Vad skulle ni gjort i denna situation? snälla hjälp mig!

N

Nora_

Pollen fick en liten släng av lindrigare kolik i måndags efter att ha ätit opticorten. hon slutade med opticorten på torsdagen och reds för instruktör i dressyr på lördagen, skirtt&trav. Hon blev svettig osv men hon tyckte det va jätte skoj och hade inga tedenser till hälta,ont,ovillig osv... sen på måndagen fick hon kolik, vilket vetrinären sa att det nog kom som en biverkning av opticorten.(hon åt det 28 dagar i rad)

Tror ni hon blev dålig pga av opticorten+ instruktör ridnings kombinationen?

Sen så tog jag ju ut vetrinären på måndagskvällen, och hon fick b vitamin+ smärtstillande... Magen lät då(gör det än) hon bajsar(nu oxå), det som inte var så bra då var att hon hade hög puls(76) andades tungt, drack inte, åt inte, låg mycket,gick sakta,drog upp bakbenen.men hon tittade aldrig åt buken.

Nu äter hon, går jätte bra, står upp(kan ligga nån enstaka gång), har druckit ca 30 liter vatten sedan måndag kväll, hon är inte uttorkad om man kollar det på halsen(hon va inte det förut heller)
Hon ser pigg å fräsh ut, trevlig och allert.

Jag kan ha kännt en liten värmeökningstendens på framhovarna.. men vet inte om det bara är ren inbillning... men hon går utan problem.

Vi har gått med henne några km under dagarnas lopp sen måndagen. och hon går på bra och inga hältor.

Vad tror ni om detta? Jag är lite rädd att det ska utvecklas till fång(hon har aldrig haft det förr) men vad tror ni?
Det är lite svårt eftersom jag aldrig har varit i kontakt med en fång elr. kolik häst genom mina år(tack o lov) men 2 andra hästar i samma stall har haft fång .. samt kolik osv... å så dålig som dom var har min aldrig varit(men då menar jag inte att hon ska behöva bli så dålig innan jag ringer vet.)

Jag vill väldigt gärna ha råd. Ska snart till stallet igne och kolla så hon druckit osv. självklart fattar jag själv att jag måste ringa vetrinären om något mer skulle förändras till det negativa, påpekar det bara för att säga att jag inte är helt dum i huvudet;)
 
Sv: Vad skulle ni gjort i denna situation? snälla hjälp mig!

knuffar upp i en väldans fart ;)
 
Sv: Vad skulle ni gjort i denna situation? snälla hjälp mig!

Hej igen, Nora

Koliken beror med största sannolikhet inte på Opticorten. Att din häst har kolik nu kan bero på mängder av faktorer, det är fel att snöa in på att orsaken skulle vara en medicin där problem med mage-tarm inte ens finns upptaget på biverkningslistan (och den är ganska väl utredd eftersom kortison är ett välanvänt preparat). Andra faktorer måste kontrolleras, fodrets kvalitet, kan hon ha fått i sig mkt sand eller jord, druckit lite mm mm.

Kortison + motion ger definitivt ingen ökad risk för kolik.

Kolik utvecklas inte till fång, vad har du fått det ifrån?

Försök att ta det lite lugnt! Din häst verkar ju fullt frisk?
 
Sv: Vad skulle ni gjort i denna situation? snälla hjälp mig!

Jag tycker nog iallfall att du skall vänta att rida för instruktör ett tag tills du märker att koliktendenserna och fång ? tendenserna, lugnat ner sig. Har hon fångtendenser eller är du orolig att hon skall få?

Iallafall så trappa ner och vänta med att träna för instruktör tycker jag, rid hemma sålänge om du inte känner att din häst behöver ett par dagars, nån veckas vila.
 
Sv: Vad skulle ni gjort i denna situation? snälla hjälp mig!

Jo nu tänker jag inte rida för instruktör på nån vecka tills jag vet att hon är helt bra osv. jag är orolig för att hon ska få fång... men de egentliga tendenserna hon verkar ha är att hon e ev. lite varmare om framhovarna men det är ingen stor skillnad å hon går hur fint som helst. Men det är fång jag är mest rädd för..

tack för ditt svar:)
 
Sv: Vad skulle ni gjort i denna situation? snälla hjälp mig!

Hej hej tantester:)

jo.. men jag kan inte se någon annan anledning till kolik.. hon har inte kontakt med sand eller jord... utan det är så mycket snö kvar här så det är väl mest snö, asfalt å spån ;) Kraftfodret är detsamma som hon haft tidigare, den enda ändringen som skett är att jag börjat ge henne lite mustang orginal men hann inte ens vänja in henne... hann ge henne det kraftfodret i 3 dagar å hon fick minimalt med det fodret. Grovfodret har ju som på de flesta ställena varit sämre i år pga förra årets dåliga sommar. men hon har ätit samma hö hela hösten å vintern samt nu i vår utan tidigare problem.
Hon drack bra före hon fick kolik dricker väl nu också men mycket mindre.

Tack för svaret om kortison+motion. tack tack..:)


Kolik utvecklas inte till fång, vad har du fått det ifrån?
Jadu.. säg det... känns som jag sitter här å är helt nojjig å galen inbillar mig saker å vette fasen;)
Men största anledningen är väl att Amanda(Noras stallkompis som jag berättade om) åt samma medicin(+ ensilage+kraft+ingen motion) fick kolikkänningar och sedan fång ganska tätt inpå... så oroar mig en massa för min flicka bara.. Men Nora åt medicien(+kraft+hö(ej ensilage,hösilage),samt fick motionera)

Ska försöka lugna ner mig... jag vet att jag är lite väl nojjig :smirk:

jo det enda är väl som sagt att hon dricker lite sämre en tidigare(ska åka i väg nu å kolla om hon druckit osv.) samt att hon har en minimal ökning av värme på framhovarna.

Men i övrigt tycker jag att hon är super fräsh pigg å alert. ser inte det minsta sjuk ut i övrigt. å hon äter sitt hö med godaptit:)

tack för ditt svar:)
 
Sv: Vad skulle ni gjort i denna situation? snälla hjälp mig!

Träffade en av mina andra vetrinärer idag och pratade med honom om situationen och fick nu en massa förklaringar osv...

För det första så är det den här förbaskade opticorten...
Dom på atg HAR doserat fel... dom har inte gjort så att det skulle trappas ner... vilket gör att det blir nått med njurarna...(minns inte vad det hette :confused: ) och att det ger fångsymtom....

Men om Nora nu hade "fångkänning" så var det väldigt lindrigt.. för hon har aldrig haltat... aldrig haft svårt att gå eller liknande..
Så nu rekomenderade min vetrinär mig att blöta hennes hö i 12 timmar i balja å sen utfodra.. göra så till varje mål...(med hö)
då får hon i sig vatten samtidigt som hon inte behöver hosta...(hon har haft lite problem med hosta i vår..) sen så ska hon motioneras å stå ute så mycket som möjligt. Sen he salt(selatin elr vad det nu heter) i hennes vattenhink. Och om hon inte börjar dricka normalt igen så ska vetrinären komma och ta lite prover osv..
 
Sv: Vad skulle ni gjort i denna situation? snälla hjälp mig!

Kortisol (kroppens eget kortison) produceras i biNJURARNA - inte i njurarna. Det enda som händer vid tillförsel av kortison är att binjurarna nedreglerar sin kortisonproduktion, detta är helt ofarligt. Om hästen får höga doser kortison under lång tid kan samma symptom som vid Cushing uppstå. Den mest negativa bland dessa är kanske ökad infektionskänslighet, eftersom kroppens immunförsvar hämmas av kortison (syftet för din häst var ju just att minska den inflammatoriska reaktionen i luftvägarna).

Höga doser kortison misstänks kunna ge fång, även om detta numera börjar ifrågasättas.

Om man misstänker att hästen har fång är det däremot olämpligt att tillföra extra salt, just salt är bland det första man utesluter ur foderstaten vid ett akut fånganfall.

Vad gäller kolik är det ytterst sällan man finner en direkt orsak. Din häst kan ha fått ett sämre parti hö (mögelsporer är ibland omöjligt att upptäcka med sinnena) eller reagerat på något hon hittat i hagen.
 
Sv: Vad skulle ni gjort i denna situation? snälla hjälp mig!

Om en cortisonbehandling pågår dagligen i mer än ngn vecka minskar den egna fabriken i binjurarna sin produktion av cortison och andra hormoner som reglerar salt- och vattenbalansen , blodtrycket mm.

Om cortison plötsligt sätts ut i stället för att successivt minskas uppstår en allvarlig akut brist på dessa hormon och många system i kroppen påverkas. Salt och vatten balansen blir helt felaktig och en mängd olika symptom kan uppstå. Orkeslöshet, smärtor pga inre ödem., kolik pga uttorkning mmmm.

Om det är detta som hänt vilket det låter som är nog den värsta krisen över nu och cortison fabriken har börjat fungera igen men kanske inte hämtat sig riktigt än. Viktigt att hon har fri tillgång på vatten och salt i denna återställningsfas som din vet ordinerade. Fång brukar inte vara förknippat med cortisonbrist utan tvärtom. Vet menade nog att den långa cortisonbeh innebar en fångrisk (fast inte så stor) men den är ju över nu. HH
 
Sv: Vad skulle ni gjort i denna situation? snälla hjälp mig!

Okej tacksam för ditt svar och för att du utvecklade så bra så jag förstog.. jag har iallafall lugnat ner mig nu å är inte lika paranoid som jag var ett par dagar;)
Ska snart åka å titta till henne igen.. se om hon druckit eller så..

Fick ett annat recept för hästar som dricker dåligt, detta av en i byn som har häst.

Per liter vatten
½ tsk bikarbonat
1 msk druvsocker
1 tsk salt

+ att ha en hink med vanligt vatten brevid..

Någon som provat det här?
 
Sv: Vad skulle ni gjort i denna situation? snälla hjälp mig!

Bikarbonat är basiskt = högt pH. Jag kommer inte riktigt ihåg hur syra/basbalansen i kroppen påverkas när binjurarna sviktat men tror man snarare blir för basisk än för sur. Tycker inte du ska ge bikarbonatlösningen men viktigt få i henne saltet din vet föreslog.
 
Sv: Vad skulle ni gjort i denna situation? snälla hjälp mig!

okej kom nyss från stallet... hon hade druckit typ 1cm ur hinken med salt&vatten... ute i hagen har hon druckit ca 1 cm(rent vatten)
Men sen så får hon hö som har legat i vatten 12 timmar på morgonen och i går kväll.. så hon har fått i sig lite mer vatten iallafall... nu är det ju så solig å så fint så jag tycker hon borde dricka idag ... provar me vatten å salt i natt igen + en hink med vanligt vatten.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 008
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 049
Senast: Qelina
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
19 686
Senast: kolblakkur
·
Hundhälsa Jag har en Chihuahua hane på 3 år som för tre mån sedan genomgick en större operation när han fick urinstenar som inte gick att spola...
2
Svar
24
· Visningar
5 393
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp