vad tänker en del människor med?

Jag förutsätter att det finns folk som tycker om alla hundar och det gör jag också, oavsett om de är renrasiga eller blandraser. Vad jag inte tycker om är folk som medvetet avlar fram blandraser!

Det finns så mycket raser med olika utseende, temperament och egenskaper att det utan tvekan finns en ras som passar varje människa. Jag har fortfarande aldrig hittat ett enda argument till varför man skulle avla fram blandraser.

Däremot, som jag skrivit tidigare, så kan alltid en olycka ske (t ex en tjuvparning) och det kan utan tvekan bli trevliga individer av de valparna. Men steget därifrån till att systematiskt börja att avla fram blandraser??? Då har du tappat mig på vägen... :p
 
finns väl inget att basera det hela på, det är bara så jag känner. Och visst vet jag att alla är olika, men det gäller väl rashundarna också. Men jag gillar det mesta hos de flesta så att säga. Jag gillar säkert inte alla blandisar, men som jag sa förut så har jag verkligen fallit för alla jag träffat. Så generellt kan jag säga att jag föredrar blandisar. Då jag INTE fallit för alla rashundar direkt. Och det som irriterade mig var att någon tyckte att det var väldigt korkat att avla fram blandraser. Varför? Är inte alla det från början? Jag vill inte att folk ska se ner på mina hundar för att de inte har en stamtavla i 10 led, jag vill att folk ska se dem som individer! det är inget fel på blandraser... Och ja, generellt så föredrar jag blandisar...
 
men om man har en tik och en hane som har jättebra egenskaper, bra temperament, friska osv. Och vill para dem, trots att det är två olika raser, tycker du att det är fel också? För ska man inte ha den till utställning osv, utan bara för sin egen skull så spelar det ju ingen roll om den är renrasig? Jag menar inte att man ska starta "blandraskennlar" men jag tycker inte att det är fel att avla fram blandisar för husbehov eller vad man ska säga... däremot har jag själv planer på en avelshanne i framtiden, dock en renrasig :)
 
nu vart det en sån där blandras debatt igen.
men men.. iaf. Jag tycker oxå om blandraser, men.. ska man para två hundar med varandra så ska raserna ha nåt gemensamt, ex. för att få fram en bättre jakt, vall eller drag hund. Då tycker jag det kan vara acceptabelt, men inte annars. Det du skriver om att hundarna kanske har jättebra egenskaper, valparna kan lika gärna få föräldrarnas nackdelar istället för tvärtom
 
nu vart det en sån där blandras debatt igen.
men men.. iaf. Jag tycker oxå om blandraser, men.. ska man para två hundar med varandra så ska raserna ha nåt gemensamt, ex. för att få fram en bättre jakt, vall eller drag hund. Då tycker jag det kan vara acceptabelt, men inte annars. Det du skriver om att hundarna kanske har jättebra egenskaper, valparna kan lika gärna få föräldrarnas nackdelar istället för tvärtom
 
men..eeh..Om hanen är cairnterrier hur når den upp då? Till själva "hålet" menar jag. :o det är nåt jag har funderat på länge..Några kompisars kompisar har en blandning mellan tax och labbe (hur kan den se ut :confused:) och det måste ha vart jäkla svårt att nå upp då
 
Jadu... det skulle väl vara om nån lyfter upp hanen eller om tiken ligger ner. Annars vet jag inte hur hanen skulle lyckas.. :confused:
 
Är inte alla hundar unika i sin egen individ? :confused:
Du kan ju inte allvarligt mena att bara blandraser skiljer sig åt?
BTW har jag aldrig stött på 2 rottweilers som påminner om varandra...alla är olika!!

Jag har själv en blandras och en renras och älskar båda. Däremot är min blandiskille mkt mer speciell i andras ögon då dom inte sett ngt liknande förut, medans renrasiga tiken är nått de flesta sett. :smirk:

Jag är kluven ang blandraser men har själv en kull hemma som ska flytta till nya hem nu i veckan...och tänka sig...alla köparna sökte efter denna blandras :angel: ;)
Båda mina hundars raser har samma ursprung och användningsområde storleken är densamma och beteénde mm

Ja vad säger man? Detta kan diskuteras i oändlighet som ni vet men jag är inte alltid för blandrasavel...men som ngn annan sa så fungerar ju ibland 2 raser ihop eller hur var det :confused:
 
Jag kan säga att jag är mer för att få så bra hund som möjligt än att få typenligt med vad en kennelklubb säger. Många, många "rena" hundraser är inte i närheten av vad de ursprungligen har varit. Enligt mig är inte detta att utveckla en hund utan en lång tids sönderavling (gäller dock ej alla raser).
Jag vet att det är många som säkerligen inte håller med mig men jag är rätt trött på att hundar avlas på sitt utseende istället för att försöka få fram sunda, friska och bra hundar. Jag är för blandraser OM det är en bra kombination och bra hundar (mentalitet, friskhet m.m).
 
Lustigt, jag har inte alls samma uppfattning som du har...

Ser ju himla mycket blandraser som instruktör... Rent generellt så ser man att de som valt ras noga, väntat på valp i 1-2 år osv tar bättre hand om sin hund och dess uppfostran. Bestämmer man sig på fredagkväll för en hund och ringer på första bästa blandras lördagmorgon, då är hunden inge kul efter ett par veckor i 90% av fallen.
Detta gäller även "renrasiga", men ej reggade hundar (ex, JR, rottisar, labbar, golden). DVS billiga hundar som är lätta att få tag på.

Hunden blir som man gör den, blandrasen har dock sämre förutsättningar från början, den får inte ut något av tävling osv, du kan rent generellt bara ha den som sällskap (tävling på högre nivå ger ju inga titlar ändå, vet bara EN som tävlar elit-lydnad med en blandras), men det finns knappt några blandraser som fixar sällskapslivet då folk alltid lyckas korsa flatte/JR/rottis/terv.... :angel:

Den mesta blandrasaveln saknar syfte, den med syfte är det inget att säga om, så länge syftet är mer än en "trevlig" hund... De flesta hundar är trevliga, vår labbe är hur gullig som helst, stamtavlan är finare än kungens, utseendemässigt är hon vacker som få, jagar som en gud, A på båda höfter. Vi tog inga valpar på henne... Varför?? Hon bet ngt för hårt i apporten och var då inget bra avlesmaterial inom en apporterande ras...

SÅ ska man tänka inom ALL avel, renrasig som blandrasig...

Ärligt talat så förstår jag inte vad gronendal kan tillföra till cairn och tvärtom... Antagligen ingenting...

//E (som själv äger en blandras som jag älskar över allt annat här på jorden, syftet till att hon finns är att få en bra jakthund, det fick vi)
 
ja... Det kan ju vara så att dom e registrerade i Blandis, men det är väl inte sp troligt...
 
Visst är alla hundar unika individer, men blandraser är helt unika på det sättet att de inte har några gemensamma egenskaper. Rottweilern har ju ett homogent utseende och en mentalitet som är i alla fall något sånär homogen. Man vet ungefär vad man kan förvänta sig att få då man köper en Rottweiler, även om det självklart skiljer sig en del mellan individerna.

När det gäller blandraser så kan man sällan veta vad man får och man vet inte riktigt hur de kommer att se ut, oavsett om det är samma kull eller inte. Blandrasen kan bli hur som helst. En renras följer ett visst mönster, men självklart finns det avvikelser i form av icke rastypiska hundar.

Om vi koncentrerar oss på egenskapen utseendet så kan jag enkelt motivera min förkärlek till exempelvis leonberger med att jag gillar deras björnlika huvud och den goa pälsen. När det gäller blandraser så gillar man.....ja vadå?
Alla ser ju olika ut. Jag kan föredra en viss blandrasindivid på grund av att den har maffig kropp, fint huvud och så vidare, men många blandraser saknar dessa egenskaper.
Jag kan även föredra en retrievers vilja att apportera eller rottweilerns egensinniga temeprament, men det är svårt att föra över dessa generaliseringar till gruppen blandraser. Det finns ju många blandraser som helt saknar dessa egenskaper.
Förstår du vad jag menar. Att föredra en grupp som inte på något sätt är honomgen är för mig konstigt. Jag undrar då vad det är man ser hos hela gruppen blandraser som gör att man föredrar dem.
 
Många av de hundar som hundstallet får in är just sådana som är avlade för husbehov. Problemet med blandrasaveln skulle vara mycket mindre om hunden bara fick en avkomma, men nu får de ju flera.

Fördelen med en renras är att du vet på ett ungefär vad du får och enklare kan välja hund utifrån dina behov. Blandrasen kan bli lite hur som helst och det kan visa sig att valpen du köpte inte alls har de egenskaper du vill att den ska ha. Även en sällskapshund ska ha rätt mental konstitution för att passa som just sällskapshund.

Renrasaveln handlar egentligen väldigt lite om utställning och tävling. Det handlar om att ta fram hundar som passar valpköparens behov. Renrasaveln förenklar detta och gör hundköpet enklare för gemene man.
 
det är nog något sånt jag är inne på, men jag är fruktansvärt dålig på att uttrycka mig. Och eftersom jag själv inte har träffat några dåliga blandraser hittills, så är jag helt enkelt inte emot det... Men som sagt, kan man helt enkelt inte uttrycka sig bra så är det bäddat för missförstånd. dessutom hade jag en extremt dålig dag igår, så jag kanske var grinigare än nödvändigt. får väl be om ursäkt till de som drabbades :smirk:
 
ja, jag förtår vad du menar, helt klart. Jag har skrivit i ett annat inlägg idag, att 1) jag är urdålig på att uttrycka mig, så det blir lätt fel när jag vill få fram något. 2) jag var på väldigt dåligt humör igår, och lät förmodligen ganska sur och bitchig. inte meningen!
Men jo, jag förstår vad du menar. Få se om jag klarar av att uttrycka mig nu då :confused: Det är sant att med en rashund så vet man precis (nåja, någorlunda) vad man får,och de flesta tycker nog att det är bra. Jag däremot tycker om det här... hmm, jag vill inte veta från början vad det är jag får helt enkelt, bara någorlunda då... Men jag tycker om att se vad det är för speciella egenskaper just min hund har som jag kan vidareutveckla. Jag har fastnat för väldigt många blandraser, man kan säga att jag har fastnat för fler blandisar (av olika storlek, utseende osv) än jag har för rashundar, där det finns kanske 3-4 raser som jag verkligen tycker om och kan tänka mig att köpa själv. Men det är ju klart att det inte går att säga att blandraser är bättre än rashundar eller så, men för mig har det varit så att av de hundar jag har träffat så är det oftast blandraserna jag har fallit för. Jag vet inte om du förstår vart jag vill komma, men egentligen spelar det ju ingen roll. Vi har olika åsikter bara...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 757
Senast: Migo
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 146
Senast: iNTOHiMO
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 489
Hundavel & Ras Hej! Jag ska försöka fatta mig kort. Frugan och jag har planerat att skaffa hund under året och har landat i att jaktlabbe passar oss...
Svar
15
· Visningar
1 265
Senast: Lillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp