Vad söker jag för ras?

Vad räknar ni som mellanstor? Boxer är väl inte direkt större än labrador, som jag förstod att ni varit inne på?
Från början sa vi stor eller mellanstor men ju mer vi pratar om det så känns det som att det är en mellanstor hund vi letar efter.
 
Från början sa vi stor eller mellanstor men ju mer vi pratar om det så känns det som att det är en mellanstor hund vi letar efter.
Okej. :) Har ni kikat något på isländsk fårhund? De är ju typiska gårdshundar, brukar fungera väldigt bra med hästar (ursprunget är ju ihop med häst på Island) och är jättelyckliga av att ”hänga med”, för de vill följa med, överallt. :D
 
Okej. :) Har ni kikat något på isländsk fårhund? De är ju typiska gårdshundar, brukar fungera väldigt bra med hästar (ursprunget är ju ihop med häst på Island) och är jättelyckliga av att ”hänga med”, för de vill följa med, överallt. :D
Nej, den har jag faktiskt inte ens hört talas om tror jag. Tack! :)
 
Nej, den har jag faktiskt inte ens hört talas om tror jag. Tack! :)
Enkla att hålla rena, smuts ramlar i princip av dem tack vare den bra pälsen. Dock fäller de en del, finns ju en del underull så det är rätt rejält under fällperioderna. Men håret lägger sig i "tussar" i regel, men har en tendens att fastna i kläder, speciellt sånt av ull och stickat och sådär, som jag gillar... :angel: Men hundarna är underbara!

Har själv haft en sån som gårds och stallhund, han var alltid med på ridturer, när han blev äldre vände han själv och gick hem när han inte orkade mer. Hemma var han lös på gården, gick att lämna honom där ensam utan att han lämnade gården, även utan att det var stängt. Väldigt behändig hund. :) Sen är det väl visserligen lite individuellt hur mycket träning som krävs, det hade ju inte funkar med alla, såklart. Och finns även viss hanhundsaggressivitet i rasen, men även det gäller såklart inte heller alla.
 
Vad tror ni om staffordshire bullterrier? Jag har inte tänkt på den typen av hund förut men har nu när jag har börjat fråga runt lite blivit rekommenderad denna från två av varandra oberoende personer men som känner till vår familj. Jag tror aldrig jag har träffat någon men på SKK´s beskrivning låter den ganska mycket som vad vi letar efter? En vän till mig har en amstaff som är fantastiskt rar. Jag vet att det inte är samma ras men de kanske påminner om varandra?
En bra staffe är en jätterolig hund. Men var vääääldigt noga med allergier. Tyvärr vanligt förekommande. Se också till att föräldrarna har gjort bra MH/BPH. Jag har tyvärr testat några staffar som har haft svårt att avreagera. Tror också det förekommer lite HD @Aningsfull ?
 
En bra staffe är en jätterolig hund. Men var vääääldigt noga med allergier. Tyvärr vanligt förekommande. Se också till att föräldrarna har gjort bra MH/BPH. Jag har tyvärr testat några staffar som har haft svårt att avreagera. Tror också det förekommer lite HD @Aningsfull ?
Jag håller med! En bra staffe är så himla rolig.
Det förekommer definitivt HD/ED men min uppfattning är att det har blivit lite öppnare och bättre med detta gentemot tidigare (oklart dock om rasklubben kräver något av HD/ED för jag har sett en del helgalna kombinationer)

Annars håller jag med om vartenda ord angående både allergier och ett bra
MH/BPH. Det är superviktigt att kolla det @Emiro eftersom det avlas på mycket skit! Men ja, en mentalt stabil och frisk staffe är så härliga hundar :love:
 
Det enda jag tänker när det gäller Staff är väl vad en menar med "inte allt för mycket energi" för Staffar är energiska hundar på gott och ont. De är inte brukshundar, de kräver inte lika mycket som brukshundar men energi brukar de ha så de räcker och blir över.
 
Mina tankar om staffe efter att ha följt en kompis staffeletande:
-Många är superenergiska hundar som lätt går upp i stress. "Lugn" skulle jag generellt inte använda som term för att beskriva en staffe. Jag har varit på två stycken rasspecialer och många står och skakar av adrenalin och skriker.
-De gillar inte dåligt väder
-Om man gillar "kanonkula"-mentaliteten så är de nog fantastiskt roliga hundar att träna med.
-De är snälla mot barn
-De vill fram och hälsa på allt och alla
 
Nu ser jag att du vandrat iväg från stora raser men om man har en stor dos tålamod så har du en otroligt trofasta och gårdspassande hundar i mastiff-typerna. Har själv en dogo canario.
 
@Milosari och @Killaloe Ja, jag har förstått att det är viktigt att kolla upp hälsan (både den fysiska och den psykiska) hos föräldrarna noga. Skulle det nu bli en staffe så kommer jag att lägga ned mycket energi på att hitta en seriös uppfödare med sunda värderingar. Tack för råden! :)
 
Det enda jag tänker när det gäller Staff är väl vad en menar med "inte allt för mycket energi" för Staffar är energiska hundar på gott och ont. De är inte brukshundar, de kräver inte lika mycket som brukshundar men energi brukar de ha så de räcker och blir över.
Just energi som sådan är jag inte så rädd för om den kan "avhjälpas" med mycket motion och utevistelse. Vår flat var ganska energisk och flamsig men kunde koppla av inomhus.
 
Mina tankar om staffe efter att ha följt en kompis staffeletande:
-Många är superenergiska hundar som lätt går upp i stress. "Lugn" skulle jag generellt inte använda som term för att beskriva en staffe. Jag har varit på två stycken rasspecialer och många står och skakar av adrenalin och skriker.
-De gillar inte dåligt väder
-Om man gillar "kanonkula"-mentaliteten så är de nog fantastiskt roliga hundar att träna med.
-De är snälla mot barn
-De vill fram och hälsa på allt och alla
Jag har inget emot glad energi men att de har lätt att gå upp i stress lät ju lite oroväckande.
Att hunden inte gillar dåligt väder är jag van vid efter 16 år med en kines så det är ingen deal breaker.. :D
Kanonkula-mentalitet lät kul om den är som jag tänker mig den.:rofl:
Snälla mot barn är viktigt och det verkar alla vara överens om att den är vad jag har hört/läst.
Att de vill hälsa på allt och alla gör ingenting heller, det ville flaten också.
 
Nu ser jag att du vandrat iväg från stora raser men om man har en stor dos tålamod så har du en otroligt trofasta och gårdspassande hundar i mastiff-typerna. Har själv en dogo canario.
Jag gillar verkligen utseendet på dessa hundar men jag tror att vi nu har bestämt oss för en mindre hund.
 
Jag hade en vän som dissades av sin uppfödare när denne AD/HD röntgade sin staffe, det var ju sällskapshundar o skulle inte syssla med sånt. Relationerna blev inte bättre när samma jycke togs upp i elit i både sök o spår. Nästa hund köptes från Ballstaff.
 
Jag har inget emot glad energi men att de har lätt att gå upp i stress lät ju lite oroväckande.
Att hunden inte gillar dåligt väder är jag van vid efter 16 år med en kines så det är ingen deal breaker.. :D
Kanonkula-mentalitet lät kul om den är som jag tänker mig den.:rofl:
Snälla mot barn är viktigt och det verkar alla vara överens om att den är vad jag har hört/läst.
Att de vill hälsa på allt och alla gör ingenting heller, det ville flaten också.
Finns ju stabila stadiga staffar också, är du noga med uppfödare går det nog toppenbra!
 
. Nästa hund köptes från Ballstaff.
Generellt bara så tror jag det är dumt att namnge kennlar såhär eftersom det kan bli tokigt om folk generellt inte har samma åsikter eftersom det lätt kan bli någon typ av pajkastning ang vad som är bra och dåligt (iom att det ofta bygger på enskilda hundindivider och ens egna upplevelse och preferenser) :)
 
@Emiro min tanke är att en amstaff skulle passa er bättre än en engelsk staffe (se till att hitta en bra uppfödare bara). De är oftast lite lugnare i sättet - men gillar att hänga med på allt möjligt - och mer av vad jag skulle kalla "mellanstorlek". Vi har haft amstaffar i 16 år och jag skulle verkligen vilja ha en ny men tyvärr är de inte tillåtna här i Norge längre. Har därför kollat lite på staffe, men tycker att de blir aningens för krävande.
 
@Emiro min tanke är att en amstaff skulle passa er bättre än en engelsk staffe (se till att hitta en bra uppfödare bara). De är oftast lite lugnare i sättet - men gillar att hänga med på allt möjligt - och mer av vad jag skulle kalla "mellanstorlek". Vi har haft amstaffar i 16 år och jag skulle verkligen vilja ha en ny men tyvärr är de inte tillåtna här i Norge längre. Har därför kollat lite på staffe, men tycker att de blir aningens för krävande.
Det var intressant! En kompis har en amstaff (tik) som är så otroligt rar och väldigt lugn. Jag tänkte att det kanske är just den individen som är ovanligt lugn men du menar att de är lugnare och mindre krävande än staffen? Hade jag kunnat få en kopia av kompisens amstaff hade jag blivit väldigt glad, så kär är jag i den vovvan! :love:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 496
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 003
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa I förrgår tog jag bort vår 11-åriga hund, hemmaavlivning. Vi har även en 6mån valp av samma ras, som även var med hemma vid...
Svar
7
· Visningar
817
Hundavel & Ras Behöver hjälp i att välja. Söker en liten hund, har en jaktlabbe idag på fem år och letar hund nr 2 som ska bli ”dottern” på 7 års hund...
Svar
15
· Visningar
1 283
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp