Vad söker jag för ras?

Dalmatiner :D

(Nackdel: vita hår överallt och kan frysa lätt)
Dalmatiner har jag erfarenhet av och det känner jag att det inte är en hund för oss. I alla fall de som jag har träffat har varit för krävande. Men de är väldigt vackra!
 
Hur är det med dom andra två Sennen-raserna? Alltså inte Berner (som förvisso är så himla trevliga men hälsoläget i rasen är ju katastrofalt) utan vad dom nu heter, entelbuchen och något mer?

Landseer ska väl även tillhöra de lite mer friska större gårdshundarna?

Annars låter ju verkligen Broholmer som en rimlig ras (har kikat mycket på dem under åren av olika anledningar och dom är ju inte helt vanliga :) ) alternativt Eurasier utifrån det ni beskriver :)
 
Hur är det med dom andra två Sennen-raserna? Alltså inte Berner (som förvisso är så himla trevliga men hälsoläget i rasen är ju katastrofalt) utan vad dom nu heter, entelbuchen och något mer?
Eller äh, kanske inte ändå. Tänkte att dom påminde om Bernern men det var rätt långt ifrån varandra :o
 
Hur är det med dom andra två Sennen-raserna? Alltså inte Berner (som förvisso är så himla trevliga men hälsoläget i rasen är ju katastrofalt) utan vad dom nu heter, entelbuchen och något mer?

Landseer ska väl även tillhöra de lite mer friska större gårdshundarna?

Annars låter ju verkligen Broholmer som en rimlig ras (har kikat mycket på dem under åren av olika anledningar och dom är ju inte helt vanliga :) ) alternativt Eurasier utifrån det ni beskriver :)
Broholmer låter väldigt bra och jag gillar dessutom utseendet på dem. Inte för att utseendet spelar mig någon större roll (uppenbarligen inte säger min mor och syftar på min extremt nakna kines :rofl: ). Kruxet där är väl att det finns så få uppfödare. Det är kanske svårt att träffa flera olika individer för att verkligen känna efter om det är rätt?

Landseer hade en bekant till mig för en herrans massa år sedan och det var en trevlig tjej. :up:
 
Tibetansk mastiff?
Ja, den lät ju också bra. Ska kika närmare på den med. Kan tänka mig att min sambo som är väldigt trött på min unghäst som gör det samma skulle motsätta sig detta som jag läste på SKK´s sida: "Tibetansk mastiff trivs bäst ute även på vintern. Den gillar att gräva hål i marken." :rofl:
 
Keeshond? Mycket päls men kräver inte mycket pälsvård.
Den är väldigt lagom stor tycker jag. Jag har bara erfarenhet av en keeshond och den var extremt skällig. Vet du om det är ett drag hos rasen eller var det kanske bara det exemplaret?
 
Den är väldigt lagom stor tycker jag. Jag har bara erfarenhet av en keeshond och den var extremt skällig. Vet du om det är ett drag hos rasen eller var det kanske bara det exemplaret?

Jag har träffat ett gäng, inte särskilt väluppfostrade men lugna, glada och trevliga, och inte högljudda.
Jag uppfattar dem som en enkel typ av hund, nöjd med det mesta .
 
Sen är dt ju en uppfostringsfråga, om än att olika raser och individer har olika skalltröskel:)
Visst är det så. Jag har som sagt bara erfarenhet av en och den var nog den skälligaste hund som jag har träffat men det kan ju absolut ha berott på uppfostran. :)
 
Jag har träffat två stycken varav en är den skälligaste huden jag träffat medan den andra inte sa ett ljud, gick lös med sin ägare och var supertrevlig så där kom alla mina fördomar på skam. Så verkar finnas båda sorterna och helt ärligt brast det nog en del i både uppfostran och aktivering på den första.
 
Vilken typ av personlighet gillar ni? Vill ni ha en som är samarbetsvillig eller en som är självständig? En som älskar alla eller bara er? Ska den ha lite värdighet eller vill ni ha en pajas?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 628
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 077
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa I förrgår tog jag bort vår 11-åriga hund, hemmaavlivning. Vi har även en 6mån valp av samma ras, som även var med hemma vid...
Svar
7
· Visningar
845
Hundavel & Ras Behöver hjälp i att välja. Söker en liten hund, har en jaktlabbe idag på fem år och letar hund nr 2 som ska bli ”dottern” på 7 års hund...
Svar
15
· Visningar
1 327
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp