Vad tror ni det kan vara?

Estivuz

Trådstartare
Har idag tävlat dressyr med pållen.
Första klassen gick bra och hästen kändes fräsch.
Tog in honom i stallet så han fick vila lite innan nästa klass. När jag sedan skulle rida fram till andra klassen så kände jag bara efter något varv att han haltade. Riktigt ordentligt!
Jag hoppade av, kratsade ur hovarna för att se om något fastnat och kände igenom båda frambenen. Hoppade upp igen, travade några steg och hästen var fortfarande lika halt.

Tog upp hästen till stallet, kände igenom hoven med visitertång (hovböld??), men kände inget. Han ömmade inte på senorna heller.
Sedan kyler jag benet i 30 minuter + sätter på kylbandage i en timme. Efter det var han väldigt svullen i hela senan och varm.
Han vägrar att stödja på benet och hältan har bara blivit värre och värre. Nu kan han knappt gå och ramlar nästan ihop.

Ska självklart ringa till veterinären det första jag gör i morgon!
I natt står han med zinkabandage för att försöka få ner svullnaden.

Usch! Nu går jag runt och funderar på vad det kan vara. :confused: Vad tror ni? Något allvarligt? Bara en stukning eller en rejäl senskada???
Kan tillägga att hästen är VÄLDIGT låg, det brukar han aldrig vara, så riktigt ont har han.

Det lustiga i allt är att jag kände inte att det hände något när han blev halt, att han snubblade, trampade snett eller så... :crazy:
 
Sv: Vad tror ni det kan vara?

det låter som om din häst har lyckats antingen överansträngt sig eller så är det en inflammation som har blossat upp..om det nu inte är hoven..man ska aldrig utesluta hoven för tidigt..det har min hovslagare gjort för att hon inte hittade något vid en visitering..tog honom till klinik och de hittade en hovböld:o
det kan ju vara så mycket..fast det verkar ju som om han har rejält ont!:(

skriv gärna vad det var för fel på honom!

håller tummarna!:(
 
Sv: Vad tror ni det kan vara?

Idag har mor min varit uppe i stallet och han är inte lika halt som igår. Alltså borde man kunna utesluta fraktur??
Han är fortfarande varm i benet, mest högt upp, men inte mer svullen än han var igår. Fortfarande låg och hängig men ingen feber, 37,7 grader.

Har fått tid på kliniken imorgon bitti. Hoppas det inte är för allvarligt! Är så orolig för honom. :crazy:
 
Sv: Vad tror ni det kan vara?

Tack!

Kom nyss hem från stallet. Mammsen hade rätt, han är inte lika halt nu och kan faktiskt stå på benet. Däremot haltar han fortfarande rejält... Kylde benet 30 minuter och lindade sedan.
Tror det sitter ganska högt upp, inte ytliga böjsenan utan möjligtvis djupa, det är där svullnaden är.

Det som börjat gå så bra i ridningen o allt!
Om det ska bli ett års konvalecens känns det ju jättetråkigt.
 
Sv: Vad tror ni det kan vara?

Vad tror du om dom här magnetbandagen?
Jag skulle ha boxvila med magneterna på på natten och sedan långsamt återgå i arbetet när hästen är helt frisk!

Min häst fick förmodligen en spark på senbenet i somras. Han var dock aldrig halt, och ju mer jag motionerade desto bättre blev det iom att blodcirkulationen hela tiden var igång.

Jag skulle iallafall rådgöra med en veterinär innan jag gjorde nånting öht!

Lycka till, och hoppas att han snart blir frisk!
 
Sv: Vad tror ni det kan vara?

Hej!
Det har väl gått bra kan man säga. Vi gjorde ultraljud på benet och hittade inget speciellt. (lite vätska i kotsenskidan tror jag det var, men det behövde inte vara något).

Veterinären bedövade från kotan och ner, då försvann hältan. Röntgade hela hoven också utan att hitta något. Vet. trodde alltså att skadan satt i hoven och att det inte var någon senskada. Möjligtvis har han vrickat sig eller trampat på något och fått en blödning. Eftersom han inte haltar lika mycket idag så trodde hon inte att det var en fraktur eller spricka i hoven men ville inte utesluta det, så han har boxvila i 2 veckor och skall gå på Butta i 10dagar. Sen får vi se om han blir bättre eller sämre.
Har bokat återbesök om två veckor. Hoppas verkligen bara han trampat på något! Hältan verkar ju gå åt rätt håll iaf..

Pållen skötte sig iaf utmärkt på kliniken, hur lugn som helst så det var ju skönt. Gick gärna upp och vägde sig på vågen också! :banana: :banana: 605 kg stannade den på, sist vi vägde honom vägde han ca 650 så det var en rejäl bantning. ;)
 
Sv: Vad tror ni det kan vara?

hur har det gått för dej!!

Har idag varit på kliniken igen eftersom hästen blev bara värre och värre. Svullen i hela benet och kunde knappt komma ur boxen.
Veterinären konstaterade:
Hovböld!

Guud så skönt att det inte var något allvarligare!! :)
De tömde bölden och nu ska han boxvila en- två veckor till och sedan när hoven är helt torr ska han skos med sula.

Däremot verkar han ha fått ganska kraftig lymfangit vilket är lite tråkigt. Vad jag vet så har dom lättare att få det om dom fått det en gång? Detsamma gäller väl hovbölder??
Vad gör man mot lymfangit?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 692
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 311
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 756
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 040
Senast: ll.96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp