Vad skall jag välja?

S

snus

Funderar på att gå över till Kraft eller Fibergi
Är jämt orolig att han inte får i sig det han skall ha?
Dom andra i stallet vill inte göra någon höanalys + att det är inte tagit från samma vall. eller skall jag ha kvar havren och betforen + E-vatamin & B- vitamin?
Han är bra i hullet och fin hårrem.Eller krånglar jag för mycket? :crazy:
 
Gör en analys själv då ?...Att det är tagit från olika vallar gör ju inget, ta ett samlingsprov så får du ett ungefärligt medelvärde.
 
Utan höanalys kan du fortsätta oroa dig för att han inte får i sig det han ska ha. Du har ju ingens om helst aning.

Och du får inte mer aning av att byta till fibergi. Det kan bli bättre och det kan bli sämre. beror HELT på vad höet innehåller...

Är allt hö hemma? Då kan du analysera själv, fast det inte kommer från samma vall.

Du tar prov från minst 5, helst 10, balar. Plocka lite här och var på skullen. Då får du en genomsnittsanalys. Så de flesta får göra med sina höpartier.

När du sen vet vad höet innehåller kan du börja räkna på om fibergi, krafft, havre, hippo, något annat eller inget kraftfoder alls är bäst för din hästs behov.

men utan höanalys vinner du INGENTING på att byta kraftfoder. Tyvärr.

En höanalys med TS, energi, protein och mineraler kostar 555 kr, plus 30 spänn i porto. Vill de andra inte vara med så gör den då själv, och kommer de sen och vill veta resultatet får de väl helt enkelt betala då =)
 
Dum fråga samlingsprov? att jag tar från en eller flera? Vi har hösilage, så jag kan ju inte öppna alla. :)
 
Från flera, valda här och var i partiet.

man gör lika med hösilage.

För varje bal man öppnar tar man ett prov. Sen stoppar man det i en plastpåse i FRYSEN. Tillslut har man en samling om 5-6 prover i frysen, då lindar man in rubbet i tidningspapper, knölar ner i ett kuvert och skickar iväg på analys =)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 284
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 417
Senast: Ajda
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 620
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 658
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp