Vad ska vi tänka på när vi ska hyra ut vårt stall?

Polibek

Trådstartare
Hej,

Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall.
Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig och min man och frågat om hon skulle kunna få hyra vårt stall då hon ska köpa hästar. VI var positivt inställda till detta, då det bara är roligt att stallet används plus att vi inte hade tänkt skaffa djur själva förrän om åtminstone 3-4 år då vi inte har möjlighet eller tid att hålla djur på ett bra tag framöver.

Vi har inte haft hästar själva förut, och inte heller hyrt ut stall innan och är lite fundersamma på vad vi behöver tänka på.
Detta är det som erbjuds:
- Stallet är en mindre påbyggnad på en annan stor fastighet (enbart stalldelen som hyrs ut + möjlighet att förvara hö i den stora fastigheten)
- Två stora boxar i mycket gott skick, renoverades för cirka 4-5 år sedan och har inte slitits på så mycket sedan dess.
- Gott om utrymme att binda upp hästarna utanför boxarna för skötsel och sadling.
- Utanför stallet finns en mindre utbyggnad med tak där t.ex avspolning av häst kan göras under de varmare årstiderna.
- Sadelkammare i storleken mindre, dock bra utnyttjad yta för förvaring av utrustning samt lite foder.
- En liten hage i anslutning till stallet.
- Ingen uppvärmning.
- God belysning.
- Vatten indraget i stallet.
- Möjlighet till fler och större hagar finns att arrendera runtomkring av byns bonde.

Vi som stallägare kommer alltså inte att vilja (eller kunna pga jobb och barn) ansvara för skötsel eller välmående hos hästarna, utan detta får ligga på hyresgästerna till 100%. Likaså skötsel av hagen, bortforsling av gödselstack, skötsel av själva stallet och så vidare.

Det vi kommer att sköta är i princip att se till att byggnaden är brandförsäkrad (det är den inte i nuläget), el samt vatten (vi har egen brunn). Så det blir lite som att hästägarna har stallet i princip som "sitt eget" om ni förstår vad jag menar.

Givetvis ska vi prata igenom detta med föräldrarna till tjejen, och se till att det finns ett ordentligt kontrakt mellan oss. Det vi funderar på är dock:
- Vad är rimligt att ta i hyra? (Vi är inte intresserade av någon direkt vinst, men vill inte heller gå back på uthyrningen.)
- Vad har vi för ansvar för stallägare, och hur kan vi avsäga oss så mycket ansvar som möjligt? Vi vill t.ex inte behöva ansvara för hästarna om de skadar sig eller liknande. Detta ska ligga helt på hästägarna.

Vi känner till de som ska hyra, inte bekanta eller så, utan bara hejat som grannar. Men vi vet att de är OK människor och är bekymrade över att hyra ut till dem. Mer så att vi vill täcka alla baser direkt för alla inblandade parters skull.
 
Svårt att säga hur mycket driftkostnaden blir, el och vatten.
Jag och en ytterligare hyrde grannens stall och skötte helt själva, förutom bortforsling av dynga och snöröjning. Dom stod även för material och hjälpte till med arbete att hålla staket frächt.

För det betalade vi 1500 var, dvs totalt 3000.

I ditt fall så ligger ju mer på hyresgästen, så säg 1500-2000. Hästar sliter ofta ganska mycket på markerna och inredningen, även om man tvättar och målar om så ser det betydligt mer slitet ut efter ett par år.
 
@Inte_Ung kanske kan ge lite tips? Om du orkar och vill.
Jodo, det är inte så svårt.
@Polibek
Först och främst måste ni få ert vokabular rätt, annars så kan det bli så att kontraktet gäller för något annat än ni hade tänkt er.
Fastighet = mark och de byggnader som står där.
Byggnad = något med väggar och tak som sitter fast i marken.
Ni har en stallbygnad som är sammanbyggd med en annan, större bygnad.
Om ni hyr ut den som lokal så blir det enkelt. Då kan ni säga upp hyresgästen och har inget ansvar för hästarna.
Detta regleras i Jordabalken 12 kap. Det som i dagligt tal kallas för hyreslagen.
 
Sant
Men just omhändertagandet av all gödsel tenderar att glömmas bort, speciellt av folk som inte tidigare drivit stall själva
Precis. Och om en ung person ska hyra stallet så kanske inte den heller tänker på kostnaden/jobbet. Och då det kan röra sig om tusentals kronor så känns det som en viktig grej. Även en gödselplatta ska ju tömmas.
 
Precis. Och om en ung person ska hyra stallet så kanske inte den heller tänker på kostnaden/jobbet. Och då det kan röra sig om tusentals kronor så känns det som en viktig grej. Även en gödselplatta ska ju tömmas.

fast om det handlar om två hästar kan det ju hända att kommunen i fråga inte kräver så stora insatser gällande gödselhanteringen.
Dock kan det vara mycket klokt att stipulera i avtalet hur ofta detta ska göras, för att TS inte ska bli sittande med en stor gödselhög som är störande om än tillåten.
 
fast om det handlar om två hästar kan det ju hända att kommunen i fråga inte kräver så stora insatser gällande gödselhanteringen.
Dock kan det vara mycket klokt att stipulera i avtalet hur ofta detta ska göras, för att TS inte ska bli sittande med en stor gödselhög som är störande om än tillåten.
Beror på kommunen det. Här är det krav på gödselplatta eller motsvarande från häst ett.
 
@aramis - Sant, svårt att beräkna exakt. Eftersom vi har egen brunn kommer vi att behöva be dem tänka på att vara sparsamma med vattnet under årets varma perioder. Detta får vi dock räkna på + elen. Även bra att tänka på slitage. Vi hade inte tänkt bo här resten av livet, utan tänker mer i en tioårsperiod. Skulle gärna vilja ha stallet i OK skick vid framtida försäljning.
@Inte_Ung - Bra tänkt! Vi har funderat på att hyra ut det som regelrätt lokal, dock var vi inte särskilt pigga på det här med 9-månaders uppsägningstid. Dock kan ju detta lösas genom att reglera hur vi förlänger uthyrningstiden för kontraktet om jag förstår det rätt. T.ex hyra ut 6 eller 8 månader i taget, och förlänga avtalet när det går ut och därmed hålla uppsägningstiden på 3 månader.
@Luff & @Snowball - Bortforsling av gödsel har vi tänkt på, och vill att hyresgästen står för. Dock finns ingen gödselplatta, då tidigare ägare slarvade med detta och lade det rätt på backen. Det vill dock inte vi pga att hästgödsel släpper oegentligheter i marken. Eftersom hanteringen av gödsel kommer att ligga på hyresgästen, kommer vi även kräva att de ser till att adekvat lösning - gjuten gödselplatta eller tät container, är på plats.


Har tittat på LRF's hyresavtal för box, och frågan är om vi bara kan använda detta som mall, men skriva in de villkor som vi vill. Uppsägningstiden för lokal kommer vi nog inte ifrån, men jag tänker på t.ex att i avtalet står det att hyresvärden står för löpande underhåll av boxar och gemensamma utrymmen. Grejen är liksom att vi inte har tänkt in underhåll eller skötsel av stallet i vår budget överhuvudtaget, då vi har en mängd andra utgifter för annat på hus + den stora fastigheten som är i större behov. Vi har alltså ingen möjlighet att stå för färg, material eller annat för skötsel av stallet, hage eller gödselplatta utan detta får helt enkelt hyresgästerna ta på sig om de vill hyra stallet. Vi har inget behov av att hyra ut stallet, utan det är de som kom till oss med önskan om att hyra och vi ställer gärna upp om vi kan. I utbyte tänkte vi inte ta särskilt mycket i hyra för stallet, mer så att det går runt med driftkostnad för el+vatten samt en mindre boxhyra och lite för slitage. Tror ni att ett sådant avtal kan hålla tätt? Jag menar om de accepterar det och skriver under så bör det inte vara några konstigheter i framtiden tänker jag.
 
Vi har inget behov av att hyra ut stallet, utan det är de som kom till oss med önskan om att hyra och vi ställer gärna upp om vi kan. I utbyte tänkte vi inte ta särskilt mycket i hyra för stallet, mer så att det går runt med driftkostnad för el+vatten samt en mindre boxhyra och lite för slitage. Tror ni att ett sådant avtal kan hålla tätt? Jag menar om de accepterar det och skriver under så bör det inte vara några konstigheter i framtiden tänker jag.

Här tror jag ni ska tänka till två gånger till faktiskt. Det är en olägenhet för er, det finns en ekonomisk risk, det kan innebära att t ex brunnen töms - det är inte helt okomplicerat. Säg att de missköter sig och ni ska lägga tid på skötsel av hästarna (innan ni får ut dem) och sedan bekosta renovering?

Risken är för mig vida större än nyttan, och jag hade faktiskt inte hyrt ut. Och gjorde det heller inte när vi fick frågan för många år sedan.

Jag har också bekanta som valt att hyra ut sina boxar som förvaringsplats till privatpersoner, de ville inte ha in fler hästägare - det blev för dyrt och för stor olägenhet för dem.
 
Jag hade inte heller hyrt ut, ffa med tanke på att de ska sköta exakt allting själva. Tror det är som uppgjort för konflikt. Har ni dessutom "ingen" egen mark så är det väl knappast någonting ett par hästar tillför med tanke på nedbetning etc? Vet ju inte hur liten din hage är, men knappast så stor att hästarna bidrar med något positivt som betning av marker etc, utan tvärtom - lera.
 
Jag avråder också. Också med tanke på att ryttaren är minderårig. Här glömde stalltjejerna vattenslangen på och tömde brunnen. Tur som så rann det i igen på en dag. Och att vara billig är att be om problem. Ta betalt som det skulle kosta i ett hyresstall och ett halvårs hyra i deponi om ni nu ska gå vidare med det.
 
Tänkte också på brunnen. Jag glömde också vattenslangen på (bodde och hade hästarna hemma så ingen annan än oss kom till skada). Det kom vi på långt senare och då hade det brummat bra länge i pumpen pga lågt tryck. Den mådde nog inte jättebra :angel:
 
Själv blev jag tveksam direkt när jag läste ditt första inlägg. Jag tänker direkt att vad händer om de inte sköter sig på det sätt som ni vill?
Sen en allmän fråga kring vad som händer lagmässigt om hästarna inte sköts okej dvs är TS skyldig enligt lag att se till att hästar får veterinärvård etc om de inhyrda inte sköter sig?
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 042
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 232
Senast: WBanna
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 726
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 985
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp