Vad strö ligghall med?

Inelin

Trådstartare
Hej! Ni som har lösdriftsystem med ligghall eller vindskydd, -Vad har ni för strö? Halm? Spån? Torv? Annat?

Jag frågar av rent egoistiska skäl, tycker det är mycket jobbigt att mocka i min halmade ligghall varje dag. (Är gravid i åttonde månaden). Har två shetlandsston och ett föl som ääälskar sin ligghall! De står gojsar gärna omkring i sin avföring och jag får mocka ut två hela skottkärror per dag.

Vad är lättast att mocka? Vad är mest ekonomiskt? Eftersom skyddet inte är tempererat kan jag inte ha något material som fryser och blir hårt.

Någon som har idéer? Undrar Inelin.
 
Kul med lösdrift, Vi har också våra ute. Har alltid haft halm, på ngt ställe var det spån i botten och halm ovanpå. vet inte om du fodrar inne i ligghallen. Jag vill helst att det fodras ute, blir mindre att mocka ut (iallafall för oss).
Nanne/ :banana:
 
Jag har höet i ett hörn på golvet just nu, men nu snart ska en låg foderhäck byggas. Fryser spån på vintern och blir hårt? Undrar inelin
 
Jag strör med torv och det fryser. Mina bajsade inne max 10 gånger hela förra vintern så mockade inte lösdriften många gånger. Så då funkar det med torv ändå. Jag ger allt grovfoder ute och i vinter ska de även få sitt vatten ute. Kraftfoder 1 gång per dag inne. Funderar på att ge det ute också.
 
Är det besvärligt att torven fryser? Blir det mjukt vid plussgrader? Är det generellt önskvärt att ha en mjuk bädd eller kan hästarna ha fruset underlag i ligghallen? Undrar Inelin
 
Blanda torv och spån, då fryser inte torven lika lätt och bädden hålls mjuk (samt lättmockad).
 
Hur får du dina hästar till att göra sina behov ute...mina driver mej snart till vansinne!?! :confused:

De får sitt foder ute...nu ska ni få höra....de har fri tillgång på hö.På morgonen när jag går ut för att då hämta kraftfoder...ja då tar de en sväng in på lösdriften och gör sina behov medan jag fixar frukosten som sedan serveras ute! :devil: :cry:

Jag mockar ut... :crazy:

På kvällen när jag kommer ut för att fodra igen...ja då har de varit inne och gjort sina behov av allt hö de hunnit äta under dagen och medans jag fixar kvällsmaten går de in och gör sej "redo" och tömmer sej automatiskt för att äta igen...så minst 2 gånger per dygn mockar jag massor av gödsel ifrån lösdriften. :devil: :devil:

De liggger därinne om nätterna så de använder ju lösdriften som logi också....men inte fasen har det blivit en enklare lösning med lösdrift!Jag har ännu mer jobb nu är när de stod i boxar inne. :crazy:

Någon sa att testa att ge foder inne..."jo vi tackar!" sa de och stod inne och åt och sket om vartannat! :cry:

Visst jag kan tänka mej att torv kan göra att de inte vill vistas inne lika mkt...men det blir ju kallt och hårt att ligga på...så det vill jag inte använda. :crazy:

Halm tycktes locka ännu mer för att gå in och göra sina behov. :crazy:

Har prövat att stänga till om dagarna men det hjälper inte mycket... :crazy:

Så jag fortsätter att slita på! ;)

Själva jobbet gör mej inte så mycket...men jag vill ju att de ska ha det fräscht ju... ;)
 
Det är nog mest besvärligt när man ska strö nytt. När hela balen är djupfryst. Jag ska försöka strö upp ordentligt redan i höst och då torkar nog torven så att den inte fryser lika rejält. Tycker nog annars att torven är en mjuk bädd, den fryser bara när den är fuktig. Det funkar i alla fall när man mockar så få gånger en vinter som jag behövt göra.
 

Liknande trådar

Hästvård Är det någon som har testat att ha annat underlag/strö i lösdrift/vindskydd än halm, spån eller torv? Vi har en lösdrift med en öppen...
Svar
13
· Visningar
2 489
Senast: Elo
·
Foder & Strö Eftersom det inte verkar finnas någon halm till salu i trakten måste jag byta strö åt bägge hästarna. Den ena är det inget problem med...
Svar
18
· Visningar
2 494
Senast: svea
·
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 568
Senast: Trolle
·
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :) Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra...
2
Svar
24
· Visningar
4 669
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp