Vad tål en ny bil egentligen?

pinky

Trådstartare
Jag och min sambo träter ganska ofta om vår bil.

Tidigare bilar har bytts ut efter ca 3 år, och de har då gått runt 1000 mil.
Den förra hade vi i 6 år, och den hann väl precis passera 5000 mil; i min sambos ögon ett alldeles förskräckligt slitage på något så dyrt och fint.

I min ögon är bilar bruksföremål vars uppgift är att ta mig från A till B utan krångel och när jag önskar. Trots det åkte jag gärna buss och tåg till mitt förra (deltids-) jobb, dels av ekonomiska skäl, men även för att det var skönt att slappa i 1,5 h istället för att köra bil i 50 minuter tidiga morgnar och sena kvällar.

Mitt nya jobb ligger 1,5 mil bort, och jag jobbar fasta tider måndag till fredag. Lönen gör att jag har råd att tanka och åka hyfsat obehindrat, och det är 15-20 minuters promenad från busshållplatsen till jobbet. Jag samåker med en kollega ca 3 dagar/vecka, så varannan vecka står vår bil 3 dagar.

Har räknat ut att bilen kommer att köras ca 1300 mil/år i nuvarande takt.
Får ständigt höra att vi borde skaffa en billigare pendlarbil som drar mindre bensin och som kostar mindre att äga. (Som om bensinkostnaden är de stora pengarna i vårt bilägande... :meh:) Då menar jag att vi måste sälja nuvarande, annars har vi ju knappast tjänat något, eller?
Men nä, det går ju inte, för man åker ju så bra i den stora (Toyota RAV4), och den behövs ju om det skulle hända hästen något, den är bra på vintern osv. Jahamendåså....

En annan källa till tjafs är förvaringen.
Vi har ett kallgarage i ett gammalt uthus. Det är trångt och bökigt eftersom det byggdes åt en Ford Puma, men det funkar. Det finns el till motorvärmaren därinne, och man slipper ju skrapa rutorna.
Där skall bilen stå, helst varje sekund den inte används.

Jag tycker ibland att det är ganska praktiskt att låta den stå ute på gården, t.ex. om jag använt den en helgförmiddag och kanske kan tänkas behöva den igen senare.
Näpp! Slarvigt och oansvarigt av mig.
När jag frågar vad som kan hända får jag inget svar, bara att "det finns ett garage, där ska bilen stå.":banghead:

Står den ute en kväll skulle det ibland vara skönt att inte behöva gå ut i kylan med myskläderna på bara för att ställa in bilen. Är det vinter kan jag t.o.m. offra mig på att skrapa rutorna dagen efter bara för att det var så skönt att stanna inne på kvällen. Det vore helt värt det, och det drabbar ju bara mig själv. (Eller?) Det här inträffar kanske en gång/månad i snitt, eller ännu mer sällan.
Näpp! Dåliga, dåliga människa!

Frågade t.o.m. säljaren när vi köpte bilen för 1,5 år sedan om den här årsmodellen klarade att stå ute, och jajjemensan, det gör den. Det gör alla bilar, berättade säljaren och skrattade. Han hade över huvud taget inget garage hemma. O_o Kära sambon verkade inte höra det, trots att han stod alldeles bredvid, vad jag minns...

Men ändå tål vår bil inte att stå ute, annat än när det är absolut tvunget, t.ex. på resor då garage inte finns.

Problemet är att jag inte orkar tjafsa och argumentera när jag själv inte kan så mycket om bilar, utan jag går snällt och lydigt ut och ställer in bilen, för att sedan sura resten av kvällen över min egen mesighet och hans tjurighet och dåliga (?)argument.

Eller har han rätt? :o
 
Sv: Vad tål en ny bil egentligen?

Men har du inte frågat honom vad som kan hända med bilen om den står ute?

Jag har garage och när vi flyttade hit skulle vi använda det till bilen...det blev inte så, vi var för lata. Det var så mycket bekvämare att ha den på vår uppfart några meter från dörren :o
 
Sv: Vad tål en ny bil egentligen?

Byter ni bil så ofta så lär den knappast hinna börja rosta eller fara illa av att den står ute ibland.
Jag har aldrig ägt ett garage och eftersom bilar sällan stannat mer än några år ( 4 år som längst) så har det inte varit något problem med något slitage pga att den stått ute.
Mitt ex hade mycket åsikter om höstrån i sätet, grus från stallplanen på golvet osv i våra bilar att jag köpte mig en egen bil tillslut för att slippa tjatet.
När jag slutade städa "vår" bil för att jag bara använde min egen blev det rätt snabbt uppenbart vem som varit slarvern av oss ;)
 
Sv: Vad tål en ny bil egentligen?

Jag frågar hela tiden! ;)

Svaren jag får är alltid i stil med det jag skrev, "det bara är så" och liknande, och när jag motargumenterar och ställer följdfrågor blir det bara barnsligt tjurig stämning.

Jag blir också ganska barnslig i min tjurighet att argumentera emot, och det slutar nästan alltid med att jag går ut och ställer in bilen. Jag viker mig för husfridens skull, fast det vete katten om det ger någon frid egentligen, för då går jag och surar över min egen vekhet istället. :yuck:

Jag gillar ju egentligen att ha garage, det har verkligen sina fördelar, men ibland är det ett jäkla hoppande ut och in för att stänga dörrar och liknande, istället för att bara sätta sig och köra iväg.

Regniga mornar hade det varit skönt att slippa garaget, t.ex....
 
Sv: Vad tål en ny bil egentligen?

Byter ni bil så ofta så lär den knappast hinna börja rosta eller fara illa av att den står ute ibland.
Jag har aldrig ägt ett garage och eftersom bilar sällan stannat mer än några år ( 4 år som längst) så har det inte varit något problem med något slitage pga att den stått ute.
Mitt ex hade mycket åsikter om höstrån i sätet, grus från stallplanen på golvet osv i våra bilar att jag köpte mig en egen bil tillslut för att slippa tjatet.
När jag slutade städa "vår" bil för att jag bara använde min egen blev det rätt snabbt uppenbart vem som varit slarvern av oss ;)

Tja, det är ju oftast lättare att acceptera och blunda för sin egen skit. Den räknas liksom inte. ;)

Städning och tvätt gnälls det inte så mycket om längre, för jag gör det faktiskt ibland, haha.
 
Sv: Vad tål en ny bil egentligen?

Min bil är från december 2009, jag har haft den sen ny. Har gått drygt 7000 mil och alltid bott ute. Servad enligt boken och gick igenom besiktningen ua, finns inte en rostprick och då pendlar jag på dundersaltad motorväg.
Din sambo verkar ärligt talat lite knasig :-P
 
Sv: Vad tål en ny bil egentligen?

Jag hade inte givit mig, jag hade krävt svar- och ett vettigt sådant, annars hade han fått ställa in bilen och ta ut bilen alldeles själv :D

Din sambo är nog lite känslig, värdeminskningen på bilen är obetydlig, för att den får stå ute ibland ;)

Jag och mamma köpte en bil tillsammans 2011 och den har stått ute varje dag sedan dess. En 2010 års modell och fin och trevlig är den. Och enligt mor tvättas den för sällan. Jag skiter mest i vilket, det är en bil, den kör man med osv. Å andra sidan hade jag nog varit mycket mycket mer noga med bilen om den tillhört min favoritras (mini cooper), men på det stora hela är en bil bara en bil i mina ögon :D

Tillägg: nej, inte bara bil förresten. En bil är en personlighet, någon man kan älska och bör älska för då får man inte problem med den, men däremot struntar jag i om den är ren eller om den står inne eller ute eller om den körs varje dag, drar tunga släp eller inte åker på service exakt enligt schemat :)
 
Sv: Vad tål en ny bil egentligen?

Era trätor handlar nog inte alls om vad bilen tål, utan hur ni värderar bruksvärdet kontra andrahandsvärdet. Helt klart är att en bil tappar i värde, mest i början av dess liv, och mer ju mer den använts. Ju mindre mil, ju mer vård och omsorg, desto mer får ni tillbaka av det ni har gett. Men att äga en bil som bara står är en dålig affär det också, eftersom den tappar i värde då också.

Vi har varsin bil och vi har våra bilar ute jämt. De rostar inte eller går sönder för det, men det är klart att bilar precis som allt annat mår bäst av att bo torrt och lagom varmt. Även den billiga pendlarbilen skulle tappa i värde om den stod ute för att finbilen står i garaget.

Så ta du ett prat med maken om er totala bilekonomi, vad ni egentligen vill ha bil till och vad den får kosta i drift och värdeminskning. Man behöver också prata om säkerhet - då den billiga pendlarbilen också är den bil som knycklar ihop sig som en plåtburk om du skulle smälla med ett rådjur.

Att äga en bil som är för fin för att använda till det man vill använda bilen till tycker jag verkar idiotiskt.
 
Sv: Vad tål en ny bil egentligen?

Problemet är att jag inte orkar tjafsa och argumentera när jag själv inte kan så mycket om bilar, utan jag går snällt och lydigt ut och ställer in bilen, för att sedan sura resten av kvällen över min egen mesighet och hans tjurighet och dåliga (?)argument.
Fast du behöver ju inte argumentera eller tjafsa. Det handlar väl mest bara om att stå på sig.

Han: "Bilen står inte i garaget som den ska göra!"
Du: "Jag vet"
Han: svarar någonting i stil med att du ska flytta på den.
Du: "Men ärligt talat, nu får du ta och ge dig. Så viktigt är det inte att bilen står i garaget att jag behöver flytta på den nu när vi är färdiga för kvällen."
Han: Ja, vad ska han säga liksom....det finns ingenting mer att säga. Och säger han någonting så upprepar du bara att du inte tänker flytta på den.
Han: tjatar vidare
Du: "Nej, så viktigt är det inte att jag tänker flytta på den nu."

För mig handlar det inte bara om bilen, för mig handlar det om en skev maktbalans i ert förhållande som du hela tiden upprätthåller för husfridens skull. Men skit i husfriden och stå på dig, så slipper du det där gnetandet och tjafset varje dag.
 
Sv: Vad tål en ny bil egentligen?

Din karl är ute och cyklar...

En bil är till för att användas.
Används den inte ordentligt kommer den att gå sönder fortare.

Se som tex eco driving det är rena döden för bromsarna, används inte bromsarna så går dem sönder.

Alla bilar klarar alldeles utmärkt av att bo utomhus utan skydd.
Även om det är bekvämare för bilföraren om den står i garage och man slipper skrapa rutorna på vintern tex.

1300mil om året är ingenting, många bilar rullar 40-50 000mil innan dem blir trötta.
Vi kör minst 2500 mil/år och då åker ingen av oss bil till jobbet annat än väldigt enstaka ggr då det är gångavstånd.

Jag hade skitit fullständigt i vad din sambo säger och skrattat och bett honom läsa en bok istället.
 
Sv: Vad tål en ny bil egentligen?

Alltså. din sambo är en aning knäpp.

Och jag är dessutom helt på Ramonas linje. det handlar om makt. Han har hittat ett område där han kan hävda sin rätt och du fogar dig. Bilen är nog mer en symbol än något verkligt.

Om han nu tycker att det är så viktig att bilen står i garage så får han väl gå och ställa in den då!

Jag har aldrig ägt ett garage som använts till bilen.
Bilar är till för att köras och vill man ha något att putsa på så verkar det vettigare att köpa något konstföremål eller rent guld för summan - det tappar inte mer än marginellt i värde :D

Nä, detta handlar inte om bilen. Det handlar om relationen.
 
Sv: Vad tål en ny bil egentligen?

*kl*

Instämmer med tanten och Ramona, vad är det där för översittarfasoner?! :mad: Är det så viktigt att bilen står inne får han väl köra in den själv.

Min arbetsbil (en King cab som ägs av firman som anlitar mig plus att när den inte används är den uppställd på min gård) har aldrig stått inomhus sedan den köptes in 2011. Jag tror inte den far illa av det :meh:
 
Sv: Vad tål en ny bil egentligen?

Fast du behöver ju inte argumentera eller tjafsa. Det handlar väl mest bara om att stå på sig.

Han: "Bilen står inte i garaget som den ska göra!"
Du: "Jag vet"
Han: svarar någonting i stil med att du ska flytta på den.
Du: "Men ärligt talat, nu får du ta och ge dig. Så viktigt är det inte att bilen står i garaget att jag behöver flytta på den nu när vi är färdiga för kvällen."
Han: Ja, vad ska han säga liksom....det finns ingenting mer att säga. Och säger han någonting så upprepar du bara att du inte tänker flytta på den.
Han: tjatar vidare
Du: "Nej, så viktigt är det inte att jag tänker flytta på den nu."

För mig handlar det inte bara om bilen, för mig handlar det om en skev maktbalans i ert förhållande som du hela tiden upprätthåller för husfridens skull. Men skit i husfriden och stå på dig, så slipper du det där gnetandet och tjafset varje dag.
+1!


Jag kan ta att jag har fel men han får bevisa det i sådana fall med trovärdiga källor. Jag brukar kunna hänvisa till mina källor om jag nu diskuterar min pojkvän och vi är oense om vad som är rätt (i de fall där det finns rätt och fel då :p)

Din karl är ute och cyklar...

En bil är till för att användas.
Används den inte ordentligt kommer den att gå sönder fortare.

Se som tex eco driving det är rena döden för bromsarna, används inte bromsarna så går dem sönder.

Alla bilar klarar alldeles utmärkt av att bo utomhus utan skydd.
Även om det är bekvämare för bilföraren om den står i garage och man slipper skrapa rutorna på vintern tex.

1300mil om året är ingenting, många bilar rullar 40-50 000mil innan dem blir trötta.
Vi kör minst 2500 mil/år och då åker ingen av oss bil till jobbet annat än väldigt enstaka ggr då det är gångavstånd.

Jag hade skitit fullständigt i vad din sambo säger och skrattat och bett honom läsa en bok istället.

Min bil, dock gammal 740 -92 har för ett par veckor rullat 40 tusen mil, det är den senaste tiden som jag känt att bilen börjat tappa kraften. Jag räknar dock kallt med att den orkar ca 10 tusen mil till :D Och den är inte snällt körd :o

Nyare bilar ska åtminstone kunna rulla 30 tusen mil (mina förväntningar).
 
Sv: Vad tål en ny bil egentligen?

Se som tex eco driving det är rena döden för bromsarna, används inte bromsarna så går dem sönder.
Och jag vill tillägga, dom korvörena man spar på snålkörning a´la Ecodriving är en piss i havet mot vad en bromsrenovering kostar när bilen sen inte går genom besiktningen pga. dysfunktionella bromsar. ;)

Ett gott råd, byt inte bil, byt karl. :devil:
 
Sv: Vad tål en ny bil egentligen?

Din karl är ute och cyklar...

En bil är till för att användas.
Används den inte ordentligt kommer den att gå sönder fortare.

Se som tex eco driving det är rena döden för bromsarna, används inte bromsarna så går dem sönder.
.

En sanning med modifikation. Man sliter på beläggen av mycket bromsande också, vilket gör att man får byta bromsar fortare. Det bästa är eco-driving med några rejäla inbromsningar /vecka så man får bort beläggningarna.

Fö håller jag med, bilen skall användas! Det är en bruksartikel enligt mig :D
Min fabia har stått ute fem år nu, sedan den var ny. Den är inte rostig.

Varmgarage är inte bra för rost, rosten sätter fart när värmen är på och fukt och salt tinar upp. Kallgarage eller ute är bäst i Sverige.
 
Sv: Vad tål en ny bil egentligen?

Min bil, dock gammal 740 -92 har för ett par veckor rullat 40 tusen mil, det är den senaste tiden som jag känt att bilen börjat tappa kraften. Jag räknar dock kallt med att den orkar ca 10 tusen mil till :D Och den är inte snällt körd :o

Nyare bilar ska åtminstone kunna rulla 30 tusen mil (mina förväntningar).

Jag köpte för ett par veckor sedan en Volvo 855 TDI automat från 97 som inte har en rostfläck och som gått 33000 mil. Automatlådan håller just nu på att få en renovering då ingen bytt oljan i den för enligt Volvo ska ingen olja bytas i automaten. Idioter! :banghead:

Eftersom jag skruvar själv så är det ingen större kostnad och den är eco-drivingkörd så bromsoken sitter fast :banghead: men inte heller det är nån stor summa eftersom jag ju renoverar vaf. som helst. Sen är turbon glapp och ska få en renovering (lagermässing finns på hyllan och svarv finns i verkstan) och det beror bara på att tidigare ägare skitit i att byta olja och filter, resten av maskineriet är intakt och rullar många mil än.

Även om inte bilarna sköts alls så rullar dom länge och andrahandsvärdet är borta efter 30000 mil iallafall. Den här gav jag 3000 spänn för och kommer att totalt kosta 10,000 och då står automatlådans reservdelar för knappt hälften.
 
Sv: Vad tål en ny bil egentligen?

Jag håller med de andra om att man kan misstänka att det handlar om makt. Varför skulle din sambo ha större inflytande över bilen än du? Om ni inte är överens kan det väl lika gärna vara du som bestämmer var bilen ska stå.

Visst, en bil håller bättre om den förvaras i garaget. Där är det ju oftast mindre fuktigt. Men ni byter ju bilen medans den fortfarande är nästan ny och då kan det inte spela någon större roll.

Vår bil rullar minst 3 000 mil om året. Den står ibland i garaget, ibland inte. Vintertid är det ju rätt skönt att sätta sig i en varm bil men det är ingen stor grej. För bilens hållbarhet har det större betydelse att man håller den ren och servar bilen regelbundet. Vår bil är köpt för att användas.

Säg till din sambo att sluta gnälla och om det är så himla viktigt får han väl själv gå ut på kvällen och ställa in bilen i garaget.
 
Sv: Vad tål en ny bil egentligen?

En sanning med modifikation. Man sliter på beläggen av mycket bromsande också, vilket gör att man får byta bromsar fortare. Det bästa är eco-driving med några rejäla inbromsningar /vecka så man får bort beläggningarna.

Fö håller jag med, bilen skall användas! Det är en bruksartikel enligt mig :D
Min fabia har stått ute fem år nu, sedan den var ny. Den är inte rostig.

Varmgarage är inte bra för rost, rosten sätter fart när värmen är på och fukt och salt tinar upp. Kallgarage eller ute är bäst i Sverige.

Belägg kostar en bråkdel av vad det kostar att byta ut hela skiten...
Det största problemet med de som kör eco driving är ju att de sällan/aldrig bromsar ordentligt och i slutändan är det sämre ekonomiskt + att det är inte säkert bromsarna tar som de ska när de verkligen måste och då kan det ju bli spännande.

Men visst jag kör någon blandning mellan eco driving och både hårda gaspådrag och hårda inbromsningar.
Det är ju inte bara bromsar som mår dåligt av "fiskörning" det finns ju fler delar som tar stryk av det.
 
Sv: Vad tål en ny bil egentligen?

Enda gången min bil står i garage är när den är på verkstan ;) Har en V70 år 2003 som gått 28000 mil, ingen rost, tvättar den typ 2-3 gånger om året, ingen motorvärmare så alltid kallstarter på vintern. Den har många mil kvar... :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 999
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 305
Hemmet Nu är jag ute i god tid, men men! Nästa år skall lägenheten säljas, vill så klart få ut så mycket som möjligt för den och undrar lite...
2
Svar
20
· Visningar
5 143

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp