Vad skulle vara er smärtgräns vid köp av en möbel?

YorkWann

Trådstartare
...och då menar jag inte bara ekonomisk, utan känslan av vad som skulle vara rimligt att lägga på EN möbel. (tänk säng, soffa).
 
...och då menar jag inte bara ekonomisk, utan känslan av vad som skulle vara rimligt att lägga på EN möbel. (tänk säng, soffa).
Beror på hur mycket möbeln används. Sängen köptes för nästan 30.000 kr och det har varit värt varenda krona.

Soffan köptes på loppis för 300 kronor och är superbra.

Så funktionsmöbler som används extremt mycket höjer summan för min del.
 
Beror på möbel. Säng kan jag lägga rejält med pengar på, för det ger igen så mycket i energi och livskvalitet om man sover bra. Så där är jag inte främmande för priser upp emot sexsiffrigt. En soffa skulle jag också kunna lägga rätt mycket pengar på, men kanske max runt hälften av det jag är beredd att lägga på en säng. Men då ska det ju vara en riktigt bra soffa också. ;)
 
Senast ändrad:
Jag skulle gärna möblera med svensktillverkade möbler med fint hantverk och hållbara materialval och då är det rimligt att det drar iväg ett par månadslöner för soffa, säng eller matsalsgrupp. Jag tycker att det är rimligt att det får kosta så mycket, men är inte sugen på att lägga de pengarna (fast min soffa är faktiskt en sån investering). Så det blir ju en del begagnat, och någon gång Ikea, och så får de gamla grejerna hänga med så länge de håller ihop.
 
Beror på möbel. Säng kan jag lägga rejält med pengar på, för det ger igen så mycket i energi och livskvalitet om man sover bra. Så där är jag inte främmande för priser upp emot tresiffrigt. En soffa skulle jag också kunna lägga rätt mycket pengar på, men kanske max runt hälften av det jag är beredd att lägga på en säng. Men då ska det ju vara en riktigt bra soffa också. ;)
Jag köper gärna kvalitetssäng för tresiffrigt, tips på butik? 😁😁😁
 
...och då menar jag inte bara ekonomisk, utan känslan av vad som skulle vara rimligt att lägga på EN möbel. (tänk säng, soffa).
Vi lade åtta tusen på en soffa. Men den kommer aldrig lämna bostaden den står i nu annat än som skrot. Vi förstod nämligen inte vid flytten till den lägenheten att den inte gick in i hissen innan våra allt för snälla vänner hade burit upp den sju trappor upp. Där går nog smärtgränsen både ekonomiskt men framför allt i rimlighet.
Jag har två skåp som jag ärvt som nog kommer kräva att jag anlitar flyttfirma om de måste flyttas igen, men det får det nog vara värt ett par tusenlappar, de är tydligen dyra om jag skulle sälja dem. (arvegods) Egentligen skulla jag vilja sälja den som står hos min mamma - den är helt praktiskt oanvändbar och på tok för stor. Den kommer aldrig få plats i mina små lägenheter. Men de "måste" tydligen säljas ihop och jag älskar verkligen det andra skåpet som jag har i min lägenhet.
Min mamma får helt enkelt fortsätta leva länge så att jag slipper ta tag i den huvudvärken på många år.
 
...och då menar jag inte bara ekonomisk, utan känslan av vad som skulle vara rimligt att lägga på EN möbel. (tänk säng, soffa).

På vårt matsalsbord la vi runt 15 000 men då är det gjort i en fabrik i Värmland och träet kommer från värmländska skogarna de köper av skogsägare där. Är fantastiskt i både kvalité och utseende och känns bra att både material kommer från Sverige och även gjort i Sverige. För sängen vi har har vi lagt mer var nog uppåt 30 000 kronor värt varenda krona. I övrigt har vi mest IKEA-möbler. För det som används mycket och är riktigt bra kvalitet kan jag tänka mig att lägga en del pengar.

Sen går det ju att leta på auktion också man kan få riktigt välgjorda och rustika möbler för en spottstyver.
 
Jag köper gärna kvalitetssäng för tresiffrigt, tips på butik? 😁😁😁
Haha finns nog massor, beroende på säng. :D Har själv en från KungSängen som är helt fantastisk. Kollade en del på Carpe Diem beds innan det köpet också, men har aldrig testat någon. Dock ligger de helt klart inom den lite lyxigare prisklassen så borde ju vara kvalitetssängar baserat på det. ;)
 
Haha finns nog massor, beroende på säng. :D Har själv en från KungSängen som är helt fantastisk. Kollade en del på Carpe Diem beds innan det köpet också, men har aldrig testat någon. Dock ligger de helt klart inom den lite lyxigare prisklassen så borde ju vara kvalitetssängar baserat på det. ;)
Jag skojade med dig, tresiffrigt är prisintervallet 100- 999 kronor! 😀
 
Så funktionsmöbler som används extremt mycket höjer summan för min del.
Exakt så. Komfort och hållbarhet när det gäller sånt som faktiskt används fysiskt och även påverkar kroppen lägger jag mer än gärna pengar på. Möbler som är mest dekorativa och/eller praktiska för förvaring eller annat - betydligt mindre.
 
Säng kan ju kosta hur mycket som helst så där kan jag nog tänka mig att bli tvungen att betala upp till 50... En riktig fin antik möbel skulle nog kunna få kosta en del också! Såg ett fantastiskt vitrinskåp på auktion men kan konstatera att 60 000 hade jag inte gett för det. 20 kanske, men då kan jag ju inte inreda hela hemmet i samma anda, vilket för mig inte är ett problem. :)
 
...och då menar jag inte bara ekonomisk, utan känslan av vad som skulle vara rimligt att lägga på EN möbel. (tänk säng, soffa).

Är det jugend/art nouveau från tiden i gott skick... obegränsat (ja, förutom min plånboks begränsning då). Jag blir glad av att ha vackra saker i mitt hem, det är en investering i min mentala hälsa.

/mvh hon som gett fyrsiffrigt för en tallrik... :angel:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 263
Senast: Squie
·
Övr. Hund Regn, grusade vägar och leriga rastgårdar är ju inte det roligaste direkt. Jag går här och dagdrömmer om att ha en vattenslang utanför...
Svar
16
· Visningar
1 106
Senast: hastflicka
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 262
Senast: verser
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 278
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Konstigt simsätt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp