Vad spelar ni?

MJLee

Trådstartare
Apropå min spelnostalgi i går natt om klassiska dataspel. Vad spelar ni, vilken genre, multiplayer eller single? Själv gillar jag ju spel där man i lugn och ro kan upptäcka, lösa mysterier och pussel. Inte shoot 'em up, särskilt inte multiplayer.

Nu daterar jag mig, men kommer faktiskt ihåg de där texbaserade spelen, där man skrev n, vände sig mot norr och det kom upp en liten text med vad jag såg. Eller de där ännu äldre D&D böckerna! Du ser en beväpnad orc, vad gör du? :D

Bäst spelet någonsin var faktiskt ett text-baserat sådant, A Mind Forever Voyaging.
https://en.wikipedia.org/wiki/A_Mind_Forever_Voyaging

Det här spenderade jag ett antal månader med (extremt beroendeframkallande) och spelade om några ggr efter det, bara för att jag lagt så mycket tid. Fungerar inte riktigt på icke-stenålders datorer, men jag har fått det att fungera med W10 https://en.wikipedia.org/wiki/The_Fool's_Errand

Möjligtvis är det dags för något nytt efter några tiotal år, så vad spelar ni, varför, vad är bäst/sämst?
 
Jag är lite som du. I grund och botten föredrar jag single play eller i alla fall där jag och några kompisar kan spela ihop. MEN: jag spelar framförallt ett MMORPG. Jag avskyr PvP (dvs, när andra personer skjuter på mig, att monster vill döda mig köper jag däremot) och spelar mest PvE. Gillar spel med vackra miljöer och engagerande story.

Dock har Guildwars2 en ganska unik spelvariant; WvW. Dvs PvP på massiv skala. 80 mot 80 mot 80 spelare (röd-grön-blå server) ställs emot varandra för att erövra/försvara objekt på en karta. GW har en historia (i både spel 1 och 2) av att premiera gruppspel och hjälpsamhet och därför gillar jag denna spelvariant. Jag trodde absolut inte att jag skulle göra det, men jag älskar det. Att vara en liten del av ett kugghjul som gör min grupp bra.

I huvudsak spelar jag med mitt 'guild' och vi spelar mycket zergbusting - dvs, vi tar oss an fiendegrupper större än vår egen grupp. Ibland mycket större. Ibland funkar det, ibland dör vi.
 
Jag är uppvuxen med point-and-click, som jag tror är den typ av spel du beskriver i trådstarten. Tyvärr upplever jag att det är en lite undanskuffad genre nuförtiden, vilket är synd, för det är bra hjärngympa. Inte Myst bara, det ärjag för bombad för att fatta hur man ska ta sig framåt. :o

Jag spelar främst på dator eller PlayStation (4 nu, vill köpa 5 bara butikerna börjar få hem dem igen). Det är nästan enbart single player, om jag inte kan få med någon av mina internetvänner på tåget. Mest är det rollspel och äventyr av olika slag, och jag har ingen åldesgräns på bra spel. Håller just nu på att spela igenom Baldur's Gate 2 för typ tionde gången, och det är över 20 år gammalt. Arcanum är också en klassiker som står sig, i alla fall dess story och karaktärer, även om själva spelmekaniken lämnar en del att önska.

Jag är ett stort fan av From Software - älskar Dark Souls och Bloodborne, och ser verkligen fram emot Elden Ring som ska komma nästa år. Deras spel har - delvis oförtjänt imo - rykte om sig att vara jättesvåra, så de är inte allas kopp te. Jag anser att de är hårda men rättvisa, och gillar den aspekten. Andra blir istället bara stressade och har inte alls roligt. Mörk fantasy överhuvudtaget är en av mina absoluta favoritgenrer, så spel som lutar åt det hållet blir automatiskt mer intressanta för mig.

Men, jag spelar också en del 'lättsammare' saker, som simulationer. Mycket Sims, ända sedan det första kom ut då jag gick i mellanstadiet. Denna vecka har jag köpt Planet Zoo, och redan fördrivit många timmar i det. Det är från samma skapare som gjorde Zoo Tycoon, en annan gammal favorit. Hästspel går också hem, fast kvaliteten på dem varierar enormt, och det enda jag tyckt varit någorlunda bra på sistone har varit Rival Stars Horse Racing; då PC-versionen.

Vad man gillar för spel är väldigt individuellt så jag brukar inte ge generella rekommendationer annat än "prova dig fram och se vad du fastnar för". :idea:
 
Jag är uppvuxen med point-and-click, som jag tror är den typ av spel du beskriver i trådstarten. Tyvärr upplever jag att det är en lite undanskuffad genre nuförtiden, vilket är synd, för det är bra hjärngympa. Inte Myst bara, det ärjag för bombad för att fatta hur man ska ta sig framåt. :o

Jag spelar främst på dator eller PlayStation (4 nu, vill köpa 5 bara butikerna börjar få hem dem igen). Det är nästan enbart single player, om jag inte kan få med någon av mina internetvänner på tåget. Mest är det rollspel och äventyr av olika slag, och jag har ingen åldesgräns på bra spel. Håller just nu på att spela igenom Baldur's Gate 2 för typ tionde gången, och det är över 20 år gammalt. Arcanum är också en klassiker som står sig, i alla fall dess story och karaktärer, även om själva spelmekaniken lämnar en del att önska.

Jag är ett stort fan av From Software - älskar Dark Souls och Bloodborne, och ser verkligen fram emot Elden Ring som ska komma nästa år. Deras spel har - delvis oförtjänt imo - rykte om sig att vara jättesvåra, så de är inte allas kopp te. Jag anser att de är hårda men rättvisa, och gillar den aspekten. Andra blir istället bara stressade och har inte alls roligt. Mörk fantasy överhuvudtaget är en av mina absoluta favoritgenrer, så spel som lutar åt det hållet blir automatiskt mer intressanta för mig.

Men, jag spelar också en del 'lättsammare' saker, som simulationer. Mycket Sims, ända sedan det första kom ut då jag gick i mellanstadiet. Denna vecka har jag köpt Planet Zoo, och redan fördrivit många timmar i det. Det är från samma skapare som gjorde Zoo Tycoon, en annan gammal favorit. Hästspel går också hem, fast kvaliteten på dem varierar enormt, och det enda jag tyckt varit någorlunda bra på sistone har varit Rival Stars Horse Racing; då PC-versionen.

Vad man gillar för spel är väldigt individuellt så jag brukar inte ge generella rekommendationer annat än "prova dig fram och se vad du fastnar för". :idea:

Baldurs gate 2 ger mig PTSD-flashbacks. Köpte det när det var nytt och bara... stendog. Gick jag åt öster mötte jag fiender på lvl 15. Gick jag norrut lvl 17. Söderut lvl 23. Spelade aldrig igen :arghh:

Planet Zoo skall jag titta upp, gillade zoo tycoon och gillar liknande 'stadsbyggarspel', a la Zeus, Emperor: Rise of the Middle Kingdom osv.
 
Jag är lite som du. I grund och botten föredrar jag single play eller i alla fall där jag och några kompisar kan spela ihop. MEN: jag spelar framförallt ett MMORPG. Jag avskyr PvP (dvs, när andra personer skjuter på mig, att monster vill döda mig köper jag däremot) och spelar mest PvE. Gillar spel med vackra miljöer och engagerande story.

Dock har Guildwars2 en ganska unik spelvariant; WvW. Dvs PvP på massiv skala. 80 mot 80 mot 80 spelare (röd-grön-blå server) ställs emot varandra för att erövra/försvara objekt på en karta. GW har en historia (i både spel 1 och 2) av att premiera gruppspel och hjälpsamhet och därför gillar jag denna spelvariant. Jag trodde absolut inte att jag skulle göra det, men jag älskar det. Att vara en liten del av ett kugghjul som gör min grupp bra.

I huvudsak spelar jag med mitt 'guild' och vi spelar mycket zergbusting - dvs, vi tar oss an fiendegrupper större än vår egen grupp. Ibland mycket större. Ibland funkar det, ibland dör vi.
:eek: Guild Wars 2?!?

Älskart! :love: Precis som du säger är communityt så fruktansvärt gulliga. Fråga om hjälp och poff så har du ett helt gäng erfarna spelare som hjälper. Sen alla superrandom pratstunder som kan bli i bland om allt mellan himmel och jord mellan folk som inte känner varandra. De har verkligen byggt upp en fin community.

Gissar dock tyvärr att vi inte spelar på samma server. Jag är på en West America server tror jag.
 
:eek: Guild Wars 2?!?

Älskart! :love: Precis som du säger är communityt så fruktansvärt gulliga. Fråga om hjälp och poff så har du ett helt gäng erfarna spelare som hjälper. Sen alla superrandom pratstunder som kan bli i bland om allt mellan himmel och jord mellan folk som inte känner varandra. De har verkligen byggt upp en fin community.

Gissar dock tyvärr att vi inte spelar på samma server. Jag är på en West America server tror jag.

Jag är på Europa - Fissure of Woe.

Spelskaparna har ju verkligen jobbat med att få "sammarbete" att bli en bra sak. Allt från Rezzing till combos. Sen finns det ju alltid rötägg (haha, injoke) men det är ju inte spelskaparnas fel.
 
Nu går jag tillbaks till Nintendo 8 bits (Maniac Manson) Klurigt och man fick klicka och fnula mycket.

Day of the Tentacles är också Maniac Mansion II. Kan verkligen rekommendera det, särskilt som de rensade upp och fixade grafiken innan de släppte den på nytt. Men samma galna humor och samma tecknat som förutom. Ärligt, bara att krympa en tröja i framtiden för att värma en hamster i nutiden...
 
Day of the Tentacles är också Maniac Mansion II. Kan verkligen rekommendera det, särskilt som de rensade upp och fixade grafiken innan de släppte den på nytt. Men samma galna humor och samma tecknat som förutom. Ärligt, bara att krympa en tröja i framtiden för att värma en hamster i nutiden...
DOT är nog det galnaste jag vet.
 
Apropå min spelnostalgi i går natt om klassiska dataspel. Vad spelar ni, vilken genre, multiplayer eller single? Själv gillar jag ju spel där man i lugn och ro kan upptäcka, lösa mysterier och pussel. Inte shoot 'em up, särskilt inte multiplayer.

Nu daterar jag mig, men kommer faktiskt ihåg de där texbaserade spelen, där man skrev n, vände sig mot norr och det kom upp en liten text med vad jag såg. Eller de där ännu äldre D&D böckerna! Du ser en beväpnad orc, vad gör du? :D

Bäst spelet någonsin var faktiskt ett text-baserat sådant, A Mind Forever Voyaging.
https://en.wikipedia.org/wiki/A_Mind_Forever_Voyaging

Det här spenderade jag ett antal månader med (extremt beroendeframkallande) och spelade om några ggr efter det, bara för att jag lagt så mycket tid. Fungerar inte riktigt på icke-stenålders datorer, men jag har fått det att fungera med W10 https://en.wikipedia.org/wiki/The_Fool's_Errand

Möjligtvis är det dags för något nytt efter några tiotal år, så vad spelar ni, varför, vad är bäst/sämst?
Gillar du textbaserat och rollspel så kan jag varmt rekommendera det senaste jag spelade igenom: Disco Elysium. Så otroligt välgjort och fint spel, även om det tog en liten stund att komma in i.

Divinity II, original sin är ett top down rpg som går att spela både solo och coop. Också välgjort och mycket bra spel, turn based tactical combat och stort fokus på berättande. Samma studio, Larian, håller på med Baldurs Gate 3 som verkar väldigt lovande!

Annars älskar jag alla Arkanes immersive sims, det mesta som kommer från Obsidian (snart ny ip, fantasy rpg!), lite mer pusselbaserade spel som Outer wilds och Journey to a savage planet.
 
Älskade point-and-click spel, sedan blev det Diablo 1 och 2 i något år, Nwn, Sacred, Silver aktionrollspel. Även kallat hack 'n' slash.
Spelade Kingdoms of Camelot, multiplayer online realtidsstrategi.
Wartune sedan, tog paus från det ett år, nu är jag tillbaka i fållan.
 
Jag spelar lite allt möjligt i spelväg. Det mesta spelar jag tillsammans med exet och en kompis. oftast RPG-spel.

Jag föredrar dock att spela på konsol istället för datorn när de går. Då oftast singleplayer spel.

Mycket lättare och gemytligare att sitta/ligga i soffan än att sitta vid skrivbordet. Plus att konsolen är mer samarbetsvillig och snabbare att start upp än min stationära.


Just nu spelar jag på datorn:
Valheim, Divinity II: Original Sins, Age of Empires II (Ser så fram emot AoE 4 som släpps snart. Var med på stresstestet som var för ett tag sen :love:), My time at Portia.

På Playstation 4. (Väntar så på att kunna köpa ett PS5.)
Horizon: Zero Dawn, Biomutant

Switch:
Pokemon Shield.

Jag har även delad vårdnad av ett PS3. Där ligger Skyrim och väntar på att jag ska fortsätta och spela klart main quest med favoritkaraktären. Många timmar (och olika karaktärer) har spenderats där under årens lopp sen spelet släpptes. Favoritspelet. :love:


Life is strange gillar jag också. Måste spela klart det så jag kan spela igenom resten någon dag. Då blir det nog att spela på min bärbara Mac.
 
Jag är "PC Master race" människa och spelar mycket rpg.
Spelade nyss om Mass Effect serien nu när de kom som remastrad (kan rekommenderas!) , väntar på 5an. Sitter även och väntar på Dragon Age 4 från samma studio- hoppas på nån nyhet innan året är slut. Väntar även på Vampire the masquerade 2, men blir vän som 1an och blir aldrig färdigt 😅

I väntan på det spelar jag just nu det lilla som finns av Baldurs Gate 3.

Gillade Horizon: Zero Dawn med och sen har jag spelat många timmar Aoe 2/3, Anno 1800, Civ, Assassins Creed Origin/Odyssey o Valhalla bla. De nya Tomb Raider spelen är sjukt bra.
Neverwinter nights spelen saknar jag , men är väl ospelbara nu typ.
Pathfider:Kingmaker är ett tips om man gillar rpg med!

Jag har väl en backlogg på 200spel, men den lär jag aldrig ta mig igenom - det kommer ju nytt med jämna mellanrum.

Spelar dota och cs när jag har vänner att spela med, men följer ffa dotascenen istället för att spela. Det är The International just nu, så vill man kolla på esport i världsklass så är det ett tips att kolla in.
 
Neverwinter nights spelen saknar jag , men är väl ospelbara nu typ.

Nej då! Det första har en Enhanced Edition uppgraderad för att funka med moderna system och går väldigt smidigt. Uppföljaren kan vara snäppet grinigare eftersom den inte fått samma behandling, men funkar fint på Windows 10 för mig. Dock rekommenderas att ladda ner Client Extension, för annars kan det bugga lite.
 
Just nu spelar jag jättemycket Guild Wars 2. För att farma i halloween eventet.

Jag behöver 40 candy corn cobs för att köpa Altosius the fire raven, en pet man kan ha (som gör exakt ingen nytta alls :angel:). Jag gör nog ca 1 candy corn cob per timme, så jag har alltså ungefär 40 timmar kvar.

Har dille på att ha allt raven relaterat och har en normal raven mini, Oxidemicus the shadow raven (som kostade 120 candy corn cobs), Svelicht the fog raven (40 candy corn cobs), och Nevermore (en legendarisk staff med korp på som skjuter korpar och släpper ut korpflockar. Tog mig nog 730 timmar att crafta tror jag).
 
Efter att ha lagt 15 år av mitt liv på The Sims 1-3 blev jag övertalad att prova Skyrim. Min vän lockade med drakar och vackra vyer. :laugh: Samma vän lurade sen in mig i Fallout 4 med "det är som Skyrim fast postapokalyptiskt 50-tal" och efter det har jag i princip inte spelat Sims. :p

Just nu spenderar jag mest tid i Assassins Creed Valhalla, Fallout 76, Witcher 3, eller i nåt av Borderlandsspelen. Spelar alltid själv och alltid på PC. Är periodare när det kommer till strategispel, AoE, AoM, Civ, Surviving Mars, eller Stellaris för det mesta, men även Spore om jag vill ha nåt riktigt lättsamt.
Jag gillar open world, vill ha viss frihet när det gäller quests, och en schyst story. Och roliga, lagom grindiga, achievements! mvh orimligt nöjd med att ha 100% i AC Odyssey. :D
 
Spelat WoW sedan 2005. De senaste åren har det varit lite on and off. Jag är ju en raider i hjärtat och har haft mycket svårt att förlika mig med att jag nog inte är villig att lägga den tiden och det engagemanget längre. Dykt in flera gånger sedan Legion, raidar lite mythic, ledsnar och slutar, kommer tillbaka.. Jag har ju "bestämt mig" för att aldrig raida seriöst igen men.. brukar alltid falla tillbaka, får väl se vad som kommer efter Shadowlands.

Men nu finns ju Diablo 2: Resurrected. Äntligen en remaster av världens bästa spel. Nötte det sjukt mycket för ja.. över 15 år sedan? Nu är det tillbaka i grinden, älskar det. När servrarna är uppe dvs.. :meh:
 
Taggar Diablo 2 till tusen, aldrig spelat det innan (sen på spel-bollen).
(Verkar gå bra för Blizzard just nu :angel: )
Några hundra timmar Diablo 3 har det blivit dock.

Annars mycket Borderlands, och allmänt alla spel (gärna action/rpg) med decent couch co-op när jag hade partner att lira med. Inte längre dock så nu ska jag väl upptäcka single player/online mer!
Blev dessutom av med konsolen så ska våga mig på att spela på pc medan jag bestämmer mig för vad jag ska ha för konsol sen egentligen. Borde slänga mig in i Fallout igen med, aldrig spelat 4'an t.ex.

Alienation och Dead Nation från Housemarque fö sjukt bra.

Och Portal 1 & 2. Såklart :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp