). Man hamnar lite längre från vagnen vilket är ett stort plus för mig som joggar med vagn eller för en lång person så man slipper sparka i vagnen. Nu irriterar jag mig dock jättemycket på att ryggstödet inte går att få upp helt eftersom sonen som är 6 månader behöver lite stöttning när han vill sitta upp och se sig omkring.

Sammanfattningsvis tycker jag att de två vagnarna kompletterar varandra väldigt bra här hos oss och vi kommer nog ha kvar båda tills sonen inte behöver vagn mer :)
 
Vi har haft ett gäng olika vagnar till våra tre barn, men just nu har vi en kronan city och en Emmaljunga (osäker på modell, tror att den heter viking) som vi har köpt begagnade för billig slant. Tror båda är årsmodell 2012-2013 ungefär. Jag kan rekommendera båda och båda känns som vagnar av bra kvalitet. Båda är smidiga att fälla ihop och tar liten plats. Har kört båda på grus, snö m.m. och båda tar sig fram bra så länge det inte är typ 2 dm tung snö men jag vet ingen vagn som tar sig fram smidigt på det. Båda har väldigt bra fjädring.

Skillnaderna är väl att sittdelen i Emmaljungan är något rymligare (Men även kronan kommer funka lääänge till vår son som är stor till växten). Den har en ergonomisk sittdel vilket jag inte heller riktigt gillar. Samtidigt gillar jag att den går att fälla upp helt upprätt så barnet ser ordentligt = roligare att åka vagn. Kronan är något smidigare att köra och går att få i helt plant liggläge( den har vanlig sittdel). Man hamnar lite längre från vagnen vilket är ett stort plus för mig som joggar med vagn eller för en lång person så man slipper sparka i vagnen. Nu irriterar jag mig dock jättemycket på att ryggstödet inte går att få upp helt eftersom sonen som är 6 månader behöver lite stöttning när han vill sitta upp och se sig omkring.

Sammanfattningsvis tycker jag att de två vagnarna kompletterar varandra väldigt bra här hos oss och vi kommer nog ha kvar båda tills sonen inte behöver vagn mer :)
Tack, alltid bra att höra fler erfarenheter! :) Vi köpte en begagnad Britax go big till slut och är jättenöjda.
 
Nu har vi beställt en vagn. Det blev en Britax Go Next 2. Efter nästan 2 timmar i butiken för att jämföra framförallt den och Emmaljunga NXT90 kom vi fram till att Britaxen hade fler fördelar och var mer prisvärd. När man vek ihop dem skiljde det inte så mycket alls storleksmässigt. Britaxen lite bredare och NXT lite längre. Dock är liggdelen på Britaxen mer skrymmande då det inte får att fälla ihop men det får vi lösa genom att packa saker i den om det behövs.
 
Söker också lite förslag på vad jag är ute efter för vagn. Barnet det är aktuellt för är 7 månader.
Vagnen ska funka att springa med, vara terrängvänlig (inte nödvändigtvis i löptempo, men ta sig fram på stigar med lite rötter).

Har tittat lite på olika joggingvagnar, men jag är tveksam då det innebär att sittdelen inte är vändbar. Har fått för mig att det är tidigt att ha barnet vänt så vi inte ser varandra - hur har ni andra resonerat?

Vara smidig och inte ta alltför mycket plats i bilen, vill helst få in vagn i bagaget trots hundbur i halva.
 
Söker också lite förslag på vad jag är ute efter för vagn. Barnet det är aktuellt för är 7 månader.
Vagnen ska funka att springa med, vara terrängvänlig (inte nödvändigtvis i löptempo, men ta sig fram på stigar med lite rötter).

Har tittat lite på olika joggingvagnar, men jag är tveksam då det innebär att sittdelen inte är vändbar. Har fått för mig att det är tidigt att ha barnet vänt så vi inte ser varandra - hur har ni andra resonerat?

Vara smidig och inte ta alltför mycket plats i bilen, vill helst få in vagn i bagaget trots hundbur i halva.

Jag kan tyvärr inte ge förslag på vagn, men jag skulle absolut inte vilja att barnet åker framåtvänt så tidigt.
 
Söker också lite förslag på vad jag är ute efter för vagn. Barnet det är aktuellt för är 7 månader.
Vagnen ska funka att springa med, vara terrängvänlig (inte nödvändigtvis i löptempo, men ta sig fram på stigar med lite rötter).

Har tittat lite på olika joggingvagnar, men jag är tveksam då det innebär att sittdelen inte är vändbar. Har fått för mig att det är tidigt att ha barnet vänt så vi inte ser varandra - hur har ni andra resonerat?

Vara smidig och inte ta alltför mycket plats i bilen, vill helst få in vagn i bagaget trots hundbur i halva.
Bugaboo runner har vändbar sits.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 569
Senast: kma
·
Småbarn Allt har varit frid och fröjd med vår bebis sen hon föddes för 10 månader sen. Hon är nöjd och glad 99% av tiden, väldigt aktiv och...
Svar
15
· Visningar
6 072
Senast: Hyacinth
·
Övr. Barn Om några månader så kommer vår nya familjemedlem till världen och det börjar bli dags att ta tag i barnvagnsinförskaffandet. Men det är...
Svar
19
· Visningar
2 077
Senast: ako
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 634
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp