Vad skulle du ha gjort?

Thelma

Trådstartare
Jag, då höggravid, och sambon var ute på långpromenad med labbetiken på stadens stora idrottsområde. Där finns allt från bandy- och fotbollsplaner till ridhus. Vi har vår hund kopplad och hon går fot vid husse.

Vid ridhuset kommer första stora hanhunden av vaktras springande mot vår hund. Vi gör som vi alltid gör vid sådana situationer, tar det lugnt och låter hundarna hälsa utan att vi blandar oss i.

Min tik visar jättetydliga tecken på underkastelse, hon lägger sig sakta på rygg och svansen viftar sakta undergivet.

Detta brukar göra mig lugn, eftersom jag alltid trott att det finns inte en hund som skulle attackera henne i ett sådant läge. Döm om min förvåning när hanhunden visar tydliga tecken på aggression. Han börjar skälla och visar tänderna mot min liggande hund.

Då kommer nästa hanhund av samma typ springande mot oss från ridhuset. Han har blicken spänd mot min fortfarand väldigt undergivna tik som ligger på rygg.

Jag tänker att hon fixar ALDRIG detta. Går med bestämda steg mot nykomlingen, spärrar blicken i honom och visar mina tänder. Han tvekar... (nu smäller det tänker jag) men tydligen lyckas min chansning för han vänder tillbaka dit han kom ifrån :crazy:

Sporrad av framgången och den desperata blicken från min tik, ger jag första hunden (som fortfarande står och morrar) samma bestämda blick. Äver han kommer av sig.

Då kommer deras matte ÄNTLIGEN.. och faran är över.

Frågorna jag ställer mig efteråt:

Varför var de så tydligt aggressiva mot min hund. Visserligen var hon på deras territorium(kommunens mark viserligen och de BORDE inte få springa lösa men nu gjorde de det) :mad:, men hon var verkligen undergiven?

Kan de ha uppfattat mitt beteende som en inbjudan till riktigt slagsmål.. jag försökte vara än mer hotfull än vad de var?

Vad skulle du ha gjort i samma situation?
 
Vet inte riktigt hur jag skulle ha gjort med hundarn, men deras matte skulle defenitivt ha fått reda på att hon levde!!
 
Hon gav mig standardkommentaren:

"-de brukar inte göra så här" :crazy:

Lösspringande, olydiga hundar är nog ett otyg man får lära sig hantera eller åtminstone leva med, när man bor i stan. :(
 
Förra veckan var det SÅ närra att det smällde... En Labbehane som var nära att hoppa på min tik som visade låg kroppshållning, bakåtstruknaöron och lååånga mungipor... Jag tänkte att gör han nått så dödar jag fan honom. Hn gick på henne med hög ragg och ett riktigt mullrande. Fy katten... Jag måste kolla vad det är för linjer på den där.
 
Det spelar ingen roll om man bor på landet heller. Idiotiska hundägare finns det överallt, fick jag erfara återigen i morse.
 
Min spontana reaktion är också att det måste vara något fel i huvudet på en hund som attakerar en tydligt undergiven hund.

Eller?
 
Svårt när dom är två men eftersom din sambo var med skulle jag nog ha släppt min egen hund och försökt få tag på de två andra och hållt dom tills ägaren kom. Smart eller inte :confused:, men man hinner oftast inte tänka efter så mycket i sådana situationer.
 
de hundarna har nog helt enkelt inte lärt sig vad undergivna signaler betyder.

och vad jag haaatar svaret "de brukar inte göra så", eller "han är jääättesnäll", jaha, men om de nu skadat din tik eller om du hade haft ett monster till hund? puckade människor :mad:
 
Eller så är de så jäkla uppe i varv att de helt enkelt inte kan sortera... Jag lever ju med en hund med dålig nerver och det gör att hon gör massor av ologiska felbeteenden. Men... Ja i slutändan är det ju faktiskt en hund som inte är riktigt riktig i huvudet och de skulle ha sorterats bort i naturen :cry:
 
de hundarna har nog helt enkelt inte lärt sig vad undergivna signaler betyder.

och vad jag haaatar svaret "de brukar inte göra så", eller "han är jääättesnäll", jaha, men om de nu skadat din tik eller om du hade haft ett monster till hund? puckade människor

Gissa vilket svar jag fick när min tik som låg på rygg fick i bett i magen som trettonveckorsvalp :mad: Jag skiter fullständigt i vad hunden brukar/inte brukar göra, den skulle inte ränna runt lösa och ignorera när matte vrålade HIIIIIT som en idiot.

och min hund blev inte mindre osäker och rädd för andra hundar för att den andra 'aldig gjort så förr', nu gjorde den det och min tik fick betala priset. Hon är än idag skeptisk mot andra hundar som hon inte känner och är väldigt osäker på om de är att lita på. Som tur var blev hon inte aggresssiv utan 'bara' rädd/osöker men hon kund elika gärna blivit rädd OCH agressiv.

Jag hade inte sagt något om JAG samtydkt till att de skulle leka (det var en JR förresten, den är en stor anledning till varför jag avskyr JR), men nu så kom hundfan farande från ingenstans, ignorerade mattes kommando (mao dens kulle fan inte varit lös alls) och förvisso var min tik också lös, men på vår gårdsplan (och HON kom om man ropade, men jag hann knappt reagera innan det var över)
 
Är i samma situation som dig höggravis och är ofta ensam ute med min rottis tjej. Vi har blivit på hoppade av hundar där ägaran inte har synts till förren 5 min senare.

Sist så blev min tik skadad så då polisanmälde jag det hela och har inte sett till hundarna igen inte ägarna heller..

Det är så obehagligt sånt här med lösspringande aggresiva hundar...
 
Låt mig gissa; var det två schäfrar :angel:. Har också råkat ut för konstiga situationer när mina undergivna tikar blivit attackerade av hanhundar även fast de legat på rygg :(. Kanske någon schäferkunnig här inne kan förklara varför de är så knepiga? Har de ett "eget" hundspråk? :confused:
 
Man har ju inte direkt något flås med en 9-månadersmage. Inte tänker man klart heller.( iaf gjorde inte jag det alltid som gravid ;))
För att inte tala om hur sårbar man känner sig. Jag var så upprörd att jag trodde värkarna skulle sätta i gång av adrenalinet :p :D

Jag hörde att man inte kommer långt med en polisanmälan, men det kanske bara är snack? Men, vad annat KAN man göra :confused:
 
Jag hade gjort ungefär som du. Hade den så mycket som krökt ett hår på min hund i den situationen hade jag flippat ut totalt. Jag tror inte det jag hade gjort passar sig i text :angel: så jag säger inte mer än att jag hade flippat ut. Och ja jag tycker att din hund var undergiven.

Jag tycker generellt att hundar är dåliga på kommunikation. Att hota en hund som redan är undergiven eller gå fram till en hund som tex morrar tycker jag är tecken på dålig förmåga att läsa av andra hundar. Detta i kombination med andra mindre bra egenskaper skapar farliga hundar. Jag har funderat på varför det har blivit så. Jag tror att det beror på att många hundar växer upp ensamma och sedan träffar de enbart andra hundar för lek och bus (då är dessutom extremt upptrissade). De missar de vardagliga situationerna som detta är min mat, här står jag backa undan, detta är min plats i soffan osv osv.
 
Är det kanske ingen slump att så många hundar verkligen inte gillar schäfrar? Jag har många teorier om varför min tik inte gör det. Är det nått som har hänt eller är det deras stirrande blick och stora öron??
 
Du polisanmälan gjorde bra här, hundägaren blev ålagd med munkorgstvång på hunden alltså då hunden upprepade ggr har attckerat både hundar och folk här i byggden..

Det hjälpte tydligen att min vovve vart skadad :(..

Men visst är man lite otymplig och framför allt överblödig när man är i nionde månaden..

Satt hos veterinären och böladde med min vovve i 30 minuter och trodde hon skulle dö fast hon själv var ju helt i gasen och ja charmade hele vetkliniken :)....
 
Är det kanske ingen slump att så många hundar verkligen inte gillar schäfrar?
Mina hundar ÄLSKAR schäfrar. Men schäfrarna älskar dem tyvärr inte tillbaka :cry:. Den dag vi träffar en schäfer utan att denne försöker mörda mina hundar ska jag göra ett kors i taket :). Men de verkar vara himla trevliga hundar att träna bruks med! Tycker bara dom beter sig så himla knepigt mot andra hundar :confused:
 
Jag har träffat en... Min hund fick sitt sedvanliga anfall när hon såg en schäfer och han stod bara helt coolt och glodde tillbaka. Önskar att vi kunde stå och titta på honom en vecka. Minst.

Men det går ju bra t.ex. på lydnadsplanen. Hon är galen 5-10 minuter sen lugnar hon sig och bryr sig inte. Så barahon får chansen att koppla av och känna sig trygg så går det bra. Tyvärr hamnar man ju sällan i den situationen på promenad. Ingen som vill stå med oss tills hon är lugn...
 
jag håller med dig det måste ha varit något fel på de där hanhundarna för en hane ska inte attackera en tik inte ens om hon biter honom han ska bara vara som vanligt OCH DEFENETIVT INTE FLYGA PÅ TIKEN ELLER ENS MORRA ÅT HENNE
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 247
Senast: dobbis
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 112
Senast: Pratsch
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 822
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 671

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp