Vad skall jag läsa härnäst?

Elo

Trådstartare
Eftersom bukeoraklet var så himla bra på att hitta böcker till min mormor (som tackar och hälsar, fast hon inte fattar vad ett forum är för något) så tänkte jag att det kanske också kan hjälpa mig.

Vad skall jag läsa?

Jag gillar fantasy och till en mindre del science fiction, även övernaturliga inslag i en övrigt "normal" värld är intressant. Inte intresserad av tex kärlekshistorier men sker de i bakgrunden kan det vara ok. Föredrar böcker där det finns flera i en serie eller flera som utspelar sig i samma 'värld'.

Läst mycket Pratchett, men också tex Jim Butcher (Dresden Files) och Brandon Sanderson (Stormlight Archives, inte imponerad av Mistborn). Gillar lite 'gritty' känsla och det behöver inte nödvändigtvis vara så att alla karaktärer överlever och "lever lyckliga i alla sina dagar". Även tex Brent Weeks, Peter Brett, Robin Hobb, Raymond Feist har jag läst mycket av.

Tycker inte om Tolkien (böckerna är ju jättetråkiga?), Wheel of Time (tråkiga och otroligt sexistiska) eller Eddings (var kul när jag var yngre, men i dagsläget kan jag se dem för vad de är).
 
Jag har köpt, men inte hunnit börja läsa, serien The First Law av Joe Abercombie, skulle dock kunna vara lite väl gritty.

Mark Lawrence har några serier som inte är alltför hemska. Akta dig för Broken Empire (och kanske även Red Queen's War), om du inte gillar verkliga antihjältar.

Tad Williams kanske kan vara något att titta på också? Katherine Kerr? Elizabeth Moon?
 
Försöker komma på något bra, men jag läser Fantasy med kärlek i det, och har nog en för-kärlek för "paranormal romance" böcker :angel:
Jag gillar ju tex. skarpt https://www.goodreads.com/book/show/16096824-a-court-of-thorns-and-roses ACOTAR, men det är en del romance och första boken är inte lika bra som dom senare i serien.

The Fever series av Karen Marie Moning är ju typ en av mina "all time favorite" series, MC har en sån utveckling, men blir en del romance i senare böcker. Känner dock inte alls det är main focus, men jo det är nog lite "hot" ;)

Sen är ju The Fionavar Tapestry - https://www.goodreads.com/book/show/104086.The_Summer_Tree så bra, han va nära vänner med Tolkien och det syns på boken, men har inte alls dessa långa tråkiga beskrivningar som Tolkien (LOTR Tex -Personligen har jag aldrig orkat läsa dom, tröttnade totalt, älskar dock filmerna). Dock ett fantastiskt universe och jag grät SÅ mycket när jag läste den.

Vet att min sambo ÄLSKAR Joe Abercrombie, han skriver inte romance, men tror det kan vara något sådant du kanske letar efter ;)
 
Jag har köpt, men inte hunnit börja läsa, serien The First Law av Joe Abercombie, skulle dock kunna vara lite väl gritty.

Mark Lawrence har några serier som inte är alltför hemska. Akta dig för Broken Empire (och kanske även Red Queen's War), om du inte gillar verkliga antihjältar.

Tad Williams kanske kan vara något att titta på också? Katherine Kerr? Elizabeth Moon?

Hur kunde jag glömma Elizabeth Moon? (böckerna jag läser när jag är för sjuk för att kunna hänga med, men kan dem utantill). Kerr har jag läst vid nåt tillfälle men kommer inte ihåg vad jag tyckte.

Men tar med mig Lawrence och Abercrombie
 
Jag är tvärtom i att jag helst läser sci fi, och lite fantasy som omväxling. Har haft som mål att läsa lite mer kvinnliga författare senaste året, några av mina favoriter:
-N.K. Jemisin. Har läst Broken Earth-trilogin (den klassas nog som sci fi, men huvudkaraktärernas krafter känns väldigt magiska)
-Ursula K. Leguin - Earthsea-böckerna (om en vill ha lite vanlig high fantasy)

Soloböcker:
-Naomi Novik. Läst Spinning Silver samt Uprooted (folksagefeeling)
-Katherine Addison - The Goblin Emperor (älskar hovintriger/maktkamper)
-Susanna Clarke - Jonathan Strange & Mr Norrell (1800-talsromanfeeling)
 
Eftersom bukeoraklet var så himla bra på att hitta böcker till min mormor (som tackar och hälsar, fast hon inte fattar vad ett forum är för något) så tänkte jag att det kanske också kan hjälpa mig.

Vad skall jag läsa?

Jag gillar fantasy och till en mindre del science fiction, även övernaturliga inslag i en övrigt "normal" värld är intressant. Inte intresserad av tex kärlekshistorier men sker de i bakgrunden kan det vara ok. Föredrar böcker där det finns flera i en serie eller flera som utspelar sig i samma 'värld'.

Läst mycket Pratchett, men också tex Jim Butcher (Dresden Files) och Brandon Sanderson (Stormlight Archives, inte imponerad av Mistborn). Gillar lite 'gritty' känsla och det behöver inte nödvändigtvis vara så att alla karaktärer överlever och "lever lyckliga i alla sina dagar". Även tex Brent Weeks, Peter Brett, Robin Hobb, Raymond Feist har jag läst mycket av.

Tycker inte om Tolkien (böckerna är ju jättetråkiga?), Wheel of Time (tråkiga och otroligt sexistiska) eller Eddings (var kul när jag var yngre, men i dagsläget kan jag se dem för vad de är).
Gillar Johanne Hildebrants böcker, hennes Sagan om Valhallatrilogi (Freja, Idun och Saga) är nog de mest lästa böckerna vi har här hemma 😄 Älskade krig och Förbannade fred är riktigt bra också.
 
Eftersom bukeoraklet var så himla bra på att hitta böcker till min mormor (som tackar och hälsar, fast hon inte fattar vad ett forum är för något) så tänkte jag att det kanske också kan hjälpa mig.

Vad skall jag läsa?

Jag gillar fantasy och till en mindre del science fiction, även övernaturliga inslag i en övrigt "normal" värld är intressant. Inte intresserad av tex kärlekshistorier men sker de i bakgrunden kan det vara ok. Föredrar böcker där det finns flera i en serie eller flera som utspelar sig i samma 'värld'.

Läst mycket Pratchett, men också tex Jim Butcher (Dresden Files) och Brandon Sanderson (Stormlight Archives, inte imponerad av Mistborn). Gillar lite 'gritty' känsla och det behöver inte nödvändigtvis vara så att alla karaktärer överlever och "lever lyckliga i alla sina dagar". Även tex Brent Weeks, Peter Brett, Robin Hobb, Raymond Feist har jag läst mycket av.

Tycker inte om Tolkien (böckerna är ju jättetråkiga?), Wheel of Time (tråkiga och otroligt sexistiska) eller Eddings (var kul när jag var yngre, men i dagsläget kan jag se dem för vad de är).

Nu är inte serien klar och det är högst oklart när/om de två sista böckerna överhuvudtaget blir klara. Men, A Song of Ice and Fire serien är grymt bra! Väldigt gritty, folk dör på löpande band och ingen karaktär går säker! En stor värld med egen historia och många karaktärer. Fem böcker är släppta. Vi väntar på de två sista.
 
Nu är inte serien klar och det är högst oklart när/om de två sista böckerna överhuvudtaget blir klara. Men, A Song of Ice and Fire serien är grymt bra! Väldigt gritty, folk dör på löpande band och ingen karaktär går säker! En stor värld med egen historia och många karaktärer. Fem böcker är släppta. Vi väntar på de två sista.

De är lästa. Men som sagt var, det verkar lite som att vänta förgäves
 
De är lästa. Men som sagt var, det verkar lite som att vänta förgäves

Ja, tyvärr. Jag tror att det var ett stort misstag att låta dem göra en tv-serie. Det är nog den som gett honom så stora problem att skriva klart serien. Sen tycker jag att serien är usel. Böckerna är däremot nåt av det bästa jag läst.

Annars har jag inget tips. De fantasy jag läst som i övrigt passar bra in har även en stor del romance.
 
Eftersom bukeoraklet var så himla bra på att hitta böcker till min mormor (som tackar och hälsar, fast hon inte fattar vad ett forum är för något) så tänkte jag att det kanske också kan hjälpa mig.

Vad skall jag läsa?

Jag gillar fantasy och till en mindre del science fiction, även övernaturliga inslag i en övrigt "normal" värld är intressant. Inte intresserad av tex kärlekshistorier men sker de i bakgrunden kan det vara ok. Föredrar böcker där det finns flera i en serie eller flera som utspelar sig i samma 'värld'.

Läst mycket Pratchett, men också tex Jim Butcher (Dresden Files) och Brandon Sanderson (Stormlight Archives, inte imponerad av Mistborn). Gillar lite 'gritty' känsla och det behöver inte nödvändigtvis vara så att alla karaktärer överlever och "lever lyckliga i alla sina dagar". Även tex Brent Weeks, Peter Brett, Robin Hobb, Raymond Feist har jag läst mycket av.

Tycker inte om Tolkien (böckerna är ju jättetråkiga?), Wheel of Time (tråkiga och otroligt sexistiska) eller Eddings (var kul när jag var yngre, men i dagsläget kan jag se dem för vad de är).
Deadly Education Naomi Novik
The Bedlam Stacks Natasha Pulley
Midvintermörker Lars Wilderäng (för lite annorlunda och så mysigt nu med ryssarna)
 
Jag är tvärtom i att jag helst läser sci fi, och lite fantasy som omväxling. Har haft som mål att läsa lite mer kvinnliga författare senaste året, några av mina favoriter:
-N.K. Jemisin. Har läst Broken Earth-trilogin (den klassas nog som sci fi, men huvudkaraktärernas krafter känns väldigt magiska)
-Ursula K. Leguin - Earthsea-böckerna (om en vill ha lite vanlig high fantasy)

Soloböcker:
-Naomi Novik. Läst Spinning Silver samt Uprooted (folksagefeeling)
-Katherine Addison - The Goblin Emperor (älskar hovintriger/maktkamper)
-Susanna Clarke - Jonathan Strange & Mr Norrell (1800-talsromanfeeling)
Åh the Goblin Emperor gillar jag verkligen, finns en ok uppföljare med annan huvudperson också. (läste om nyss)
Susanna Clarke -Piranesi rekommenderar jag istället för Strange o Norrel.
 
Senast ändrad:
Och såklart mina favvisar om du gillar Moon. En doldis tror jag, sista boken kommer snart, första är 80-tal. ca 6 böcker nu? minns inte

PC Hodgell-God Stalk (Kencyrath)

(ha lite tålamod om man inte förstår allt, det är halva charmen, världen är härligt annorlunda och knasig)

Ingen av de ovanstående har romans annat än i bakgrunden. Jag tvekar inte inför romans men mycket av den som skrivs nu är det ett sådant tjafsande och fullt av udda tankar i hjältinnornas hjärnor hela tiden, så man blir helt matt.
 
  • Gilla
Reactions: Elo
Har tyvärr ingen koll på de författare du listat men jag skulle ändå vilja rekommendera Pierce Browns bokserie Red Rising. Det är helt och hållet sci-fi men jag upplevde det som mer fokus på samhället och karaktärerna. Riktigt intressant och välskriven. Har lyssnat igenom serien två gånger och ska göra det igen.
 
  • Gilla
Reactions: Elo

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp