Vad ska vi ta oss till.

A

Axtelius

sitter och läser ridsport efter att vart borta hela helgen och vad ska man ta sig till.
Karen Redger red en 2* häst i en lätt klass och hinderet var RIVBART!
Vad ska man ta sig till, de e klart att föräldrar blir oroliga och tjatar om att en dressyr häst skulle va bra.
jag tycker att tanken på att ens ta blort sporten skulle vara idiotis för det finns alltid banor och så och då skulle allt ske under okontrolerade former. Men det jag undrar är VARFÖR alla olyckor kommer NU? Är det för vi rider mer och mer dressyr och vanligh banhoppning så hästarna inte orkar? Karens fall var sent på banan och många andra har även de vart sent på banan.
hur ska man gå till väga?
 
Sv: Vad ska vi ta oss till.

På andra ställen än ridsport står det att just detta fallet inte var ett sånt som det har varit vid andra olyckor.
Hästen ska ha hoppat och ryttaren tappat balansen och trillat av framför hästen efter hindret och blivit trampad på. Hästen gick alltså inte omkull vad jag har förstått, så ett rivbart hinder hjälpte inte.
Just denna olyckan skulle faktiskt kunna ha hänt vid en vanlig hoppträning också...
Sen gillade jag inte Svanlunds kommentarer, hur kan man jämföra fälttävlan med prostitution :confused: Och förbjuda skulle ju som sagt inte göra det säkrare eftersom folk kommer fortsätta hoppa.
Däremot tyckte jag gubben från motorsporten sa mycket bra :bow:

Men visst börjar man fundera, mina föräldrar är inte heller jätteglada även om de inte säger så mycket då de vet att jag vill rida och dessutom kan bestämma det helt själv.
Dessutom håller den ena inte på med några säkra sporter själv direkt :angel:
Jag tror man får bestämma sig, antingen får man lite lägga alla olyckor bakom sig (men självklart fortsätta jobba med säkerheten så mycket det bara går och fortsätta träna sig själv) och inte hålla på och fundera, eller så lägger man av.
Jag tror inte på att fortsätta tävla och gå runt och vara nervös och osäker, det är farligt om något...
 
Sv: Vad ska vi ta oss till.

Mycket bra fråga, jag undrar detsamma...
Och det jag tror är att dressyren är ett problem.
Som det är nu så väger dressyren tungt inom FT och utan en bra dressyr har man ingen chans till placering, därför rider man mkt dressyr.
Och när man rider mkt dressyr glömmer man bort det som är viktigast, nämligen att rida mkt ute i skogen och träna kondition.

En annan sak som jag tror spelar stor roll är att de flesta ryttarna gärna vill vara med och "hjälpa" hästen att hoppa av på rättpunkt. Detta skapar hästar som enbart lyssnar på ryttaren och inte tänker själv förens det är för sent.

Men det är ju också bara mina åsikter :grin:
 
Sv: Vad ska vi ta oss till.

aa de håller jag helt med om och det är inte man själv som vill sluta med denna fantastiska sport utan alla runt en som vill att man slutar och de får bara mer och mer kött på benen för varje vecka. Och vist vissa olyckor kunde ha hänt vid vanliga hoppträningar men de har ej gjort de utan de e på tävling de sker.
 
Sv: Vad ska vi ta oss till.

Jag tror så här : OM du ens funderar på att sluta pga olyckorna så skall du definitivt sluta!!
Det kommer inte bli säkert att rida ut i terrängen med dom tankarna.
Jag slutar pga brist på tävlingar och inte pga olyckorna även om man såklart tänker på vad som händer. Som det är nu så kan jag tänka mig att rida fälttävlan igen på Hille och det kommer jag säkert göra men då måste jag ha ett annat tänk i hjärnan alltså då kan jag inte vara hoppryttare som rider fälttävlan utan då måste jag vara ft-ryttare annars tror jag inte att det blir säkert.
 
Sv: Vad ska vi ta oss till.

Mycket bra fråga, jag undrar detsamma...
Och det jag tror är att dressyren är ett problem.
Som det är nu så väger dressyren tungt inom FT och utan en bra dressyr har man ingen chans till placering, därför rider man mkt dressyr.
Och när man rider mkt dressyr glömmer man bort det som är viktigast, nämligen att rida mkt ute i skogen och träna kondition.

En annan sak som jag tror spelar stor roll är att de flesta ryttarna gärna vill vara med och "hjälpa" hästen att hoppa av på rättpunkt. Detta skapar hästar som enbart lyssnar på ryttaren och inte tänker själv förens det är för sent.

Men det är ju också bara mina åsikter :grin:

Nu är jag ingen FT-ryttare utan har endast medverkat på några läger men jag kan hålla med på den punkten utifrån egna erfarenheter. Det blir lätt så i början när man är nybörjare att man hjälper till för mycket eftersom att man tror att hindrena är för svåra för hästen, och då blir det bara pannkaka av alltihop. Samma sak att man rider mot hindrena som om de vore banhoppningshinder, för mycket broms och finhet över det hela. Det var inte förrän som jag släppte allt detta som hästen verkligen började hoppa och ta för sig samt lösa problem själv.
 
Sv: Vad ska vi ta oss till.

Från Ridsport idag :(

Två fälttävlanshästar avlivade


Två fälttävlanshästar avlivades i samband med den fyrstjärniga jättetävlingen i Lexington, USA, den gångna helgen. En ryttare ska också ha skadats allvarligt.



Hästen Frodo Baggins föll på hinder nummer fem. Han transporterades till djursjukhus där det konstaterades att han hade så allvarliga skall- och lungskador att det mest humana var att avliva honom. I samband med fallet skadades hans ryttare och ägare Laine Ashker allvarligt. Hon vårdas på sjukhus för skador i ansiktet och bröstkorgen. Läget uppges vara allvarligt men stabilt.
Den andra hästen som omkom i samband med tävlingen var The Quiet Man.
 
Sv: Vad ska vi ta oss till.

:laugh:Delar många av dina åsikter.Ja,det har kanske märkts i mina inlägg;)
Att göra inlägg ,(inte du då;))där vi ger de unga och oerfarna ryttarna en osäkerhet,det tror jag bara är av ondo.
Lämna debatten om säkerhet till de som har MKT kött på benen,alltså de etablerade ryttarna,tränarna,banbyggarna,m.fl.
Det går för runt i deras "verkstad".
Igen, vill jag att så många som möjligt tar del av dessa länkar.
Till er som har svårt att forstå engelskan,be era föräldrar att läsa igenom och kanske få en mera nyanserad bild av vår häftiga sport.

http://useventing.com/competitions.p...safety&id=1478
http://useventing.com/competitions.p...safety&id=1477
http://useventing.com/news.php

Vad J:S beträffar så har han "sedan födseln" en attityd mot sporten,som inte alltid är så nyanserad.
Man kan ju även höra hur L.B sätter i halsen,under VärldsCup hoppningarna:angel:
Sporten kan glädjas åt att vi har vår Aicha:rofl:
 
Sv: Vad ska vi ta oss till.

Kan inte läsa dina 2 första länkar men i den sista låg dessa förslag till ökad säkerhet i USA:

Therefore, we are working closely with FEI to do whatever we can to better protect riders and horses and to repair the public image of our sport. We are proposing today that within the U.S. the following five initiatives be put into effect:

1. If a horse has a rotational fall, horse and rider are suspended from competing for three or six months

2. If a horse has a rotational fall, horse and rider lose their qualification at the level at which they are competing.

3. If a rider falls off on the course they are eliminated.

4. Open oxers on courses at every level are made frangible.

5. If a horse falls related to a jump both horse and rider are suspended from competing for one month.

We don't have all the answers, we are deeply concerned about what is going on in the sport of eventing and we need your help.

Sincerely,

David O'Connor, USEF President

Kevin Baumgardner, USEA President


Back
 
Sv: Vad ska vi ta oss till.

I stort sett rätt vettiga synpunkter, några gäller redan i Sverige eller är på gång.

Resten borde vara ganska lätt att införa nu när vi har ryttarbok och skulle kanske kunna medföra att många proffsryttare skulle undvika att vara "kamikaze-piloter" på idiothästar mot betalning om de riskerar avstängning och inte kan tävla sina "riktiga" hästar heller.

Samtidigt får det ju inte bli så att om en häst råkar snubbla i en (ojämn) landning så blir säsongen förstörd.
 
Sv: Vad ska vi ta oss till.

:laugh:Delar många av dina åsikter.Ja,det har kanske märkts i mina inlägg;)
Att göra inlägg ,(inte du då;))där vi ger de unga och oerfarna ryttarna en osäkerhet,det tror jag bara är av ondo.
Lämna debatten om säkerhet till de som har MKT kött på benen,alltså de etablerade ryttarna,tränarna,banbyggarna,m.fl.
Det går för runt i deras "verkstad".
:

Håller med dig om att inlägg som oroar unga och oerfarna i onödan inte är bra.
Du skriver "Lämna debatten till de som har MKT kött på benen", utgår ifrån att en del av dessa finns här på forumet.
"Det går för runt i deras verkstad" vet inte om det är så, kommer i så fall inte ut så mycket ifrån den lokalt i Sverige som vi "vanliga" kan se, arbetet borde med vad som händer, debatt, påhåpp m.m hanteras snabbt.

Vi har ju alla tagit del av TR ändringarna som berör ryttarna och syftar till bättre säkerhet, men vad händer på banbyggar-, TD, ÖD och arrangörsnivån ?? Håller med de som tidigare sagt att för ryttarna gäller utbildning och mer utbilning....
Men hur tar de andra grupperna till sig säkerhetstänket och arbetar med fokus på de frågorna. Har inte alltid sett så mycket av det på säsongens inledande tävlingar. Vi måste arbeta preventivt, åtgärda så mycket som möjligt innan och inte efter att något hänt. Arbetet kan delas upp i följande, primär prevention, åtgärder för att inget ska hända. Andra fasen, sekundär prevention, åtgärder efter det att något hänt och som förhoppningsvis gör att det inte händer igen.

De förslag som var med på listan ifrån USA riktar in sig mycket på den andra fasen, när något redan hänt.

Det so
 
Sv: Vad ska vi ta oss till.

Kan inte läsa dina 2 första länkar men i den sista låg dessa förslag till ökad säkerhet i USA:

Therefore, we are working closely with FEI to do whatever we can to better protect riders and horses and to repair the public image of our sport. We are proposing today that within the U.S. the following five initiatives be put into effect:

1. If a horse has a rotational fall, horse and rider are suspended from competing for three or six months

2. If a horse has a rotational fall, horse and rider lose their qualification at the level at which they are competing.



Fast egentligen hur skall de här punkterna hjälpa :confused:
 
Sv: Vad ska vi ta oss till.

Fast egentligen hur skall de här punkterna hjälpa :confused:

Ja, vad tanken är med dom det begriper nog både du o jag...alltså att en häst/ryttare som varit utsatta för ett större fall ska tvingas ta det lugnt ett tag.

Men jag håller med dig, hur de EGENTLIGEN ska göra nån skillnad det förstår inte jag heller.
 
Sv: Vad ska vi ta oss till.

Jag tror att det är oerhört viktigt att vi har en öppen debatt om säkerhetsfrågor. Alla måste ha möjlighet att säga vad dom tror är rätt.
Hur ska vi annars kunna säga emot?

Vi får aldrig försöka gömma riskerna som finns i sporten. Alla som rider måste vara medvetna om farorna i terrängmomentet och anpassa sin ridning så att den blir säkrare.

Till er föräldrar som helst vill blunda när barnet rider terrängen.
Hur tror ni det känns som banbyggare när man släpper ut 220 ekipage i terrängen? Man vill faktiskt att alla kan lämna tävlingen helskinnade.
Lättnaden när den siste går i mål är enorm.
 
Sv: Vad ska vi ta oss till.

:confused::crazy: Det kan vara så ,att en tanke med dessa nya reglers uppkomst,kan vara ett resultat av att det redan finns etablerade 3 & 4* ryttare,som INTE tar sitt ansvar att rida nice and safety,sas.Vi vet att det förekommer i de lägre klasserna,ryttare som tillvarje pris skall komma in på tiden.Detta följer sedan uppåt i klasserna,naturligtvis.MEN,kan man på detta vis,"ta dessa ekipage i örat",så motar man Olle i grind på många vis,både hos de som har dessa höga klasser som mål,och de som rider i de "lägre divisionerna"
Vi måste också få till en annan attityd,så att det uppmuntras till att ryttaren tar sitt eget ansvar i ritten.Det förekommer alltför ofta att de får med sig ett direktiv ut till banan,som inte passar deras känsla.
Vad jag menar är att det måste finnas en trygghet runt ryttaren,att man inte "får på pälsen" för att man "fegar",alltså fattar ett beslut som strider mot det uppgjorda.
En annan sak som far genom huvudet är att tränarna ser sina elever på träning.Men sällan på tävling,där föräldrarna tar på sig "tränarmössan"(av naturliga själ).
Detta kan fungera,men när den "Lille ...." sitter på axeln,och tiden bara står i fokus.DÅ,skapas det ryttare som inte rider med skallen,utan rider med sekunderna framför näthinnan.
Att komma i mål skrikandes;Jag är så himla glad och jag red så dj..la fort jag kunde.Eller att ekipagen kommer in i en hiskelig fart mot sista hindret och sedan ökar med en häst som behöver lång tid för att komma ned i andningen et.c,et.c Det gör mig både mörkrädd och konfunderad.
Låt dessa ungdomsår till häst lägga en god grund till att kunna ha de större tävlingarna som en morot och dröm som senior.

Betänk att genomsnittsåldern på 4* ryttare är runt 40.
Det tar och får ta tid att bli etablerad i de högre klasserna.:idea::love:
I ALLA klasser,menar jag förstås.

Citat:
Ursprungligen postat av Novali01
Kan inte läsa dina 2 första länkar men i den sista låg dessa förslag till ökad säkerhet i USA:

Therefore, we are working closely with FEI to do whatever we can to better protect riders and horses and to repair the public image of our sport. We are proposing today that within the U.S. the following five initiatives be put into effect:

1. If a horse has a rotational fall, horse and rider are suspended from competing for three or six months

2. If a horse has a rotational fall, horse and rider lose their qualification at the level at which they are competing.


Fast egentligen hur skall de här punkterna hjälpa
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad ska vi ta oss till.

Jag håller med dig om Svanlund. Blev riktigt arg när jag läste hans kommentarer :mad:

Tycker inte att han skall uttala sig om något han absolut inte vet något om.
 
Sv: Vad ska vi ta oss till.

Jag håller med dig om Svanlund. Blev riktigt arg när jag läste hans kommentarer :mad:

Tycker inte att han skall uttala sig om något han absolut inte vet något om.

Ja, och prostitution var ju en väldigt bra jämförelse till fälttävlan. :devil: Jeeezzes. Munkavel på mig (av mig själv).
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 017
Senast: Juli0a
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 004
Senast: Nixehen
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 991
Senast: Elendil
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 430
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp