Vad tar man med sig?

I artikeln som länkades stod det bland annat att de stekte med en osthyvel för de fick inte med sig någon stekspade, men de bodde i sin husvagn. Alltså va? Jag har då stekspade i min husvagn och annars finns de väl på ica för väldigt lite pengar? Jag kanske är trög men jag förstår inte hur det kan vara ett problem.

Om vi måste evakuera så förstår jag inte heller vad jag ska med liggunderlag och våtservetter till, jag åker väl till mamma/pappa/kompis/hotell/whatever, jag förstår inte varför jag och mina tre hundar skulle behöva ett liggunderlag i vår evakueringsväska. Är man liksom förbjuden att vara någon annanstans eller vadå? :confused:


Om mamma & pappa bor manga timmar bort ... och kompisar ocksa evakuerar sa kan det vare en losning som inte fungerar. Att ta in pa hotel fungerar bara om man ar i forsta vagen att evakueras, och knappt till alla da, hotel fylls upp oerhort fort ... sedan galler uppsamlings stallen.

Nar jag bodde i Florida bodde vi mycket nara omraden som evakuerades och vi var nasta pa tur ... det hade ju inte hjalpt kompisarna om de kom till oss ... sa de akte forst till ett uppsamlings stalle, sedan vidare till vanner/slakt langre bort. Nu ar Florida van att utrymma for katastrofer sa Roda Korset (alltid forst pa plats!) och Fema (landsomfattande raddnings organ) har gatt om sangar sa aven om folk sover i skolor's gym och i lokaler for (exhibitions ... Google translate ar inte snalla mot mig nu kan jag saga.:cautious:) mässor (!) da alla sover i superstora lokaler sa finns militarsang och filt till alla som far plats i lokalen.

Namnda kompisar angrar att de inte packade en ordentlig kartong for saker med affections varde. Typ tavlan som mormor malat, eller teckningen som barnet gjorde som liten. En kompis saknade sina julgrans prydnader mest av allt, mycket efter hennes foraldrar och annat som barnen gjort.

Att forbereda en evakuering handlar nog mest om att fundera pa vad man absolut inte vill bli av med och packa det langt innan branden kommit langt nog for att man maste evakuera. Hellre packa upp igen an att forlora vissa grejor.
 
Jag skulle tycka det var jättesvårt att välja vad jag skulle ha med, har en massa konst hemma som både jag och andra gjort. Ett tjugotal skissböcker.. Allt sånt är oersättligt för mig.
 
[...] Om vi måste evakuera så förstår jag inte heller vad jag ska med liggunderlag och våtservetter till, jag åker väl till mamma/pappa/kompis/hotell/whatever, jag förstår inte varför jag och mina tre hundar skulle behöva ett liggunderlag i vår evakueringsväska. Är man liksom förbjuden att vara någon annanstans eller vadå? :confused:

Det är jättebra att många kan åka hem till föräldrarna eller ta in på hotell. Men för oss som saknar de möjligheterna är det väl ändå bra att det finns listor med de saker som underlättar för såväl de evakuerade som räddningspersonalen?

Om de som evakueras är förbjudna att vara på någon annan plats än den de evakueras till beror nog helt på situationen och anledningen till evakueringen.
 
Om mamma & pappa bor manga timmar bort ... och kompisar ocksa evakuerar sa kan det vare en losning som inte fungerar. Att ta in pa hotel fungerar bara om man ar i forsta vagen att evakueras, och knappt till alla da, hotel fylls upp oerhort fort ... sedan galler uppsamlings stallen.

Nar jag bodde i Florida bodde vi mycket nara omraden som evakuerades och vi var nasta pa tur ... det hade ju inte hjalpt kompisarna om de kom till oss ... sa de akte forst till ett uppsamlings stalle, sedan vidare till vanner/slakt langre bort. Nu ar Florida van att utrymma for katastrofer sa Roda Korset (alltid forst pa plats!) och Fema (landsomfattande raddnings organ) har gatt om sangar sa aven om folk sover i skolor's gym och i lokaler for (exhibitions ... Google translate ar inte snalla mot mig nu kan jag saga.:cautious:) mässor (!) da alla sover i superstora lokaler sa finns militarsang och filt till alla som far plats i lokalen.

Namnda kompisar angrar att de inte packade en ordentlig kartong for saker med affections varde. Typ tavlan som mormor malat, eller teckningen som barnet gjorde som liten. En kompis saknade sina julgrans prydnader mest av allt, mycket efter hennes foraldrar och annat som barnen gjort.

Att forbereda en evakuering handlar nog mest om att fundera pa vad man absolut inte vill bli av med och packa det langt innan branden kommit langt nog for att man maste evakuera. Hellre packa upp igen an att forlora vissa grejor.
Ja, självklart men jag funderade förstås ur mitt perspektiv och ansåg det inte så troligt att jag skulle ta mina tre hundar och sova på ett liggunderlag. Men det är ju självklart olika förutsättningar för alla.
 
Lådan med bank/pass grejor, mobil, flöjten och katten är det som hade fått följa med.
Viktiga bilder har jag på internet så det är ingen fara med det. Farmors tavlor hade jag försökt få med om det finns tid till det. Har bilder på dom så de försvinner inte helt iofs.

(Är glad att jag inte har så mycket grejor :)).
 
Förutom det viktiga som hund, hästar, mobil, dator, extern hårddisk så tänker jag främst kläder ändå. Mest för att det skulle bli sjukt jobbigt och dyrt att köpa allt man behöver nytt. Dvs om jag hade mycket tid och plats. Och en hel del av hästarnas saker. Sadlar, träns, täcken.. jag har nog få ägodelar som inte skulle gå att ersätta.

Ett tips till alla är att ta bilder i alla rum och i alla lådor och försvara säkert. Så OM allt brinner ner, oavsett orsak, så har man bildbevis på att grejerna funnits. Även kan bevisa renoveringar osv.
 
Vad jag skulle ta med beror förstås på hur mycket tid jag hade på mig. Skulle huset brinna skulle jag förstås enbart fokusera på att få ut sonen, sambon, mig själv och katterna (om de var inne). Om det t ex handlade om en skogsbrand som närmade sig, men att läget ändå inte var urakut skulle jag väl förmodligen börja packa i bilen. Det som då skulle med förutom oss människor skulle vara katterna i sina burar, nån påse med lite mat till dem samt till sonen, datorväskan med dator och extern hårddisk i, mobil, plånbok, pass och en påse med våra fotoalbum. Skulle nog även slänga in kameran i sin väska. Har alltid en vagn i bilen, vilken behövs till sonen, så den skulle ligga kvar. Sen skulle nog jag och sambon packa ihop en gemensam väska med kläder till oss alla samt lite leksaker till sonen. Skulle det finnas mer plats efter detta så skulle jag packa ytterligare en väska med minnessaker, typ en del smycken och konst som jag ärvt. Resten går att ersätta.

Tur att vi har stor bil :up:
 
Jukka tog med sig plånbok, pass och två flaskor Vodka. Han tackar brandmännen för väl utfört jobb.
Screenshot_20180723-201831_Facebook.jpg
 
Förutom allt det uppenbara man skulle ha med sig(mobil, dator, ipad, id-handlingar, kläder osv) så skulle jag för personliga skäl ta med mig godsedjuret jag fick av min nu avlidna syster när jag var liten, en NY rangers keps signerad av flera spelare och en matchtröja från ny rangers, också den signerad. Kameraväskan skulle få åka med, just därför det skulle svida i plånboken om den inte kunde bli ersatt ifall huset brann upp, den innehåller kameror och tillbehör för upp emot 80tkr. Skulle tid finnas åker hästen med också.
 

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 082
Senast: monster1
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 373
Senast: AlmostEasy
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 678
Senast: EmmaW
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 511
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp