Vad skulle du ge denna häst

L

Lindaslycka

Min pålla har precis blitt ridförklarad =) och skrittas nu 30 min uppsuttet men jag brukar vara ute i 45 min 1 timme med henne. Om En vecka kommer jag rida henne i skritt 45 minuter.

Hon är halvblod lätt i typen 500-550 kg 167 i manken typ

Hon får nu

9 Kg hö,,, har tyvärr ingen analys men det är väl typ som alla protein fattiga höe4r nu.

12 dl havre 7 el 8 dl väger 0.5 kg

6 dl krafft protein

0.5 dl mineral blå

20 ml b-vitamin


Hästen är I normal hull en har svårt att sätta muskler över rumpan hon e bra nu men ja vill inte att hon ska gå ner..

Kan ju tilläga att jag ökade hennes havre med 6 dl i söndags.
Jag kommer tyvärr inte ihåg vad det väger exakt men,,, man kan väl säkert tänka sej...



så kan det räcka med bara havre o protein
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad skulle du ge denna häst

Med risk för att låta som en repig grammonfonskiva, men...

Utan analys kan ingen säga vad som är lagom.

Du känner din häst bäst, så du får fodra efter ögat. Själv hade jag bara gett grovfoder som utgångspunkt (försöker alltid ge max grovfoder och min kraftfoder), men jag känner varken hästen eller andra hästar som fodras med samma grovfoder...
 
Sv: Vad skulle du ge denna häst

Hallååå många som läst men ingen som svarat ?????
 
Sv: Vad skulle du ge denna häst

Det är ju i princip omöjligt att svara på frågan eftersom det inte finns någon grovfoderanalys...
 
Sv: Vad skulle du ge denna häst

Jag blir lite irriterad på att folk hakar upp sig på siffrorna i alla analyser!!!! En välmående häst är lagom i hullet och har blank päls, tunnar den ur får den för lite och då ökar man högivan eller ger lucernhack, är den för pigg drar man ner på energin, dvs kraftfodret.
Jag rekommenderar dig att under igångsättningen ge väldigt lite kraftfoder. Blir hästen för pigg under igångsättningen kan den slå upp skadan igen och då är man tillbaka på ruta ett..
Kanske någon näve av kraftfodret och istället ge morötter så hon får något i krubban när de andra får! Jag talar av PRAKTISK erfarenhet i denna frågan. Lycka till! Har du frågor så maila mig, ta det inte här över.
 
Sv: Vad skulle du ge denna häst

Ja, men eftersom vi inte kan se hästen över nätet finns det absolut inget att gå på, förutom siffror i analyser. Därför är det omöjligt att besvara frågor om foderstater i detta forum utan analysvärden.
 
Sv: Vad skulle du ge denna häst

saken är den att vårt precis som de mesta höt som man haft nu.....inte är så bra... det fattas säkert lite av varje och det känns som om jag skulle ge mer hö så skulle bara magen växa,, o det vill jag inte. Därför vill jag inte ge mer hö... men om man tar ett snitt hös värden,,, så borde det ju inte räcka med bara hö... därför har jag tillsatt protein och därför ger jag henne havre som energi o lite fett källa. Hon är i bra hull men är smal på baken.

Kan fixa kort
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 809
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 070
Senast: Irival
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 627
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 483
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp