Vad skulle vara er smärtgräns vid köp av en möbel?

Det beror på vad som ryms i budgeten. Mitt nya matbord kostade 5000kr vilket är en galen summa för ett bord för mig men jag är hemskt nöjd, så det var värt varenda krona. Soffan kommer landa på runt 10.000 när den är klar (modul, så kompletterar senare). Runt 5.000 där också tror jag. Är ju bara till mig.
 
Det beror på vad som ryms i budgeten. Mitt nya matbord kostade 5000kr vilket är en galen summa för ett bord för mig men jag är hemskt nöjd, så det var värt varenda krona. Soffan kommer landa på runt 10.000 när den är klar (modul, så kompletterar senare). Runt 5.000 där också tror jag. Är ju bara till mig.
Hahaha. Jag menar runt 5000 för en säng också.
 
Runt 10. När jag blir miljonär så kanske nån krona till, men jag tycker rent krasst att det inte finns några möbler som värda mer. Undantaget möbler på flera 100år. Fast dom är i min värld ovärderliga
 
I dagens läge knappt någonting, eftersom jag som sjukskrivet lever knapert.

Men jag har betalat runt 5 papp för sängen och mina underbara fåtöljer lät jag vännen tapetseraren göra om för 12'. Och då var det kompispris.

Jag har inget fashionabelt hem. Gamla möbler i god kvalitet. Med lite inslag av IKEA.
 
Runt 10 000, det la jag på soffan som är ett visningsex, kostade väl runt 20 egentligen, det hade jag aldrig lagt på en soffa 😅
Sängen kostade också runt det, allt annat har varit mycket billigare, eller saker jag haft hela livet
 
Soffan och sängen är det enda jag är beredd att betala lite mer för tbh. Vi är 2 vuxna plus två hundar av större modell så vi har vissa krav på vilken sorts soffa vi vill ha och hur stor den behöver vara. Ska man ha kvalité som ska hålla i många år så måste det få kosta lite också.
 
Jag vill säga obegränsat - eftersom fint, bra hantverk ligger mig väldigt varmt om hjärtat.
Men, i praktiken vet jag inte riktigt var min gräns (förutom plånboken) går, det beror extremt mycket på både möbeln och situation, hur jag känner.
Något som spelar in för mig är att jag är rädd för ohyra i hemmet. Sanering av lösöre (möbler) är väldigt kostsamt, och täcks inte av min hyresvärds avtal med Anticimex. Och så har jag katter, som av nån anledning klöser på fotöljerna som vi har nu (inte klöst på möbler etc innan), vilket gör mig tämligen osugen på att lägga en stor summa på tex en soffa - något jag i allmänhet nog känt varit mer värt om det inte varit för det.

Säng är det som jag kan komma på som skulle kännas värt att lägga riktigt mycket pengar på. Om sambon och jag går isär så räknar jag kallt med att köpa en säng för ett par månadslöner (jag har vant mig vid en stor dubbelsäng av riktigt hög kvalitet nu..suck..).

Svår fråga för mig, känner jag. Jag har aldrig köpt en möbel för massor av pengar, eftersom jag inte haft/har den ekonomin (och prioriterar andra saker). Svårt att bortse helt från ekonomin (märkligt, för jag har inga problem att svara om det gäller en sadel :angel::cautious:).
 
Nuvarande säng betalade jag kring 10' för några år sedan och nuvarande soffa gav jag drygt 16' för.
Räknar med att båda kommer hålla många år till.

Sen är det ju så att efter skilsmässan så var ekonomin extremt tight, så de första möblerna var av billigt slag och allt eftersom ekonomin blivit bättre så har jag också kunnat köpa bättre (dyrare) kvalitet, när de föregående gjort sitt.

Andra saker, som kökssoffan min farfar byggt åt mig är för mig totalt ovärderlig och outbytbar, perstorpsbordet från "stenåldern" lär överleva mig så jag byter inte möbler bara för att.
 
...och då menar jag inte bara ekonomisk, utan känslan av vad som skulle vara rimligt att lägga på EN möbel. (tänk säng, soffa).

För mig handlar det mer om vad jag har för annat som kostar pengar, bortsett från möbeln :angel: Som nu då jag har hund som varit sjuk och en drös veterinärfakturor samt förmodade återbesök, samt en häst med löpande utgifter för 7-8k i månaden, och det vanliga som räkningar, mat, BR-avgift, bil...så är saker till hemmet riktigt oprioriterat.

I en tid då jag inte har häst tex, då har jag ingen smärtgräns för saker jag verkligen vill ha, men min tumregel är att jag ska ha råd med mitt leverne för olånade pengar.
 
Soffa och säng är det som får kosta lite mer, höll jag på att säga. Sen insåg jag att vårt matbord och köksstolar kostade mer för några år sedan, så får väl lägga till det på listan. 30 000 känns spontant som någon sorts smärtgräns för en möbel utifrån vad vi köpt hittills och hur vår ekonomi ser ut, men jag har å andra sidan också mycket grejer från loppis och som jag ärvt så det jämnar nog ut sig...
 
...och då menar jag inte bara ekonomisk, utan känslan av vad som skulle vara rimligt att lägga på EN möbel. (tänk säng, soffa).

Min absoluta smärtgräns var sängen från KungSängen som kostade 35.000:- med allt ikring.
Utöver det har jag nog aldrig betalat över 2.000 för någonting tror jag :D Jag är extremt snål när det gäller att köpa saker normalt, jobbar man i projekt och inte har koll på hur länge man har just den inkomst man har blir det lätt så.

En säng som är så hållbar och som man tillbringar fler timmar per dygn i än någon annan möbel får i mina ögon kosta om det innebär att det ger lika mycket kvalité och komfort tillbaka.
 
Kan ju också tillägga att en möbel är vacker och ger ett fint intryck i rummet också kan göra att jag kan tänka mig att lägga lite mer pengar, som till exempel med vårt bord. Vi bor i en lägenhet byggd på 1930-talet med stuckatur i taket och öppen spis och vårt bord passar i vardagsrummet och tycker jag förhöjer rummet på ett väldigt trevligt sätt. Dessutom är det ett väldigt litet kök så skönt att kunna ha en bra matplats när vi får gäster och även till vardags. Vi har ett litet köksbord i köket, plats för två personer men inte så mycket mer.
 
...och då menar jag inte bara ekonomisk, utan känslan av vad som skulle vara rimligt att lägga på EN möbel. (tänk säng, soffa).

Det beror på vad det är. Säng är jag inte beredd att lägga mycket på. Billigast möjliga som inte är urkass kvalitet och sedan köpa en bäddmadrass i riktigt bara kvalitet istället. Soffor har man i regel väldigt länge, och det är svårt att hitta en soffa som är perfekt. Så för den perfekta soffan skulle jag nog vara beredd att betala en månadslön om det krävdes - men då förväntar jag mig att den överlever mig med råge. En skön väldimensionerad soffa som inte stör är viktigt.

Jag är förtjust i fåtöljer. Just fåtöljer är därför de i särklass dyraste möblerna vi har hemma (den ena har vi tack och lov fått i gåva, den skulle kosta ca. 50000 kr som ny). Tyvärr är även hundarna förtjusta i fåtöljerna, så vi människor får nöja oss med att titta på fåtöljerna - och då är det ju tur att de är snygga! ;)
 
Intressant tråd, särskilt då jag precis har fått tillträde till min nya lägenhet och behöver köpa en del möbler. Först på listan är säng och jag har inte landat i hur mkt jag är beredd att betala där, möjligen 35 000. Jag har dock testat ett antal sängar och den jag tyckte bäst om, som min rygg tyckte bäst om, var tempur :cautious:. Vill ha 180 cm kontinentalsäng, vilket på Tempur verkar landa på över 45 000 och det utan sänggavel :arghh:.

Soffa har jag, den är svensktillverkad från Bröderna Andersson, kostade 30 000 nypris men min var utställningsexemplaret så den fick jag köpa för 15 000. Bra affär då den såg/ser sprillans ny ut.

Ska även köpa nytt matbord, mediabänk, soffbord, fåtölj, en garderob troligen, balkongmöbler, litet litet bord till köket och säkert ngt mer :rofl:. Skulle även gärna ha ett barbord, gillar verkligen denna från Boolia
https://www.bolia.com/sv-se/mobler/forvaring/barmobler/

Sängen ska jag köpta ny direkt, resten kommer nog bli en-två möbler i månaden. Det gäller även att hitta just de möblerna jag verkligen vill ha och som passar, vilket inte är så lätt.
 
...och då menar jag inte bara ekonomisk, utan känslan av vad som skulle vara rimligt att lägga på EN möbel. (tänk säng, soffa).

Sängen kostade 50 000 kr (plus lite speciallakan för 2,10 meter lång madrass). Där någonstans ligger nog gränsen, men förstår att chesterfieldmöblemanget (3+2+1*4 clubfåtöljer) nog gått loss på mer. Men är inte säker på att jag hade investerat ...
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 264
Senast: Squie
·
Övr. Hund Regn, grusade vägar och leriga rastgårdar är ju inte det roligaste direkt. Jag går här och dagdrömmer om att ha en vattenslang utanför...
Svar
16
· Visningar
1 106
Senast: hastflicka
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 262
Senast: verser
·
Relationer Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans. Jag hyr ju ut ett rum via...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 538
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp