vad tänker en del människor med?

Meibla

Trådstartare
såg en annons nu på vovve.net om en kull blandras valpar som planerades. Groenendael och cairn terrier.. :confused:. jag är i normala fall inte så emot blandras avel, men i detta fallet är jag verkligen det!!! *suck*
 
Vem har sagt att vissa tänker överhuvud taget??? :crazy: :crazy: :crazy:

I detta fallet så skulle jag gärna vilja veta hur de lyckats betäcka tiken med en cairn terrier.(hoppas innerligt att det var tiken som var en groenendael, annars lär det bli problem) :( :( :( :( :( :(
 
ja man kan ju börja undra iaf..
Så här stod det i annonsen Annonsen på vovve.net

"Om ni är intresserade av en blandning mellan gronenendael och cairnterrier,så kommer det att planeras en parning nu i slutet av november och kommer att födas omkring januari eller i början av februari 2004 och det ingår också stamtavla."
:confused: :confused: :confused:
 
Ööööh... varför para dessa två raser, kan man fråga sig. Fan, så irriterad jag blir på sånthär!
 
jag håller med! jag hoppas att det är tiken som e groenendael...
Okej, jag föder själv upp blandraser men inte såna här extrema korsningar!
 
Varför skulle det vara försvarbart att föda upp blandisar bara för att de inte är "extrema"??? :confused:

Nog för att en tjuvparning kan inträffa, men planerad avel på blandraser tycker jag är lika onödigt oavsett vilka raser som är inblandade. Det finns ju precis hur många raser som helst att välja mellan, utan att avla fram en massa blandraser med flit. Korkat. :mad:
 
Det finns hundar som matchar varandra bättre. Korsar du två hundar med liknande egenskaper så vet du ungefär vad du får. Tänk t.ex. Golden + Labrador, där skulle det inte hända så mycket.

Men kuuuul med en blandning mellan Grönis och Terrier. Det kan ju bli värsta jävla... Usch de grönisar jag träffat har redan varit rätt så skarpa och de har inte alls dragit sig för att hugga om de blivit hotade. Sen lite jävlar anamma av en Terrier på det... :(
 
Jo, jag förstår. Helt korkad är jag inte! :D

Naturligtvis så finns det raser som är mer lika varandra, men då är ju syftet att korsa dem ändå ganska meningslöst.
Att man sen blandar raser som är helt olika och kan ge diverse utslag i temperament, kroppsbyggnad etc är ju helt förkastligt. Men jag tycker ändå inte att någon blandrasavel är försvarbar, även om det är på hundar som är lika. Då kan man ju likaväl hålla sig inom rasen! :smirk:
 
Det står ju om groenendael-sheltievalparna att tiken är groenendael.. Är tyvärr säkert samma tik till nästa kull..
 
jag hoppas verkligen det är en annan groenendael som är mamma till den andra kullen i så fall. Dom kan ju inte ta en kull till på henne så tätt efter domma valparna! :confused: stackars vovve i så fall.
 
Man får ta två kullar på raken. Men sen måste tiken vila minst ett löp. Även om jag tycker att det är praxis att man inte tar en kull två löp efter varandra, så är det ju någon som kommit fram till att det är okej *hmm*
 
ehh.. okej.. :confused:. jag väntar 2 år mellan varje kull... men men.. tycker man ska vänta åtminstone ett år mellan varje iaf så tiken kan återhämta sej ordentligt.
 
mmm precis... kan iofs vara att man måste vänta två löp efter två kullar på raken. minns inte, vi har aldrig haft det situationen :) Men ändå, personligen tycker jag också att det är tätt...
 
Problemet med blandrasavel är att djuren oftast
varken är meriterade eller undersökta för t.ex.
HD eller ögonlysta.
 
Det kan jag faktiskt upplysa att alla mina hundar är. Både HD & AD röntgade och ögonlysta ua.. samt mentaltestade. Tycker man ska göra det på alla hundar oavsett ras! Sen tävlar jag i lydnad, agility och deltar i vallhundsprov (dock får dom inte titlen GkVhPr eftersom dom är blandraser) men dom deltar ändå med mkt bra resultat.
 
*eh* nu var det väl inte riktigt det vi funderade över utan hur ofta det anses att en tik kan få valpar utan att hon "lider" allt för mycket. Ligger det inom SKK:s ramar så räknas det iaf som god etik.
 
Men har du tänkt på att det kanske finns folk som TYCKER OM blandisar? Själv har jag 2, hanen kan man urskilja att d förmodligen är pointer, tiken karabash. Jag föredrar faktiskt blandraser framför rashundar, och skulle uppskatta om jag fick göra det ifred, utan att folk lägger sig i! Jag bryr mig ju inte om någon annan köper rashundar som är avlade för att ha 2 dm lång päls, hudveck i hela ansiktet, bakben som är felvända och allt vad det nu är man så förnuftigt avlar på! Alla blandisar jag har träffat (tämligen många, iaf över hundra) har varit väldigt trevliga hundar... MEN jag har ingenting emot rashundar, bara det att själv föredrar jag blandisar...
 
hmm. såg att d såg ut som om jag tror att alla hundraser är avlade enbart på utseende. men jag vet givetvis att så inte är fallet. Men hos många raser läggs vikten vid såna detaljer... därmed inte dra alla över en kam :)
 
Jag har svårt att förstå hur man kan säga att man generellt föredrar blandraser med tanke på hur olika dessa hundar är. Ingen är den andra lik och varje blandras är helt unik. Hur kan man då föredra blandraser?
Vad baserar man detta på?

Själv kan jag föredra en viss individ, som kanske råkar vara blandras, men överlag tycker jag blandraserna är för olika för att man ska kunna föredra dem generellt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag ska försöka fatta mig kort. Frugan och jag har planerat att skaffa hund under året och har landat i att jaktlabbe passar oss...
Svar
15
· Visningar
1 248
Senast: Lillo
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
22 816
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Först och främst. Den tråd jag startade idag var inga citet från tråden om att öka medvetenheten om inaveln. Det blev citat för att jag...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
13 378
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 367
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp