Vad skulle Ni välja!?!

myfairlady91

Trådstartare
Jag härmar Zoya lite.. Vill gärna höra vad ni skulle välja till detta sto, om ni ägde henne..

Stam: Cortus-Ceylon-Pompe-Hurricane xx, stofamilj 5 Hobyfamiljen. Modern ELIT-prem.
Runt 170 cm hög, lätt i modellen. Modern sporthäst. Korrekt benställning. Högrest. Lite lång i ryggen, men inte långlinjerad (har 135-140 cm på täcken). 8:a på typen, 8:a på huvud-hals-bål och 8:a på extremiteter. Rör sig bra, är lite kort i steget. Har taktmässiga gångarter, men är ingen dressyrhäst. Hoppar med god framåtbjudning, rättar sig bra och är spänstig. Är rädd om sig, men inte feg. Bra i temperamentet, cool och sansad.

Behöver en hingst med bra galopp, bra gångarter överhuvudtaget kanske..

Vad hade ni valt?
 
Sv: Vad skulle Ni välja!?!

Hennes mor är ELIT. Vad kan du säga om mammans avkommor och vilka hingstar har hon blivit betäckt med ? Vad heter mamman ? Fet här vill nog Görel kolla upp ! ;)

Hälsningar Helen
 
Sv: Vad skulle Ni välja!?!

Hennes mamma heter Kandy, hon har fått ett 15-tal avkommor. Avkommorna har tävlat Msv Hoppning, Msv Fälttävlan och St Georg Dressyr. Kandy har blivit betäckt med; Cortus, Robin Z, Lambert, Hills Double xx, Bold Irish xx, Voltaire, Midt-West Ibi-Light, Beach Boy och säkert någon mer. Har inte föllistan framför mig..
 
Sv: Vad skulle Ni välja!?!

Är det Primo - Eros - Couleur - Regulus - Le Cygne - Walton - Illinois - Lord Major - Mastif - Ypsilanti bakom? D v s heter mormorsmormor Kickan 4196?
 
Sv: Vad skulle Ni välja!?!

...och mormor heter Kulla e. Pompe ?
 
Sv: Vad skulle Ni välja!?!

Raderatttttttt
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad skulle Ni välja!?!

visst är internet bra.. jag har lagt in Kandy´s stam på allbreed, antar att det var där du hittade den!?!
Det stämmer bra med att hopphästarna är i överkant, Kandy själv tävlade Msv hoppning. Hon har ju som sagt lämnat väldigt allsidiga hästar. Min är nog dock mer åt hopphållet.. hon rör sig bra men är ingen ren dressyrhäst!
 
Sv: Vad skulle Ni välja!?!

Kickan 4196 lämnade bl a Frondeur 333, morfar till Chagall 455! Dessutom stod hennes son född 1960 e Heristal på min barndoms ridskola :) Jag minns honom som en häst som rörde sig väldigt bra!
 
Sv: Vad skulle Ni välja!?!

där ser man.. men vad hade Du valt för hingst till mitt sto då?! *nyfiken* om hon hade varit din..
 
Sv: Vad skulle Ni välja!?!

Jag hade valt en hopphäst med bra gång som förstärker det som är bra hos ditt sto och förhoppningsvis inte har samma exteriöra svagheter. Galoppen och överlinjen på hingsten hade jag titta extra på, även om jag även hade försökt att förbättra gångarterna rent generellt.

Hälsningar Helen
 
Sv: Vad skulle Ni välja!?!

Cortus-avkommor har jag inte så stor erfarenhet av..., däremot har jag en alldeles egen Ceylon :D
Min spontana reflektion är att ditt sto är Utrillofritt och att du därför har en stor valfrihet i hingstutbudet!
 
Sv: Vad skulle Ni välja!?!

vad hade du valt då? någon hingst som du tänker på med en gång? eller finns det någon hingst som du säger absolut inte till?
 
Sv: Vad skulle Ni välja!?!

Jag känner till Kandy väl och har haft ett par av hennes avkommor hemma, bla den e Martini och ett sto e.Hills Double XX som fölade hos oss. Av de avkommor jag har sett så har jag gillat den efter Voltaire bäst.
Om jag skulle välja hingst till henne eller någon av hennes avkommor skulle jag välja en lättare hingst som är åt hopphållet.
 
Sv: Vad skulle Ni välja!?!

Jag är ju känd för att jag är svag för svenskfödda hingstar, och den jag spontant tänker på är Nostradamus. Nu är han ju inte i avel i år, och jag har inte sett en enda av hans 19 reggade avkommor.
Men, han har både bra gång och hoppförmåga. Han själv och hans farfar har gått svår hoppning, medan hans pappa Nocturne har gått åtmionstone msv dressyr. Dessutom har han en fullblodsmamma! Jag är också svag för hästar som står högt i blod ;)
 

Liknande trådar

Avel Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar...
Svar
15
· Visningar
3 372
Senast: Stina12
·
Avel Min tränare ska betäcka två av sina ponnyston med morganhingstar. Vilka morganhingstar vet dock hon inte så jag tänkte fråga er som är...
Svar
4
· Visningar
1 347
Avel Först och främst dilemmat; Jo nu är det så att jag sitter och funderar, klurar och tänker på hur jag ska göra med mitt sto. Jag har...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 987
Avel Nu behöver jag lite hjälp från er, kom gärna med synpunkter och ideer. Vilken hingst ska jag välja? Det jag vill få ut av min avkomma...
Svar
19
· Visningar
1 832
Senast: Thera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp