Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Dressyrmuppan

Trådstartare
Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas

* hästbox 12 kvm. Ponnybox 10 kvm. Vid behov kan även fölningsbox tillhandahållas mot extra kostnad, då i minsta stallet och boxen skärmas av mot intilliggande box/-ar.
*Totalt 20 platser men avgränsade i 3 stall = lugnare miljö för hästarna
*4 st skötselspiltor varav 2 med dusch
*Larmad sadelkammare med torkrum samt tvättmaskin.
*Ombonat fikarum med utsikt över ridhuset, wi-fi, matlagningsmöjligheter samt kyl/frys.
* Ridhus om 25x60 m i anslutning till stallet med liten läktare.
*Bra hindermaterial
*3 städdagar/år då t.o.m. hindren tvättas!
*Belyst uteridbana om 40x60 m
*Tillgång till egen hage om minst 20x40 kvm, möjlighet att ha flera hästar tillsammans –då givetvis i större hage. Väderskydd i alla hagar.
*Utfodring 3 ggr/dag. Dagtid används slowfeeding-nät till alla hästar. Således ingen lunch kommer att ges. Kraftfoder ges morgon och kväll, ej ute i hage.
* Minst 12 timmars utevistelse/dag. Ca 08.00-20.00 året om. Undantag göres vid extremt väder där hästarna mår bättre av att gå in tidigare. Vill du ta in din häst tidigare är du naturligtvis välkommen att göra det.
* Då ej verksamhet bedrivs på gården är ridhuset i stort sett alltid ledigt! Med undantag vintertid då ev. hundträning någon tim./v. kan ske, eller då träningsgrupp har bokat.
*Möjlighet till plats för transport, ev. under carport för liten extra kostnad.
*Motorvärmaruttag till er bil med automatisk betalning. Fåtal platser så först till kvarn.
* Strikt ordning gäller, sköt anläggningen som om det vore din egen. Både in- och utvändigt. Inget höspill eller gödsel lämnas. Annars är du välkommen att hyra plats någon annanstans.
* Alla bryr sig om ALLAs hästars väl, ingen särbehandling.
*Sladdning av ridhus och ridbanor sker 2-3 ggr/v. Samt före ev. träningsgrupper. (då får ej banan beträdas en halvtimme före bokad tid)
*Du ansvarar själv för att din hästs hage och box är hela. Kontrolleras dagligen av dig själv. Ev. skador din häst åsamkat faktureras eller återställs i ursprungligt skick av er själva.
* Du har stalltjänst en helgdag, hur ofta beror på antalet inackorderingar. Då gäller morgon, em. samt kvällstjänst.
Du har även städvecka då sadelkammare, torkrum, fikarum, foderrum samt skötselspiltor hålls rena.
*Möjlighet att köpa tilläggstjänser finns, såsom mockning och iordningställande av foder, benlindor av/på vid behov.
*1 täcke på och av/dag, inga täckesBYTEN.

Kallhyra xxxx:- /mån. (kommer ligga runt 1300-1500:- inkl. ridhuskort)
Du betalar för det du gör av med, förskott varje månad.
Hö, ev. hösilage. Ca 2:50-3:-/kg beroende på tillgång (skördarna är ju olika från år till år därav kan priset skilja en del.)
Halmpellets 55:-/säck
Allt kraftfoder köpes av hästägarna själva. Finns önskemål om samköp av större partier av ex. havre går det att ordna. Ev. kommer vi även att vara återförsäljare av xxx’s foderprodukter.

****************************************************
Vad tror ni? Har kanske just DU liknande? Jag vet exakt vilket jobb det innebär då jag jobbat på stora stall. Jag är ej ute efter att tjäna stora summor på detta, men iaf klara mig ;). Det jag har grymt dålig koll på är driftkostnader...Men ridhuset kommer att vara oisolerat och stallet hålla låg temperatur. Allt kommer att byggas helt nytt och väl genomtänkt för minimal arbetsinsats/slitage på mig/oss. Ev. sopmaskin till stallgången, golfbil eller atv med vagn för utfodring till hagarna, osv. Ev. solpaneler på ridhustak för att få så låga elkostnader som möjligt.

Tror det går att sälja ca 20 årskort till ridhuset också, eller ingen aning..?
*********************
Med stor egen arbetsinsats och relativt goda kontakter inom entreprenad så hoppas jag att ca 3 mille ska räcka. :crazy: Stallet skall byggas ihop med ridhuset och ligga i ena kortsidan.

Såå peppa eller shoot me :eek::p :banghead:
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Inkomsterna skall alltså täcka lån, samt jag vill ha en "lön" på ca 15.000:-/mån. Mindre går också så säg mellan 10-15.000:- då...jag är ej en kvinna som kräver mkt här i livet ;)
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

12 timmars utevistelse låter ju bra, men i en hage stor som en paddock? Där skulle jag aldrig hyra in mig. Hästens bästa måste ju vara prio ett, innan man börjar planera för wifi, och motorvärmaruttag.
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Önskan är såklart att kunna erbjuda största möjliga till alla hästar, men det är väl kanske vad minsta måtten kommer att bli för några hagar. För EN häst. Det är ändå dubbelt så stort mot för vad mången hästar står tyvärr... Jag har inte räknat ut exakt hur stora hagar som ryms på denna mark, så de kan mkt väl bli de dubbla i slutändan. Och faktum är att många vill inte ha så mkt större heller till sina "dyra" tävlingshästar. Och som jag skrev kommer det även finnas möjlighet till 4-6 dubbelt så stora hagar, men kanske ytan ej räcker för 20 st så stora hagar. Alt. är då att man får flytta runt dem i perioder om många vill ha i storhage. Men men, nåja, det var ju ändå bara en del i det hela som jag som sagt ej ens kollat upp än. Wi-fi och m.värmaruttag har ej ett dugg med tillgången på mark så varför ens blanda ihop det??
Ska jag ej tillhandahålla kaffebryggare heller för att jag ej kommer att ha plats med 5 uppbindningsspiltor? Well du förstår.. ;)
Men tankar om resten då?
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Dessutom kommer det troligen finnas tillgång till beteshagar på sommaren om flera hektar som kan komma att gå att arrenderas.
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Att det är större än vad många hästar har är ett dåligt argument. Jag skulle varken sätta mina egna hästar i sådana fållor, eller erbjuda andra att göra det. Det är ett grundläggande behov som inte tillgodoses, och långtifrån bara "en del i det hela" för mig. Man får anpassa sin hästhållning efter de förutsättningar man har. Men alla är ju olika, och resten är därför ganska ointressant för min del.
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Beror ju helt på hur det ser ut med anläggningar runt omkring. Jag bor i en liten kommun ca 30" och här ligger gårdar a tätt och det är lätt att få tag på billiga och bra stallplatser.
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Ja men då så Trissa, då behöver du ej svara mer i denna tråd :) Enkelt löst om du skiter i resten av vad som finns att erbjuda ;)
Ang. underlag så tror jag det finns behov, absolut! Har nog ca 10-15 st som skulle kunna skriva kontrakt redan nu :) Kallhyrorna i andra stall UTAN egna ridhus ligger på detsamma som jag. Med mer stalltjänst och mindre utevistelse samt ofräschare stall/faciliteter.
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Vore jag du skulle jag fundera på ngra lösdriftsplatser också.
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Just hagarna ser inte jag som ett problem. Jag jobbade i ett utbildnings/försäljningsstall som hade sådana hagar, största anledningen till det var att man kan inte släppa ihop en hög med försäljingshästar/andras hästar, det är alldeles för stor skaderisk.

Även dom inackorderingarna som står där är väldigt nöjda med att hästarna går en och en, sen finns det möjlighet att variera hagarna och dessutom större hagar där dom kan gå ihop om man vill.
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Stall och ridhus låter väl genomtänkt och priset slutar väl runt en 3000 med allt inräknat? Det beror på var i Sverige man bor men på en bra anläggning är det väl ganska normalt. Säkert något som kan locka många om det inte finns något liknande i närheten :) Kanske går att hyra ut ett helt stall till någon vilket kan underlätta för dig?

Håller dock lite med om hagarna, lång utevistelse är bra och vindskydd likaså! Många stall har mindre hagar än så men bygger man nytt tycker jag det är något man bör tänka igenom väldigt noga då det är en viktig del och inte bygga för fler hästar än det finns mark till. Kommer anläggningen ligga på sand- eller lergjord tex? Går det i så fall att lösa med speciellt underlag i de mindre hagarna så det inte blir lerigt? För min del vill jag inte ha min häst i ett stall där hästarna står i en lerpöl hela vintern 8-20 varje dag. Leriga små hagar = större skaderisk enligt mig, ännu mer om man har flera hästar i samma.

När det gäller hagtid bör du kanske också tänka igenom vilka kunder du vänder dig till. Vissa hästägare är säkert ok men den storleken på hage trots allt, men frågan är då om man vill ha hästen ute till 20 varje dag? Hinner man alltid komma och ta in den själv istället? Kan du lösa det som en extra tjänst?
Likadant med foder, räcker hönätet en hel dag om det inte finns något att äta i hagen (blir snabbt nerbetat i hagar med den storleken)? När det är snö? Vatten på vintern? Kolla även upp möjligheten till sommarhagar om du vill ha kunderna kvar över sommaren.

Annars låter det super :D Ekonomi är jag inte så bra på. Men räkna med att det alltid blir dyrare än man tänker sig när det gäller hästar, det var det enda jag lärde mig på en kort kurs om hästföretagande :p
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Räkna nooooga, se till att ha en buffert om det barkar iväg kostnadsmässigt och bestäm i förväg vilka delar som är viktigast att ha färdigt och i funktion först.

Har ett skräckexempel på en nybyggd "lyxanläggning" där man gjort saker i helt fel ordning, vilket dels har gjort att folk har flytt den efter bara några år, dels att den slitits något enormt i förtid eftersom pengar till färdigställande och underhåll av det som är färdigställt saknas.

Ytterdörrarna i boxarna är inte ordentligt fastsatta och drar dessutom, stora sadelkammaren är inte helt klar och inackorderingarna får ha sina täcken och annat ute i kallstallet, i små fack vid boxarna. Fikarummet är inte färdigutrustat för användning fullt ut, men det snordyra klinkergolvet är iaf på plats, och inackorderingarna har åtminstone fått sina vinterjackor med anläggningens logga broderad á några tusenlappar per styck. O_o

Hästarna kommer ut framåt 10 när fas 3:aren eller praktikanten som sköter stallet hunnit och orkat komma igång, eftersom ägaren numera måste jobba heltid med annat för att få sin egen ekonomi att gå runt. Anställda personal finns inga pengar till längre.

Så, tänk, fundera och räkna en gång till, och sedan en gång till. ;)

Se till att anläggningen är hästduglig innan du börjar lägga tid och pengar på lyxprylar som motorvärmare, frys i fikarummet och carport.
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Det jag har svårt att få ihop är din ekonomi, men jag vet ju inte vad du har i lånekostnader. Men med den högsta stall hyran du räknar med och alla 20 boxarna uthyrda så blir det 30000 i månaden. Av detta ska då en del gå till lån, men det kommer ju också att gå en del till underhåll och el ev.vatten. För att underhålla en sådan anläggning så kommer det ju att krävas maskiner typ traktor för att bl a hantera foder gödsel och sköta ridbana och ridhus. Traktor kräver diesel och även om man skulle klara sig med något mindre typ ATV så krävs drivmedel. Sedan ska hagarna underhållas och även om jag bara har egna hästar och stora hagar med bara eltråd så ligger mina kostnader för årligt underhåll på runt 10 000. Sedan händer saker som i år när åskan tog elaggregatet och vips steg kostnaden med 8 000 till. Om du sedan vill ha lön så glöm inte att det finns något som heter skatt och som ska betalas också. Så jag tror inte med bästa vilja i världen att du får ihop ekonomin på en sådan här anläggning med de förutsättningar som du har gett. Dessutom måste man ju räkna med att man inte alltid har 100% beläggning och vips så sjunker inkomsten + att man kanske inte kan ta lika mycket under sommaren och att vissa kanske flyttar sina hästar då på andra beten.

Dessutom kan jag misstänka att inte alla ryttare ser med blida ögon på att ridhuset inte är tillgängligt p g a hundträning. Mycket för att hundägare precis som hästägare ofta har samma tider för sin träning d v s tidig kväll. Detta gör ju att om det finns andra alternativ till liknade anläggning söker man sig hellre dit.
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Jag tycker att du har glömt det viktigaste.

Hur ser marknaden ut?
Häst-tätt brukar betyda många privata stall och dålig marknad.
Det spelar ju ingen roll hur fin anläggning och bra service du kan erbjuda om alla ändå har sina hästar hemma i eget stall.
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

*Totalt 20 platser men avgränsade i 3 stall = lugnare miljö för hästarna

Tror det går att sälja ca 20 årskort till ridhuset också, eller ingen aning..?

Här tror jag att du kommer stöta på problem. Du har 20 platser i stallet och ska dessutom sälja 20 st ridhuskort. 40 personer ska alltså samsas om ett ridhus på 25x60 m???!! (Jo, de flesta rider mellan 17 och 20 på kvällen)
Det kommer bli grymt trångt och folk kommer bli irriterade på att utomstående kommer och rider när de betalar 3000 kronor i hyra och förväntar sig att ridhuset alltid ska finnas tillgängligt och utan att behöva väja för andra ekipage var 5:e meter.
Tycker redan att de 20 inackorderingsplatserna som du planerar för låter som att det kommer bli väldigt trångt i ridhuset under vinterhalvåret.

Kallhyra xxxx:- /mån. (kommer ligga runt 1300-1500:- inkl. ridhuskort)
Du betalar för det du gör av med, förskott varje månad.
Hö, ev. hösilage. Ca 2:50-3:-/kg beroende på tillgång (skördarna är ju olika från år till år därav kan priset skilja en del.)
Halmpellets 55:-/säck
Allt kraftfoder köpes av hästägarna själva. Finns önskemål om samköp av större partier av ex. havre går det att ordna. Ev. kommer vi även att vara återförsäljare av xxx’s foderprodukter.

Alltså det här är ju inte heller rimligt, pratar vi inklusive moms nu? Då du bedriver en verksamhet är du skyldig att betala moms på alla inkomster.
Efter att du drar av momsen på kallhyran exempelvis kommer det ju bara finnas 1200 kvar om vi räknar med att kallhyran är 1500.
Allt annat skulle köpas in och säljas för självkostnadspris antar jag eller? I annat fall om du ska lägga på 50% på allt du säljer på gården så blir ju totalhyran ganska hög. Om det är självkostnadspris så tjänar du ingenting förutom på just kallhyran i slutänden.

Har du fullt stall, vilket nuförtiden är mycket ovanligt även på de större anläggningarna med kända elitryttare/tränare som driver, skulle det innebära en månadsinkomst på 24000 kronor exkl. moms.

Detta ska räcka till lånekostnader och amortering: säg 8750 kronor med en räntesats på 2,5% och lånesumma 3 miljoner för enbart anläggningens byggnationer (vilket jag tycker låter lite lite...) vilket är en mycket bra ränta. Det beror ju lite på hur pass kreditvärdig banken tycker att du eller ditt företag är.

Sedan måste du investera i staket och maskiner (traktor med vagn, balgrip, harv etc) vilket kommer kosta minst 100000. Jag antar att du inte har 100' som ligger och skräpar så då måste du låna till det med. Alltså blir lånesumman 3,1 miljoner. Äger du redan gården?? Om du måste köpa så tillkommer ju både pantbrev och lagfart för själva köpet och en kontantinsats om minst 10-15% beroende på vart du bor och hur attraktivt området är. Detta måste du också låna till antar jag och där blir det oftast blancolån och eller topplån som banken erbjuder vilket genererar högre ränta.
Så säg att bara räntekostnaderna i slutänden hamnar någonstans på mellan 10 000 och 12 000 kronor per månad. Det är hälften av din månatliga intäkt på inackorderingarna...

Sedan tillkommer amortering, man kan naturligtvis strunta i att amortera på sina lån om banken går med på det. Men vanligtvis brukar man amortera mellan 5000 och 10 000 kronor på en sådan här dyr fastighet för att få ner räntekostnaderna snabbt.

Då har du mellan 15 000 och 22 000 kronor i bara låneutgifter.

Lägg sedan till att du själv ville få ut 15 000 kronor i månaden vilket är med arbetsgivaravgifter ca 19800 kronor efter skatt och innan skatt blir det alltså 24600 kronor som du också måste ta från verksamheten.

Så bara din lön äter upp hela intäkten och då har vi inte ens kommit till driftskostnaderna för hela anläggningen. El (bara belysning och el till staketen kostar många tusen per månad samt uppvärmning i sadelkammare etc), bränsle till maskinerna, förbrukningsinventarier (sådant som måste lagas) etc etc.

Sorry men jag tror inte på din affärsidé. Önskar att fler som går från idé till handling av sådana här galna idéer verkligen hade räknat igenom allt realistiskt innan. Istället för att hamna på ruinens brant i slutänden.

Fundera på varför du vill bygga så storskaligt? Räcker det inte med 5 inackorderade, en gruspaddock och stora fina hagar istället för en massa rysch och pysch och superdyra lyxinrättningar?

Jag anar ett visst bekräftelsebehov hos folk som sätter igång och bygger dyra anläggningar som de egentligen inte har råd med...
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Ungefär den snabba räkningen jag kom fram till också. Intäkerna täcker inte ens löneuttaget, än mindre några anläggningsrelaterade kostnader.

Edit: räknade lite snabbt på vad det kostar att plocka ut 10150 kr i lön. Det är 14500 minus 30 % i skatt. Tillkommer 28,97 % i egenavgifter, d v s 18700 kr att plocka ut från den enskilda firman (jag räknade på en enskild firma).
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Jag får tyvärr inte pengarna att gå ihop här. 3 miljoner för en hel anläggning med isolerat ridhus tror jag är på tok för lågt räknat, har du tagit in offerter från bygg och entreprenadfirmor som styrker att det kommer hamna där någonstans?

Sen som många andra räknat ut innan så går det inte ens ihop där med lånekostnader, drift, underhåll och uttag av lön..

Skulle jag vara du skulle jag sätta mig ner och ta reda på exakta summor för ALLT och sen ta hjälp av din bank för att se att det verkligen går ihop.
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Oj, många frågor! Ska försöka komma ihåg att svara på det mesta...
*Jordbruksmaskiner finns redan. ATV, traktor, harv osv.
*Underlag finns absolut för ok säg 10 uthyrda platser iaf. Garanterat. Minst! Det finns idag ingen liknande anläggning närmare än 6 mil härifrån.
*Tjaa 40 st att samsas om ridhuset är kanske lite mycket. Men 20 bör gå. Ex. på ridskolan här finns 25 privathästar uppstallade, ETT ridhus finns som alltid är upptaget 15-21. Och det funkar ju ändå för privatryttarna även om de är trött på det..men det finns inga alternativ.
*Lyxanläggning för mitt bekräftelsebehov? Nja där är du rejält ute och cyklar. Jag tänker på detta för att jag vill jobba med något eget, hemifrån och gärna med hästar då jag ej har annan utbildning. Och det med lyx förstår jag inte heller? Och vad är rysh-pysh i din värld? Är en tvättmaskin lyx? Säg en inköpskostnad på ca 5000:- och då jag har 2 hästar själv så gagnar det även mig. Den skall naturligtvis inte få användas gratis!
* Det finns en hel del stall i kommunen men det är många som hyr in sig där för höga hyror och där det ej erbjuds ens bra ridbana..så behov finns, det är jag säker på!
* Jag tror inte att en timmes hundträning/v. skulle reta upp hästägarna så mkt...

Nej jag har inte räknat, inte ens ritat annat än i mitt huvud. Därför jag frågade er här ;)

Är det mer rimligt att ex. bygga för 10 boxar o då blir det genast mkt större hagar! Och räkna på att få en större del intäkter från ridhuskort. Lokala klubben får också hyra in sig isf och anordna tävlingar här då de ej har möjlighet själv pga för litet ridhus.

I dagsläget har vi 5 platser varav 4 uthyrda, ridbana och stora hagar. Såå are there-doing that ;) Började fundera i dessa banor för jag vill som sagt ha eget och skulle vara mkt glad själv över ett eget ridhus. Så tanken kom genast att isf förlänga ridhuset ca 20 m och bygga stall där också.
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Förresten jag uppskattar era tankar jättemycket :)
En sak till! Även om vi har fullt (vill bara hyra ut 4 nu), så är det mer attraktivt att stå i de stall som har närmare till ridskolans ridhus. Trots att det delas med 20 privatryttare och är bokat mellan 15-21!
Så jag tror många skulle "stå på kö" att hyra plats här.
En skrev ngt om de hö och ströpriser jag tänkte också. Vi lägger isf på några ören för hantering och lagring. Ej 50% som någon skrev, utan ngt mer rimligt. Vi får ju ändå dra av momsen på de inköpen.
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Det är väldigt kul och se att en vågar satsa! :) Jag tycker du har en god affärs idé och du har verkligen en klar bild på hur du vill att det ska se ut.
Jag ser att du lägger mycket fokus på ordning och reda, vilket kan vara bra att ha med sig om man ska försöka hålla 20 st hästar på ett och samma ställe.
Jag tycker också att det är modigt av dig att ta det här där du kan få alla möjliga kommentarer, som kan vara väldigt nyttig och höra ibland.

Hagarna känns som att du kan lösa genom att göra ett bra förarbete innan de används. Sandhage kan vara ett bra alt vid små hagar men då får man har med sig att alla inte gillar sandhagar. Variation kan vara ett bra alt.

Det enda som jag vill säga är att planera allt noga i minsta detalj! Om och om igen :) Så kommer du att lyckas! Kan vara också en idé att göra studiebesök på andra hästgårdar för att få inspiration samt problem lösningar.

Jag själv sitter med tanken och göra om min familjegård (f b mjölkgård) till en inackorderingsstall men då med 30 st stallplatser. Har bara spånat lite men inte satt mig ner och planera.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Radannons Bli en i vårt goa gäng! Har du egen 🐴häst🐴/hästar eller bedriver eller vill starta mindre 🐎 hästverksamhet 🐎har vi ett antal boxplatser...
Svar
0
· Visningar
474
Senast: Tulle_2022
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 859
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 151
Senast: Freazer
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 484
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp