Vad skulle ni gjort?

Hastflickan

Trådstartare
Du åker iväg med tävlingshästen och ska tävla i er gren. Ni anländer på tävlingsplatsen och du lastar av. Det är kväll och ni ska sova där för att du startar tidigt. Ni har åkt långt till tävlingsplatsen för att du känner att den här tävlingen är så viktig. Du sover skönt hela natten. Nästa morgon: Det är dags för tävling och du går och fixar till din häst. Allt är frid och fröjd, lite stressigt bara eftersom du vill vara i god tid med att värma upp. Men du tar det lugnt ändå och borstar och grejar. Du kratsar hovarna och.. Då ser du - HÄSTEN HAR TAPPAT EN SKO!

Vad gör du?
 
Du åker iväg med tävlingshästen och ska tävla i er gren. Ni anländer på tävlingsplatsen och du lastar av. Det är kväll och ni ska sova där för att du startar tidigt. Ni har åkt långt till tävlingsplatsen för att du känner att den här tävlingen är så viktig. Du sover skönt hela natten. Nästa morgon: Det är dags för tävling och du går och fixar till din häst. Allt är frid och fröjd, lite stressigt bara eftersom du vill vara i god tid med att värma upp. Men du tar det lugnt ändå och borstar och grejar. Du kratsar hovarna och.. Då ser du - HÄSTEN HAR TAPPAT EN SKO!

Vad gör du?
Ringer arrangören och frågar om de vet om det finns en hovslagare som kan rycka ut för att slå på en tappsko.
Alt googlar på hovslagare i kommunen och ringer runt tills det är en som kan komma direkt.

Fast är det flerdagars tävling så brukar åtminstone min klubb ha en hovslagare redo båda dagarna.
 
Jag har extremt svårt att se hur det skulle hända, men OM det mot alla odds skulle inträffa skulle jag göra precis som @Buck
 
Slår på skon, kunde jag innan jag gick hovslagar utbildningen.

Att slå på tappskor tycker jag hör till att kunna så länge det inte handlar om sjukbeslag eller om hoven är mycket trasig.
 
Svär långa ramsor och sedan börjar jag som @Buck säger -ringa runt, alternativt googla som en galning efter hovis i området.

Jag själv skulle iväg och tävla i somras och var i stallet sent på kvällen för att knoppa hästen. Har varit i stallet tidigare på dagen och ridit m.m... Hursomhelst, runt kl 21 dagen innan tävling upptäckte jag att hästen trampat av sig en sko :banghead: Bara att ringa runt och sedan lasta pållen som fick åka hem till hovslagaren :p
 
Antingen slår på skon om jag har den kvar.
Annars, drar loss den andra så det blir jämnt.
Mina hästar är skodda på vintern och oskodda på sommaren (skälet till skor är broddarna så man undviker halkan).
 
Du åker iväg med tävlingshästen och ska tävla i er gren. Ni anländer på tävlingsplatsen och du lastar av. Det är kväll och ni ska sova där för att du startar tidigt. Ni har åkt långt till tävlingsplatsen för att du känner att den här tävlingen är så viktig. Du sover skönt hela natten. Nästa morgon: Det är dags för tävling och du går och fixar till din häst. Allt är frid och fröjd, lite stressigt bara eftersom du vill vara i god tid med att värma upp. Men du tar det lugnt ändå och borstar och grejar. Du kratsar hovarna och.. Då ser du - HÄSTEN HAR TAPPAT EN SKO!

Vad gör du?

Tackar gudarna för att jag har tappskolicens och slår på en ny sko=)
 
Slår på skon, kunde jag innan jag gick hovslagar utbildningen.

Att slå på tappskor tycker jag hör till att kunna så länge det inte handlar om sjukbeslag eller om hoven är mycket trasig.

Fast glöm inte att man måste ha tappskolicens för att utföra jobbet.OM man gör fel och hästen skadas och du inte är utbildad kan försäkringsbolagen krångla bra mkt och i värsta fall får man stå för hela kalaset själv.
OCH det värsta... man har utsatt sin häst för onödigt lidande!
 
Fast glöm inte att man måste ha tappskolicens för att utföra jobbet.OM man gör fel och hästen skadas och du inte är utbildad kan försäkringsbolagen krångla bra mkt och i värsta fall får man stå för hela kalaset själv.
OCH det värsta... man har utsatt sin häst för onödigt lidande!
Berätta mer om denna licens som jag aldrig hört talas om! :confused:
 
Du åker iväg med tävlingshästen och ska tävla i er gren. Ni anländer på tävlingsplatsen och du lastar av. Det är kväll och ni ska sova där för att du startar tidigt. Ni har åkt långt till tävlingsplatsen för att du känner att den här tävlingen är så viktig. Du sover skönt hela natten. Nästa morgon: Det är dags för tävling och du går och fixar till din häst. Allt är frid och fröjd, lite stressigt bara eftersom du vill vara i god tid med att värma upp. Men du tar det lugnt ändå och borstar och grejar. Du kratsar hovarna och.. Då ser du - HÄSTEN HAR TAPPAT EN SKO!

Vad gör du?
slår på sko
 
Fast glöm inte att man måste ha tappskolicens för att utföra jobbet.OM man gör fel och hästen skadas och du inte är utbildad kan försäkringsbolagen krångla bra mkt och i värsta fall får man stå för hela kalaset själv.
OCH det värsta... man har utsatt sin häst för onödigt lidande!

Fast glöm inte att det där med godkänd och licens bara gäller om du gör det på någon annans häst.
 
Fast glöm inte att man måste ha tappskolicens för att utföra jobbet.OM man gör fel och hästen skadas och du inte är utbildad kan försäkringsbolagen krångla bra mkt och i värsta fall får man stå för hela kalaset själv.
OCH det värsta... man har utsatt sin häst för onödigt lidande!
Skadas av att slå söm i dom gamla hålen?
 
Hoven KAN ta rejäl skada om man inte är helt säker på vad man gör, därför är det superviktigt med noggranna hovslagare som vet vad dom gör.
Då lär hästen redan tagit skada av sömmarna redan då hovis satte dit dom annars skadar du inte hästen genom att använda dom gamla hålen för att slå på en tappsko.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 693
Senast: ameo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Den här helgen kommer jag kunna leva på länge. Vara barnledig och göra absolut ingenting, eller ja vi spelade WoW och så var vi VI. Det...
Svar
1
· Visningar
733
Senast: Kilauea
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter att jag för ett tag sedan upptäckte att jag var på väg i lite fel riktning har jag försökt styra upp och hitta en bättre balans...
Svar
0
· Visningar
293
Senast: Magiana
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 974
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp