Vad skapar hästens mun/ridbarhet? (Utbruten från Dressyrsnackis 14)

Min förra hästs uppfödare har konverterat till islandshäst och hon rider sina i samma form som oss. Var även själv på en clinic för islandshästar på Falsterbo för några år sedan och grundridningen var exakt samma som vi pysslar med. Hästarna skulle gå i form med eftergift precis som vilken ridhäst som helst. Tror nog det brister i utbildningen precis som på vanliga ridhästar när munnen strular.

Det är ju inte riktigt samma då som jag försökte illustrera men jag tror jag förstår ändå vad du menar och är benägen att instämma.
 
På vilket sätt menar du att eliten är sunkig ang det ?

Nu är ju frågan just på dressyrforumet ang kontakt och mun utifrån grundläggande samt huruvida det är ärftligt eller utbildning etc.

Hur elitryttare i hoppning väljer att ”finjustera” hästarna gällande bett i hoppningen känner jag nog inte är själva ämnet. Dock drar jag inte samma slutsats som du ang elitloppshästarnas betsling eller varför de har en padd under sadeln.
Nu var "sunkiga" satt inom citattecken just för att det var ett citat. Finjustering eller inte, frågan var ju närmast om det är arv eller miljö som gör en hästmun. Då kan man ju fråga sig varför hopphästarna just måste finjusteras om det handlar om utbildning.
 
Nu var "sunkiga" satt inom citattecken just för att det var ett citat. Finjustering eller inte, frågan var ju närmast om det är arv eller miljö som gör en hästmun. Då kan man ju fråga sig varför hopphästarna just måste finjusteras om det handlar om utbildning.

Jag har jättesvårt att förstå vad du avser rent konkret med det du skrev . Om du vill förtydliga hur du menar ?
 
Jag har jättesvårt att förstå vad du avser rent konkret med det du skrev . Om du vill förtydliga hur du menar ?
Frågan var om det är arv eller miljö som gör en hästmun. Jag vill själv hålla mig till skaran som säger att det handlar om en utbildningsfråga. MEN, hästvärlden är motsägelsefull, om det bara var en utbildningsfråga kan jag undra om elithoppryttare bara är "sunkiga". Nu tror jag inte så är fallet och jag tror inte heller att det skiljer sig så mycket inom hoppning och dressyr vad det gäller finlir. Det skulle alltså vara spännande att ställa frågan på sin spets, t ex om man kunde tvinga alla i en elittävling att tävla på tex två eller tredelat vanligt tränsbett. Vad skulle då hända? Jag säger inte att jag har svaret, men det vore intressant att se.
 
Frågan var om det är arv eller miljö som gör en hästmun. Jag vill själv hålla mig till skaran som säger att det handlar om en utbildningsfråga. MEN, hästvärlden är motsägelsefull, om det bara var en utbildningsfråga kan jag undra om elithoppryttare bara är "sunkiga". Nu tror jag inte så är fallet och jag tror inte heller att det skiljer sig så mycket inom hoppning och dressyr vad det gäller finlir. Det skulle alltså vara spännande att ställa frågan på sin spets, t ex om man kunde tvinga alla i en elittävling att tävla på tex två eller tredelat vanligt tränsbett. Vad skulle då hända? Jag säger inte att jag har svaret, men det vore intressant att se.

Men vad har dina inlägg om elitryttare på hopphästar och deras bett att göra med denna tråd och ämnet ?
 
Men vad har dina inlägg om elitryttare på hopphästar och deras bett att göra med denna tråd och ämnet ?
För tredje gången.
Frågan var huruvida en bra hästmun handlar om arv eller miljö. Jag önskar att det vore så enkelt att jag kunde säga att det är en utbildningsfråga, alltså att det handlar enbart om miljö. Sen finns det andra aspekter som trots allt sätter frågan på sin spets, det kanske inte är så enkelt att det bara är en utbildningsfråga.
 
För tredje gången.
Frågan var huruvida en bra hästmun handlar om arv eller miljö. Jag önskar att det vore så enkelt att jag kunde säga att det är en utbildningsfråga, alltså att det handlar enbart om miljö. Sen finns det andra aspekter som trots allt sätter frågan på sin spets, det kanske inte är så enkelt att det bara är en utbildningsfråga.

Jag förstår fortfarande inte vad du menat med de inlägg du skrivit tyvärr . Du svarar inte på frågan . Men ok 👍
 
Angående hopphästar på elitnivå så handlar det om cm man ska få tillbaka hästen på en kort distans . Hästarna vill oxå samtidigt mkt framåt. Handlar sällan om att hästarna inte kan gå på vanligt bett, det gör dom ju till vardags. Men på tävling har du inte råd att förlora en cm.
 
Jag måste nog säga att 90 % av hästägare har koll på vikten av att kolla och åtgärda vargtänder .
Ändå tycker jag att det kommer efter hästen börjar/ efter blir/ blivit inriden istället för innan bett kommer in i munnen för första gången.
Lite samma som lösa benbitar som tas bort först efter dom misstänks ge problem istället för innan.
 
Jag hänger ju med islandsfolk, har islänningar i stallet (jag har dock hbl) och denna åsikten kommer från de som har rasen. I just detta fallet menade ryttaren att hon lärt sina hästar att sakta av med röstkommando eftersom rasen lätt blir hård i munnen.
Personligen tror jag att grunden till den fördomen är att det inte fokuseras så mycket på utbildningsskalan och klassisk ridning. Mina stallkompisar visste inte vad en halvhalt var när de flyttade till mig, vilket såklart inte talar för alla, men jag tycker det är lite talande.

Men för de som är vana att rida andra hästtyper tror jag att du har en poäng, även om såklart islänningarna kan böja på nacken i vissa gångarter.
Nej, om dina stallkompisar inte visste vad en halvhalt var så talade det definitivt inte för alla - eller ens enda islandsryttare som åtminstone jag haft omkring mig. Det låter inte talande för något annat än den vanliga nedlåtande synen på islandsryttare, från de som sitter på högre hästar. ;)
 
Nej, om dina stallkompisar inte visste vad en halvhalt var så talade det definitivt inte för alla - eller ens enda islandsryttare som åtminstone jag haft omkring mig. Det låter inte talande för något annat än den vanliga nedlåtande synen på islandsryttare, från de som sitter på högre hästar. ;)
Fördomen tyckte jag att jag försökte ducka för redan i första inlägget, det var inte jag som påstod att alla islänningar är hårda i munnen (tror helt enkelt inte på det, de hästar jag har haft som varit hårda i munnen har varit det av icke-rasrelaterade skäl, dålig exteriör och dålig ridning).
Därför anser jag det som självklart att inte behöva understryka att det finns massor av duktiga islandsryttare med superfina hästar. Men jag har också varit på tillräckligt mycket träningar och tävlingar för att ha sett att många har missat god grundridning. Vilket är lika vanligt inom klassisk ridning, men där har jag aldrig hört att alla hästar är hårda i munnen.
Poängen var ju att det inte är bra om den typen av sanningar får fäste.
 
Jag tänker ändå att de flesta hästar som är oroliga i munnen är det främst pga dåliga händer/utbildning samt att folk inte har passande bett .

Om man har en häst som krånglar/får utspel osv är ju läget självklart då något helt annat som alltid bör kollas upp därefter .

De flesta jag känner är noga med hästarnas mun och tandstatus. Det du beskriver ang rörlighet i käken är kunskap många tandutbildade har och även kan , det är inte unikt alls numera.

Det arbetas inte alls på samma sätt biomekaniskt om man är odontolog eller ex gått långa skolan på 5 år i USA.

Så nej, jag är inte enig med dig alls i den frågan.

Det är en hel del veterinärer som vet om ang rörlighet. Och som tror att de justerar problem i det gott nog. Och som har kunder som tror de gör allt. Jag har varit en av dem. Man vill rätt man ber duktigt folk om hjälp. Då antar man ju att de vet.
Men det är inte i närheten av samma jobb och samma hjälp till de hästarna.
Det är ju det fina med att så många dokumenterar arbetet väl med bilder och tandkort. Det är lätt att se vad som gjorts. Och det är lätt att kunna följa hur besvär eskalerar för att man inte gjort ett omtag tidigare.
Nyligen var den en som fick avliva sin häst pga att man inte fixat ett rätt simpelt problem som bara fått bli värre och värre. Kvarvarande häst hade också i Sverige upphöjda tandmäster dömt ut pga tänderna.
Den fick träffa tandis från annan skola och mår finemang. Synd att den som avlivades inte hann få samma chans.
Sånt här sker allt för ofta. Det är otroligt ledsamt!

Sen håller jag absolut med om att de allra flesta går att utbilda på tränsbett till att bli lugna i munnen med rätt kontakt med en bra ryttare.
 
Det arbetas inte alls på samma sätt biomekaniskt om man är odontolog eller ex gått långa skolan på 5 år i USA.

Så nej, jag är inte enig med dig alls i den frågan.

Det är en hel del veterinärer som vet om ang rörlighet. Och som tror att de justerar problem i det gott nog. Och som har kunder som tror de gör allt. Jag har varit en av dem. Man vill rätt man ber duktigt folk om hjälp. Då antar man ju att de vet.
Men det är inte i närheten av samma jobb och samma hjälp till de hästarna.
Det är ju det fina med att så många dokumenterar arbetet väl med bilder och tandkort. Det är lätt att se vad som gjorts. Och det är lätt att kunna följa hur besvär eskalerar för att man inte gjort ett omtag tidigare.
Nyligen var den en som fick avliva sin häst pga att man inte fixat ett rätt simpelt problem som bara fått bli värre och värre. Kvarvarande häst hade också i Sverige upphöjda tandmäster dömt ut pga tänderna.
Den fick träffa tandis från annan skola och mår finemang. Synd att den som avlivades inte hann få samma chans.
Sånt här sker allt för ofta. Det är otroligt ledsamt!

Sen håller jag absolut med om att de allra flesta går att utbilda på tränsbett till att bli lugna i munnen med rätt kontakt med en bra ryttare.

Jag har kollat rätt många käkar ang låsning/rörlighet och hittills har jag inte träffat någon med den rörlighet du beskriver. Rörligt ja men inte några fyra cm.
Jag hoppas på att det är för att jag undersöker lite annorlunda och inte för att jag aldrig träffat på ett par avspända käkleder...
Men tyvärr är det mycket ofta käklederna är inskränkta.
I de värsta fallen där rörligheten är minimal och dessutom, av rimliga skäl, kommer tillsammans med kraftiga nackspänningar så har hästen i fråga haft kliniska fynd i nacke eller hals. Eller dåliga tänder.
Men just käkleder gör mig faktiskt ofta beklämd...

Menar du att utbildningen i USA är bättre?
Sen är det väl olika från person till person men jag har fått en hästmun förstörd av en person som gått den utbildningen. Den hästen behövde hjälp minst var sjätte månad i resten av sitt liv. Så jag är väldigt restrektiv med vem som får syna mina djur i mun...


Jag fortsätter filosofera lite allmänt:

Sen det här med bakbenen vs munnen...
Har hästen en stökig tunga så kommer det sig förmodligen av att hästen har en svaghet/obalans i bakre delen av kroppen.
Spänningar i tungbenet är också relativt vanligt förekommande då.
Ett svagt eller skadat knä känns ju också ofta i samma sidas mungipa vid ridning.

Det är ju så väldigt många aspekter till varför en hästmun är som den är. Och jag kan tänka mig att om hästen har lärt sig rätt och fått ett bra förtroende från början så är det lättare för den att 'komma tillbaka' till det i framtiden?
 
Fördomen tyckte jag att jag försökte ducka för redan i första inlägget, det var inte jag som påstod att alla islänningar är hårda i munnen (tror helt enkelt inte på det, de hästar jag har haft som varit hårda i munnen har varit det av icke-rasrelaterade skäl, dålig exteriör och dålig ridning).
Därför anser jag det som självklart att inte behöva understryka att det finns massor av duktiga islandsryttare med superfina hästar. Men jag har också varit på tillräckligt mycket träningar och tävlingar för att ha sett att många har missat god grundridning. Vilket är lika vanligt inom klassisk ridning, men där har jag aldrig hört att alla hästar är hårda i munnen.
Poängen var ju att det inte är bra om den typen av sanningar får fäste.
Det var vad du skrev om halvhalt jag invände mot. Alltså att de islandsfolk du känner inte visste vad en halvhalt och att det skulle vara talande.

Jag har gått på islandshästridskola, hängt i turridningsstall, haft islandshäst, ridit för meriterade instruktörer. Halvhalt tror jag kom senast i termin 2 i ridskolan.
 
Jag har kollat rätt många käkar ang låsning/rörlighet och hittills har jag inte träffat någon med den rörlighet du beskriver. Rörligt ja men inte några fyra cm.
Jag hoppas på att det är för att jag undersöker lite annorlunda och inte för att jag aldrig träffat på ett par avspända käkleder...
Men tyvärr är det mycket ofta käklederna är inskränkta.
I de värsta fallen där rörligheten är minimal och dessutom, av rimliga skäl, kommer tillsammans med kraftiga nackspänningar så har hästen i fråga haft kliniska fynd i nacke eller hals. Eller dåliga tänder.
Men just käkleder gör mig faktiskt ofta beklämd...

Menar du att utbildningen i USA är bättre?
Sen är det väl olika från person till person men jag har fått en hästmun förstörd av en person som gått den utbildningen. Den hästen behövde hjälp minst var sjätte månad i resten av sitt liv. Så jag är väldigt restrektiv med vem som får syna mina djur i mun...


Jag fortsätter filosofera lite allmänt:

Sen det här med bakbenen vs munnen...
Har hästen en stökig tunga så kommer det sig förmodligen av att hästen har en svaghet/obalans i bakre delen av kroppen.
Spänningar i tungbenet är också relativt vanligt förekommande då.
Ett svagt eller skadat knä känns ju också ofta i samma sidas mungipa vid ridning.

Det är ju så väldigt många aspekter till varför en hästmun är som den är. Och jag kan tänka mig att om hästen har lärt sig rätt och fått ett bra förtroende från början så är det lättare för den att 'komma tillbaka' till det i framtiden?

Det finns olika skolor i USA. Tyvärr klumpas de i vårt svenska system ihop till samma oavsett om det är en kurs på några veckor eller 5 år.
Jag vet bara två som varit/är verksamma i landet med 5-åriga skolan. Har väldigt svårt att tro att någon av dem ödelagt någon mun.
Så det bör vara någon annan.
Det finns ett par som gått 3 år på samma skola. Iaf två av dem hade jag utan problem använt om jag skulle bli av med den med 5-årig som också är vet och tandkirurg.
De får ju lära sig ett väldigt annat biomekaniskt tänk. Jag kommer aldrig byta tillbaks.
I DK har deras största försäkringsbolag insett nyttan av biomekaniska munjobb. De skickar många hästar med diffus och vandrande skadeproblematik till ett team med bla sån tandis som sista försök att slippa dömma ut eller betala regelbundna behandlingar. Det har lönat sig väldigt för dem.

Det är väldigt ofta låst i käkar pga tänder i Sverige. Så det har tyvärr inte att göra med hur du undersöker.

Tungbenet blir ju även det påverkat om hästen har felaktigt biomekaniskt munjobb/icke biomekaniskt. Då gör det ont med bett och tungan försvarar och lyfter bettet och man kan få som en hård klump där. Utöver att själva muskeln ju så klart blir vältränad och stor och bullig.
Det är något man ofta ser tyvärr. Men det brukar ha behövt vara lite värre munproblem oftast om det blir så pass.

Sen givetvis ska man känna bakbenen i handen etc.
Men har man ont i trut/käkleder vill man inte komma ut med halsen ur manken och suga upp underhalsen. Då får man inte fullt ut rygg/mage upp och bäcken omvinklat och bakben in.

Allt hänger ihop. Sen går det som sagt att utbilda många av de här individerna att funka hyfsat om man är en bra ryttare.
Och det kan absolut skita sig i andra delar av kroppen med diverse medicinska fynd.
 
Ingen som tror på den gamla sanningen att det är bakbenen man känner i handen?


Dvs en häst i framvikt blir stum, en häst med svagt påskjut tom osv?
Sen beror det säkert på ryttarens hand, och hur hårt nosgrimman spänns ;) och rena teknikgrejer med men i grunden liksom? Känslan i handen?

Givetvis ska du känna bakbenen i handen.
Men om fronten inte tillåter korrekt jobb få du inte heller upp bålen, bäckenet vinklas inte om maximalt och du får inte bäriga bakben.
Det behöver inte bara vara munproblem. Det kan vara ryttarens hand/ridning som sabbar fronten och iom det sabbar arbetet bak.
Allt hänger ihop.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 919
Senast: Badger
·
Träning Man tänker att vet borde kunna samarbeta/rek tränare som är duktiga viss problematik. Precis som man samarbetar med hovslagare...
2
Svar
24
· Visningar
1 524
Senast: Daniellak
·
Dressyr En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd Jag har lite funderingar som jag tänkte ni...
7 8 9
Svar
178
· Visningar
8 017
Senast: ako
·
Ridning Den studsade ju upponer även vid ridning. Tänker att ägaren nog inte hade kunskap då hen även red hästen mycket på böjt spår under...
2
Svar
33
· Visningar
2 245
Senast: Miedo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp