Vad skulle du laga?

Voeux

Trådstartare
En finmiddag för två personer, eller fler om du så föredrar. Du ska bjuda över din bästa vän som haft en jämn födelsedag, fira 10-årig bröllopsdag, en mindre nyårsmiddag eller liknande tillställning. Hur ser menyn ut om du får välja? :)
 
En finmiddag för två personer, eller fler om du så föredrar. Du ska bjuda över din bästa vän som haft en jämn födelsedag, fira 10-årig bröllopsdag, en mindre nyårsmiddag eller liknande tillställning. Hur ser menyn ut om du får välja? :)
Om jag får välja? Men det är vännen som är jubilar?

Jag skulle laga rätt olika rätter beroende på vilken vän det är, vad som firas och vilken årstid det är. Till att börja med. Mat är en komplex historia i mitt liv.
 
Ja, om du får välja. I detta scenario har vännen/vännerna/familjemedlemmen/partnern precis samma smak som du. Smidigt va :D
Men jag har jättemånga smaker? Är det vegvänner? Vad bjöd jag dem på sist? Är de den sorts personer tycker att en måltid nästan måste innehålla kött för att vara festlig? Vilken etnisk sammansättning har gruppen? Är det vänner som själva är roade av mat ungefär som jag, eller är de mer den sorten som vill ha något att äta och det gör inget om det är gott? Är de såna som tål att jag testar något rätt udda, och är nöjda även om det inte blir jättegott därför att det var en intressant upplevelse (jag tänker tex på en nyårsmiddag då jag hade alger och tång som genomgående tema)?

Är utgångsläget att du står inför en situation som den du nämner, och du vill ha matförslag?

Eller undrar du hur vi tänker, ungefär så här som jag krånglar till det?
 
Jag hade gjort älgstek med antingen potatisgratäng eller rostad potatis till och rödvinssås som huvudrätt. En grönsallad till det. Till efterrätt hade jag mest troligt gjort vit chokladpannacotta med varm hallon. Förrätt vet jag inte riktigt, om det nu ska vara trerätters alltså :)
 
Är utgångsläget att du står inför en situation som den du nämner, och du vill ha matförslag?
Eller undrar du hur vi tänker, ungefär så här som jag krånglar till det?

Jag är ute efter tips på festlig mat, i kombination med nyfikenhet på vilken smak ni har och vad ni kan tänkas laga vid sådana tillställningar. Inte krångligare än så!
 
Jag hade gjort älgstek med antingen potatisgratäng eller rostad potatis till och rödvinssås som huvudrätt. En grönsallad till det. Till efterrätt hade jag mest troligt gjort vit chokladpannacotta med varm hallon. Förrätt vet jag inte riktigt, om det nu ska vara trerätters alltså :)

Låter väldigt gott! :d
 
Jag är ute efter tips på festlig mat, i kombination med nyfikenhet på vilken smak ni har och vad ni kan tänkas laga vid sådana tillställningar. Inte krångligare än så!
Jamen då har jag/vi några teman som det ofta rör sig kring.

1. Jag ber sambo ägna en hel dag åt att laga underbara sydindiska rätter, några sorters chutney, gärna någon form av indiskt bröd. Gott ris. Helt vegetariskt eller med lite fisk.

2. Jag lagar något utifrån mellanöstern-ish. Sallader och röror och grönsaker på längden och tvären. Basmatiris. Gärna med knaprig botten och tex med saffran, eller spiskummen, eller berberis, eller nåt. Beroende på vilka gäster som kommer kan det bli någon rätt med lamm i. Annars vanligtvis vegetariskt.

3. Vid familjetillställningar där inte alla är svenskar: något "typiskt svenskt". Gärna tex västerbottenpaj, gärna räkor och havskräftor (gäller enbart på västkusten i mitt fall), gärna viltkött vid säsong. Gärna mycket med bär av många slag och gärna lite trattkantareller om det är säsong. Svenskt tema är överlag bäst på hösten.

4. Något knasigt experiment, tex med tång och alger som tema. Eller regnbågen som tema. Eller nåt.
 
Glömde dessert. Jag ber sambo fixa någon makalös dessert. Tex havtornssorbet och allt möjligt.

Om det visar sig ogenomförbart av någon anledning, är det stor risk att jag köper någon god glass och serverar med tex sås på reducerade skogsbär, men det är så simpelt att partner skäms över mig. :p
 
Jamen då har jag/vi några teman som det ofta rör sig kring.

1. Jag ber sambo ägna en hel dag åt att laga underbara sydindiska rätter, några sorters chutney, gärna någon form av indiskt bröd. Gott ris. Helt vegetariskt eller med lite fisk.

2. Jag lagar något utifrån mellanöstern-ish. Sallader och röror och grönsaker på längden och tvären. Basmatiris. Gärna med knaprig botten och tex med saffran, eller spiskummen, eller berberis, eller nåt. Beroende på vilka gäster som kommer kan det bli någon rätt med lamm i. Annars vanligtvis vegetariskt.

3. Vid familjetillställningar där inte alla är svenskar: något "typiskt svenskt". Gärna tex västerbottenpaj, gärna räkor och havskräftor (gäller enbart på västkusten i mitt fall), gärna viltkött vid säsong. Gärna mycket med bär av många slag och gärna lite trattkantareller om det är säsong. Svenskt tema är överlag bäst på hösten.

4. Något knasigt experiment, tex med tång och alger som tema. Eller regnbågen som tema. Eller nåt.

Härligt det lät med indiskt och mellanöstern! Vi brukar laga någon currygryta hemma men det är väl ungefär det som blir öster ifrån.
 
Härligt det lät med indiskt och mellanöstern! Vi brukar laga någon currygryta hemma men det är väl ungefär det som blir öster ifrån.
Partner lärde sig indiskt när hen var i Indien några veckor för ett antal år sedan. Jag lärde mig Mellanöstern när jag var kokerska på ett arabiskspråkigt dagis i tidernas gryning. :)
 
Sen finns ju alltid Räddaren i Nöden. En riktigt god fisksoppa. Med musslor och andra skaldjur och tre sorters fisk och små lökar och små tomater och vitt vin och saffran. Aioli och harissa och bröd till. Jag kokar fond och har mig, det är toppen.

Och det lämnar ju utrymme för olika upplägg för både förrätt och efterrätt.
 
Oj, vad kul tråd! Hoppas få tips och inspiration!

Hos oss är det jag som är medelmåtta i köket och sambon är f*cking amazing. Så förhoppningsvis är han inblandad i matlagandet.
Håller med om att vad som bjuds beror på vilka man bjuder. Jag tycker väldigt olika saker är gott. Så jag kan vara lika nöjd oavsett. Och så tycker jag att rätterna kan variera så väldigt beroende på kvalitet på råvaror och tillagning. En rätt kan smaka som skolmat eller lyxmat beroende på vem som gör, hur man gör, exakt innehåll etc.
Så huvudrätt något av:

1. Paella-liknande med risoni. Med kycklinglårfile, kammusslor, vanamei-räkor, grönmusslor ev kungsräkor. Grönsakerna(majs, paprikor etc) fortfarande krispiga!
2. Lammracks med något till.. ev rostade rotfrukter med sesamfrön och fetaost och örter.
3. Hjort med råstekt potatis och svampsås(kantarell/svart trumpetsvamp etc och messmör och ev någon gelé)
4. Fisk och skaldjurs-sopp/gryta med saffran, torskrygg, vanamei-räkor, kammusslor och grön/blå-musslor. Serveras med hemgjort vitlöksbröd på något surdegsbröd.
5. Röding med potatispuré och blomkålspuré och ngt mer som jag behöver komma på när jag har feeling.
6. Moule mariniere och bruschetta på surdegsbröd.
7. Tikka masala-liknande på lamm. Till det ris, mango chutney och raita. Ev vitlöksnanbröd också.

Förrätt skulle jag gärna ha en gaspacho som vi åt i Spanien på en bra restaurang och fick recept av kocken som såg ut som en maffiaboss. Den är så vansinnigt god och jag är inne på den just nu. Serveras med hackad silverlök, röd spetspaprika, pata negra och ev också manchego i små skålar bredvid. Men den kanske inte matchar med övrigt. Och snart kommer jag nog vilja ha annat än den som känns lite somrigare.

Efterrätt får jag fundera mer på.

Åh, vad hungrig jag blev! :laugh: 😍
 
Oj, vad kul tråd! Hoppas få tips och inspiration!

Hos oss är det jag som är medelmåtta i köket och sambon är f*cking amazing. Så förhoppningsvis är han inblandad i matlagandet.
Håller med om att vad som bjuds beror på vilka man bjuder. Jag tycker väldigt olika saker är gott. Så jag kan vara lika nöjd oavsett. Och så tycker jag att rätterna kan variera så väldigt beroende på kvalitet på råvaror och tillagning. En rätt kan smaka som skolmat eller lyxmat beroende på vem som gör, hur man gör, exakt innehåll etc.
Så huvudrätt något av:

1. Paella-liknande med risoni. Med kycklinglårfile, kammusslor, vanamei-räkor, grönmusslor ev kungsräkor. Grönsakerna(majs, paprikor etc) fortfarande krispiga!
2. Lammracks med något till.. ev rostade rotfrukter med sesamfrön och fetaost och örter.
3. Hjort med råstekt potatis och svampsås(kantarell/svart trumpetsvamp etc och messmör och ev någon gelé)
4. Fisk och skaldjurs-sopp/gryta med saffran, torskrygg, vanamei-räkor, kammusslor och grön/blå-musslor. Serveras med hemgjort vitlöksbröd på något surdegsbröd.
5. Röding med potatispuré och blomkålspuré och ngt mer som jag behöver komma på när jag har feeling.
6. Moule mariniere och bruschetta på surdegsbröd.
7. Tikka masala-liknande på lamm. Till det ris, mango chutney och raita. Ev vitlöksnanbröd också.

Förrätt skulle jag gärna ha en gaspacho som vi åt i Spanien på en bra restaurang och fick recept av kocken som såg ut som en maffiaboss. Den är så vansinnigt god och jag är inne på den just nu. Serveras med hackad silverlök, röd spetspaprika, pata negra och ev också manchego i små skålar bredvid. Men den kanske inte matchar med övrigt. Och snart kommer jag nog vilja ha annat än den som känns lite somrigare.

Efterrätt får jag fundera mer på.

Åh, vad hungrig jag blev! :laugh: 😍

Blev också hungrig nu! :love: Står och kokar linssoppa såhär lagom vardagligt :D Är moule marinere svårt att göra?
 
Om du har något tips på bra recept på rödvinssås så mottages det gärna. Jag misslyckas alltid och den blir vattning :grin:

Jag tar mig friheten att svara på din fråga ;) Det här är (typ) mitt recept som jag arbetat fram. Det är alltså extremt ungefärligt, jag freestylar alltid (och gör betydligt större sats, mina vinslattar blir sås). Ibland åker det i en klick honung om jag tycker det behövs, ibland har jag rökt skinka med kort datum som går med, ibland behövs det mer vinäger, ibland mindre osv.

Ett pkt bacon
Två till tre schalottenlökar, beroende på storlek
Två vitlöksklyftor
1 tsk torkad timjan
1-2 krm svartpeppar
0,5 l vin
2-3 msk balsamvinäger
0,5 dl kalvfond
2,5 dl vatten

All lök finhackas och baconet strimlas fint. Stek först baconet och sautera sedan löken i baconfettet. Häll i resten och låt koka tills det smakar bra. Sila av lök plus bacon. Smaka av med salt och peppar om det behövs, red med lite Maizena (inte redningen utan majsstärkelsen) och blanka av med en klick smör.

Särbon som inte tycker om rödvinssås tycker den är god för att vara rödvinssås och jag kan faktiskt påstå att jag aldrig fått bättre på restaurang.
 
Senast ändrad:
Jag är ute efter tips på festlig mat, i kombination med nyfikenhet på vilken smak ni har och vad ni kan tänkas laga vid sådana tillställningar. Inte krångligare än så!

Jag hade gjort nånting med tonfisk till förrätt, typ halstrad med nån liten piffig sallad-ish till. Hummer thermidor är nåt av det godaste jag vet, så kanske det sen? Jag gillar när man får många små rätter, men jag hade gått loss på fisk och skaldjur. Eller råbiff:D
 

Liknande trådar

Relationer Idag är det 10 år sedan. 10 år sedan jag fick ovärderlig hjälp och stöttning härifrån. 10 år sedan jag blev "fri". 10 år sedan livet...
Svar
1
· Visningar
1 304
Senast: tanten
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
725
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 472
Senast: verser
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 778
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp