Vad söker jag för ras?

Broholmer låter väldigt bra och jag gillar dessutom utseendet på dem. Inte för att utseendet spelar mig någon större roll (uppenbarligen inte säger min mor och syftar på min extremt nakna kines :rofl: ). Kruxet där är väl att det finns så få uppfödare. Det är kanske svårt att träffa flera olika individer för att verkligen känna efter om det är rätt?

Landseer hade en bekant till mig för en herrans massa år sedan och det var en trevlig tjej. :up:
Ja det är ju nackdelen - att det är en så ovanlig ras :( Men det går kanske att kontakta dom uppfödare som finns och träffa några individer iaf :)

Min kompis har precis skaffat Landseervalp och det är också en supertrevlig liten tjej. Verkar komma från rätt vettig uppfödare dessutom som tänker på hälsan och dessutom gör lite med hundarna så det ska bli himla roligt att följa valp :)
 
@Hyacinth När jag var liten lånade jag böcker typ Världens Hundraser och memorerade dem i princip, jag ville lära mig ALLA raser. Det är nog lite samma grej jag gör nu fast internet är snudd på hopplöst, det finns för mycket. Just när jag tycker jag börjar få lite koll kommer någon med ... bolonka? Typ. :meh:
 
@Hyacinth När jag var liten lånade jag böcker typ Världens Hundraser och memorerade dem i princip, jag ville lära mig ALLA raser. Det är nog lite samma grej jag gör nu fast internet är snudd på hopplöst, det finns för mycket. Just när jag tycker jag börjar få lite koll kommer någon med ... bolonka? Typ. :meh:

Chodsky pes-ish.
 
Vilken typ av personlighet gillar ni? Vill ni ha en som är samarbetsvillig eller en som är självständig? En som älskar alla eller bara er? Ska den ha lite värdighet eller vill ni ha en pajas?
Mycket bra frågor! Jag måste verkligen fundera ordentligt på dem. Jag tror att jag vet vad jag vill ha men när jag tänker på det och ska svara på dina frågor är jag inte lika säker. Jag jämför med hunden jag har och tänker att jag vill att den ska vara så lik som henne eftersom hon är perfekt. Men funderar jag lite så är det nog inte helt sant. Hon är väldigt reserverad mot främlingar och det har varit jobbigt många gånger. Hon älskar alla hon har lärt känna men avgudar mig och är inte trygg om jag inte är med. Det är helt klart en nackdel när man behöver hundvakt. Hon har både stor värdighet samtidigt som hon är en pajas av stora mått när hon är på det humöret. Jag vet inte vilket av det jag uppskattar mest. Kanske egenskapen av att kunna vara både och?
 
Har varit dagmatte till ett gäng keesar och kan säga att det är rätt variaterat gällande ljudet. Har även en bekant som föder upp och skulle absolut inte säga att de i regel är tysta.

En av de jag varit dagmatte till var knäpptyst dock, men jag tvekar på om han öht var renrasig. De andra har varit allt från normalt alarmerande vakthundar (ljudliga i lagom nivå) till små syrener som ljudar en hel del. ;)
 
Med Broholmer måste man nog förbereda sig på ganska tuff valp och unghundstid. Tänk er sjövild 10 månaders valp som far omkring - bara det att den är 75 cm hög och väger 60 kg. Stark som en oxe och helt utan kroppskontroll. Nä då var jag ganska glad att jag valt en liten hund när jag såg den hunden. :p
 
Har varit dagmatte till ett gäng keesar och kan säga att det är rätt variaterat gällande ljudet. Har även en bekant som föder upp och skulle absolut inte säga att de i regel är tysta.

En av de jag varit dagmatte till var knäpptyst dock, men jag tvekar på om han öht var renrasig. De andra har varit allt från normalt alarmerande vakthundar (ljudliga i lagom nivå) till små syrener som ljudar en hel del. ;)
Jag tycker sånt hänger jättemycket på uppfostran precis som med Dvärgschnauzar. Min är tyst i långa perioder tills jag blir slapp och låter det gå på rutin.
 
Jag tycker sånt hänger jättemycket på uppfostran precis som med Dvärgschnauzar. Min är tyst i långa perioder tills jag blir slapp och låter det gå på rutin.

Givetvis har det mycket med det att göra, men vissa raser har uppenbart lättare till skall än andra. Har en vän som köpte finsk lapphund och som ställde helt in på sig att träna bort skallet redan från valp. Hon har jobbat hårt med det sen han var 8 veckor men han är fortfarande riktigt ljudlig och han är väl ca 3 år. Garantier finns inte någonstans, men vissa raser är ju generellt tystare än andra. :)
 
Med Broholmer måste man nog förbereda sig på ganska tuff valp och unghundstid. Tänk er sjövild 10 månaders valp som far omkring - bara det att den är 75 cm hög och väger 60 kg. Stark som en oxe och helt utan kroppskontroll. Nä då var jag ganska glad att jag valt en liten hund när jag såg den hunden. :p
Ja, jag tror att vi lutar mer åt en mellanstor hund faktiskt.
 
Mycket bra frågor! Jag måste verkligen fundera ordentligt på dem. Jag tror att jag vet vad jag vill ha men när jag tänker på det och ska svara på dina frågor är jag inte lika säker. Jag jämför med hunden jag har och tänker att jag vill att den ska vara så lik som henne eftersom hon är perfekt. Men funderar jag lite så är det nog inte helt sant. Hon är väldigt reserverad mot främlingar och det har varit jobbigt många gånger. Hon älskar alla hon har lärt känna men avgudar mig och är inte trygg om jag inte är med. Det är helt klart en nackdel när man behöver hundvakt. Hon har både stor värdighet samtidigt som hon är en pajas av stora mått när hon är på det humöret. Jag vet inte vilket av det jag uppskattar mest. Kanske egenskapen av att kunna vara både och?
Att inte vara trygg är icke önskvärt oavsett ras. Men tänk skillnaden på en collie och en labbe. På pappret ganska lika, ungefär samma storlek och aktivitetsnivå men till personligheten är de som natt och dag.
 
Att inte vara trygg är icke önskvärt oavsett ras. Men tänk skillnaden på en collie och en labbe. På pappret ganska lika, ungefär samma storlek och aktivitetsnivå men till personligheten är de som natt och dag.
Det är sant. Bra jämförelse.
 
De är jättefina tycker jag. En kompis hade en sån och den gillade jag verkligen! Superfin och urmysig. :love: Men jag tror den är lite för stor ändå.
En tik är inte större utrymmesmässigt än en labbe. Vår väger 44 kg (lite tjock är hon) men smidigare än vad syrrans golden var. Och enklare att hantera än min 35 kgs schäferhanne.
Det är dock knähundar så då kan det vara lite trångt och tungt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 671
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 104
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa I förrgår tog jag bort vår 11-åriga hund, hemmaavlivning. Vi har även en 6mån valp av samma ras, som även var med hemma vid...
Svar
7
· Visningar
848
Hundavel & Ras Behöver hjälp i att välja. Söker en liten hund, har en jaktlabbe idag på fem år och letar hund nr 2 som ska bli ”dottern” på 7 års hund...
Svar
15
· Visningar
1 334
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp