Vad skulle jag ha gjort annorlunda?

LiteLiten

Trådstartare
Använder ett anonymt nick för att ingen inblandad ska bli identifierad. Så vet ni vem jag är så ta det på PM eller så.

Sålde för ett tag sedan en häst, genomsnäll valack men med en del bagage. En del skadehistorik och osäkerhet under pressure vid ridning.

Köparen ringde mig och vi pratade en lång stund om hästen i fråga, jag tryckte speciellt på hans problematik och på hans gamla skador. Hon ville fundera innan hon bokade en provridning och skulle då sedan ringa igen. Jag var övertygad om att hon inte skulle höra av sig igen, men det gjorde hon. Ringde ena dagen och ville komma dagen efter och kika på honom, hon frågade då om det var okej om hon tog med sig transporten vid provridningen då de hade långt att åka och om tycke uppstod så ville hon gärna ta med på en gång. Det sa jag okej till.
De kommer dagen efter och provrider, allting går jättebra - jag trycker återigen på att han blir stressad under press i ridningen och på att han har haft vissa gamla skador, samt på att hans hovar varit väldigt illa skodda innan han kom och att han därför var barfota just nu.
Det var inga problem och hon "hade inte bråttom någonstans".
Efter provridningen så frågar hon om "Jag kan tänka mig att släppa honom till henne" jag ser inga tecken på att det inte ska kunna bli bra och säger ja.
Vi diskuterar priset och hon poängterar att hon inte vill ha någon utrustning med då hon har massor från sin förra häst som var av samma storlek.

Papper skrivs och de åker iväg, jag skickar med ett personligt brev där jag återigen trycker på hans skavanker.
I kontraktet skrivs hans gamla skador in dock ej hovarna, då dessa kommer bli bra med regelbunden skötsel och lite tid.

Nu har jag blivit uppringd av köparens hovslagare (en för mig helt okänd person) som anklagar mig för att ha lurat köparen. Hästen har gamla skador och hovarna är misskötta.
Ja, svarar jag - det är hon upplyst om. Flera gånger dessutom.
Jag får då höra att köparen inte har den kunskapen som krävs för att kunna avgöra om hovarnas kvalité är ett problem för henne i framtiden. Okej, men vad ska jag göra åt det? Hon är upplyst om alla skavanker och problem som jag känner till - plus att jag frågade flera gånger om hon var säker på att han var hästen för henne. Men jodå, det var han - det skulle bli bra!
Hovslagaren säger då att jag ska anmälas. Anmälas för vadå? Undrar jag.
För att ha lurat köparen!
Hur har jag lurat köparen när jag berättat allt jag vet och verkligen poängterar de här sakerna?
"Jamen du vet väl själv hur det är när man blir kär i en häst, då vill man ju inte riktigt se saker och ting" Ehm.. nähäpp?

Hovslagaren hävdare att köparen vill häva köpet. Jag säger att jag inte har möjlighet att ta tillbaka hästen, heller inte lust eftersom jag inte anser att något fel begåtts.
Han säger då att jag ska vädja till min "medmänsklighet och betala tillbaka mer än 50% av köpesumman till köparen".

I kontraktet står att inget öppet köp eller provtid ska gälla. Där är inskrivet hans gamla skador. Det står också att köparen köper hästen i befintligt skick och friskriver säljaren från dolda fel då hon själv valt att inte besiktiga hästen.
Hästen ska användas till promenadridning och lättare dressyrträning.

Jag sa i ett svagt ögonblick att jag kan tänka mig att betala tillbaka en del av köpesumman för att jag inte vill ha bråk och för att jag vill att hästen ska få stanna kvar.

Men vad anser ni att jag mer kunnat göra innan köpet? Enligt hoivslagaren så har jag brustit i min plikt som säljare och jag kan i ärlighetens namn inte se vart - så kloka bukefalister (ni som orkat läsa hela vägen) vad hade jag kunnat göra annorlunda?
 
Sv: Vad skulle jag ha gjort annorlunda?

Din plikt som säljare är upplysningsplikten. Vilken du med råge uppfyllt.

Om hon väljer att köpa hästen utan besiktning, trots att hennes kunskaper (kanske) inte räcker till att göra en bedömning av hästens skick/problem, ja, då är det ju hennes (köparens) ansvar.

Tråkigt för henne, men jag hade till att börja med krävt en skriftlig reklamation (från köparen så klart!) där de dels lägger fram sin grund för reklamationen och lägger fram sina krav (hävning av köpet el. återbetalning av del/hela köpesumman?).

Innan jag fått detta skriftligt hade jag i dina skor inte ens funderat på någon åtgärd.
 
Sv: Vad skulle jag ha gjort annorlunda?

Tilläggas ska också att hästen rids utan problem och utan problem funkar för det hon vill ha den till.

Tyvärr har jag ju ingenting skriftligt alls på att jag upplyst om hovarnas skick - även om det är hemskt enkelt att se med blotta ögat även för en ovan då han snedsliter bak ganska rejält.
Vad jag däremot har är både hemsida och blogg där detta omnämnts och som också länkats i annonsen.

Jag ska absolut kräva en skriftliga reklamation så som du säger. Men har de egentligen någonting alls att komma med eller är det min "goda vilja" som avgör?
Vill ogärna göra mig ovän med dem då jag gärna vill ha kontakt med hästen, men samtidigt så har jag inet möjlighet att köpa tillbaka heller.
 
Sv: Vad skulle jag ha gjort annorlunda?

Börja med att få det skriftligt, och ta sedan ställning.

Om hovarna är så gräsliga att det syns, då är det ju inget att orda om. Det har köparen vetat/sett och om hon så önskat kunnat besiktiga djupare för att vara säker på skick och ev. åtgärder.

Det du kan göra annorlunda nästa gång är att skriva in ALLT om hästens skick i kontraktet, som ni sedan skriver på både köpare och säljare. Och behåller var sitt exemplar.
 
Sv: Vad skulle jag ha gjort annorlunda?

Nu har jag fått det skriftligt.

Hon kräver tillbaka Xkr av köpeskillingen med grund i vad jag skrivit ovan - hans hovars skick. Hon hänvisar också till att hon inte har någon kunskap om hovar och därför köpt honom i god tro.
Om jag inte går med på hennes "förslag" så går hon vidare till konsumentombudsmannen enligt mailet.
Hon hävdar också att hon måste ta hästen till en klinik för specialbeslag samt "genomlysning" av frambenen.

Är jag ute och cyklar när jag hävdar att det inte finns något som heter "God Tro" längre? Samt att konsumentombudsmannen inte har någto med det här att göra? Vi är båda privatpersoner.

Jag menar på att jag kan betala tillbaka Ykr under vissa förutsättningar, men att detta isåfall görs av god vilja då hon köpt en häst i befintligt skick och själv valt att inte fullfölja sin undersökningsplikt.
 
Sv: Vad skulle jag ha gjort annorlunda?

Är jag ute och cyklar när jag hävdar att det inte finns något som heter "God Tro" längre? Samt att konsumentombudsmannen inte har någto med det här att göra? Vi är båda privatpersoner.

Japp, när det gäller "god tro" är du ute och cyklar på flera sätt. "God tro" som juridiskt begrepp finns fortfarande vid köp men betyder nog något annat än det du tänker på: det används då man köpt något av någon som inte hade rätt att sälja det. Vad gäller Konsumentombudsmannen så har du helt rätt, de sysslar inte med privatköp.
 
Sv: Vad skulle jag ha gjort annorlunda?

Okej, men i det här fallet - kan hon då hävda "Jag har ingen kunskap när det gäller hovar så jag har genomfört köpet i god tro"? Trots att jag upplyst om just de saker hon bråkar om?
 
Sv: Vad skulle jag ha gjort annorlunda?

Nej, hon har i så fall en skyldighet (undersökningsplikten) att låta någon som är kunnig undersöka hästen/hovarna.
 
Sv: Vad skulle jag ha gjort annorlunda?

Knappast, skulle väl i så fall vara om skadorna är mycket allvarligare än vad du sagt (och trott) så att hästen inte kan användas som tänkt. Men även då är det mycket tveksamt eftersom köparen valt att inte låta en veterinär besiktiga hästen.

Edit. Hoppas att du inte tog mitt första inlägg på fel sätt och uppfattade tonen som otrevlig, det var avsett att vara skämtsamt men katten vet om jag själv hade uppfattat det så.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad skulle jag ha gjort annorlunda?

Nej, inte om din beskrivning ovan av hur det hela gått till är riktig, enligt min bedömning då förstås.
 
Sv: Vad skulle jag ha gjort annorlunda?

Det är precis som ovan det har gått till, jag kan länka till hemsida & blogg i PM vid intresse så kan man läsa informationen om hästen där själv om det är så.

Men bra, då ska jag svara på hennes mail nu helt enkelt.
 
Sv: Vad skulle jag ha gjort annorlunda?

Jag menar på att jag kan betala tillbaka Ykr under vissa förutsättningar, men att detta isåfall görs av god vilja då hon köpt en häst i befintligt skick och själv valt att inte fullfölja sin undersökningsplikt.
Jag skulle absolut inte betala tillbaka några pengar. Dels för att det inte finns anledning att pruta i efterhand, dels, och framför allt, för att det skulle kunna uppfattas som att du trots allt ger köparen rätt. Helt eller delvis.

Verkar inte hovisen lägga ovanligt mycket energi på den här affären?

LIA
 
Sv: Vad skulle jag ha gjort annorlunda?

Köplagen säger bl a följande:
Undersökning av varan före köpet
20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.
Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.htm

På Konsumentombudsmannens sida står som första text "Konsumentombudsmannen, KO, driver självständigt konsumenternas intressen gentemot företag i domsto"

God tro handlar om något helt annat än köparen verkar inbilla sig:
"God tro (latin bona fides, franska bonne foi, tyska guter Glauben) är en juridisk term som står för att en person som tar emot något från en annan person har föreställningen eller uppfattning att den senare verkligen är behörig som fångesman. Det innebär att den senare har befogenhet att låta mottagaren få den rätt som avses.
I Sverige finns ”Lag (1986:796) om godtrosförvärv av lösöre”. Sedan 2003 är lagen ändrad så att man som köpare inte kan hävda att man handlat i god tro (och därmed ska få behålla det man köpt) om varan/egendomen är stulen eller tagen från den rätte ägaren under hot eller tvång.[1]"
http://sv.wikipedia.org/wiki/God_tro
 
Sv: Vad skulle jag ha gjort annorlunda?

Jag är böjd att hålla med dig, därav mitt motkrav och pengar ska återbetalas.

Och ja, det håller jag verkligen med om.
 
Sv: Vad skulle jag ha gjort annorlunda?

En sak man bör tänka på är att, enligt samma lag, generella felklausuler av typen "säljes i befintligt skick" inte fullt ut friskriver säljaren från felansvar.
 
Sv: Vad skulle jag ha gjort annorlunda?

Fullt friskriven kan man aldrig bli, men i det här fallet är det ett påtalat fel, och dessutom fullt synligt.
 
Sv: Vad skulle jag ha gjort annorlunda?

Tror obs tror att en mer korrekt formulering av att man säljer i befintligt skick numer är " i förevisat och av köparen godkänt skick".
Då har köparen godkänt skicket den varan de köper är i.

Kan dock ha fel.
 
Sv: Vad skulle jag ha gjort annorlunda?

De har ingenting att komma med. De får gå vidare- de blir dyrt o de kommer ingen vart. Ringer dem så får du svara, säg att hon visste vilka fel som fanns..
Sen ber du om att få avsluta samtalet- börja absolut inte bråka.
Att hon är så okunnig att hon inte såg att felet var alldeles för stort så fär hon skylla sig själv om hon inte gjorde vet besiktning..

Tycker det är superkonstigt att hovslagaren lägger sig i!
Är hon skyldig han pengar eller vill han köpa hästen billigt av henne!?
Min hovslagare skulle aldrig ringa f.d ägare o klaga.. (hade gjort de så bra själv..)
Han ska göra sitt jobb och det är att fixa hovarna.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 312
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 601
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 395
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 963
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp