vad skulle du ha gjort i min sits?

Logitech

Trådstartare
För 2 år sedan tog jag över en omplaceringshund, renrasig amstaff hane, okastrerad, är idag 3 år. Han omplacerades pga att han var aggressiv mot andra hundar, hade börjat bita mot familjen samt att dom blivit allergiska.

Jag tog över honom när han var 1 år, han har aldrig visat tendenser till att bita en människa, han älskar alla människor, lite osäker på vuxna män som har solbrillor och mössa, men gör inget mot dom. Mot hundar är han på sin vakt så att säga, jag skulle inte kalla honom aggressiv, han har attackerat 2 hundar under tiden han varit hos mig, första gången pga att jag inte kunde läsa hans signaler och andra gången för att kopplet gick av hos hundägaren vars hund fick utstå attacken. Jag upplever inte min hund som aggressiv snarare osäker, Han sjunker ihop, har svansen mellan benen och när hunden är tillräckligt nära så kör han "jag biter först innan du biter mig", han har inte hamnat i slagsmål någon av gångerna utan han biter tag i halsen 1 gång på den andra hunden och sen slänger han sig direkt på rygg och morrar och biter för livet, ser det ut som. Dom två hundarna han mötte var 1 äldre avelstik och den andre var en äldre hane.

Det har blivit mycket bättre sen jag fick låna en hund av en vän som min hund respekterar och lär sig av, det är en äldre amstaff tik som haft 3 kullar och som är en väldigt bra ledartik. Men tyvärr börjar hennes ålderskrämpor visa sig och det är snart dags för henne att få somna in, därav har jag börjat fundera på att skaffa en till hund, men vågar jag detta?

När jag tog över min hund så åt han väldigt dåligt, han var ganska mager osv, han äter väldigt dåligt/inget alls när han är ensam hund, därav också en anledning till att jag vill att han ska ha en kompis, men klarar han av det, vilket kön är bäst att välja, ska man välja en valp eller en vuxen äldre hund?

Jag vill ju gärna ha en valp av rasen amstaff, gärna en hane. Men frågan är ju hur min nuvarande hund ställer sig till det?

förlåt för novell men frågan är -Törs man skaffa en ny hund när han är som han är?
 
Sv: vad skulle du ha gjort i min sits?

Törs törs du väl, men jag skulle inte gjort det. Anledningen till det är att hundar väldigt lätt tar efter varandras beteende, och jag skulle för allt i världen inte vilja att min valp tar efter den vuxna hunden.
 
Sv: vad skulle du ha gjort i min sits?

Det var precis det jag funderade på. Jag vill ju verkligen inte att en valp ska behöva bli som min nuvarande. Är det då bättre att skaffa en äldre stabil vuxen hund?
 
Sv: vad skulle du ha gjort i min sits?

Jag skulle nog skaffat en äldre stabil tik. En tik som haft valpar som är van att fostra andra hundar. Min tik skulle varit perfekt för din hund ^^
 
Sv: vad skulle du ha gjort i min sits?

Om du prompt ska ha en hund till så hade jag satsat på en äldre vuxen hund, men personligen hade jag inte skaffat en hund som syfte att den ska uppfostra min nuvarande hund.
 
Sv: vad skulle du ha gjort i min sits?

Jag hade redan valp när jag fick en äldre omplacering med diverse problem. Min valp tog aldrig efter den äldre, varken hennes avsky mot andra hundar eller hennes skotträdsla. Men så är han också superstabil. Dock var det ganska jobbigt att ha en yster ung hund och en äldre med en massa problem, så med facit i hand hade det varit bättre med en "färdig" äldre hund som komplement till problemhunden. I ditt fall hade jag nog satsat på en vuxen tik med alla tassarna på jorden. Då tror jag att hundägandet blir lättast. Om du inte ska ha hunden till något särskilt såklart
 
Sv: vad skulle du ha gjort i min sits?

Den äldre hunden är förebilden och präglar den yngre. Om jag var i din sits skulle jag inte skaffa en valp. Om jag skulle överväga ett hundköp skulle jag ha valt en äldre omplacering eller foderhund som kan vara en förebild för den nuvarande.
 
Sv: vad skulle du ha gjort i min sits?

Jag köpte valp trots att jag sedan innan hade en hundaggressiv tik. För mig har det fungerat fint, men jag vet inte om jag skulle göra om det. Kan känna att valpen inte riktigt fick så mycket tid som jag hade önskat, eftersom jag hela tiden fick jobba med tiken för att hon skulle bete sig civiliserat vid hundmöten. Kämpade stenhårt med att hon inte skulle göra utfall överhuvudtaget och då fick valpen bara hänga på.
Var iväg en del på hundträffar när valpen var liten så han fick sin egentid, och jag kunde lägga allt fokus på honom och jobba på det jag inte hann med på de vanliga promenaderna.

"Valpen" fyller snart två år och har blivit en väldigt trevlig hund som går ihop med allt och alla. Han är väldigt lugn och har inte tagit efter vare sig tantens skotträdsla eller aggressioner mot andra.
Kan hålla med om det andra skriver, att det antagligen är lättare att köpa en vuxen omplacering (förutsatt att det är en väl fungerande hund).
 
Sv: vad skulle du ha gjort i min sits?

Tack för svar.

Jag har förstått att det inte är läge att skaffa en valp. Jag har blivit erbjuden att ta en 6-årig stabil tik på foder som haft 3 kullar, jag träffade hennes matte och hunden i veckan och tiken är väldigt kärvänlig och älskar människor, med hundar är hon som en öm moder men samtidigt säger hon till när det är fel, tiken är van att uppfostra andra hundar men sökte nu ett sista hem så vi ska träffas till helgen och se hur det går.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
1 911
Hundträning Hej Har lånat en gammal gatuhund någon gång i månaden i ett par år! Vi har super bra kontakt hon verkligen tyr sig till mig och lyssnar...
Svar
10
· Visningar
928
Senast: Bulldoozer
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 339
Senast: Acto
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 244
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp