Vad stör ni er på hos era grannar?

Jag har bra grannar.
Men en granne har en jäkla nattbelysning på ladväggen som är riktad rakt mot mitt håll. Det är ständigt ljust i mitt sovrum. Det är flera hundra meter mellan men ljuset räcker, jag lovar.....

Å andra sidan behöver jag aldrig tända om jag ska på toa mitt i natten.
 
Oj, det är ju en av anledningarna till att jag vill flytta till villa. För att kunna spela stereo på hög volym utan att bry sig om grannarna.
Men ja då kan man ju ha lite respekt iaf kanske och inte lämna dörren öppen iaf...
Fast man ska väl visa samma respekt för grannarna i hus, som grannarna i lägenhet....? Fastän där inte finns en hyresvärd eller störningsjour att klaga hos. Är man riktigt hänsynslös i en villa kan man bli anmäld hos kommunen eller rentav polisen :-)
 
Fast man ska väl visa samma respekt för grannarna i hus, som grannarna i lägenhet....? Fastän där inte finns en hyresvärd eller störningsjour att klaga hos. Är man riktigt hänsynslös i en villa kan man bli anmäld hos kommunen eller rentav polisen :-)

Ja, alltså man kan ju stänga fönster och dörrar om det är på natten.
Men även i villaområden är det ju ofta mkt buller, med gräsklippare , trimmers , sågar och allt vad det kan vara...
Jag tror man måste kunna leva med ett visst mått av buller oavsett lägenhet eller villa.
 
Jag trivs med de allra flesta av mina grannar, men jag har ett missbrukarpar precis ovanför mig som ständigt får mig att vilja flytta trots att jag stortrivs i både området och lägenheten i övrigt. De lever sina liv på nätterna, och då är det hög musik, möbelflytt, bråk och skrik och kastning av diverse ting (bowlingklot? pianon? elefanter? svårt att avgöra), konstant dammsugning och ganska ofta skrål från balkongen när stämningen har blivit extra hög. Gärna runt 4-5 på morgonen.

Jag har påpekat upprepade gånger att det bor andra människor runtom dem, och det bes alltid väldigt mycket om ursäkt... och sedan är allt igång igen. Under en natt för några år sedan ringde jag ut störningsjouren på dem fyra eller fem gånger. Jag hörde när väktaren var där, för då blev det tyst... i fem minuter. Jag går inte gärna själv upp när de är igång, då deras umgänge inte är det trevligaste. Bekanta till dem var involverade i ett storbråk här för ett par år sedan, där en person avled...

Just nu saknar jag helt möjlighet att flytta, men i framtidsvisionen finns ett hus eller en liten gård, och lyckligtvis är jag och min partner helt överens om att ju längre vi har till grannarna desto bättre. :D
 
Ja, alltså man kan ju stänga fönster och dörrar om det är på natten.
Men även i villaområden är det ju ofta mkt buller, med gräsklippare , trimmers , sågar och allt vad det kan vara...
Jag tror man måste kunna leva med ett visst mått av buller oavsett lägenhet eller villa.
Jovisst, det håller jag med om. "Nödvändigt" ljud som gräsklippare etc bryr jag mig inte alls om (men kutym är väl att inte klippa efter 10 på kvällen...?) och inte skrattande och stojande barn heller. Osv. Men dunkande stereoanläggningar driver mig till vansinnets gräns, liksom de som lämnar sina hundar ute och låter dem skälla nonstop i timmar..... :arghh:
 
Jovisst, det håller jag med om. "Nödvändigt" ljud som gräsklippare etc bryr jag mig inte alls om (men kutym är väl att inte klippa efter 10 på kvällen...?) och inte skrattande och stojande barn heller. Osv. Men dunkande stereoanläggningar driver mig till vansinnets gräns, liksom de som lämnar sina hundar ute och låter dem skälla nonstop i timmar..... :arghh:

Hur nära bor du dina grannar ?
Jag vet att hos mina föräldrar kunde man dunka på jättehögt i deras hus och det hördes knappt utifrån. Kanske deras hus var ovanligt välisolerat... Men visst, öppnade man fönstret så hörs det ju ut...
 
Jag och min sambo har världens bästa grannar. Vi hjälps åt på olika sätt vid behov utan att vara påträngande. Våra hundar skäller en del och vi försöker hålla tyst på dom både för vår och grannarnas skull. Som kompensation försöker vi ställa upp på andra sätt. Vi lånar ut vår husvagn, de får bada på vår badplats osv. Fungerar jättebra.
 
Jag stör mig som attan på att en av våra grannar envisas med att mata fåglarna genom att lägga ut sina gamla matrester på gräsmattan vid parkeringen. Varje dag! Och det är inte några små brödkanter vi snackar heller, utan ofta hela naan-bröd, stora mängder kokt ris och annat skräp. Gissa var hela stans duvor hänger? :meh:
 
Hur nära bor du dina grannar ?
Jag vet att hos mina föräldrar kunde man dunka på jättehögt i deras hus och det hördes knappt utifrån. Kanske deras hus var ovanligt välisolerat... Men visst, öppnade man fönstret så hörs det ju ut...
Pja..... 20 meter kanske?

Var det inte den kvinnliga prästen, fd jockeyen, Christina Odenberg som en gång kröp in genom sin grannes fönster i ursinne över hög musik, och stängde av deras stereo? Tror hon anmäldes för intrång.... Jag förstår henne, fastän jag inte har samma mod.......

Man kan också ha bilstereon igång, med värsta basen, och bildörren öppen tills batteriet tar slut. Har också hänt.......
 
Pja..... 20 meter kanske?

Var det inte den kvinnliga prästen, fd jockeyen, Christina Odenberg som en gång kröp in genom sin grannes fönster i ursinne över hög musik, och stängde av deras stereo? Tror hon anmäldes för intrång.... Jag förstår henne, fastän jag inte har samma mod.......

Man kan också ha bilstereon igång, med värsta basen, och bildörren öppen tills batteriet tar slut. Har också hänt.......

Haha, vad hände med att prata med sina grannar först ?

Har grannarna dina fönster öppet när dom spelar?
 
Jag älskar mina grannar. Ingen bor närmre än 100m fågelvägen över åkern så vi har ju vårt space så att säga. Men vi alla ställer upp förvarandra och hjälper till när det är något. I helgen så grävde grannbonden ett gigantiskt hål ute på åkern för att hans spolslang fastnade när han skulle spola dränering, då ringde han min sambo och frågade om hjälp så dom två kröp rundor i ett ler hål större delen av em för att få loss det igen.

I torsdags kom en annan granne förbi och frågade om sambon kunde balansera hans vinterhjul. Det första han sa när han hoppade ur bilen var- Ska du ha en öl :D

Grannsämja när den är som bäst.:up:
 
I förra lägenheten störde jag mig på att grannarna under oss rökte rakt under vår balkong så på sommarkvällarna fick vi ofta stänga balkongdörren, fastän vi gärna vädrat ut. I lägenheten innan spelade de ibland piano på natten om de blev fulla.

Nu bor vi i villa och hjälper ena grannen med blommorna när hon varit borta, så än så länge allt gott!
 
Jag stör mig som attan på att en av våra grannar envisas med att mata fåglarna genom att lägga ut sina gamla matrester på gräsmattan vid parkeringen. Varje dag! Och det är inte några små brödkanter vi snackar heller, utan ofta hela naan-bröd, stora mängder kokt ris och annat skräp. Gissa var hela stans duvor hänger? :meh:
För att inte tala om hur glada råttorna blir! :angel:
 

Liknande trådar

Äldre Ja, det gör ju jag har jag förstått nu efter drygt en vecka. Det är riktigt intressant, är "bara" 11 år sedan jag senast bodde i en...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 940
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp