Vad söker jag för ras?

Emiro

Trådstartare
Min bästa lilla vän fyller 16 år den 29:e december och jag inser att hon kanske inte kommer att finnas här så väldigt länge till. Hon är pigg och glad när hon är vaken men ser dåligt, är helt döv och sover väldigt mycket. Det gör ont att tänka på det men vi har börjat att förbereda oss för detta och är överens om att vi vill skaffa en ny vän när hon är borta. Det är alltså inte aktuellt så länge hon finns men jag vill ha god tid på mig att läsa på om rasen, träffa olika individer och välja uppfödare. Här behöver vi lite hjälp känner jag. 16-åringen är en kinesisk nakenhund och fick jag välja så hade det blivit en till, världens bästa hund i mitt tycke. Så knäpp och rolig och min hängde gärna med på milslånga promenader i sin ungdom men låg lika gärna i soffan en hel dag om jag var sjuk. Men varken sonen eller sambon är med på det tåget. De vill ha en stor eller mellanstor hund. Parallellt med denna hund har vi haft en flat som gick bort för tre år sedan, 11 år gammal. Jag har tidigare haft en briard och sambon har tidigare haft labbe.
Lite info om vårt liv: Vi bor på en liten hästgård så vi är aktiva människor i den bemärkelsen att vi är ute mycket men vi jobbar inte aktivt med hundarna då utan de hänger mest med. Valpkurs, promenader och lite trickträning/annan enklare aktivering kommer det bli för hunden men någon brukshund kan vi inte hålla nöjd tror jag.
Det vi söker är:
*mellanstor eller stor hund
*minimalt med jakt
*snäll med barn
*mot soffpotatishållet inomhus
*inte kräva för mycket aktivering utöver motion
*gilla att hänga med
*inte allt för mycket energi
Jag tycker detta är väldigt svårt. Jag har läst mycket på SKK´s rasbeskrivningar, hittat raser som har låtit perfekt för oss för att sedan inse i fb-grupper att ägarna till dessa raser inte alls uppfattar dem så enkla som rasbeskrivningen gett sken av. Jag är jätterädd för att välja fel ras. Så jag gör som jag brukar när jag kör fast, vänder mig till alla kloka människor här på buke. Vilken ras söker vi?
 
Hur ställer ni er till pälsfrågan? Lång, kort, sträv, mycket, minimalt, pälsvård?
 
Jag har tyvärr aldrig träffat en personligen, men det är en av raserna som vi funderat på att skaffa som ren gårdshund :) Våra kriterier för det är att den ska kunna hänga med i gårdslivet och ha minimalt med jaktlust och se lite respektingivande ut men vara snäll som ett lamm.
Jag tror att vi har lite samma kriterier. Vad blev det istället?
 
Jag tror att vi har lite samma kriterier. Vad blev det istället?

Det har inte blivit någon ännu :D
Vi har för närvarande 3 wachtelhundar och 1 jaktlabbe på gården, men ingen av dem lämpar sig som gårdshund. Så om det blir Broholmer för er får du gärna uppdatera!
 
Sealyham hade funkat utmärkt på det du nämner, den kanske är lite för liten dock? Det ligger i mellanstor kategorin men de flesta tycker nog det är en liten hund. Jag har också haft en kinesisk nakenhund och tycker sealyn är väldigt lik i temperamentet. Lite mer envis möjligtvis :p
 
Sealyham hade funkat utmärkt på det du nämner, den kanske är lite för liten dock? Det ligger i mellanstor kategorin men de flesta tycker nog det är en liten hund. Jag har också haft en kinesisk nakenhund och tycker sealyn är väldigt lik i temperamentet. Lite mer envis möjligtvis :p
Den ska jag kika på, tack! :)
 
Sealyham hade funkat utmärkt på det du nämner, den kanske är lite för liten dock? Det ligger i mellanstor kategorin men de flesta tycker nog det är en liten hund. Jag har också haft en kinesisk nakenhund och tycker sealyn är väldigt lik i temperamentet. Lite mer envis möjligtvis :p
Tror tyvärr att resten av familjen kommer att tycka att den är för liten. Själv tycker jag att små hundar är oerhört behändiga. Men vi måste vara överens. :)
 
Tänker spontant labbe av utställningslinjer. Vår kille hänger gärna med på saker, älskar att gå (springa) men kräver inte aktivering i övrigt (även om han inte tackar nej till det heller).
Sambon har haft labbe så det är helt klart en kandidat. :up:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 496
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 002
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa I förrgår tog jag bort vår 11-åriga hund, hemmaavlivning. Vi har även en 6mån valp av samma ras, som även var med hemma vid...
Svar
7
· Visningar
817
Hundavel & Ras Behöver hjälp i att välja. Söker en liten hund, har en jaktlabbe idag på fem år och letar hund nr 2 som ska bli ”dottern” på 7 års hund...
Svar
15
· Visningar
1 283
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp