Vad syns var?

M

Magdalena

Om jag sitter uppkopplad mot ett nätverk, men surfar "på hårddisken". Lagras det någon mer stans än i min dator var jag surfat nånstans och hur länge? Om jag raderar allt i min dator, kan någon ändå se var jag varit?
 
Hvis du har filene på harddisken kan ingen andre enn deg se filene (med mindre du har wen webserver, men isåfall vet du om det og må legge sidene opp på en bestemt måte også..). Du kan lage filene (hjemmesidene dine) på hjemmemaskinen og overføre de til en webserver/et webhotell etterhvert. Du overfører filene ved hjelp av et FTP-program. Jeg vet at home.no har støtte for dette. Se andre tråder for å finne andre alternativer. Ikke alle steder har mulighet for filoverføring med FTP. Iallfall ikke av disse gratisstedene. De fleste webhotell med betaling har denne muligheten.
 
Beror lite på hur nätverket ser ut och är konfigurerat. Sitter du på en t.ex. skola så kan nätet vara konfigurerat så att alla temporary internet files lagras på hårddisken på en dator och om den inte raderas automatisk så kan den person som kommer efteråt se det. Om sånn information t.ex. lagras på en server så kan administratörern (eller kanske nån annan :)) kolla det med.
Men om du raderar allt i datorn (temp internet files och andra cacher) så döljer du det ganska bra iallafall, men administratören kan troligtvis kolla i olika loggar om var du surfat nånstans (fast det kräver lite jobb :)).
 
Vad menar du med att "surfa på hårddisken".
Att du läser/tittar på/editerar filer på din lokala disk, dvs inte är på andra sidor alls?
 
OK, det blev lite knasigt här. Jag jobbar lokalt på min dator och surfar från den. Vill jag gå till nätverket måste jag först koppla upp mig och även där kan jag öppna Explorer och surfa, DÅ hamnar temp filerna nån annanstans än i min dator. Men så länge jag håller mig till min dator och inte nätverket sparas filerna på min burk. Frågan är ju då om de sparas ytterligare nånstans, och vem som kan se var och när jag surfat, om jag nu rensar allt i min dator.
 
Sv: Vad syns var?

Den här gamla frågan är jag också intresserad av.

Hur mycket kan administratören egentligen se? Det känns ju som att man inte vill "bli uppkollad". Om man t.ex. sitter på en buss med nätverksanslutning, skola etc.

Vad gäller?
 
Sv: Vad syns var?

Den här gamla frågan är jag också intresserad av.

Hur mycket kan administratören egentligen se? Det känns ju som att man inte vill "bli uppkollad". Om man t.ex. sitter på en buss med nätverksanslutning, skola etc.

Vad gäller?

Är ni uppkopplade till ett nätverk så kan administratören logga i princip allt...
Adminen kan även ha era datorer loggade så att de skickar när ni kopplar up er mot internet eller mot t.ex. jobbets eller skolans lokala nätverk.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag var och kollade min syn idag och fick konstaterat att den försämrats och jag behöver glasögon. Optikern rekommenderade progressiva...
2
Svar
29
· Visningar
1 348
Senast: Motacilla
·
IT & mobiler En person i min närhet har fått problem med att hens surf på telefonen har börjat skena iväg. Som jag tolkar det har hen ett abonnemang...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: Sassy
·
Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 891
Senast: Halona
·
Kropp & Själ Skaffade glasögon för ett drygt år sedan. Hade dragit länge på det trots att jag märkt att jag såg sämre på nära håll. Men så började...
Svar
7
· Visningar
1 100
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp