Vad söker jag för ras?

En tik är inte större utrymmesmässigt än en labbe. Vår väger 44 kg (lite tjock är hon) men smidigare än vad syrrans golden var. Och enklare att hantera än min 35 kgs schäferhanne.
Det är dock knähundar så då kan det vara lite trångt och tungt.
Trångt och tungt gör inget.:love: Ok, ja den jag kände var ju en stor hanhund.
 
@Emiro Är det något @Monstermom INTE brukar göra så är det att rekommendera sin hund till höger och vänster, varken rasen eller individen. Men en gång i en liknande tråd uppmanades hon beskriva honom och jag letade upp det inlägget nu, för det är så bra.

http://www.bukefalos.com/threads/rasval.1430866/page-9#post-17945330
Och Monster är INTE rastypisk. Det är en individ med stora problem. Jag har haft en sådan schäfer. Familjen TS beskriver är hundvan så att köpa en välavlad CC från testade föräldrar ser jag inte som något som helst problem. Monstermom har stor erfarenhet av sin hund men begränsad erfarenhet av rasen skulle jag säga.
 
Och Monster är INTE rastypisk. Det är en individ med stora problem. Jag har haft en sådan schäfer. Familjen TS beskriver är hundvan så att köpa en välavlad CC från testade föräldrar ser jag inte som något som helst problem. Monstermom har stor erfarenhet av sin hund men begränsad erfarenhet av rasen skulle jag säga.
Fast hon säger ju också att han är inte typisk för rasen så som den utvecklats, och att hon för övrigt inte gillar den utvecklingen.
 
Fast hon säger ju också att han är inte typisk för rasen så som den utvecklats, och att hon för övrigt inte gillar den utvecklingen.
Sen när blev Monstermom expert på Corsos? Och du kanske ska ta reda på mer innan du dissar en ras. Exakt vilken utveckling menar du? Dom som försöker göra bruksras av en gårdshund eller dom som vill ha rasen till en inaktiv soffpotatis?
Eller kanske dom som vill ha en trevlig vaktande gårdshund som gärna hänger med på en ridtur, älskar sin familj, är lydiga och signalkänsliga som lätt lär sig att vakta gårdens djur?
 
Sen när blev Monstermom expert på Corsos? Och du kanske ska ta reda på mer innan du dissar en ras. Exakt vilken utveckling menar du? Dom som försöker göra bruksras av en gårdshund eller dom som vill ha rasen till en inaktiv soffpotatis?
Eller kanske dom som vill ha en trevlig vaktande gårdshund som gärna hänger med på en ridtur, älskar sin familj, är lydiga och signalkänsliga som lätt lär sig att vakta gårdens djur?
Jag har inte dissat nån ras. :confused: Jag skrev om @Monstermom och hon skrev: "Jag är inte vän med avelsutvecklingen", vilken hon väl har sin fulla frihet att inte vara. Tagga ner.
 
Tack för länken! Jag har sträckläst och tittat på bilderna. Fantastiskt vackra hundar.. :love:
Önskar att de kom i mellanstorlek också. :p

Det blir väl nästan en boxer, då. ;) Fast även om de stämmer in på det mesta du efterfrågar, så vill ju de flesta ha mer aktivering än bara motion (eller ja, de ska vilja ha det, fast vi har själva haft flera boxrar som inte varit särskilt bruksavlade) och energi har de onekligen gott om. Kan absolut vara soffpotatisar inomhus, men plötsliga tokryck där de far runt och leker som galningar är ju inte helt ovanligt.
 
Men vad i helvete? Ja, Monster är min första cc men långt ifrån den enda jag träffat liksom. Att du och jag har olika åsikter om hur rasen borde vara/utvecklas betyder inte vare sig att min hund är lik en problemschäfer eller att jag inte vet vad jag gillar med rasen egentligen. I det citerade inlägget från mig tar jag upp saker med min hund som jag ser som precis vad jag var ute efter också, förutom de svagheter/avvikelser han har, och det står jag sannerligen fast vid idag. Det finns en massa historieromantik runt rasen (som så många andra), den är ung och inte homogen. Jag står fast vid mitt första intryck, från 90-talet, vilket är i princip en roligare rottweiler. Du behöver inte hålla med.

Vad det nu har med tråden att göra.
Jag vet inte ens vad du har för åsikter om rasen.
Opponerade mig emot att någon som aldrig ens träffat en CC hänvisade till Monster som en anledning att inte ha en CC. Precis som min schäfer skulle varit en anledning att inte köpa schäfer. EN individ säger inget om rasen som jag skulle tro att du håller med mig om.
 
Jag vet inte ens vad du har för åsikter om rasen.
Opponerade mig emot att någon som aldrig ens träffat en CC hänvisade till Monster som en anledning att inte ha en CC. Precis som min schäfer skulle varit en anledning att inte köpa schäfer. EN individ säger inget om rasen som jag skulle tro att du håller med mig om.

Ja det håller jag absolut med om. Vad jag vände mig mot (vilket jag sedan tagit bort eftersom jag inte har tid med någon långdragen diskussion, men tydligen för sent :p) är att jag tolkade dig som att min bild av rasen - som jag beskriver med utgång från min egen i det citerade inlägget - är felaktig bara för att vi står på olika sidor i frågan.

Monster har problem. Men det är inte helheten av vem och vad han är. Och som sagt, han är inte min unika, enstaka erfarenhet av rasen. (För övrigt har han tillbringat dagen i ett litet rum på klubben ihop med ett halvdussin hundar, de flesta av dem schäfrar, och var då inte "problemhunden" i det gänget...)

Tillägg: Jag avskyr alltså soffpotatis/snarkhundarna, medan jag tycker att den aktiva, vaktande gårdshunden är helt åt rätt håll men inte nog med tanke på den potential som finns i rasen. Den hunden med mycket mer motor är mer vad jag dras till.
 
Ja det håller jag absolut med om. Vad jag vände mig mot (vilket jag sedan tagit bort eftersom jag inte har tid med någon långdragen diskussion, men tydligen för sent :p) är att jag tolkade dig som att min bild av rasen - som jag beskriver med utgång från min egen i det citerade inlägget - är felaktig bara för att vi står på olika sidor i frågan.

Monster har problem. Men det är inte helheten av vem och vad han är. Och som sagt, han är inte min unika, enstaka erfarenhet av rasen. (För övrigt har han tillbringat dagen i ett litet rum på klubben ihop med ett halvdussin hundar, de flesta av dem schäfrar, och var då inte "problemhunden" i det gänget...)

Tillägg: Jag avskyr alltså soffpotatis/snarkhundarna, medan jag tycker att den aktiva, vaktande gårdshunden är helt åt rätt håll men inte nog med tanke på den potential som finns i rasen. Den hunden med mycket mer motor är mer vad jag dras till.
Jag gillar att rasen har kvar sitt ursprung som en reserverad larmande vakthund med dådkraft om det skulle behövas. Att det är en aktiv hund som älskar en varm brasa men älskar att vara ute.
Tycker inte det ska vara en bruksras och tycker storleken på vissa individer har brakat iväg rejält. Vill en ha en rottweiler så kan en ju köpa det. Vår Humla är ju inom ramen för tikmåtten och många tikar jag sett är både större och betydligt grövre för att inte tala om hannar som ser ut som kalvar med mankhöjder på över 70 cm och vikter bortåt 60 kg.
Men det var ju inte det tråden skulle handla om.
Förlåt TS.
 
Jag vet inte ens vad du har för åsikter om rasen.
Opponerade mig emot att någon som aldrig ens träffat en CC hänvisade till Monster som en anledning att inte ha en CC. Precis som min schäfer skulle varit en anledning att inte köpa schäfer. EN individ säger inget om rasen som jag skulle tro att du håller med mig om.
Helt obegripligt hur du läser. Eftersom @Monstermom taggades in i tråden när någon frågade om CC letade jag upp hennes gamla inlägg, eftersom jag tycker att det är en så bra och ärlig beskrivning av hennes hund. Och det får du till ”någon som aldrig ens träffat en CC hänvisade till Monster som en anledning att inte ha en CC.” Dumheter.

För övrigt, apropå att skriva om hundar man aldrig träffat: ”Och Monster är INTE rastypisk. Det är en individ med stora problem.” Skrev du.
 
Jag har tidigare haft briard, påminner de om dem i sättet?
Inte så hemma bland briarder, men de liknar dem definitivt till utseendet ;). Det är en vallhund, men inte lika intensiv som t ex border collie (åtminstone om jag ska jämföra de exemplar av de båda raserna som jag har träffat). De två vi har hemma kan slappa när inget händer, men gillar att arbeta när vi ber dem om det, de har provat på spår, agility och lydnad
 
Det blir väl nästan en boxer, då. ;) Fast även om de stämmer in på det mesta du efterfrågar, så vill ju de flesta ha mer aktivering än bara motion (eller ja, de ska vilja ha det, fast vi har själva haft flera boxrar som inte varit särskilt bruksavlade) och energi har de onekligen gott om. Kan absolut vara soffpotatisar inomhus, men plötsliga tokryck där de far runt och leker som galningar är ju inte helt ovanligt.
Boxrar är fina men lite för stora tror jag nog efter ha funderat lite och bollat med sambon. Vi lutar helt klart åt en mellanstor hund. Det är toppen att få så mycket förslag här! Jag kollar upp alla och diskuterar med sambon.
 
Boxrar är fina men lite för stora tror jag nog efter ha funderat lite och bollat med sambon. Vi lutar helt klart åt en mellanstor hund. Det är toppen att få så mycket förslag här! Jag kollar upp alla och diskuterar med sambon.
Vad räknar ni som mellanstor? Boxer är väl inte direkt större än labrador, som jag förstod att ni varit inne på?
 
Vad tror ni om staffordshire bullterrier? Jag har inte tänkt på den typen av hund förut men har nu när jag har börjat fråga runt lite blivit rekommenderad denna från två av varandra oberoende personer men som känner till vår familj. Jag tror aldrig jag har träffat någon men på SKK´s beskrivning låter den ganska mycket som vad vi letar efter? En vän till mig har en amstaff som är fantastiskt rar. Jag vet att det inte är samma ras men de kanske påminner om varandra?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 617
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 072
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa I förrgår tog jag bort vår 11-åriga hund, hemmaavlivning. Vi har även en 6mån valp av samma ras, som även var med hemma vid...
Svar
7
· Visningar
845
Hundavel & Ras Behöver hjälp i att välja. Söker en liten hund, har en jaktlabbe idag på fem år och letar hund nr 2 som ska bli ”dottern” på 7 års hund...
Svar
15
· Visningar
1 326
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • hjälm till avlångt huvud?
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp