Vad söker jag för bett?

finapina

Trådstartare
Rider oftast min häst på vanligt 3-delat bett och det funkar bra.Vid vissa tillfällen, t.ex uteritt med andra hästar och träningar kan hen bli ganska stark och taggad och lyssnar dåligt. Vad ska jag testa för bett ? Testat vanligt 2- delat och det funkade dåligt.Har även hackamore men är rädd att ta i för hårt med det.
 
Jag kommer med det tråkiga svaret, träna mer lydnad. Har ridit "starka" hästar på de mildaste betten som finns, men har haft hjälp av en tränare.
Jag är inte den som är för att betsla upp till skarpare bett, min erfarenhet är att det snarare blir värre och hästen upplevs ännu starkare. Det bästa är att försöka ta tag i grundproblemet - lydnaden.
Bästa är att ta hjälp av en tränare. Det är den erfarenheten jag har.
 
Jag trimmar min på tvådelat lockup med rörliga ringar, samt 3 delat eggbett.
Ibland rider jag också på 3 delat baucher och mysrider på hackamore när jag t.ex. skall klättra.

Alltså väldigt snälla bett på väldigt lydig häst.
MEN rider jag ut med sällskap blir hon sjukt taggad och visst kan jag rida ihop henne på något av tränsbetten om jag sätter till och rider ordentligt men jag vill kunna stå i fältsits med mjuka händer och rulla på i galopp även med häst framför oss - utan att det går för fort eller bockas eller springs eller hoppas. Därför rider jag på babypelham vid de tillfällena.

Helt ok att betsla upp till något skarpare så länge du anpassar händerna efter det.
Du kommer märka om ett skarpare bett är rätt väg att gå. Blir hästen mer stressad eller stark får du nog tänka om, men många hästar kan också slappna av mer när de märker att ryttaren ger mjukare signaler - oavsett bett i munnen.
 
Sätt dig och läs de olika inverkningarna på betten så kan man lättare få sig en uppfattning om vad som skulle kunna passa.

Alla hästar är ju olika och vissa bett fungerar klockrent på ena hästen medans den andra inte trivs med det.

Förra damen jag hade ville enkom ha 2-delat. Dock blev hon lite för stark precis framför hindret och sög tag i bettet. Ett 2-delat med kopparrullar trivdes hon väldigt bra med och något hon inte bara kunde ta tag i och dra med.

Lycka till
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 038
Senast: tuaphua
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 060
Senast: Fazeem
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 894
Senast: Gimlan
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 002
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp