Vad söker jag för ras?

Okej. :) Har ni kikat något på isländsk fårhund? De är ju typiska gårdshundar, brukar fungera väldigt bra med hästar (ursprunget är ju ihop med häst på Island) och är jättelyckliga av att ”hänga med”, för de vill följa med, överallt. :D
Nackdelen med isländsk fårhund är skallet, och att de vallar. Och kombinationen. Vet flera som blivit överkörda, för att de gärna "vallar" bilar och traktorer. Och hästar uppskattar inte alltid att ha en skällande vallare efter sig.
Annars är de underbara.
 
Det var intressant! En kompis har en amstaff (tik) som är så otroligt rar och väldigt lugn. Jag tänkte att det kanske är just den individen som är ovanligt lugn men du menar att de är lugnare och mindre krävande än staffen? Hade jag kunnat få en kopia av kompisens amstaff hade jag blivit väldigt glad, så kär är jag i den vovvan! :love:

Det är så klart skillnad på olika linjer, men särskilt tikarna är oftast oerhört trevliga och enkla hundar. Man får dock komma ihåg att det är en terrier, så det finns jakinstinkt i dom längre bak, men om man är tydlig från hunden är valp på att jaging är förbjudet så brukar det aldrig vara något problem sedan.

Rekommenderar verkligen att du letar upp flera amstaffs/uppfödare och hälsar på. :) Det mest rastypiska draget (samma som med staffen) är att de absolut älskar alla människor! :love: Så inget problem att hitta hundvakt iaf... :rofl:
 
Nu har jag inte 16 års erfarenhet av rasen (Amstaff) såsom sådan, men ändå en del erfarenhet och kan väl yttra det jag vet. Svägerskan är fodervärd till en amstafftik som jag umgås med stup i kvarten, jag har träffat uppfödaren flertalet gånger och även följt med i utställningsringen ett antal gånger. Träffat många individer på så sätt och även koll på andra uppfödare till viss del.

Rasen är spridd. Med tanke på att jag tolkat dina önskemål som något helt annat och därför tipsat om Eurasier så blir det lite knepigt i huvudet för mig när Amstaff kommer upp som alternativ. De är såå skilda hundar :D

Tyvärr har jag mest tråkiga erfarenheter av amstaffs, men jag är ganska säker på att mycket har med ägarproblem att göra. Sedan ska man inte glömma att det avlas på en hel del skit. Allergier verkar flera uppfödare skita fullständigt i. Det avlas på kassa höfter- och armbågar, diverse mentalitetsproblem etc. Så skulle jag köpa amstaff så är letandet av rätt uppfödare och rätt parning oerhört viktigt. Nu är det här verkligen inte min typ av hund och det gör mig också så ledsen att se hur ofta de hamnar i fel händer. En bra amstaff hos rätt person är dock en rolig hund.

Min upplevelse är att en amstaff inte bör vara en enkel sällskapshund/soffpotatis. Kalla det vad ni vill. Det är en hund med härlig energi som inte blir rolig om den inte får utlopp för det. Inte den hårdaste brukshunden, alls, men inte heller en hund som nöjer sig med några promenader. Det är i alla fall min uppfattning :)
 
Nu har jag inte 16 års erfarenhet av rasen (Amstaff) såsom sådan, men ändå en del erfarenhet och kan väl yttra det jag vet. Svägerskan är fodervärd till en amstafftik som jag umgås med stup i kvarten, jag har träffat uppfödaren flertalet gånger och även följt med i utställningsringen ett antal gånger. Träffat många individer på så sätt och även koll på andra uppfödare till viss del.

Rasen är spridd. Med tanke på att jag tolkat dina önskemål som något helt annat och därför tipsat om Eurasier så blir det lite knepigt i huvudet för mig när Amstaff kommer upp som alternativ. De är såå skilda hundar :D

Tyvärr har jag mest tråkiga erfarenheter av amstaffs, men jag är ganska säker på att mycket har med ägarproblem att göra. Sedan ska man inte glömma att det avlas på en hel del skit. Allergier verkar flera uppfödare skita fullständigt i. Det avlas på kassa höfter- och armbågar, diverse mentalitetsproblem etc. Så skulle jag köpa amstaff så är letandet av rätt uppfödare och rätt parning oerhört viktigt. Nu är det här verkligen inte min typ av hund och det gör mig också så ledsen att se hur ofta de hamnar i fel händer. En bra amstaff hos rätt person är dock en rolig hund.

Min upplevelse är att en amstaff inte bör vara en enkel sällskapshund/soffpotatis. Kalla det vad ni vill. Det är en hund med härlig energi som inte blir rolig om den inte får utlopp för det. Inte den hårdaste brukshunden, alls, men inte heller en hund som nöjer sig med några promenader. Det är i alla fall min uppfattning :)

Håller helt med om att det är en spridd ras och att det tyvärr avlas rätt oseriöst i vissa krätser, därav min kommentar om att man måste hitta en bra uppfödare - det är givetvis viktigt oavsett ras men kanske särskilt på denna typ av hund. Man bör gå efter en som har friska hunder med bra mentalitet som avelsmål, och gärna även mentaltestar sina hundar. Samt undvika «brukslinjer» om man inte vill ha en för krävande individ.

Men olämpliga ägare är nog ett minst lika stort problem för rasen som oseriös avel. Jag har nog aldrig träffat en «problemhund»-amstaff som fått en bra uppväxt i en stabil familj. :)
 
Håller helt med om att det är en spridd ras och att det tyvärr avlas rätt oseriöst i vissa krätser, därav min kommentar om att man måste hitta en bra uppfödare - det är givetvis viktigt oavsett ras men kanske särskilt på denna typ av hund. Man bör gå efter en som har friska hunder med bra mentalitet som avelsmål, och gärna även mentaltestar sina hundar. Samt undvika «brukslinjer» om man inte vill ha en för krävande individ.

Men olämpliga ägare är nog ett minst lika stort problem för rasen som oseriös avel. Jag har nog aldrig träffat en «problemhund»-amstaff som fått en bra uppväxt i en stabil familj. :)

Är helt enig med dig!

Jag skulle vara noga med att få träffa åtminstone tiken också. Bekants amtaff har fint bph men är en hund som jag aldrig skulle vilja äga, även om jag fick betalt för det. Problemhund på alla möjliga plan, men återigen - där har vi ett ägarproblem. Hunden är fruktansvärt understimulerad. Dock inte från brukslinjer, men den fungerar uppenbart inte som enbart sällskapshund. Så variationer finns helt klart.

Men ja, älska folk gör dem. :D
 
Nackdelen med isländsk fårhund är skallet, och att de vallar. Och kombinationen. Vet flera som blivit överkörda, för att de gärna "vallar" bilar och traktorer. Och hästar uppskattar inte alltid att ha en skällande vallare efter sig.
Annars är de underbara.
De har lätt till skall, ja. Men det är ju oftast en träningssak. De ska larma, inte skälla på allt i tid och otid vilket vissa verkar tro. Hundar som springer och vallar bilar och traktorer kan väl knappast ses som rastypiskt, jag har stött på väldigt många islänningar, inte en enda med det beteendet. Då handlar det antagligen om dålig avel, dålig uppfostran eller understimulerade hundar.
 
Rasen är spridd. Med tanke på att jag tolkat dina önskemål som något helt annat och därför tipsat om Eurasier så blir det lite knepigt i huvudet för mig när Amstaff kommer upp som alternativ. De är såå skilda hundar :D

:)
Jag förstår att det är knepigt, jag vet ju knappt själv vad jag vill ha! :o
Jag är så glad att ni har tålamod med mitt velande, funderande och omvärderande :angel:
Men jag har gott hopp att vi kommer att resonera oss fram till ett bra val :up:
 
Jag förstår att det är knepigt, jag vet ju knappt själv vad jag vill ha! :o
Jag är så glad att ni har tålamod med mitt velande, funderande och omvärderande :angel:
Men jag har gott hopp att vi kommer att resonera oss fram till ett bra val :up:

Om du visste hur mycket jag velat och funderat...:angel:

Man får bara rannsaka sig själv, vara ärlig och fundera på vad man hinner med, vad för typ av hund man förväntar sig och vilka förutsättningar man har. :)
 
Nu har det gått snart 3 veckor sedan min bästa lilla vän lämnade mig i enorm sorg och saknad. 16 fina år gav hon mig och jag försöker glädjas åt dem och vara tacksam för dem. Men jag känner mig ensam och trasig.
 
Idag ska jag åka och hämta urnan med hennes aska. Kommer att bli jobbigt men känns bra samtidigt.
 
Nu har det gått tre år sedan jag startade den här tråden och två år sen min lilla vän gick bort så jag tänkte uppdatera vad som hände sen.
Efter hon försvann blev det solklart för mig att jag ville ha en briard igen. Sonen och sambon som har träffat min systers fina briard var positiva till valet. Jag ägnade mycket tid åt att välja uppfödare och åkte sedan och hälsade på henne och den potentiella mammahunden. Allt kändes så rätt efter besöket och ett och ett halvt år senare föddes vår valp. Nu har han varit hemma i tre veckor och han är förstås helt fantastisk. Tack alla för att ni engagerade er och stöttade när min lilla kompis gick bort.
 

Bifogade filer

  • received_634502620609252.jpeg
    received_634502620609252.jpeg
    175 KB · Visningar: 54

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 496
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 001
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa I förrgår tog jag bort vår 11-åriga hund, hemmaavlivning. Vi har även en 6mån valp av samma ras, som även var med hemma vid...
Svar
7
· Visningar
817
Hundavel & Ras Behöver hjälp i att välja. Söker en liten hund, har en jaktlabbe idag på fem år och letar hund nr 2 som ska bli ”dottern” på 7 års hund...
Svar
15
· Visningar
1 283
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp