Vad tål en ny bil egentligen?

Sv: Vad tål en ny bil egentligen?

Bilen brukar kännas lite piggare när man kört 100 mil ;-) Dvs blåst ur den rejält på motorvägen!

I övrigt håller jag med att det är en brukssak! En bil som bara står är ju en dyr leksak.

Var bil är 10 år gammal, har alltid stått ute, körs på saltade vägar och ärligt tvättar vi den inte så ofta som man kanske borde och den är inte rostig alls.

Men sen kan jag förstå mannen att han går och retar sig på att bilen står ute när det i hans värld blir helt fel. En del människor kan ju inte varva ned innan allt är rätt. Vi har väl alla våra små "måsten" och i detta fallet var det av otur att det blev bilen som måste stå i garaget och inte diskbänken som måste torkas.

Men är det så att TS måste ställa in bilen oavsett vem som kört den, eller måste TS ställa in bilen när TS lämnat den ute?

Ett tips för att underlätta vore ju att skaffa garageport som man kan öppna och stänga via fjärrkontroll utan att hoppa ur bilen.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tål en ny bil egentligen?

Köper man en ny bil och pungar ut flera hundra tusen spänn så skulle jag ställa in bilen. Dels så tar solen ganska hårt på lacken, fågelskit är rena döden för lacken (och äckligt). Gummidäcken mår inte heller bra av att stå i solljus. Man slipper sopa av snön från bilen (speciellt om man bor i norrland där det är MYCKET snö ibland).

Så har jag en ny kärra då ställer jag in den OM jag inte ska göra flera turer under dagen.

Ni får väl skaffa garageport med fjärrkontroll så går det lått o smidigt att ställa in den. ;)

Så....jag tycker han har en poäng i att man kan ställa in bilen om den är ny och fin. Bruks "skrutt" bilar med lite rost på tycker jag är en annan sak. Dom kan gott stå ute.

Men som sagt har man betalat en hel del för bilen - ja då är garage en mycket bra sak!

Sedan kanske du får välja dina strider, han kanske inte tycker det spelar någon roll om han går in med skorna inomhus, det kanske du gör? (bara för att ta ett exempel) Man får GE och TA! ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tål en ny bil egentligen?

Vi har en fabriksny Citroën ståendes på gården. Den är uttagen 2010 och har således rullat ungefär tre år. Den har gått en bit över 20.000mil.

Bilar är ju till för att användas... Däremot är den inte problemfri, det är ett jävla måndagsex. Men det är inga "slitageproblem" på den.

Jag tror inte den har sett insidan av ett garage annat än när den är på verkstaden. Önskar mig dock en motorvärmare, det är så förbenat kallt på vintern och iom diesel så hinner den fan inte bli varm innan jag byter till tåg...

(Ja den är ju förstås inte fabriksny NU men vi är första ägaren).
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tål en ny bil egentligen?

Bilar tål att förvaras utomhus, även om det är mycket bekvämare att ha dem inomhus (tycker jag som ogillar att skrapa rutor och att sätta mig i iskall bil).

1300 mil per år är väl ingen sträcka.
Min toyota RAV4 har gått 18000mil vid det här laget och det är inget större fel på den.
Min nya bil, en Subaru, har gått 3000mil och jag tycker att den är helt ny.

Kan helt klart se skäl att byta en RAV4 till något som är billigare att äga: drar ganska mycket bränsle, är ganska dyr att försäkra och reparera.

Eftersom jag har två bilar och ett garage, måste en förvaras utomhus. Dock är avsikten att sälja toyotan och enbart behålla subarun (mitt hushåll består av en person, det vill säga jag, och det är lite onödigt med två fyrhjulsdrivna bilar då). Jag har haft två bilar sedan i mars.
 
Sv: Vad tål en ny bil egentligen?

Men om det är SÅ viktigt för honom, får han väl göra det själv? Finns det inga rimliga skäl till att något ska göras på det sätt som en part bestämmer, får man väl som krävande part ta sitt eget ansvar?

Jag vill ha det representativt snyggt hemma. Det vill inte maken. Då känner jag att om jag vill ha det extrasnyggt, får jag själv hålla efter det. Han får hjälpa till upp till en normalnivå.

Ingen av våra bilar står inne, någonsin. Jag kan tycka det är skönt att ha dem parkerade på sina platser, men ibland giter jag inte och då får de stå på gårdsplanen. Ingen dör. Mer än mitt ordningssinne, en smula. Men det är ju då upp till MIG om jag störs så mycket att jag vill och orkar flytta den.
 
Sv: Vad tål en ny bil egentligen?

En sak till som din sambo inte verkar ha tänkt på: om det råkar vara vinter och du kom hem med den och inte körde in den genast så blir det en kallstart helt i onödan. Det sliter på motorn! Det slitaget är värre än om den står ute en natt.
 
Sv: Vad tål en ny bil egentligen?

Är bilen gjord av socker eller smör? Jag tänker om den smälter av regn och sol? :cautious:Eller är den gjord av glas så att den går sönder om det kommer hagel på den? :nailbiting:

I annat fall förstår jag inte din sambos inställning. :banghead:

Hade jag haft en sambo med den attityden hade jag köpt mig en egen bil som jag gjort precis vad jag velat med, och låtit honom sköta guldklimpen.
 
Sv: Vad tål en ny bil egentligen?

Usch vilket jobbigt småtjaffs. Vad säger han om du säger att han kan få köra in bilen i garaget själv om det inte passar?
 
Sv: Vad tål en ny bil egentligen?

Vi har 2 bilar som bor utomhus om det inte ska bytas däck för då kan de få komma in temporärt. Eller när det är för mycket snö och is på dem och de behöver tinas upp i det 7-gradiga garaget
den ena bilen V70 -06 har gått 16000 mil och den andra S80 -00 har gjort sina första 26000 mil och de har inte mått dåligt av att stå utomhus året om.
Vi har motorvärmare och kupefläkt till bägge som vi använder flitigt
 
Sv: Vad tål en ny bil egentligen?

KL

Hihi, min bil har stått ute sen 1999 och är inte ens rostig ....köp en Subaru :D
 
Sv: Vad tål en ny bil egentligen?

Ja du vad tål bilen är en bra fråga.
Min Volvo 945 från -93 med 45 000mil på mätaren har aldrig bott i ett garage ännu. Har motorvärmare.
 
Sv: Vad tål en ny bil egentligen?

Säg åt honom att snickra ihop en carport! Då är problemet löst, den står "skyddad" och du slipper hoppa i och ur för att stänga/öppna dörrar, och ingen risk att slå i några dörrsidor när man kliver ur garaget ;)

Och som flera andra säger, en bil är en bil, den ska användas. Att åka ca 1500 mil om året är ju en struntsak, det åker vi på tre månader :P (har en saab 9-5 Aero kombi, vilket inte är billigt att pendla med, men man åker gött som f*n!) ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tål en ny bil egentligen?

Säger som någon annan skrev - din sambo är knäpp.:) Klart bilen kan stå ute. Jag hade p-plats i p-hus ett år, det är enda gången någon av mina bilar har bott inomhus. De har klarat sig alldeles utmärkt ändå. Även bromsarna, trots eco-driving.;)

Sedan några år tillbaka har jag förmånen att ha tjänstebil dvs jag "får" en ny bil vart 3:e år. Förra bilen rullade drygt 10000 mil på den tiden. Gick igenom besiktningen prickfritt och inget annat strul heller. Fin i lacken trots en och annan fågelbajs som inte tvättades bort omgående. De skavanker som uppstod på lacken berodde på stenskott, en krock (inte mitt fel) och klantighet vid backning till släp. Nuvarande bil har jag haft i knappt 1,5 år. Den har drygt 4500 mil på mätaren nu och verkar fortfarande må bra.

Ur miljösynpunkt är det idiotiskt att använda bilar, men i övrigt är de gjorda för att användas. Normala "bruksbilar" tål det. Gjorde de inte det skulle de inte bli långvariga på marknaden.:)
 
Sv: Vad tål en ny bil egentligen?

<snip>

Men sen kan jag förstå mannen att han går och retar sig på att bilen står ute när det i hans värld blir helt fel. En del människor kan ju inte varva ned innan allt är rätt. Vi har väl alla våra små "måsten" och i detta fallet var det av otur att det blev bilen som måste stå i garaget och inte diskbänken som måste torkas.
<snip>

Precis, det har ar nog mer vad det handlar om.
Maken har valdigt praktiska masten ... just att koket maste vara valstadat och diskbanken ordentligt torkad (nagot jag inte gjort pa aratal annat an om jag ar ensam hemma:p) och sangen maste baddas, nagot som inte spelar den minsta roll for mig.

Men om det är SÅ viktigt för honom, får han väl göra det själv? Finns det inga rimliga skäl till att något ska göras på det sätt som en part bestämmer, får man väl som krävande part ta sitt eget ansvar?

Jag vill ha det representativt snyggt hemma. Det vill inte maken. Då känner jag att om jag vill ha det extrasnyggt, får jag själv hålla efter det. Han får hjälpa till upp till en normalnivå.

Ingen av våra bilar står inne, någonsin. Jag kan tycka det är skönt att ha dem parkerade på sina platser, men ibland giter jag inte och då får de stå på gårdsplanen. Ingen dör. Mer än mitt ordningssinne, en smula. Men det är ju då upp till MIG om jag störs så mycket att jag vill och orkar flytta den.

Exact! Nar jag drabbas av perfectionistens stadiver passar jag pa nar maken ar ute i nagot arende sa jag kan fa stada i lugn och ro da han annars papekar att man inte maste vara sa noggran som jag ar.:meh:
 
Sv: Vad tål en ny bil egentligen?

Jag vet ett par som hade det liknande din situation. Han t o m tvättade om bilen när hon hade tvättat den.....
Det var droppen så hon gjorde helt enkelt som så att hon köpte sig en egen liten bil.
Jag hade velat vara en fluga på väggen när den bilen kom hem.....

Nu hade dessa den ekonomin och lilla bilen var inte dyr, men kan det vara ett argument - att passar det inte så köper jag mig en egen bil?
 
Sv: Vad tål en ny bil egentligen?

Exakt!
"Om det är viktigt för dig får du köra in den själv."

Och när jag är riktigt på humör
Men kör gärna ut den imorgon för jag lovar inte att vara försiktig om den parkerats för trångt"
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 953
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 558
Senast: kma
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 253
Hemmet Nu är jag ute i god tid, men men! Nästa år skall lägenheten säljas, vill så klart få ut så mycket som möjligt för den och undrar lite...
2
Svar
20
· Visningar
5 139

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp