Vad små barn bör få se och höra

Sandra78

Trådstartare
Hade en diskussion här om dagen om vad små barn ska få se och höra, lite apropå hästätande björnar...

Vår dotter, 2 år och 9 månader, älskar att se Djurakuten (det som utspelas på Strömsholm), extra roligt är det förstås när man kan peka ut veterinären som "lagade vår hund".
Hon leker gärna veterinär själv också, kollar gosedjuren i öronen och opererar dem med plastverktyg :D
Att det förekommer blod och att djuren ibland får avlivas verkar inte störa henne, hon "vet" att alla djur (och människor) kommer till Kisseland med mormors katt sen när de blir för sjuka för att vara kvar här.
Jag sitter dock alltid med henne, senast såg hon när de sövde en häst och tyckte det var konstigt när hästen ramlade. Men bara hon fick förklaringen varför så var det inga problem.

Däremot får hon inte se Vampyrskolan som går på Barnkanalen - då har hon "spökemonster" under sängen i flera dagar. Hon gick även ifrån TV:n när kusinen tittade på Spindelmannen, det sa hon var läskigt.

Hur resonerar ni?
 
Sv: Vad små barn bör få se och höra

Jag resonerar precis som du med sonen på 2,5 år. Vissa saker förstår jag inte kan gå på barnkanalerna...

Djurakuten är en favorit här också. Så länge man är med och förklarar vad som händer ser jag inga problem med det och inte heller har vi några monster under sängen. :D
 
Sv: Vad små barn bör få se och höra

Jag resonerar precis som du med sonen på 2,5 år. Vissa saker förstår jag inte kan gå på barnkanalerna...

Barnkanalen vänder ju sig till barn mellan 3 och 11 år. Då är det kanske omöjligt att alla program ska passa barn som är 2,5? :) Det blir ju inte heller särskilt bra tv för 11-åringarna om allt ska anpassas till en 3-åring. :)
 
Sv: Vad små barn bör få se och höra

Det vi aktivt håller sonen från att se är nyheter och andra program där våld kan utspelas. Jag ser ingen anledning till varför en 5-åring ska behöva se sönderskjutna eller söndersprängda kroppar på TV. Vi kan prata om hemska saker som händer i världen utan den visuella biten.

Djurakuten och liknande är han inte intresserad av så det är inte ett större problem just nu, men jag skulle nog inte ha några problem att låta honom titta på det.
 
Sv: Vad små barn bör få se och höra

Barnkanalen vänder ju sig till barn mellan 3 och 11 år. Då är det kanske omöjligt att alla program ska passa barn som är 2,5? :) Det blir ju inte heller särskilt bra tv för 11-åringarna om allt ska anpassas till en 3-åring. :)

Fast nu syftade jag inte specifikt på barnkanalen (som vi fö väldigt sällan tittar på), utan barnkanalerna i stort. Här hemma är det oftast Disney Junior som gäller.
 
Sv: Vad små barn bör få se och höra

Jag tror det är mkt individuellt men det finns ingen anledning till att barnen ska se saker på tv som inte diskuteras hemma.

Jag har ett mkt känsligt barn som har stor oro för döden. Bor på landet och vet att katterna fångar möss och fåglar som blir änglar men gråter ändå ibland av empati "för den ville nog vara hos sin mamma". Frågar "om man bränner sig, kan man bli en ängel då?" osv.
Är orolig för att morfar eller hon själv ska bli ängel för hon vill vara hos mig och pappa osv. Mycket mardrömmar på nätterna och orolig sömn just nu.

Så jag censurerar faktiskt och berättar inte allt för att skona och inte oroa i onödan. Men jag har en kompis som har barn som är äldre som aldrig reflekterat över döden osv så alla är ju olika.
 
Sv: Vad små barn bör få se och höra

Och vad gäller TV så är det så gott som bara Disney junior här och max 1 tim på kvällen och då är det alltid samma program som är "helt safe". Råkade dock ha tv på en fm när jag behövde jobba lite och då var det Bumbibjörnarna som blev jagade av stora fula troll och min stackars unge höll på att gå i taket innan jag frös bilden och berättade att det är låtsastroll och att björnarna självklart hinner undan. Sen aldrig mer det programmet.
 
Sv: Vad små barn bör få se och höra

Dottern ser det mesta. The Nightmare Before Christmas har varit favoritfilmen sedan hon var två.

Hon var dock lite upprörd (arg inte ledsen) när vi tittade på The Hobbit och trollen skulle äta upp hästarna, men dom klarade sig ju som tur var.
 
Sv: Vad små barn bör få se och höra

Men frågar hon inte om saker? Hur förklarar ni och svarar? Mitt barn frågar om allt och lever sig in i allas känslor och det blir jättetufft.
 
Sv: Vad små barn bör få se och höra

Jo klart hon gör, och vi förklarar.
Nightmare Before Christmas är ju kanske lite väl hemsk för en tvååring, men hon hajade ju rätt snabbt att även om alla monstrena var elaka och kidnappade tomten, så var dom ju egentligen ledsna för att tomten inte kom till dom. O historien slutade ju bra.
 
Sv: Vad små barn bör få se och höra

Ja, nyheterna är nog det läskigaste. Jag var nästan 11 år vid demonstrationerna på Himmelska fridens torg (när flera hundra studenter sköts ner) och tog oerhört illa vid mig av det, trots att jag i övrigt hade sett nyheterna i flera år innan dess.
 
Sv: Vad små barn bör få se och höra

Många av de program som är anpassat för de små liven under 7 år går på Nickelodeon Junior som går dygnet runt. Som har blivit tösens nya favoritkanal. Hon har en egen programmeny inställning på sin TV, så kanaler där jag vet förekommer olämpliga saker får hon inte se på.
Tex Cartoon Network, för mycket våld. Pheanas o Pherb ser hon bara när vi är utomlands och de inte har de andra kanalerna.
Hon ser ibland Gustav på Boomerang, men på den kanalen är det annars Puppy in my pocket, My little pony, Lazy town och Vännernas stad.
På Disney Junior så har så klart Sofia den första blivit en stor favorit tillsammans med Doktor MCStuffins.
När Disney Junior är slut för dagen så knäpper hon över till Nickelodeon Junior/ Nick Junior och ser där tills TVn går o lägger sig.
På helgerna så fastnar hon rätt mycket på Nick Junior men programmen på både Disney Junior och Nick Junior är oerhört pedagogiska och tösen lär sig massor tillsammans då med spel på datorn som Kalle Kunskap. På Datorn varvar hon efter vad hon känner för. Ibland är det bara Kalle Kunskap lär dig Engelska eller Matematik som gäller, ibland är det snigeln BOB på Spela.se. Allt varvar hon under dagarna med att också lägga pärlplattor.
Scooby Doo har blivit blockad eller hon vill inte se på det nu och när hon var yngre så gick TVn o la sig innan dess.
Jag har upplevt med henne att de pedagogiska kanalerna är ingen fara med, inte ens Bumbibjörnarna eller Qack Pack, den sistnämnda är inte ens fröken speciellt förtjust i.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp