Vad tar man med sig?

Överlag tycker jag att det finns en väldig redighet över diskussionerna om bränderna. Folk verkar tävla om att vara mest förberedda, mest initierade och mest tacksamma över räddningspersonalens arbete.
Ja! Har inte vågat skriva det nånstans men tycker det är så märkligt. Alla på fb som delar statusar om tacksamhet mot räddningspersonalen :confused:. (Och innan nån kommenterar: jag vet hur de sliter, har daglig sms-kontakt med en som jobbar med ena branden, och han får inte många timmars sömn och ett pass är hur långt som helst. Jag fattar ändå inte det där statusdelandet och extrema hyllandet.)
 
Ja! Har inte vågat skriva det nånstans men tycker det är så märkligt. Alla på fb som delar statusar om tacksamhet mot räddningspersonalen :confused:. (Och innan nån kommenterar: jag vet hur de sliter, har daglig sms-kontakt med en som jobbar med ena branden, och han får inte många timmars sömn och ett pass är hur långt som helst. Jag fattar ändå inte det där statusdelandet och extrema hyllandet.)
Inte jag heller, ärligt talat. De sliter som fan med risk för eget liv och hälsa, det förstår jag också. Men ändå.
 
Jag hade tagit en ryggsäck och prioriterat mediciner, mobil + laddare, plånbok, lite hygienartiklar, kläder och vattenflaskor. Nu på sommaren skulle jag ta den ryggsäcken där det redan ligger handdesinfektion, myggstift, solskydd och litet första hjälpen-kit.

Fanns tid för mer skulle det bli mer kläder och skor, extern hårddisk och dvd:er med hästar från min uppväxt (filmade träningar, tävlingar etc.). Jag har egentligen inga grejer som betyder så mycket, det viktigaste för mig är mitt hem och jag älskar min soffa och min säng, men det går ju inte att göra nåt åt.
 
Oj, varför just de grejerna? Varför handsprit? Och våtservetter? Resten kan jag förstå. Jag äger varken våtservett eller alcogel men tror jag skulle klara mig bra utan vid katastrof ändå.
Beror väl på var man kommer befinna sig, om man hamnar där det inte finns möjlighet att tvätta händerna är det rätt bra att kunna torka av och sprita.
 
Beror väl på var man kommer befinna sig, om man hamnar där det inte finns möjlighet att tvätta händerna är det rätt bra att kunna torka av och sprita.

Fast att hamna på ett ställe utan att kunna tvätta händerna på så lång tid att man inte skulle klara sig med smutsiga händer ett tag känns rätt osannolikt? Tänker att man inte evakueras långt ut i skogen utan till bebyggelse och där finns det förmodligen rinnande vatten.
Spontant tror jag inte att smutsiga händer är det första jag skulle bekymra mig om.
 
Fast att hamna på ett ställe utan att kunna tvätta händerna på så lång tid att man inte skulle klara sig med smutsiga händer ett tag känns rätt osannolikt? Tänker att man inte evakueras långt ut i skogen utan till bebyggelse och där finns det förmodligen rinnande vatten.
Spontant tror jag inte att smutsiga händer är det första jag skulle bekymra mig om.
Beror väl på läget, är inte alltid självklart att det finns rinnande vatten i kranen.
 
Jaha okej, jag förklarade varför det fanns med på listan. I många lägen är handhygienen rätt viktig.

Jo visst är det viktigt. Men om jag är strandsatt på ett ställe mitt ute i ingenstans utan tillgång till vatten tror jag inte att spritade händer gör varken till eller från. Jag kan bara inte förstå varför just sprit och våtservetter skulle vara så essentiellt. De andra sakerna på listan förstår jag bättre.

Vatten känns bra mycket viktigare att få med sig än handsprit, våtservetter och termos.
 
Det som jag inte skulle prioritera att ta med är min musiksamling, men jag skulle sörja den enormt. Jag har en stor samling svenska punksinglar inkl alla Ebba i original. Jag har många kasetter med livespelningar från 80- och 90-talet där jag inte hunnit digitalisera alla.
Jag har också hundra år av stamböcker och även hingstkalendrar och annat som hänger ihop med mitt avelsnörderi som jag verkligen skulle sakna om de brann upp men det är orimligt att försöka få med dessa vid en snabb evakuering. Om jag däremot hade minst en timme på mig skulle de komma med.
Kulturhistoria i allra högsta grad :)
Du borde nästan få låna ett par brandsäkra skåp till allt det där, tyvärr är mitt väldigt litet annars hade jag gladeligen lånat ut det, men det går inte in mer än max 6 A4 pärmar och det förslår väl ingenstans antar jag ;)
Sådan värdefull historia har jag ingen hemma :D
 
Tänker att det är tre delar
1. Det man om möjligt rycker med sig på vägen i ett akutläge. ID, pengar (=bankkort, e-leg), telefon, livsviktig medicin. Alltså så att blir kapabel att lösa minimibehoven om jag inte direkt kan få hjälp från andra.
2. Det som behövs för att "leva i evakuering" några ombyten lämpliga kläder, hygienartiklar, sovsäck, dator, bok/annat pyssel. Ungefär röda korsets lista, lite beroende om jag vet hur ordnat jag kan få det med boende och mat och vilken tid det gäller. Delvis samma som vid resa.
3. "Rädda saker". I fall det finns risk att hemmet förstörs (som vid brand),
A Det som är personligt värdefullt för mig och som jag skulle sakna (ex. foton, minnessaker)
B Det som behövs praktiskt om jag ska starta om, skapar strul att ha förlorat (typ viktiga papper)
Beror på hur mycket man kan transportera (bil eller bära själv).
Denna är jättesvår tycker jag, skulle absolut inte kunna tänka i brådska. Till och med om jag satte mig och planerade innan tror jag att jag skulle inse efteråt att hälften av det jag tagit var fel val.
 
Jo visst är det viktigt. Men om jag är strandsatt på ett ställe mitt ute i ingenstans utan tillgång till vatten tror jag inte att spritade händer gör varken till eller från. Jag kan bara inte förstå varför just sprit och våtservetter skulle vara så essentiellt. De andra sakerna på listan förstår jag bättre.

Vatten känns bra mycket viktigare att få med sig än handsprit, våtservetter och termos.
Handlar väl inte om mitt ute i ingenstans utan om kanske en uppsamlingsplats med många evakuerade människor. Många människor = många smittor.
 
Handlar väl inte om mitt ute i ingenstans utan om kanske en uppsamlingsplats med många evakuerade människor. Många människor = många smittor.

Tycker ändå inte att just handsprit är så viktigt att det måste med. Jag tycker fortfarande att vatten borde stå högt på listan.

Inte för att det är samma sak, men principen är den samma (många människor på begränsad yta), festival. Jag har varit på festival många gånger utan att ha handsprit och det har gått utmärkt. Då bodde man i en lerhög utan att tvätta sig på flera dagar och det överlevde vi. Tror man gör det vid en evakuering också.

Jag tror det hela handlar om att jag aldrig förstått behovet av handsprit utanför sjukhusmiljöer :angel:
 
Om vi tänker att katastrofscenariot är ungefär som de pågående bränderna, så handlar evakueringen väl inte heller om något i stil med flyktingläger. De familjer jag har hört talas om, har i något fall evakuerats till en stugby där de väl har semester efter bästa förmåga. Jag vet en familj som helt enkelt har åkt till sin fjällstuga och en annan familj som drog iväg till Grekland på semester.

Alltså inte situationer där man behöver särskilt katastrofinriktad packning.
 
Tycker ändå inte att just handsprit är så viktigt att det måste med. Jag tycker fortfarande att vatten borde stå högt på listan.

Inte för att det är samma sak, men principen är den samma (många människor på begränsad yta), festival. Jag har varit på festival många gånger utan att ha handsprit och det har gått utmärkt. Då bodde man i en lerhög utan att tvätta sig på flera dagar och det överlevde vi. Tror man gör det vid en evakuering också.

Jag tror det hela handlar om att jag aldrig förstått behovet av handsprit utanför sjukhusmiljöer :angel:
Generellt för en kris säger man att det är bra med handsprit och våtservetter. Hamnar du på ställe med mycket folk och det börjar gå tex magsjuka. Det kommer lättare smittor när man är i stress, äter sämre osv.

När det gäller våtservetter och tex tvättlappar handlar det om att har man inte tillgång till vatten (dricksvatten tvättar man inte i) så kan du använda våtservetter och tvättlappar istället.
 
Tycker ändå inte att just handsprit är så viktigt att det måste med. Jag tycker fortfarande att vatten borde stå högt på listan.

Inte för att det är samma sak, men principen är den samma (många människor på begränsad yta), festival. Jag har varit på festival många gånger utan att ha handsprit och det har gått utmärkt. Då bodde man i en lerhög utan att tvätta sig på flera dagar och det överlevde vi. Tror man gör det vid en evakuering också.

Jag tror det hela handlar om att jag aldrig förstått behovet av handsprit utanför sjukhusmiljöer :angel:
Jag har inte argumenterat för att du ska ta med dig handsprit :confused:. Jag svarade på varför det står på en sån lista.
 
Jag tycker nästan att det där hyllandet är lite obehagligt. Det handlar ju om människor som utför ett arbete som de har utbildning och utrustning för.
Kan också känna lite skepsis när det blir stor omfattning. Är det så exceptionellt att man ställer upp? Så "det normala" är tydligen att inte göra det då, eller? Vill inte att det ska vara så i mitt samhälle.

Blir likaledes illa berörd av dem som absolut ska göra något för att bidra. Inte erbjuda sig och sedan finnas till hands om det efterfrågas av dem med överblick. Utan till varje pris, som om det är viktigare att jag får göra insatsen än vad nyttan av det blir sett till helheten. Oavsett om upplägget är funktionellt.
När det anses FEL att styra/prioritera/optimera resurserna och inte låta alla få göra allt de vill (inkl. sätta sig i fara och vara i vägen för andras arbete).
 
Kan också känna lite skepsis när det blir stor omfattning. Är det så exceptionellt att man ställer upp? Så "det normala" är tydligen att inte göra det då, eller? Vill inte att det ska vara så i mitt samhälle.

Blir likaledes illa berörd av dem som absolut ska göra något för att bidra. Inte erbjuda sig och sedan finnas till hands om det efterfrågas av dem med överblick. Utan till varje pris, som om det är viktigare att jag får göra insatsen än vad nyttan av det blir sett till helheten. Oavsett om upplägget är funktionellt.
När det anses FEL att styra/prioritera/optimera resurserna och inte låta alla få göra allt de vill (inkl. sätta sig i fara och vara i vägen för andras arbete).
Man ställer upp. Men med tanke på att det är sommar, semester och många räddningstjänster har precis bemanning för att klara sitt uppdrag så står jag med i hyllningskören. Dessa 2000 frivilliga som anmält sig, kollegor som avbryter sin semester, alla dessa familjer som får semestra på egen hand när deras resp åker iväg, när man vet att det tar flera månader innan allt är släckt, ja det är stort. O alla ska hyllas. Man pysslar med scheman dygnet runt får att kunna bidra med manskap. Det är oerhörd stor apparat som ska gå ihop.

Däremot avskyr jag de som sitter o delar falska saker på internet, "leker" att de är på plats fast de inte är det osv, klagar när man sitter hemma framför datorn och gör inte ett dugg själv, det finns alldeles för många sådana i detta land. Tyvärr.
 

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 526
Senast: monster1
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 482
Senast: AlmostEasy
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 862
Senast: EmmaW
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 595
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp