Vad skulle du betala som inackorderad & och vad skulle du välja?

moster

Trådstartare
Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen...
Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar till insats. Jag har drömt om gård sen jag föddes (:p) och har väl egentligen en ganska bra plan över hur jag skulle vilja ha det, så min första fråga är:
- Hur mycket skulle du kunna tänka dig att betala i stallhyra för följande:
Ca 6 boxar + lösdrift.
Fri tillgång i hagen
Fri tillgång på grovfoder (alltså du betalar inte per kg utan ingår i stallhyran)
Stallhästarna har tillgång till ligghall (självklart på lösdriften...)
Mockning Alla dagar i veckan
In o ut alla dagar i veckan
5 st ströballar (1 per vecka plus en extra)
Täckesservice
Ridbana
60min in till Stockholm city
Finns ej kommunala medel till stallet
Boxhästar ute ca 6/7-22/23
Spolspilta
Torkrum
Uppställningsplats
Fikarum/sadelkammare
Toalett

Förstår att andra saker spelar roll men på ett ungefär...

Vad väljer ni av detta: (lägg gärna till om du kommer på nått annat val)

Hage:
Liten platt eller stor kuperad
Flock (ifrån 3 och uppåt), ensam eller par
Fri tillgång via tex bal eller utportioneras via tex lunchgrindar eller förhand
Blandad flock eller könsuppdelade

Stall/Box
Öppet eller stängt mellan boxarna? (Galler eller helvägg eller bara halvvägg)
Stort eller litet stall (vad går gränsen? Skulle du vilja stå på stor anläggning men med massa små stall?)
Mockning av personal, mockning kollektiv eller mocka själv
Köpa eget kraftfoder eller ingå i hyran

Kollektiv eller personal? (Alla dagar i veckan eller bara helger? Vissa pass typ kvällsfodring eller alla pass?)

Ett ända grunpacket eller en kallhyra och man köper till det man vill ha? (tex det jag nämnde ovan och man får le och betala och använda det man vill eller vill man ha en grundhyra och köpa tjänster som mockning och täckesservice?)

Vad tycker ni är viktigast i ett stall och vad kan ni tumma på?

Tillkommer säkert fler, ska hämta barn på skolan :p
 
Jag har gård och på ett ungefär så som du beskriver det. Jag tar 3500kr för boxplats och 2800kr för lösdriftsplats. Det är helinackordering som gäller här - både för box och lösdrift. Jag har fullt i mitt stall och flera som står på kö. Det tar ca 45 min in till Sthlms city.

Mina box-inack har valt platta hagar och de går två och två. Mina lösdrifter har kuperade hagar och är helt köns-separerade. Tre lösdrifter har jag.

Jag har inte ett val till mina inack utan jag har valt hel-service och så får de betala för det. Det enda som eg. inte ingår och som man kan välja till är ridning/motionering. I somras hade jag flera hästar här som var konv. och där vi tog hand om delar av rehab.
 
Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen...
Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar till insats. Jag har drömt om gård sen jag föddes (:p) och har väl egentligen en ganska bra plan över hur jag skulle vilja ha det, så min första fråga är:
- Hur mycket skulle du kunna tänka dig att betala i stallhyra för följande:
Ca 6 boxar + lösdrift.
Fri tillgång i hagen
Fri tillgång på grovfoder (alltså du betalar inte per kg utan ingår i stallhyran)
Stallhästarna har tillgång till ligghall (självklart på lösdriften...)
Mockning Alla dagar i veckan
In o ut alla dagar i veckan
5 st ströballar (1 per vecka plus en extra)
Täckesservice
Ridbana
60min in till Stockholm city
Finns ej kommunala medel till stallet
Boxhästar ute ca 6/7-22/23
Spolspilta
Torkrum
Uppställningsplats
Fikarum/sadelkammare
Toalett

Förstår att andra saker spelar roll men på ett ungefär...

Vad väljer ni av detta: (lägg gärna till om du kommer på nått annat val)

Hage:
Liten platt eller stor kuperad
Flock (ifrån 3 och uppåt), ensam eller par
Fri tillgång via tex bal eller utportioneras via tex lunchgrindar eller förhand
Blandad flock eller könsuppdelade

Stall/Box
Öppet eller stängt mellan boxarna? (Galler eller helvägg eller bara halvvägg)
Stort eller litet stall (vad går gränsen? Skulle du vilja stå på stor anläggning men med massa små stall?)
Mockning av personal, mockning kollektiv eller mocka själv
Köpa eget kraftfoder eller ingå i hyran

Kollektiv eller personal? (Alla dagar i veckan eller bara helger? Vissa pass typ kvällsfodring eller alla pass?)

Ett ända grunpacket eller en kallhyra och man köper till det man vill ha? (tex det jag nämnde ovan och man får le och betala och använda det man vill eller vill man ha en grundhyra och köpa tjänster som mockning och täckesservice?)

Vad tycker ni är viktigast i ett stall och vad kan ni tumma på?

Tillkommer säkert fler, ska hämta barn på skolan :p
Jag förstår inte, ska du hyra ut sex boxar och en lösdrift tillsammans, till en och samma person?
 
- Hur mycket skulle du kunna tänka dig att betala i stallhyra för följande:
Svårt att svara på då jag inte bor i närheten av Stockholm och därmed inte kan vilka priser som gäller där.

Vad väljer ni av detta: (lägg gärna till om du kommer på nått annat val)

Hage:
Liten platt eller stor kuperad
Flock (ifrån 3 och uppåt), ensam eller par Flock om det funkar, i andra hand par och ensam i sista hand
Fri tillgång
via tex bal eller utportioneras via tex lunchgrindar eller förhand
Blandad flock eller könsuppdelade pga mindre risk för skador (är det par så spelar det dock ingen roll)

Stall/Box
Öppet eller stängt mellan boxarna? (Galler eller helvägg eller bara halvvägg)
Stort eller litet stall (vad går gränsen? Skulle du vilja stå på stor anläggning men med massa små stall?) Hellre stort än litet. Absolut minst 8 boxar. Står nu på större anläggning med flera mindre stall och jag föredrar ett stort stall.
Mockning av personal, mockning kollektiv eller mocka själv Personal eller själv
Köpa eget kraftfoder eller ingå i hyran Beror på vad för kraftfoder som ingår

Kollektiv eller personal? (Alla dagar i veckan eller bara helger? Vissa pass typ kvällsfodring eller alla pass?)

Ett ända grunpacket eller en kallhyra och man köper till det man vill ha? (tex det jag nämnde ovan och man får le och betala och använda det man vill eller vill man ha en grundhyra och köpa tjänster som mockning och täckesservice?)

Vad tycker ni är viktigast i ett stall och vad kan ni tumma på? Absolut viktigast är bra ägare. Därefter kommer minst 4 fodringar per dag, att de får vara ute mycket.

Ridhus är ett krav numera (var inte det förr dock). Stora hagar är önskvärt men det är viktigare att de är bra dränerade så att hästen inte får mugg osv. Ridvägar är önskvärt men går (uppenbarligen) att tumma på.
 
Bor ca 1 timme söder om Stockholm. Hästarna står på lösdrift med fri tillgång på hö. Finns även ett stall på gården med boxar och uppvärmd sadelkammare. Ridbana 20×60 med hindermaterial. Hagarna är hyfsat stora och kuperade. Finns en stor fin sommarhage.

1200:- är hyran för detta. Då har man också ett personligt pass i veckan där man kollar vatten och mockar i driften. Höt ingår ej i hyran utan köps in gemensamt.
 
Tänk på att de kan behövas tillstånd för att bedriva inackorderingsverksamhet och förprövning/besiktning om ni ska bygga nytt eller bygga om.

Att ha hela mellanväggar är inte ett bra alternativ då hästarna ska ha social kontakt även inomhus.
 
När jag var inackorderad prioriterade jag fina hagar (inga lerhål), mycket utevistelse (minst 12 h/dag), bete sommartid och schysst foder (mkt grovfoder som var analyserat).

Andra har andra krav. Mitt tips är väl att hitta din nisch och sen hålla kvar vid den. Så enkelt som möjligt är en fördel.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
- Hur mycket skulle du kunna tänka dig att betala i stallhyra för följande:
Ca 6 boxar + lösdrift.
Fri tillgång i hagen
Fri tillgång på grovfoder (alltså du betalar inte per kg utan ingår i stallhyran)
Stallhästarna har tillgång till ligghall (självklart på lösdriften...)
Mockning Alla dagar i veckan
In o ut alla dagar i veckan
5 st ströballar (1 per vecka plus en extra)
Täckesservice
Ridbana
60min in till Stockholm city
Finns ej kommunala medel till stallet
Boxhästar ute ca 6/7-22/23
Spolspilta
Torkrum
Uppställningsplats
Fikarum/sadelkammare
Toalett

60 min från Stockholm... 3500 ca

Hage:
Liten platt eller stor kuperad -stor kuperad
Flock (ifrån 3 och uppåt), ensam eller par - minst 1 sällskap men hagar nog för att kunna ändra om konstellationer inte funkar
Fri tillgång via tex bal eller utportioneras via tex lunchgrindar eller förhand - fri tillgång blir ofta geggig utfodringsplats och nedtrampat
Blandad flock eller könsuppdelade - absolut uppdelade

Stall/Box
Öppet eller stängt mellan boxarna? (Galler eller helvägg eller bara halvvägg) -avstängt iaf en liten bit så de äter ifred.
Stort eller litet stall (vad går gränsen? Skulle du vilja stå på stor anläggning men med massa små stall?) -helst max 10-15 st men om fler så olika stall
Mockning av personal, mockning kollektiv eller mocka själv mockning själv eller personal
Köpa eget kraftfoder eller ingå i hyran jättesmidigt om det finns på plats och alla inte har 14 tunnor själva. Om man inte erbjuder kraft så se till att strukturera upp plats för fodret.

Kollektiv eller personal? (Alla dagar i veckan eller bara helger? Vissa pass typ kvällsfodring eller alla pass?) personal, beroende på antal hästar kan man hjälpa till helger. kvällsfodring ok.
om det blir för många hästar är folk ovana vid de och det blir rörigt.


Ett ända grunpacket eller en kallhyra och man köper till det man vill ha? (tex det jag nämnde ovan och man får le och betala och använda det man vill eller vill man ha en grundhyra och köpa tjänster som mockning och täckesservice?) grundhyra är nog bättre, annars hattar folk

Vad tycker ni är viktigast i ett stall och vad kan ni tumma på? lugn och ro och säkerhet är viktigt. flexibilitet med tjänster och hagar, allt för att ge hästar bästa förutsättningar. Inte en massa nya oskrivna regler osm dyker upp efterhand ("btw ska ni mocka hagen varannan dag")

Det är viktigt med tydligt ledarskap, vem bestämmer vad? Inte skilda regler mellan olika hästar, alla behandlas likvärdigt och man behöver inte dutta men man är mån om hästarnas väl och ve.
 
Nu bor jag jäkligt långt från Stockholm, så priserna kan jag inte uttala mig om. Och när jag svarar på dina andra frågor utgår jag från min egen häst, som är lite udda.

Hage:
Liten platt eller stor kuperad
Flock (ifrån 3 och uppåt), ensam eller par (min funkar inte i stor flock, men är det inga problem är det så klart att föredra.)
Fri tillgång via tex bal eller utportioneras via tex lunchgrindar eller förhand (min klarar inte fri tillgång, men samma som ovan.)
Blandad flock eller könsuppdelade (same, same för mig. Min funkar bättre med valacker, är alltså ett sto, men vissa går ju inte att ha med andra än det egna könet.)

Stall/Box
Öppet eller stängt mellan boxarna? (Galler eller helvägg eller bara halvvägg)
Stort eller litet stall (vad går gränsen? Skulle du vilja stå på stor anläggning men med massa små stall?) Litet för mig är kanske fem hästägare, sen blir det stort.
Mockning av personal, mockning kollektiv eller mocka själv.
Köpa eget kraftfoder
eller ingå i hyran. Alla vill ju inte ha samma/lika mycket.

Kollektiv eller personal? (Alla dagar i veckan eller bara helger? Vissa pass typ kvällsfodring eller alla pass?) A.V.S.K.Y.R. kollektiv.

Ett ända grundpaket eller en kallhyra och man köper till det man vill ha? (tex det jag nämnde ovan och man får le och betala och använda det man vill eller vill man ha en grundhyra och köpa tjänster som mockning och täckesservice?)
 
En annan sak jag tänkte på. Har du tänkt att de hästarna som ska stå på stall ska gå i samma hage dagtid som de som är på lösdrift? Nu kanske det inte funkade för min för att hon är som hon är, men jag har provat det konceptet, och för min funkade det inte alls. Hon stod först på lösdriften, och då blev hon orolig när de andra gick in (givetvis var det andra hästar kvar i hennes hage, men ja, ni fattar), sen provade vi att istället ha henne på stallplats, och då blev hon orolig för att inte alla gick in istället.
 
Jag har haft mycket lösdrift på flera olika vis och det är verkligen inte en bra ide att vissa i flocken går in i box på nätterna medan andra är kvar. Det är min erfarenhet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 914
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 228
Senast: Ajda
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 010
Senast: Fiorano
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 549
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp