Vad tar man med sig?

ameo

Trådstartare
Moderator
Många har fått evakuera sina hem / fritidshus i de pågående stora bränderna.
Ibland händer det att lägenheter evakueras pga brand i byggnaden.
Gemensamt är att man relativt snabbt behöver ta med sig en förhållandevis liten packning för att få med sig det viktigaste därifrån.

Vilka saker bör man prioritera?
Vad hade Du lagt möda på att få med dig, som inte nödvändigtvis är högprioriterat i normalfall?
 
Många har fått evakuera sina hem / fritidshus i de pågående stora bränderna.
Ibland händer det att lägenheter evakueras pga brand i byggnaden.
Gemensamt är att man relativt snabbt behöver ta med sig en förhållandevis liten packning för att få med sig det viktigaste därifrån.

Vilka saker bör man prioritera?
Vad hade Du lagt möda på att få med dig, som inte nödvändigtvis är högprioriterat i normalfall?
Foton tänker jag på först, materiella saker går ju i värsta fall att ersätta till åtminstone snarlika saker. Men foton på till exempel barnen är ju inget man kan ta om. Viktiga papper och om det är något speciellt som har ett högt personligt eller ekonomiskt värde
 
Utöver pass, körkort, bankdosor, medicin (i förekommande fall) och sådana mer eller mindre givna saker så... datorer/hårddiskar, några musikinstrument, litet foton, smycken och andra minnessaker. Med litet förvarning (som vid en större markbrand) hade jag fått med mig rätt mycket om jag använde skåpbilen och hästtransporten.
 
iPad, laptop, telefon, plånbok är absolut prio och ligger oftast på varandra på samma ställe så skulle ta 2 sekunder att plocka ihop. Foton etc finns ju sparat på molnet.

Hade jag haft mycket tid hade jag packat alla mina väskor och kläder + skor, det är långt över 100k där så hade blivit lite deppig om det brann upp. Medicin äter vi ingen varken jag, barn eller sambo. Utöver det skulle jag såklart ta med mig sambo + barn då. Annars tänker jag att det mesta går att köpa nytt, hellre överleva.
 
Djur, bankgrejer, pass och fotoalbum. Läkemedel. Omläggningssaker. Necessär. Såklart telefon, padda dator. En pärm med tråkigt viktigt. Mitt guld och några andra gåvor och symbolsaker. De futtiga kontanter jag alltid har hemma. Vatten djurmat och matsäck. En bur till tjejerna med filt hade jag packat i också så de kunde få ro sen vid nåt jävla läger. Filtar och en sovsäck. Bra kläder för typ allt.
 
Sonen, hunden, mobil med tillhörande fodral med bankomatkort , mobilladdare, bilnyckel, fotoalbumet på första tiden med sonen, "våran" nalle som jag fick när jag var liten som sonen nu ärvt, sen bankpärmen med alla viktiga papper. Resten kvittar fullkomligt.

Har bankpärmen i en tygkasse så skulle rycka åt mig den först och fylla med ovanstående, hade varit klar under minuten.
 
Jag har sen förra branden varit nog med att hela tiden föra över kort till min drive för att aldrig riskera att behöva fundera på att släpa med mig datorn. Äldre kort är det fotoalbum som måste med, bankdosa och en del föreningspapper som jag sitter med, jag är inte helt hundra på att vapenskåpet verkligen är så brandsäkert som det är sagt att det ska vara. I övrigt så kommer jag att sakna mycket men inget är viktigare än livet och hellre lätt packning och ta sig ut fort.
 
Handväska, dator, mobil, hundar i första hand. Finns det nån minut över så hade jag rafsat ner lite kläder och skor i en kasse.

Prylar är just bara prylar i ett sånt läge och även om en del har väldigt stort personligt värde, så är det inget jag riskerar livet för.
 
Det beror pa hur mkt tid. Men pass, mobil. försäkringskort, viktiga papper, bankkort, externa harddisken och fotoalbum känns viktigt. För barnen ngr gosedjur eller liknande som dom känner sig trygga med.
Kläder sa vi klarar ngr dagar.
Katten i kattbur och mat till honom.
Finns det mer tid skulle jag packa med mer minnessaker och barnens favoritleksaker.
Vi har husvagn sa skulle packa den med sa mkt som far plats.
 
Katten (om han är inne) Mobilskalet med mobil, kreditkort och körkort.
Resten går att ersätta tämligen omgående, medicin o kläder kan man köpa nya.
De flesta affärer har ju öppet varje dag.
 
Husdjuren. Sen är ju leg, mobil och kontokort bra att ha.

Lite hygienartiklar och ombyten underlättar väl.

De flesta "viktiga papper" finns väl digitalt och allt i min dator har jag på back up genom jobbet.
 
Djuren! Mobil och plånbok.
Jag brukar försöka lagra foton i molnet men visst finns det personliga saker jag nog förmodligen skulle sakna som inte kan ersättas.
Just ja! När jag hade praktik så kom det in en kvinna vars hus brunnit ner som behövde förnya sina recept för att få ut medicin, det verkade otroligt krångligt för henne så den skulle jag absolut försöka rycka med mig.
 
Barn och djur.
"Huspärmen" med viktiga papper.
Mobilen,laddare och väskan.
Finns tid så räddas ombyten av kläder.
 
Mina föräldrar och min bror + svägerska bor i södra californien där det brinner ofta. Vi har dock haft tur och mina föräldrar har bara fått en frivillig evakuering (så nära som branden var förstår jag dock inte hur den kunde vara frivillig, men den kom så sjukt fort men var också vidare lika fort. Min bror har fått en obligatorisk evak en gång och det var strax före jul förra året. Här är det vanligt att man är någorlunda förberedd, men mina föräldrar fixade lite bättre efter sin brand. De har bägge en låda med de viktigaste papprena mm som står enkelt till att bara ta med.

Själv har jag väldigt lite jag skulle behöva få med ut. En pärm, telefon, plånbok. Om det finns tid även dator och kanske någon tavla/pryl efter farmor.
 
Jag är väldigt obunden vid saker, mig själv, min hund och min mobil hade räckt helt för min del.

Som en som fått lägga benen på ryggen snabbt vid två tillfällen kan jag meddela att även om man är obunden vid saker så är det jäkligt osmidigt att helt sakna ombyten. Särskilt när man kanske inte bor hos någon man känner och kan låna nån jacka vid behov, eller där det iaf känns hyfsat privat.. sover man på en främlings golv är det inte jättebekvämt att tvätta trosorna vid handfatet för var fasen ska man hänga dem på tork.. osv. Såna saker blir lätt ganska påträngande även om livhanken givetvis alltid är viktigast. Min poäng är väl mest att det är lätt att känna att saker inte spelar någon roll tills man är 100% utan dem.
 
Innan jag fick barnen hade jag hundra saker som var viktiga att få med sej , om huset brann tex.

Nu skulle jag bara tänka på att få med barnen.
Kanske nån tröja att slänga på sej. Telefonen.


Med lite mer tid än urakut skulle jag plocka ner lite kläder, några fotoalbum, en pärm, plånbok, ev laddare.
Tror jag.
Kansk nån brödpåse.
Katterna är antagligen ute och hundarna följer med i bilen.
Huruvida man har tid lastas hästarna i släpet, som alltid står bra till. (Alt åka tillbaka/släppa ut eller vad som nu krävs)

Foton har alltid varit viktigt för mej, men förlorade 8000bilder med min telefon förra året. Med bilder man int vill bli av med(barn på BB, första året, julen osvosv) och jag överlevde ju det även om jag helst förtränger saken.. känns inte livsviktigt längre.
 
Är det superakut skulle jag bara fokusera på de levande i huset.
Är det en brand på väg mot oss så skulle jag lasta hästarna och hämta kaninerna och åka.
Liv är viktigare än allt!
 

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 397
Senast: monster1
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 464
Senast: AlmostEasy
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 827
Senast: EmmaW
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 573
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp