Vad sysslar min valack med?

S

Seppo

Jag har lite problem med min 20-åriga häst, eller egentligen har inte jag något problem men de andra i stallet undrar ibland vad han håller på med och jag blir också rätt fundersam ibland.

Bakgrund: Han kom till mig från en ridskola i somras. Han hade gått på ridskolan i 12-13 år och de senaste åren var han rätt vidrig att hålla på med där. I ridskolans flock var han ranglåg och utstött eller om han valde att gå för sig själv. De sa att han var rädd för andra hästar och det hände att han attackerade de andra hästarna under lektionerna.

Ridskolans ägare insåg att hästen tröttnat på verksamheten och jag fick ta över honom. Idag bor han i ett betydligt mindre stall och går ute hela dagarna. Han går i en hage tillsammans med fem andra valacker. Han rids och jobbas regelbundet och är faktiskt mycket, mycket bättre i humöret nu. Det går nästan inte att jämföra ens. Hans sadeltvång/sadelfobi är som bortblåst och han njuter av att bli ompysslad. I flocken är han ranghög! han är nummer två på rangskalan och bästis med den ranghögsta hästen. Han sköter sig utmärkt, slåss inte och gör inga utfall mot de andra. Dock verkar han inte tycka om att ha många hästar nära inpå sig, då går han antingen iväg eller skickar iväg dem.

Så långt är allt frid och fröjd men problemen uppstår sen inne i stallet när han står i sin box. Boxen försvarar han nämligen med näbbar och klor mot de andra hästarna. Vi människor kan knalla in och ut som vi behagar men han blir helt knäpp när det kommer en annan häst gående utanför boxen. Då kastar han sig mot gallret och gör levader där inne. Stallet är litet så det är helt oundvikligt att det rör sig hästar utanför boxen. Just nu räcker det med att hästen mittemot sticker ut näsan utanför boxdörren så går han i taket och ser skitsur ut. Han lyssnar när man säger till honom och då åker genast öronen fram igen. Beteendet triggas upp om han har mat i boxen. Det är som att han tror att de andra ska kunna komma åt hans hö på något sätt trots heltäckande galler upp till taket. Han kan inte stå brevid någon som är lägre än honom i rang för så retas han och tjafsar med den hästen hela tiden.

Frågan är vad detta beteende beror på. Jag tycker inte att han är hingstig men vet å andra sidan inte om detta beeende är vanligt hos hingstar som försvarar sitt revir. Är det någon med liknande problem som har hittat en lösning på det? På ridskolan stod han i spilta och "slapp" då se vad som hände i stallet nu står han i box och givetvis vänd mot stallgången hela tiden. Snälla, kom med idéer och förslag på vad jag kan göra. Jag har funderat på allt från lugnande örter till att bygga in hästen helt och hållet så att han inte ser ut, men det är ju inte så kul.
 
Det kanske kan räcka att täcka för boxgallren till grannarna vid sidorna?

mvh Jessica
 
Han har bara granne åt ena sidan, han står brevid sin bästis och det är inte mot honom han surar. Han blir fly förbannad om det går en häst, eller binds upp en häst, utanför hans box.
 
Han kanske känner sig trängd på något sätt?

I hagen kan han ju gå iväg om han känner att de andra hästarna kommer för nära inpå. I boxen är det inte lika lätt.

Det var bara en tanke som kom upp när jag läste din tråd! :)
 
Ja, den tanken har slagit mig också. Att han faktiskt ÄR rädd för de andra hästarna men att det inte märks ute i hagen. I så fall finns det nog inte så mycket att göra.

Men, samtidigt så stämmer inte det riktigt heller. Jag har varit iväg med den här hästen på några kurser där det ibland har funnits möjlighet att stalla upp hästen i en box. Under dessa kurser har han inte brytt sig alls om det gått hästar förbi hans box eller om någon har stått uppställd utanför boxen. Det är som att det är så spännande och nytt att han glömmer att vara irriterad och arg på de andra hästarna. Om han vore rädd så skulle han väl vara mer rädd för främmande hästar tycker jag.

Jag får känslan av att det har med revirtänkande att göra trots allt. Under ridskoletiden har han nog inte haft så mycket annat att göra än att försvara sin spilta och försöka hävda sig där inne och dessutom blivit riktigt bra på det och nu har han fört över det beteendet hit till nya stallet. För övrigt så verkar han trygg i boxen och ligger gärna ner på nätterna en stund.
 
Han är tvåa i flocken och surar inte åt sin boxgranne, ledarhästen.

Alltså är de andra hästarna som passerar/binds upp inne i stallet lägre i rang än honom. Och i stallet kommer de helt enkelt för nära inpå honom - så nära skulle han aldrig tillåta dem komma i hagen. Dessutom är han själv begränsad av boxväggarna och kan inte jaga bort dem...

Vad tror du om det?

mandalaki
 
Hejsan!
Jag vet inte riktigt om jag har ett korrekt svar att komma med. Det är mest en tanke.. Jag håller på en hel del med NH och min första tanke var när jag läste ditt inlägg att han måste ha varit OERHÖRT trött på ridskola.
En häst som går på ridskola har egentligen inget eget revir överhuvudtaget.
Hela tiden folk som kommer o går och alltid fullt av hästar runt omkring sig som traskar ut och in ur sina resp. boxar/ spiltor. Det händer saker hela tiden.
En häst sparkar i väggen där, en annan raspar tänderna i gallret medans en annan står uppbunden utanför.
Jag tror helt enkelt att din häst är såå otroligt trött på att alltid ha hästar runt omkring sig.
På en ridskola är ju konkurrensen stehård! Slåss för sin mat, uppmärksamhet och godis.
Jag har hört om detta beteendet innan och då har man klassat det som "ridskole-trötthet".
Jag tror att en sån häst mår bättre av att stå i ett litet stall. Kanske med en eller max två hästkompisar.

Hoppas att du får ngr bra tips o råd så att det löser sig för dig! :)
 
Ja, det låter ju vettigt. Men som jag skrev så står han ju i ett litet stall nu utan en massa spring och ändå har han detta konstiga beteende. Menar du att det inte kommer att gå över?
 
Det köper jag, har tänkt i de banorna själv. Frågan är om det är en "stöddighetsgrej" från hans sida som kanske rent utav har lite med hormoner och hingstighet att göra? I så fall skulle det kanske gå att prova någon ört som kan dämpa detta?
 
Sånt har jag ingen erfarenhet av... Men för mig låter det som ganska vanligt flockbeteende. I flockar jag sett löser sånt där sig i hagen med tiden - men din pålle känner sig uppenbarligen trängd när han kommer in på den mindre ytan i stallet/boxen.

Min erfarenhet är begränsad. Men jag skulle nog försöka låta bli att komma för nära inpå med andra hästar, om det går. Han kanske fortfarande har fullt sjå att förhålla sig till sitt nya liv och sin nya flock - och behöver kanske helt enkelt ännu mer tid.

mandalaki
 
Hej igen!
Jo då, allting går att lösa om man bara hittar den verkliga orsaken. Vad händer om du är inne i boxen och pysslar med honom samtidigt som det går förbi en häst utanför.? Kan du avleda honom då ifrån det beteendet?
För det är svårt om det är så att han blir helt "blockad" även om du är i boxen och även DÅ flyger fram emot den andra hästen.
Det finns ju alltid en risk att man hamnar i kläm när man håller på...

Jag tror inte att han på nåt sätt är rädd, utan jag tror att det hela handlar om konkurrens eller frustration.
Hade han varit rädd inne i sin box så hade han inte reagerat på det viset..
En häst som tar bak öronen och blottar sina tänder och t.ex hugger i gallret visar med sina signaler att :" Kom inte hit för jag bits och nu är jag arg".
En rädd häst visar OFTAST sin rädsla genom att sänka huvudet och ibland även gå bakåt. ( ofta även då med bakfällda öron)

Jag tror att det handlar om att han är så pass ranghög och han vet att de hästar som han går med är hans "undersåtar".
Men hästar kan testa rangordningen ca 15 ggr/ dag för att återigen testa o se om de kan ta över eller om de fortfarande har övertaget.

Jag har inget riktigt bra svar på vad du ska göra.. Men jag har haft en häst som var lite åt det hållet för många år sen. Han var OTROLIGT ranghög.
Rusade ut i hagen och sen sa det " smack, smack, smack " åt alla håll och efeter det var det lugnt.
Då hade han kollat så att det inte hade skett ngr förändringar...=)
Han var lite sån som du beskriver, fast han verkade inte "attackera" så våldsamt mot hästar som gick förbi.

Jag trór att du ska bara försöka avleda honom och ge honom nåt annat att tänka på.
Gör han så även när han har hö att tugga på? Han kanske är rastlös.. ( låter inte troligt med tanke på att han vistas mer ute nu än på ridskolan..)

Jag tror inte du fick ut så mycket av mina inlägg.. jag är ganska rådvill just nu, för det är så svårt när man inte har varit på plats och sett han i "action" och sett hans ansiktsuttryck.
Det går att se så otroligt mycket på hästens kroppsspråk..Och det går att lära sig massor Om man verkligen TITTAR! :)

Hoppas att det ordnar sig!! :confused:
Hör gärna av dig med mer info....
 
Skulle du kunna prova att byta box så att han inte står bredvid ledarhästen? Hästen som är så att säga nummer två i rang har som uppgift att skydda sin ledare, och jag tycker att det låter som att det är vad han försöker göra. Att det blir värre när det är mat i omlopp kan i så fall ha att göra med att han ska skydda sin ledares mat, mer än sin egen.
 
Intressant teori! Tyvärr fungerar det inte alls att ha honom brevid någon ranglägre häst. Han tjafsar och bråkar med den hästen hela tiden och det sprakas i väggar och hålls på. De ranglåga hästarna kan ibland bli nästan rädda av hans plötsliga utfall och jag vill verkligen inte att någon skadar sig, varken människor eller hästar.
 
Som du beskriver det så blev han ju mobbad på ridskolan av de andra hästarna, och han verkar väldigt osäker åxo, det är nog bara gamla minnen han har från ridskolan. Jag tycker att om det blir för jobbigt för honom och han verkar stressad så flytta honom så han bara står med en boxkompis, sen öka tills han kan stå lung i sin box, medan de andra hästarna står i sina boxar. Han ser boxen som hans hem och samtidigt är han väldigt osäker så han är rädd att förlora det enda han kan kalla sitt, där han är ranghögst.
Tyvärr blir hästar förstörda på ridskola.

Sam
 
Det har nog inte bara med hingstighet att göra, vi har ett 17 årigt sto som gör så där. Hon kom från ett större stall för att få lite lugn och ro. Hon blev nervös av allt spring i det gamla stallet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
883
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 128
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 943
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp